PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie hoe gaat alles in z'n werk..



guidonline
29/09/10, 14:59
Hallo allemaal,

Ik heb tot nu toe altijd een VPS gehad voor mijn websites en mijn klanten.
Echter heb ik al meegemaakt dat een bedrijf failliet ging en dat ik daardoor alles binnen 1 dag vliegenssvlug moest kopiëren naar een nieuwe host.

Dit was een ramp en wil ik nooit weer!

Nu heb ik beschikking tot meerdere Windows Server 2008 licenties en ook heb ik de beschikking over een vMWare Workstation Licentie.

Daarom zit ik nu aan colocatie te denken in Groningen.
Maar nu vraag ik me nog een paar dingen af.

De situatie:

Ik heb nu 2 Debian Lenny VPSSen draaien. ik heb genoeg kennis deze volledig te onderhouden en installeren.

Het doel:

Is om een 1U 19'' rack server te plaatsen in een datacenter in Groningen. Ik heb dan zelf alle zeggenschap over de server en kan hem zo verhuizen naar een ander datacenter als ik wil!

Nu heb ik over de colocatie zelf een paar vragen waar jullie waarschijnlijk antwoord op kunnen geven..

1. Waar moet je server aan voldoen?
2. Stel ik zet 3 VPSSen (Debian) op, op de Windows Server 2008 machine hoe regel ik dan dat die gaan werken daar?
Kan ik min server gewoon inpluggen op hun routers? Zodat ik vervolgens een ip instel op de vaste server en op de VPSSen zodat alles dan werkt?

Of komt er nog meer bij kijken.
En heeft er hier iemand goede ervaringen met bepaalde colocatie aanbieders in gronigen?

Het liefst in de stad Groningen aangezien ik hier studeer en dus snel aanwezig kan zijn in geval van een storing!

Alvast bedankt voor ieders hulp.

MvG,

Guido Veenstra

Apoc
29/09/10, 15:09
1. Waar moet je server aan voldoen?

19 inch met rails, dat is het wel zo'n beetje. Het beste kun je dit natuurlijk voorleggen aan je toekomstige leverancier.


2. Stel ik zet 3 VPSSen (Debian) op, op de Windows Server 2008 machine hoe regel ik dan dat die gaan werken daar?
Kan ik min server gewoon inpluggen op hun routers? Zodat ik vervolgens een ip instel op de vaste server en op de VPSSen zodat alles dan werkt?

Op een switch, niet op een router :) De leverancier regelt een uplink voor je, die aan de netwerkaansluiting van je server wordt verbonden. De leverancier wijst een aantal IPs toe, die je vervolgens op de server kunt instellen. Dat is feitelijk alles.


En heeft er hier iemand goede ervaringen met bepaalde colocatie aanbieders in gronigen?

Het liefst in de stad Groningen aangezien ik hier studeer en dus snel aanwezig kan zijn in geval van een storing!

Dat soort dingen mogen hier niet gepost worden, je kunt hiervoor een aanvraag in de advertentieforums plaatsen.

guidonline
29/09/10, 15:23
Oke bedankt...
Kan iemand me ook vertellen hoeveel ampere stroom je nodig bent per 100 Watt stroom..
Of vraag ik dat verkeerd...

WebMeso
29/09/10, 15:31
Ampère = Watt / Volt
Volt = Watt / Ampère

Het aantal Ampères hangt helemaal van je setup af.
Daarnaast gaan we meestal van de piekstroom uit en niet de stroom die wordt verbruikt tijdens idle.
Als je je setup hier post dan kunnen wij, de forum users, hier wel een indicatie over geven t.o.v. het verbruik.

Triloxigen
29/09/10, 15:50
Is om een 1U 19'' rack server te plaatsen in een datacenter in Groningen. Ik heb dan zelf alle zeggenschap over de server en kan hem zo verhuizen naar een ander datacenter als ik wil!


Op het moment dat je colocater failliet gaat kun je alsnog een probleem hebben.
De curator mag op dat moment met de sceptor zwaaien, dit houd in dat je bij hem zal moeten gaan aangeven dat het van jou is en kunnen bewijzen.
Daarnaast kan het nog lang duren voordat je daadwerkelijk toegang hebt, dit is helaas in het verleden al wel eens gebeurt in hostingland.

