PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS opzetten



BrunoB
29/09/10, 11:09
Goedemorgen,

heb de volgende vraag en ik ben een leek in een vps enz enz.

Wil een dedicate server gaan huren. En deze gaan opdelen in 4 delen voor vps.

En dat ik deze vps dan aan vrienden kan geven of verhuren :w00t:

De server moet/is voorzien van Windows 2008 R2 Server Web Edition 64 bits.

Kunnen jullie mij advies geven voor volgende punten:

- Welke programma is het beste om een server op te delen voor Windows Vps?
- 4 gebruikers accounts op een server kan maar tegelijk erop en gebruik maken van de zelfde programma's kan niet?
- Op de server kvm installeren? anders kan je niet afzonderlijk op een server?

Wat betreft de bovenstaande punten laat ik het hier eerst bij.

Ik sta er ook open voor om handleidingen te krijgen er is niet veel te vinden om zelf een server te delen doormiddel van vps.

Als ik via google zoek kom je constant bij aanbieders van vps uit :mad:

Ik wacht eerst jullie reacties hier van even af.

Alvast bedankt :thumbup:

Gr BB :w00t:

GC-Hosting
29/09/10, 11:18
Bruno, als je in het aanbiedingen gezocht forum dit zou plaatsen mogen wij een passende aanbieding doen.

Domenico
29/09/10, 11:28
Domenico edit:


Er word (nog) niet gevraagd naar aanbiedingen!

Wynand
29/09/10, 11:36
- Welke programma is het beste om een server op te delen voor Windows Vps?Voor Windows, Microsoft Hyper-V, of VMWare Server/Workstation..


- 4 gebruikers accounts op een server kan maar tegelijk erop en gebruik maken van de zelfde programma's kan niet?Als die vier gebruikers in hun eigen virtuele server draaien maakt dat niks uit, als dat zonder virtuele servers is en op dezelfde bak willen inloggen geven programma's al firefox wel'ns problemen.


- Op de server kvm installeren? anders kan je niet afzonderlijk op een server?Remote Desktop? KVM voor Windows ken ik niet..

opinion
29/09/10, 11:54
De Web Editions van Windows Servers zijn NIET bedoeld voor applicaties buiten web applicaties om. Ik adviseer je dus Windows 2008 Standaard of evt. Enterprise te nemen ten behoeve van de virtualisatie software.

BrunoB
29/09/10, 11:55
Hallo,

bedankt voor je snelle reactie en info.

Microsoft Hyper-V, of VMWare Server bieden ze aan.

Als ik Microsoft Hyper-V kan ik dan meteen 3 of 4 aparte virtuele omgevingen maken?

Welke is beter van de 2 Hyper-V of VMWare?

Als ik een van de 2 installeer op de server moet ik dan ook nog daarnaast windows 2008 R2 erop zetten?

En ik als eigenaar heb altijd het beheer over de 3 of 4 virtuele omgevingen?

KVM waar wordt dat dan voor gebruikt?

Met virtuele omgevingen heb je niet 4 verschillende ip's nodig?

Ik vraag liever te veel dan te weinig want ik wil wel de juiste keuze aka beslissing nemen. Anders bestel ik straks wat en dan is het niet goed.

Alvast bedankt maar weer. :thumbup:

Gr BrunoB :w00t:

opinion
29/09/10, 12:07
Je mag 2008 R2 Enterprise licenties oneindig op dezelfde machine virtualiseren via Hyper-V.

Dit houdt dus ook in dat je maar 1 licentie op dat gebied nodig gaat hebben.


Remote Desktop? KVM voor Windows ken ik niet..

KVM switch bedoeld hij, denk ik.

BrunoB
29/09/10, 12:24
Hallo opinion,

bedankt voor je reactie :thumbup:

Bij de aanbieder selecteer ik hyper-V maar kan niet beide selecteren dus ook 2008 R2 Enterprise.

En ik begrijp uit jou antwoord dat ik dus doormiddel van alleen de installatie van hyper-V geen 4 aparte vps kan aanmaken.

Ik moet dus Windows 2008 R2 Enterprise op de server installeren en daarna kan ik oneindig dus in mijn geval 3/4 maal een hyper-v installeren.

