PDA

Bekijk Volledige Versie : Afschrijven apparatuur (pc's, servers, etc) in 3 of 5 jaar?



adknoth
30/09/10, 18:11
Hallo Allemaal,

Omdat onder ons zich wat grotere partijen bevinden en uiteraard ook een hoop kleinere wil ik eens een vraag voorleggen aangaande het afschrijven van apparatuur in de zin van servers, switches, pc's e.d.

De regel vanuit de belastingdienst (hierna te noemen BD) is dat je in minimaal 5 jaar moet afschrijven of wel 20% per jaar. Nu is dat voor de ontwikkeling van je bedrijf natuurlijk geen beste zaak, het onnodig lang inzetten van apparatuur kan zelfs leiden tot hogere kosten (oplappen).

Hoe gaan jullie hier nu mee om? Schrijf je af in 3 jaar of schrijf je af in 5 jaar? Hoelang hou je je apparatuur in productie? En wat doe je er daarna mee?

Ik geef even een fictief voorbeeldje:

Op 1 januari 2008 kocht ik een dual core machine voor 875 euro, deze machine zou afgeschreven moeten worden tot en met 2012. Je zou dus eind 2010 een bedrag van 575 euro hebben afgeschreven en heeft de machine een restwaarde van 300 euro volgens deze constructie. Echter weet iedereen dat hardware snel in prijs daalt dus je mag blij zijn als je nog 50 tot 100 euro terug krijgt voor zo'n machine.

Nu wil je deze server vervangen dus koopt een nieuw exemplaar, wat doe je nu met de oude? Op de pallet erbij en gewoon blijven afschrijven? Verkopen tegen een paar tientjes en dan volledig afschrijven?

Als je nou in minder dan 5 jaar afschrijft heb je hiervoor goedkeuring van de BD gehad?

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen! :lovewht:

Tim.Bracquez
30/09/10, 18:15
Bij afschrijving moet je ook kijken hoe dit werkelijk in het bedrijf is.
Hier gebeurd de afschrijving van een laptop voor op de baan op één jaar omdat die dan echt volledig afgeschreven (stuk) is. Oplappen kost dan gewoon teveel.

Servers, computermateriaal is 3 jaar, langer kan je die dingen echt niet houden hoor.

Het enige wat je moet bekijken is de verantwoording. Je kan in principe de richtlijnen volgen dan zit je 'safe' maar dit zijn maar richtlijnen.

Cybafish
30/09/10, 18:22
Je moet ook kijken naar het verschil tussen de 'operationele' en de fiscale jaarstukken. Feitelijk schrijven wij servers in 3 jaar af (bij het maken van berekeningen), maar voor de belastingdienst doen we inderdaad 20% (het maximum) per jaar.

Na 3 jaar hebben de servers ook nog wel enige waarde, dus zo gek is het eigenlijk niet.

adknoth
30/09/10, 18:31
Hier gebeurd de afschrijving van een laptop voor op de baan op één jaar omdat die dan echt volledig afgeschreven (stuk) is. Oplappen kost dan gewoon teveel.

Hoe doe je dat fiscaal gezien dan?


Na 3 jaar hebben de servers ook nog wel enige waarde, dus zo gek is het eigenlijk niet.

Dus na 3 jaar in de verkoop en na verkoop volledig afschrijven?

Ik zei ook dat een server na drie jaar nog wel iets waard is maar niet de 40% die resteert op papier.

SHQ
30/09/10, 18:35
een server verkoop je na 3 jaar tweedehands, verschil tussen verkoop en afschrijving is een stukje "verlies" feitelijk gezien.

Ook hier word alles in 3 jaar afgeschreven
laptops 2 jaar,
pc's 3 jaar (al koop ik zelf wel elk jaar nieuwe setup, aka gadget/nieuw geil en pak ik me verlies tot frustratie van bookie)

adknoth
30/09/10, 18:38
Ook hier word alles in 3 jaar afgeschreven

Dus feitelijk schrijf je daadwerkelijk 33,3333% per jaar af op een server? Heb je hiervoor toestemming van je belastingmannetje gehad?

Of begrijp ik je nu verkeerd?

SHQ
30/09/10, 18:39
nee we schrijven gewoon 20% per jaar af (dat is max)
na 3 jaar is er nog 40% over
machine word verkocht aan x bedrag,
dan heb je nog een resterende waarde in de ogen van de belasting, tja dat is verlies

adknoth
30/09/10, 18:40
Ja dat bedoelde ik ... maar die pipo bij de BD zei tegen mij dat als jij die server na 3 jaar verkoopt je dan direct die resterende waarde kan afschrijven. Dat is de methode die jij dus ook gebruikt dus je pakt in 1 keer je verlies na 3 jaar?