Zorg dus dat je bij een solide bedrijf gaat en niet de goedkoopste die je kunt vinden.


Eigenlijk is een VPS dan veel makkelijker, je bent dan niet afhankelijk van een fysiek systeem maar je kunt een VPS eenvoudig verplaatsen.
(wel zorgen dat je externe backups hebt)

guidonline
29/09/10, 15:52
Oke duidelijk.
Ik ben van plan een 2e hands server te kopen met nieuwe schijven erin.
Ik plaats de specs dan nog wel online!

WebMeso
29/09/10, 16:10
Oke duidelijk.
Ik ben van plan een 2e hands server te kopen met nieuwe schijven erin.
Ik plaats de specs dan nog wel online!

Oudere servers gebruiken vaak veel meer stroom dan de nieuwere generatie servers. Terwijl stroom toch één van de grotere kostenposten is bij colocatie. Een nieuwe server zal uiteindelijk, in de loop der jaren, veel goedkoper zijn qua stroomkosten en daardoor zichzelf 'terugverdienen'.

Swiftway-UK
29/09/10, 16:11
Let erop dat je server 2008 licentie niet in alle gevallen gebruikt mag worden. Indien je een VPS dienst gaat aanbieden aan derden (bijvoorbeeld) of hosting aan wilt bieden, dan moet je een SPLA licentie huren. Je mag je eigen licenties in sommige gevallen niet gebruiken.

ARKO
29/09/10, 18:26
Zoals WebMeso al zegt, is het verstandig om een nieuwere server aan te schaffen. Deze hoeft niet persé nieuw te zijn, als je wegens de aanschaf kosten een tweede hands wilt halen zal ik kijken vanf een Socket 775 serie. Deze zijn de servers al redelijk zuinig.

Let er bij colocated wel op dat je zelf verantwoordelijk bent voor je hardware defecten, mocht om welke reden dan ook je moederbord of processor defect raken dan moet je hier zelf een nieuwe in plaatsen. Maar niet elke leverancier heeft dit zomaar in huis.

Soms kan je met je colocatie provider kijken of zij dezelfde servers / merken gebruiken en zo nodig een van hun voorraad kopen.

guidonline
29/09/10, 19:59
Het klinkt misschien gek maar is het ook mogelijk een normale PC is een 1U serverkast te bouwen?

Ik heb hier namelijk een PC die nog bijna nieuw is...

Core2Duo E7400
4 GB ram
2x 500 GB HD
P5K Mobo

Ik weet dat een officieele server beter is maar dit systeem is opzich snel genoeg om alles te draaien?

Of heeft 1 van jullie nog een mooie aanbieding?

WebMeso
29/09/10, 20:08
Het klinkt misschien gek maar is het ook mogelijk een normale PC is een 1U serverkast te bouwen?

Ik heb hier namelijk een PC die nog bijna nieuw is...

Core2Duo E7400
4 GB ram
2x 500 GB HD
P5K Mobo

Ik weet dat een officieele server beter is maar dit systeem is opzich snel genoeg om alles te draaien?

Of heeft 1 van jullie nog een mooie aanbieding?

Alles is mogelijk. Je zou dan een supermicro kast kunnen gebruiken en daar die desktop hardware in kunnen bouwen. Het moederbord zal alleen niet in die SM kast passen en je zal dus een ander moederbord moeten kopen.

Er mogen alleen aanbiedingen geplaatst worden in het volgende forumdeel: http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/

guidonline
29/09/10, 20:13
Oke het is wel een P5K ?? das een micro ATX dus geen ATX heb geen idee wat voor maat ik dan nodig zou zijn.

In elk geval, hoeveel zou zoon server ongeveer aan stroom kosten?