Moet je voor 3/4 hyper-v ook vier aparte IP adressen hebben?

Ze praten bij de aanbieder over KVM over IP wat houdt dit in en heb ik dit nodig?

Windows 2008 R2 Enterprise? is dat echt nodig een goedkopere oplossing is er niet? Het is voor mij/ons een hobby

Wacht jullie reacties weer even af bedankt :thumbup:

Gr BB :w00t:

T. Verhaeg
29/09/10, 12:28
Linux?

opinion
29/09/10, 12:32
Hyper-V is de software die OP Windows draait ten behoeve van virtualisatie. Je kan Hyper-V naast bijv. Office draaien (op de host) als je dat wilt. Het is alleen een "programma".

In Hyper-V (alleen van horen zeggen, heb er zelf geen ervaring mee) kan je zoals bij elk stuk virtualisatie software nieuwe guests aanmaken. Hier kies je dan voor een guest met dezelfde Operating System als dat de host is (2008 R2 wordt het dan?)

Dan ga je de guest installeren (met de zelfde media) en geef je dezelfde CD-key in als die bij je host hoort.

Dat is wat ik probeerde te zeggen.

Dan heb je de host (1 machine) en zoveel guests als je zelf nodig hebt (* machines) tot je beschikking.

BrunoB
29/09/10, 12:33
Linux?

Bepaalde programma nou jou meerdere draaien niet op linux alleen op windows.

Dus ik denk dat Linux geen optie is voor me.

Gr BB :thumbup:

SmilieBG
29/09/10, 12:38
BrunoB, het lijkt me beste dat je jezelf eerste e.e.a. op bv google gaat uitzoeken / lezen wat virtualisatie eigenlijk is. Ik meen het niet verkeerd, maar enkele van je vragen zijn echt beginners vragen (niks mis mee).

Als ik je vragen (en antwoorden) zo lees, vrees ik dat je nooit goede beeld zal krijgen van de mogelijkheden / opties - en dat je derhalve geen goede opzet zal maken van je server.

Je kan beginnen met:
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_server
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-V

Uiteraard, zullen er alsnog vragen over blijven en die zie ik dan ook graag tegemoet.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik je hiermee alleen op de juiste weg wilt zetten ;-)

Mvg,
Smilie

BrunoB
29/09/10, 12:42
Daar was ik weer :w00t::w00t::w00t::w00t:

Om effe duidelijk te zijn:

Ik heb nodig:

1X Windows Server 2008 R2 Core Entreprise? Standaard edite iets kan niet?
1X Hyper-V hier kan ik dan 3/4 maal virtuele omgevingen maken. En iedereen kan dan afzonderlijk zijn of haar programma's installeren en gebruiken?

Zo zie ik het als ik jou verkeerd begrijp sry alvast :ohmy:

Gr BB :eek:

BrunoB
29/09/10, 12:51
BrunoB, het lijkt me beste dat je jezelf eerste e.e.a. op bv google gaat uitzoeken / lezen wat virtualisatie eigenlijk is. Ik meen het niet verkeerd, maar enkele van je vragen zijn echt beginners vragen (niks mis mee).

Als ik je vragen (en antwoorden) zo lees, vrees ik dat je nooit goede beeld zal krijgen van de mogelijkheden / opties - en dat je derhalve geen goede opzet zal maken van je server.

Je kan beginnen met:
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_server
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-V

Uiteraard, zullen er alsnog vragen over blijven en die zie ik dan ook graag tegemoet.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik je hiermee alleen op de juiste weg wilt zetten ;-)

Mvg,
Smilie

Thnx ga dit zeker aandacht lezen.

En ik snap wel wat van vps alleen de instal wat het beste is enz enz daar wil wat meer duidelijkheid in hebben.

Zie ik zonder ervaring vraag jullie dan ook om tips.

En als ik dan een geheel plaatjes heb weet ik wat ik kan en moet doen.

Gr BB :thumbup:

cyberbootje
29/09/10, 12:53
Hierboven werd linux genoemd en daarmee werd bedoeld dat de ondergrond linux is i.p.v windows.
En daar bovenop eventueel weer windows server draaien.