Tim.Bracquez
30/09/10, 18:43
Hoe doe je dat fiscaal gezien dan?
Doet de boekhouder. Weet wel dat alles vernietigd wordt (kost extra geld) of bijgehouden wordt. Die laptop's voor op de baan liggen echt uit elkaar door het intensieve gebruik.

WebMeso
30/09/10, 19:08
Hoe gaan jullie hier nu mee om? Schrijf je af in 3 jaar of schrijf je af in 5 jaar? Hoelang hou je je apparatuur in productie? En wat doe je er daarna mee?

Dit was eerst altijd volgens mij 3 jaar en is een tijdje geleden gewijzigd naar 5 jaar. Sommige hosters schrijven alsnog per 3 jaar af, omdat zij de regeling niet logisch vinden. Hier heeft een paar maanden geleden ook al een topic over gelopen.



Ik geef even een fictief voorbeeldje:

Op 1 januari 2008 kocht ik een dual core machine voor 875 euro, deze machine zou afgeschreven moeten worden tot en met 2012. Je zou dus eind 2010 een bedrag van 575 euro hebben afgeschreven en heeft de machine een restwaarde van 300 euro volgens deze constructie. Echter weet iedereen dat hardware snel in prijs daalt dus je mag blij zijn als je nog 50 tot 100 euro terug krijgt voor zo'n machine.

Bij een aankoop onder de 450 euro mag er niet afgeschreven worden. Als je op die manier inkoopt kan je zelf bepalen hoe je dit aanpakt. Daarnaast is het ook niet toegestaan om een alléén 1x een dual core machine van 875 euro af te schrijven.

adknoth
30/09/10, 19:13
Het zou fijn zijn als je zou lezen, er word nergens gezegd dat er iets gekocht word onder de 450 euro. En wat bedoel je nou precies met:


Daarnaast is het ook niet toegestaan om een alléén 1x een dual core machine van 875 euro af te schrijven. ??

Als je er maar 1 koopt kan je er moeilijk 2 afschrijven he ;-)

WebMeso
30/09/10, 19:14
Het zou fijn zijn als je zou lezen, er word nergens gezegd dat er iets gekocht word onder de 450 euro. En wat bedoel je nou precies met:

??

Als je er maar 1 koopt kan je er moeilijk 2 afschrijven he ;-)

Het minimale bedrag voor een afschijving is 450 euro:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-03.html#P31_3533

Hoe de afschrijving berekent kan worden:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-04.html#P36_4178

Mikey
30/09/10, 19:17
Je moet ook kijken naar het verschil tussen de 'operationele' en de fiscale jaarstukken. Feitelijk schrijven wij servers in 3 jaar af (bij het maken van berekeningen), maar voor de belastingdienst doen we inderdaad 20% (het maximum) per jaar.

Na 3 jaar hebben de servers ook nog wel enige waarde, dus zo gek is het eigenlijk niet.


Invoering van vervroegde afschrijving
Ondernemers kunnen investeringen in 2009 en 2010 nu in 2 jaar ten laste van de winst brengen in plaats van in 5 of 10 jaar. Deze anticrisismaatregel zorgt voor extra liquiditeit voor bedrijven.

bron: http://www.jankeesdejager.nl/dsresource?type=pdf&objectid=jkdejagerbeheer:1846&versionid=&subobjectname=

adknoth
30/09/10, 19:20
Het minimale bedrag, wanneer je gebruik van afschrijvingen gebruik mag maken, ligt op ongeveer 2500 euro per jaar.

Hahahaha, sorry... dus alles tussen de 450 en 2500 wat doen we daar dan mee? Geef de bron ook even van je informatie want dit slaat echt nergens op.

@mikey: die regeling telt ook nog voor investeringen in 2010 hierover heb ik onlangs gebeld met de BD.

WebMeso
30/09/10, 19:30
Hahahaha, sorry... dus alles tussen de 450 en 2500 wat doen we daar dan mee? Geef de bron ook even van je informatie want dit slaat echt nergens op.

@mikey: die regeling telt ook nog voor investeringen in 2010 hierover heb ik onlangs gebeld met de BD.

Laatst heb ik hierover gesproken met mijn accountant. Ik vond het ook een aparte regeling en had er nooit van gehoord. Heb nog even gekeken op de website van de belastingdienst, maar kan er niks over terugvinden. Ik ga even een emailtje sturen te opheldering van deze vraag en wanneer ik feedback heb dan zal ik deze hier posten.

adknoth
30/09/10, 19:32
Dat is ook een lulkoek verhaal, aanschaf tot 450 euro moet je in 1 keer wegboeken, alles vanaf 451 euro moet in minimaal 5 jaar en dus 20% per daar of 10 jaar en dan 10% mag uiteraard ook.