WebMeso
29/09/10, 20:30
http://www.supermicro.com/products/chassis/1U/512/SC512L-260.cfm
Hij zal hierin moeten passen. Die set-up zal zo tussen de 0.5 en 0.7 amp trekken.

guidonline
29/09/10, 20:37
Hmm oke hopen dat hij niet veel over die 0.7 heen gaat...
Deze kast had ik gezien: http://www.salland.eu/product/25863/supermicro-chassis-811i-260b-cse-811i-260b.html

WebMeso
29/09/10, 20:40
Hmm oke hopen dat hij niet veel over die 0.7 heen gaat...
Deze kast had ik gezien: http://www.salland.eu/product/25863/supermicro-chassis-811i-260b-cse-811i-260b.html

http://www.salland.eu/product/71613/supermicro-superchassis-512l-260b-zwart-260-watt-cse-512-l260b.html
Deze zou je kunnen gebruiken. Dat scheelt je 40 euro t.o.v. de 811i.

guidonline
29/09/10, 20:45
Mja maar niet op voorraad en dat kan een probleem zijn bij Salland...

dreamhost_nl
30/09/10, 09:48
Je moederbord zal nooit kunnen gaan passen in een 1U kastje.
O.a. de aansluitingen voor de geluidskaart zijn veel te hoog om er in te passen.

http://xtreview.com/images/Asus-P5K-Deluxe-200.jpg

Met een desktop moederbord zal je tevens problemen hebben met de airflow (koel houden); zeker als je het ook nog stopt in een budget kastje als de 512.

Marcel M.
30/09/10, 11:41
Ik heb ooit (toen ik pas met hosting begon en de reselleraccount ontgroeid was) een tweedehands 1U server van iemand gekocht. Uiteraard heb ik die eerst draaiend gezien en daarna pas meegenomen. De server stond open zodat ik ook kon zien wat er allemaal inzat.

Thuisgekomen het ding gesloten op m'n buro geinstalleerd en aangezet. Binnen een minuut of zo hoorde ik een twee-tonig signaal en schakelde hij zichzelf weer uit. Iets later weer aangezet en in de CMOS setup gekeken. Daar bleek dat de processor loeiheet werd (tegen de 100 `C). Vervolgens ben ik zelf gaan sleutelen...
1. De heatsink was er verkeerd om opgezet (hoe krijgt iemand dat voor elkaar!)
2. De fan blies omhoog tegen de deksel aan (vervangen door koelblok met radiaalfan)
3. Het was een desktopboard met foute airflow (verbeterd met een opengeknipt pindabakje als air-shroud)
4. Extra fan in de kast voor de overige onderdelen.
Uiteindelijk kreeg ik de temparatuur wel omlaag tot een aanvaardbaar niveau (ergens rond de 60 `C), maar het werd nooit een server om in het datacentrum te willen hebben hangen. Voor op het buro is ie eigenlijk te groot en door de kleine standaard ventilatoren maakt ie lawaai alsof er een vliegtuig opstart. Naar het stroomverbruik heb ik nog geeneens gekeken.

Uiteindelijk heb ik een goede (nieuwe) quadcore Dell server gekocht die jarenlang probleemloos in het datacentrum heeft gehangen. Met tooltjes kon ik zien dat ook op warme dagen de CPU relatief koel bleef (+/- 40 `C) en de rest van de hardware idem dito. Qua stroomverbruik was ie ook nog redelijk zuinig en hij is zelfs relatief stil.
Sinds kort gebruik ik een VPS en wellicht dat ik de server daar ook nog voor ga inrichten. Misschien hang ik hem dan weer in een datacentrum of hou ik hem op kantoor als development/test server. Die oude 1U staat nu ie hier ergens te verstoffen. Al was ie niet duur, het blijft weggegooid geld en verkwistte tijd.

Mijn advies: ga niet zitten klooien, koop meteen iets goeds waar je jarenlang van op aan kunt. Bespaar niet op je aanschaf, maar op je stroom- en onderhoudskosten.

Een VPS is flexibel in gebruik. Eigen server of niet, zorg voor goede, regelmatige, recente en externe backups! Daarmee kan je redelijk snel elders verder als er in je datacentrum iets mis gaat. Hou er rekening mee dat je je IP-adres(sen) meestal niet kunt meenemen en dat je bij een verhuizing dus altijd met omnummering van domeinen en je server te maken hebt.

Apoc
30/09/10, 11:50
Het klinkt misschien gek maar is het ook mogelijk een normale PC is een 1U serverkast te bouwen?

Waarschijnlijk zal het moederbord daar niet in passen (qua hoogte).