Er zijn meerdere simpele linux oplossingen en eentje ervan is proxmox bijvoorbeeld.
Werkt volledig via een web interface en kan denk ik zo'n beetje alles wat je wil bereiken.

BrunoB
29/09/10, 13:00
Hierboven werd linux genoemd en daarmee werd bedoeld dat de ondergrond linux is i.p.v windows.
En daar bovenop eventueel weer windows server draaien.

Er zijn meerdere simpele linux oplossingen en eentje ervan is proxmox bijvoorbeeld.
Werkt volledig via een web interface en kan denk ik zo'n beetje alles wat je wil bereiken.

Oke ik snap hem.

Dus nu is mijn vraag en dan ook de laatste.

Wat kan ik het beste doen zodat ik 4 windows vps omgevingen op me server kan draaien?

Bedankt allemaal voor jullie hulp wat een service hier :thumbup:

Gr BB

T. Verhaeg
29/09/10, 13:04
Jezelf inlezen over wat virtualisatie is en hoe het werkt? Als er problemen zijn, denk je dan hier elke keer terug te komen of? We willen je best helpen alleen wat eigen initiatief wordt gewaardeerd :)

cyberbootje
29/09/10, 13:09
Oke ik snap hem.

Wat kan ik het beste doen zodat ik 4 windows vps omgevingen op me server kan draaien?

Gr BB

Ik ben fan van KVM onder linux, dus ik ga voor KVM.
Er zijn vast mensen die hier rondlopen en er anders over denken, je zal de keuze echt zelf moeten maken.

Ga voor een product waarvan je zeker weet dat je het door en door kent, dus ook virtualisatie en de techniek.
Als je het als hobby wil gebruiken ga dan voor proxmox en leer bij en anders huur iemand in die de techniek voor je wil doen.
Je kan het naar mijn mening niet maken om iets aan te bieden voor geld waarvan je al weet dat je de techniek niet door en door kent.

BrunoB
29/09/10, 13:14
Jezelf inlezen over wat virtualisatie is en hoe het werkt? Als er problemen zijn, denk je dan hier elke keer terug te komen of? We willen je best helpen alleen wat eigen initiatief wordt gewaardeerd :)

Eigen initiatief is er zeker wel.

Alleen wou info hebben wat het beste is en ook wat het goedkoopste is.

Want het gaat hierbij om een hobby dus ik/we verdienen er niks mee.

Als iets bakken met geld kost maandelijks dan is het niks moet een hobby blijven.

Gr BB

Wynand
29/09/10, 13:16
Bwa, een dedicated server met Win 2k8 is vast wel ergens voor 'n €100/maand te krijgen...

t.bloo
29/09/10, 13:19
Huur een moderne multi core server met voldoende geheugen en installeer daar Proxmox op. Binnen proxmox installeer je je VPS servers met behulp van de prima Kernel VM virtualisatie techniek. In die KVM "containers" kun je vervolgens Linux of Windows of BSD of ... installeren. Een kind kan de was doen (al zijn sommige hosters op dit forum daar niet zo blij mee).

http://pve.proxmox.com

maxnet
29/09/10, 13:20
Ik heb nodig:

1X Windows Server 2008 R2 Core Entreprise? Standaard edite iets kan niet?


Dat kan ook, maar als je geen Enterprise gebruikt, heb je per VM een aparte Windows licentie nodig.


In dat geval:

- 1x Hyper-V server 2008 (gratis)
- 4x normale Windows licentie

avanmessen
29/09/10, 15:31
Als het echt om hobby gaat en je het makkelijk voor jezelf
wil houden, dan moet ik instemmen met t.bloo en Proxmox
VE aanraden.

Proxmox is opensource en dus nog steeds de goedkoopste
optie. Ook geen problemen bij het verhuren van de virtuele
machines aan derden, qua licenties bvb ...

;)

JanSmit
29/09/10, 15:37
Je mag 2008 R2 Enterprise licenties oneindig op dezelfde machine virtualiseren via Hyper-V.

Dit houdt dus ook in dat je maar 1 licentie op dat gebied nodig gaat hebben.



KVM switch bedoeld hij, denk ik.