WebMeso
30/09/10, 19:35
Dat is ook een lulkoek verhaal, aanschaf tot 450 euro moet je in 1 keer wegboeken, alles vanaf 451 euro moet in minimaal 5 jaar en dus 20% per daar of 10 jaar en dan 10% mag uiteraard ook.

Ben er bekend mee. Heb nog even verder gekeken op de website van de belastingdienst en het verhaal van de investeringsaftrek lijkt erg op hetgeen wat ik bedoelde. Misschien dat er daar enige miscommunicatie over opgetreden is bij het gesprek met mijn accountant.

adknoth
30/09/10, 19:37
Maar goed mij begin post is denk ik nu wel duidelijk vanuit enkele bedrijven, echter is het altijd leuk als anderen hun ervaring delen! Dus mocht jij het anders doen ben ik benieuwd!

t.bloo
30/09/10, 21:54
Wat je in de praktijk doet, mag los staan van wat je in de boekhouding er mee doet. Je kunt dus een server na 3 jaar uitzetten, de investering komt altijd voor die 5 jaar ten laste van je balans en resultatenrekening. Als je het apparaat wegdoet, dan hou je de restwaarde over die de boeken in gaat. Uiteindelijk maakt dat helemaal niets uit, het drukt hooguit de winst. En dat is weer handig want dat drukt de winstbelasting.

gekko
30/09/10, 23:15
Als ik een server bestel van zeg 900 euro boek ik hem soms in 2 stukken af. Zeg 2x computeronderdelen a 450 euro, dus boek ik het meteen al in 1 jaar af.

Mikey
01/10/10, 00:22
Wat je in de praktijk doet, mag los staan van wat je in de boekhouding er mee doet. Je kunt dus een server na 3 jaar uitzetten, de investering komt altijd voor die 5 jaar ten laste van je balans en resultatenrekening. Als je het apparaat wegdoet, dan hou je de restwaarde over die de boeken in gaat. Uiteindelijk maakt dat helemaal niets uit, het drukt hooguit de winst. En dat is weer handig want dat drukt de winstbelasting.

Lees hem nog eens goed .... ;)


Als ik een server bestel van zeg 900 euro boek ik hem soms in 2 stukken af. Zeg 2x computeronderdelen a 450 euro, dus boek ik het meteen al in 1 jaar af.

Kun je doen, maar denk je dat men gek is bij de belastingdienst ? Verder kun je je afvragen wat dit risico voor voordelen met zich meebrengt ? Als je op zo`n kruimel wijze te werk gaat zal je qua belastingen ook wel op de bodem zitten of na alle kleine ondernemings aftrekken nog helemaal niets, dan is het juist een mooi voordeel om op langer termijn af te schrijven, hiermee druk je langer je winst en zorg je langer ervoor dat je minder (inkomsten)belasting hoeft te betalen.

t.bloo
01/10/10, 11:45
Lees hem nog eens goed

Ja en dan? Eerste zinnen staat dat de investering voor de boekhouding los staat van het gebruik. Laatste zinnen staat dat deze methode van in de boeken zetten de winst langer drukt.

Dat is ook meteen het doel van de regeling (lasten uitspreiden over langere tijd). Anders zouden bedrijven grote investeringen doen en meteen dat jaar volledig ten laste van de belasting opvoeren en daarmee onterecht allerlei voordelen claimen. Terwijl een investering natuurlijk gemiddeld genomen zijn waarde behoud (ok, servers niet zo lang, maar dat geldt wel voor meer natuurlijk).

Mikey
01/10/10, 11:46
En hoe doe jij de server weg ? Verkoop je hem voor de restwaarde ?

t.bloo
01/10/10, 12:28
Geen idee, heb nog geen servers weggedaan... ik weet wel dat ze na vijf jaar vanzelf uit de boekhouding verdwijnen.