Verder; je kunt beter geen normale PC apparatuur in een server gebruiken, want dit is niet gemaakt om 24/7 te draaien. Je kunt beter iets meer uitgeven voor degelijke server apparatuur.

dreamhost_nl
30/09/10, 20:45
Spuit 11, André? ;)

T. Verhaeg
01/10/10, 15:34
Wellicht dat je met een Dell R210 (http://www1.euro.dell.com/nl/nl/bedrijven/Servers/poweredge-r210/pd.aspx?refid=poweredge-r210&cs=nlbsdt1&s=bsd) al een heel eind kunt komen. Mooie instappers en bovenal zuinig!

interip
06/10/10, 17:41
Beste Guidonline, heb je al geinformeerd bij je colocatieprovider hoeveel ampere/kwh je mag trekken ?. Wellicht krijg je genoeg stroom en hoef je je geen zorgen te maken om het verbruik.

WebMeso
06/10/10, 17:46
Beste Guidonline, heb je al geinformeerd bij je colocatieprovider hoeveel ampere/kwh je mag trekken ?. Wellicht krijg je genoeg stroom en hoef je je geen zorgen te maken om het verbruik.

Sinds wanneer krijg je stroom? Zolang er genoeg betaald wordt, zal je inderdaad zoveel ampere/kwh mogen trekken als je zelf wilt.

interip
06/10/10, 17:55
Wellicht dat TS'er een compleet pakket heeft afgenomen met traffic en stroom ?.

WebMeso
06/10/10, 19:10
Wellicht dat TS'er een compleet pakket heeft afgenomen met traffic en stroom ?.

Als je de beginpost had gelezen...


Ik heb tot nu toe altijd een VPS gehad voor mijn websites en mijn klanten. Echter heb ik al meegemaakt dat een bedrijf failliet ging en dat ik daardoor alles binnen 1 dag vliegenssvlug moest kopiëren naar een nieuwe host.

Daarom zit ik nu aan colocatie te denken in Groningen.
Maar nu vraag ik me nog een paar dingen af.

De situatie:

Ik heb nu 2 Debian Lenny VPSSen draaien. ik heb genoeg kennis deze volledig te onderhouden en installeren.

Het doel:

Is om een 1U 19'' rack server te plaatsen in een datacenter in Groningen. Ik heb dan zelf alle zeggenschap over de server en kan hem zo verhuizen naar een ander datacenter als ik wil!


Daarnaast is stroom één van de grotere kosten bij colocatie. Een nieuwe en zuinigere server gebruikt dus minder stroom en drukt daardoor de kosten. Zo ben je stukken goedkoper uit met een nieuwe server na verloop van tijd. Ook lijkt het mij wel mogelijk om afgenomen colocatie pakket te wijzigen.

Magus
18/11/10, 10:54
Zelfbouw is leuk om mee te beginnen als je een beperkt budget hebt. Je kunt dan ook overwegen eea in een 2U kast te bouwen. Dit kan voor de koeling in sommige gevallen wat winst opleveren. Bovendien zit je dan niet met het probleem dat je een geschikte 1U koeler moet vinden voor je CPU. Tel daarbij op dat 2U kastjes over het algemeen voor 20 tot 50 euro tweedehands (en in sommige gevallen zelfs nieuw) te koop zijn...

Clanhost
18/11/10, 11:18
Colocatie is uiteindelijk niet zo spannend. Zelf een server bouwen om te beginnen is leuk en zorgt voor wat ervaring. Zo ben ik ook begonnen met colocatie toen het nog een hobbyproject was. Maar doe wel een prijsvergelijking met bijvoorbeeld zoiets als een Dell R210.

Je kunt het zelf denk ik niet zo mooi in elkaar zetten als een Dell server. Al die bekabeling bijvoorbeeld is precies op maat en bij een zelfbouw server is dat toch wat lastiger. Wij hebben flink wat R210’s in gebruik en die zijn echt super zuinig.

Tegenwoordig zijn de meeste servers 1 U en een shared colocatie rack bij een aanbieder is moeilijk helemaal vol te krijgen vanwege het stroomgebruik. Zoek dus gewoon een simpel 2 U behuizing met een goede voeding.

Wat betreft hardware. Ga niet voor het meest voordeliger maar kijken wel naar de kwaliteit van het moederbord en de voeding is ook erg belangrijk. Een Intel desktop processor zal het prima doen. Zorg voor een goede koeling in de case en airflow.

Antec heeft wel goede 2 U behuizingen. Hier even kijken:

http://www.antec.com/Believe_it/product.php?Family=MQ==