Euh weet je dat zeker???? Volgens mij krijg je bij enterprise 5 standaard lics voor 2008 erbij. Als je datacenter edition gebruikt (1 lic per fysieke processor) dan mag je wel ontelbaar aantal lics 2008 std installeren.

gr

Jan

ARKO
29/09/10, 17:53
Datacenter editie is inderdaad één licentie per processor en die mag je dan op elk virtual systeem installeren. Of Enterprise maar 5 licenties mag weet ik zo even niet. Maar volgens mijn prijslijst is een Enterprise licentie duurder dan een datacenter licentie en volgens mij zijn er niet zoveel hosters die de Enterprise licentie aanbieden.

Met een Windows 2008 standard licentie mag je fysiek en een virtueel systeem draaien op één licentie.

SmilieBG
29/09/10, 18:20
+1 voor Proxmox.
Heb aardig wat ervaringen mee en het werkt makkelijk en soepel.
Daarnaast is er redelijk goed e.e.a. gedocumenteerd + hebben ze ook actief community (forum).

Mvg,
Smilie

maxnet
29/09/10, 18:33
Proxmox is opensource en dus nog steeds de goedkoopste
optie.


Hyper-V server is als host even goedkoop: http://www.microsoft.com/hyper-v-server/en/us/default.aspx
Dat is een gratis kale Windows editie, met alleen een command prompt en Hyper-V.


Je hebt echter nog steeds licenties voor je Windows guests nodig, ongeacht welke virtualisatie techniek je gebruikt.

opinion
30/09/10, 00:09
Euh weet je dat zeker???? Volgens mij krijg je bij enterprise 5 standaard lics voor 2008 erbij. Als je datacenter edition gebruikt (1 lic per fysieke processor) dan mag je wel ontelbaar aantal lics 2008 std installeren.

gr

Jan

Ja, zo was het. Bedankt voor de verbetering.

vDong
30/09/10, 05:48
Met virtuele omgevingen heb je niet 4 verschillende ip's nodig?

Nee, je hebt minimaal 1 ip meer nodig dan het aantal vpssen wat je hebt, 1 voor de onderliggende host en 1 voor elke VPS.
Denk er ook aan dat je bij het uitzoeken van een server kijkt naar "hardware virtualisatie" anders gaat het tergend traag worden.
Ook zou ik met windows VPSsen altijd rekening houden met 2GB geheugen per VPS (wat er hier ook gezegd wordt over hoe goed het gaat met 512MB of 256MB), liefst ook 1 (echte) core per VPS.
Bezuinig niet door op 1 (kleine) disk te proberen te draaien, dat gaat je later bijten.

Voor de rest, neem een paar dagen en ga online zoeken naar KVM(proxmox inderdaad), VMWARE en Hyper-V informatie, ik ga je niet vertellen wat je moet nemen, want dat is erg persoonlijk, maar wil je wel meegeven dat je eerst zelf heel goed moet researchen.

Patrick_st
30/09/10, 23:21
Datacenter editie is inderdaad één licentie per processor en die mag je dan op elk virtual systeem installeren. Of Enterprise maar 5 licenties mag weet ik zo even niet. Maar volgens mijn prijslijst is een Enterprise licentie duurder dan een datacenter licentie en volgens mij zijn er niet zoveel hosters die de Enterprise licentie aanbieden.


De Enterprise versie heeft 1 fysieke en 4 virtuele licenties + 25 client access licenties.

De CAL's maken hem waarschijnlijk duurder dan een Datacenter editie.

T. Verhaeg
01/10/10, 00:01
Inmiddels al wat opgeschoten?

BrunoB
01/10/10, 02:33
Inmiddels al wat opgeschoten?

Ik ga me er eerst nog wat meer in verdiepen voordat ik verdere stappen onderneem.

Dus ik heb via google gezocht naar handleidingen enz enz maar is bijna niks te vinden hierover.

Heeft iemand nog leuke sites? waar veel uitleg over vps staat van het begin tot aan het einde van installeren tot ingebruiksname?

Alvast bedankt :thumbup:

Met Vr Gr BB

prekz
01/10/10, 08:31
Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd maar ik wil wel je laatste vraag beantwoorden :P

www.howtoforge.com daar staat vanalles over xen/esxi en nog veel meer

opinion
01/10/10, 13:44
Zijn maar weinig zaken zo goed gedocumenteerd als Virtualizatie aspecten.