Cybafish
01/10/10, 12:36
Invoering van vervroegde afschrijving
Ondernemers kunnen investeringen in 2009 en 2010 nu in 2 jaar ten laste van de winst brengen in plaats van in 5 of 10 jaar. Deze anticrisismaatregel zorgt voor extra liquiditeit voor bedrijven.

bron: http://www.jankeesdejager.nl/dsresource?type=pdf&objectid=jkdejagerbeheer:1846&versionid=&subobjectname=

Good stuff, die de Jager is zo gek nog niet ;)

Mikey
01/10/10, 14:59
Good stuff, die de Jager is zo gek nog niet ;)

dat was mijn conclusie ook al, alleen jammer dat je vaak alleen de slechte dingen hoort en alle goede dingen komen nooit aan de dag ;)

gekko
17/10/10, 00:07
Lees hem nog eens goed .... ;)
Kun je doen, maar denk je dat men gek is bij de belastingdienst ? Verder kun je je afvragen wat dit risico voor voordelen met zich meebrengt ? Als je op zo`n kruimel wijze te werk gaat zal je qua belastingen ook wel op de bodem zitten of na alle kleine ondernemings aftrekken nog helemaal niets, dan is het juist een mooi voordeel om op langer termijn af te schrijven, hiermee druk je langer je winst en zorg je langer ervoor dat je minder (inkomsten)belasting hoeft te betalen.

Kruimelwijze? Een server van 2000 euro of meer okee, maar dit soort futiliteiten onder de 1000 euro hoeft van mij niet jarenlang in de boeken te staan.

In 17 jaar 1 maal controle gehad en alles was okee. Dus of de belastingdienst was gek ja, of ze vonden het gewoon best.

Marcel M.
17/10/10, 07:34
Het minimale bedrag, wanneer je gebruik van afschrijvingen gebruik mag maken, ligt op ongeveer 2500 euro per jaar.
Dit klopt inderdaad niet helemaal. Wat je hebt gehoord ging waarschijnlijk over de kleinschaligheidsinveseringsaftrek (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-12.html#P113_15131). Dat is een extra aftrekpost voor investeringen (v/a 450 euro per investering) waarvan in het jaar van ingebruikname het totaal binnen een bepaald bedrag valt. Er zijn verschillende categorieen bedragen met elk een eigen extra aftrekpercentage. De eerste categorie is voor bedragen van E.2201 t/m E.54.000 (bedragen 2010). Ligt je totaal aan investeringen daarbinnen en komen de investeringen in aanmerking (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-11.html#P104_13484), dan kan je 28% extra aftrekken. Daarnaast kun je natuurlijk gewoon de afschrijvingskosten van de investering aftrekken.

Nb. Kosten tot 450 euro worden niet als investering gezien en mag je dus in hetzelfde jaar nog van je opbrengsten aftrekken. Ben je starter mag je ook nog eens willekeurig afschrijven. In 2009 en 2010 mag per jaar 50% worden afgeschreven. (Bij ingebruikname in 2010 dus 50% in 2010 en de rest in de daaropvolgende 4 jaar).
Zie voor meer info deze pagina van de BD (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-02.html#P22_2375).

Maar nog even een tip: als ik iets hoor - ook al is het van de boekhouder ofzo - zoek ik het meestal even na. Met name voor fiscale zaken is de nodige info te vinden op www.belastingdienst.nl.

Bart L
17/10/10, 10:26
Je kunt het jezelf altijd lastiger maken dan nodig.. Eigenlijk is het niet zo spannend (en dat zeggen de heren die wat langer meedraaien ook), je schrijft hem netjes af volgens de 5 jaar regel... En zodra je hem niet meer nodig hebt dan verkoop je hem of gooi je hem weg.

In beide gevallen kun je aan je boekhouder doorgeven "Server A gekocht op 01-01-2008 is foetsie", dan zal de boekhouder de restwaarde afboeken, en daarmee is het klaar.

Gooi je hem op de plank, dan is ie niet weg (weer logisch) en mag je hem dus ook niet versneld afschrijven.

Je kunt het jezelf heel moeilijk maken, maar ik weet uit ervaring (ook alweer 10 jaar) dat je met dit soort dingen helemaal niet bezig wil zijn.

eMiz0r
17/10/10, 11:11
Bart L, wat je eigenlijk zegt is dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven, tenzij je het goed verkoopt voor een habbekrats na bijvoorbeeld 1 jaar. Dat komt dan toch neer op een afschrijving van zeg eens 95% in 1 jaar? Waarom mag het dan ineens wel?

Bart L
17/10/10, 13:27
Stuk = Stuk, maar verkopen voor een habbekrats heb ik niet gezegd. Mocht de marktwaarde bewijsbaar zijn gezakt naar een een habbekrats tarief, dan weer wel.

Alles naar het redelijke en het e.a. dient gewoon uitlegbaar te zijn voor desnoods een rechter 5 jaar later. Dus om de mensen boven mij maar weer aan te halen, het loont qua kruimels helemaal niet om je hier mee bezig te houden, per saldo betaal je namelijk gewoon dezelfde belasting.

De enige reden waarom je dit soort truckjes zou willen uithalen, is omdat je heel korte termijn bezig bent.