Hier: http://www.vmware.com/pdf/vsphere4/r41/vsp_41_esxi_i_vc_setup_guide.pdf

T. Verhaeg
01/10/10, 14:04
Er zijn veel verschillende virtualisatie soorten, het lijkt me allereerst slim om eens te kijken wat nu precies de verschillen zijn en op basis daarvan een stuk specifieker zoeken als dat je nu doet.

vipeax
01/10/10, 15:31
Als het toch maar tussen vrienden is, dan lijkt me een server met Windows Server 2008 Standard (R2?) het makkelijkste, gezien Hyper-V eigenlijk niet fout geconfigureerd kan worden.

Gezien het mijn hobby is weet ik niet te veel van de licentie voorwaarden, echter duurt het opzetten van Hyper-V met 4 Windows clients echt maar tops 30 minuten voor alle 4 samen.

MMA
04/10/10, 19:54
Hyper-V is de software die OP Windows draait ten behoeve van virtualisatie. Je kan Hyper-V naast bijv. Office draaien (op de host) als je dat wilt. Het is alleen een "programma".

In Hyper-V (alleen van horen zeggen, heb er zelf geen ervaring mee) kan je zoals bij elk stuk virtualisatie software nieuwe guests aanmaken. Hier kies je dan voor een guest met dezelfde Operating System als dat de host is (2008 R2 wordt het dan?)

Dan ga je de guest installeren (met de zelfde media) en geef je dezelfde CD-key in als die bij je host hoort.

Dat is wat ik probeerde te zeggen.

Dan heb je de host (1 machine) en zoveel guests als je zelf nodig hebt (* machines) tot je beschikking.

Hyper-V is een bare metal en draaid dus niet als software in het OS.....

cfmweb
04/10/10, 20:44
Op youtube staan ook informatieve filmpjes over VMware en cloud hosting. Dat is ook erg leerzaam hiervoor.

Drowzz
15/10/10, 18:05
Bijvoorbeeld Centos 5 is zeer goed besturingsysteem vind ik persoonlijk

ereemst
15/10/10, 22:57
Als je het SVR2008 cdtje in je hand hebt staat daar de lic. code op en daaronder een VIRTUAL KEY LIC. CODE.. die mag je gratis 1X installeren in ENT. mag je idd oneindig installeren MAAR. dan moet je wel de USERS LIC. kopen voor de TOTAAL aantal aangemaakte gebruiker boven de 25 users. HYPERV is het simpelst en het snelst in gebruik te nemen en en ook makelijk te begrijpen. (meer visueel) wij draaien echt al jaren met hyperv ook bij netwerkklanten in de platenindustrie en ik kan het je zeker aanraden. als je echt load balancing en redundancy op de virtuele server wilt draaien neem je ESX VMWARE maar dat heb je niet nodig lees ik uit je verhaal dus gewoon HYPERV dat werkt perfect en is voor jou eigenlijk de enige keuze ook omdat je kennis beperkt is...

als je wilt zien hoe het werkt pak je W7 en installeer je GRATIS XP HYPERV op die w7 wrkplk.

Succes.

p.s en ja wij kunnen je ook van dienst zijn..

Patrick_st
16/10/10, 11:56
Als je het SVR2008 cdtje in je hand hebt staat daar de lic. code op en daaronder een VIRTUAL KEY LIC. CODE.. die mag je gratis 1X installeren in ENT. mag je idd oneindig installeren

Met een Enterprise versie mag je 4 virtuele servers van een licentie voorzien. Voor onbeperkt heb je de heel wat duurdere Datacenter editie voor nodig.

Over de standaard versie zou ik graag wat meer informatie willen. Je krijgt inderdaad een code voor een virtuele server maar hoe je deze mag gebruiken is mij niet helemaal duidelijk. De een zegt dat je moet kiezen, virtueel of fysiek. Ergens anders lees ik dat je beide mag gebruiken op dezelfde server en weer ergens anders lees ik dat als je de virtuele wilt gebruiken, dat je op de fysieke server niets anders mag installeren dan Hyper-V en de beheer/backup tools hiervoor. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

ereemst
16/10/10, 17:48
je mag ze beiden gebruiken maar alleen idd op dezelfde server.