PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen netwerk hoe/waarom?



mozzienl
28/09/10, 14:52
Wat is de voornaamste reden om een eigen netwerk te maken?

en wat heb je hiervoor nodig
- hardware
- kennis.

phreak
28/09/10, 14:54
Google? STFW? Zelf wat research doen?

swedendedicated
28/09/10, 14:54
niet afhankelijk zijn van anderen
prijs (mbit)

Er zitten hier ook een paar die het stoer vinden om een eigen "netwerk" te hebben.

no1san
28/09/10, 14:56
Mijn lan netwerk gebruik ik om mijn pc' s met elkaar te verbinden.
En om mijn internet te delen met mijn (draadloze) netwerk.

Of bedoel je een ander netwerk? ;-)

WebMeso
28/09/10, 14:57
4e hit met google op zoekwoorden: eigen netwerk hoe waarom...
Jouw korte vraag & daarbij een simplistisch antwoord.
Hier wat basic info: http://tele2.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=130&pid=16438

Yourwebhoster
28/09/10, 15:00
Ik vermoed dat de TS bedoeld een eigen netwerk met AS nummer, dus niet een intern netwerkje.

Wat je nodig hebt:
- Veel kennis over protocollen
- Veel geld, afhankelijk van wat je van het netwerk vereist qua capaciteit
- routers e.d.
- veel meer

Het is niet zo dat je zo maar hier mee begint, er zijn studies hiervoor om te leren hoe het allemaal werkt, welke protcollen, etc..

mozzienl
28/09/10, 15:06
Ik vermoed dat de TS bedoeld een eigen netwerk met AS nummer, dus niet een intern netwerkje.

Wat je nodig hebt:
- Veel kennis over protocollen
- Veel geld, afhankelijk van wat je van het netwerk vereist qua capaciteit
- routers e.d.
- veel meer

Het is niet zo dat je zo maar hier mee begint, er zijn studies hiervoor om te leren hoe het allemaal werkt, welke protcollen, etc..

Ik bedoelde idd een eigen netwerk in een carriers neutral datacenter. ik ging er van uit dat dat wel gesnapt werdt aangezien ik post in [ Colocatie ]

dat je hier niet zomaar mee begint dat snap ik ;-)

het is meer uit intresse zeg maar.

Triloxigen
28/09/10, 15:07
Gewoon, omdat het kan.

dicktump
28/09/10, 15:27
De meeste mensen/bedrijven die een eigen netwerk opzetten, doen dat omdat het voor hun meer voordelen heeft dan nadelen. Dus ik neem aan dat dat de hoofdreden is.

QBell
28/09/10, 16:51
De meeste mensen/bedrijven die een eigen netwerk opzetten, doen dat omdat het voor hun meer voordelen heeft dan nadelen. Dus ik neem aan dat dat de hoofdreden is.

Dat is meestal wel zo bij bedrijven ja...
Als er geen voordeel is, doen ze het meestal ook niet.


@Mozzienl
Op het moment dat je je vragen iets meer gaat specificeren zal je erachter komen dat je een aantal vragen ook makkelijk zelf kan beantwoorden. Daarnaast word het dan voor de lezers ook duidelijker wat je precies bedoeld en omdat jij moete in je post stopt zijn mensen ook eerder bereid om een normaal antwoord terug te geven.

Nu smijt je gewoon iets op tafel, zonder daarover vooraf voldoende na gedacht te hebben (altans, zo lijkt het).

Specifiek:
Als je jezelf hierin iets beter verdiept had, dan had je veelkans al 90% van je antwoorden gevonden over dit onderwerp. Alleen een goede publieke curses BGP kan je nog net niet vinden op internet.

prekz
28/09/10, 16:55
Op het forum lopen ook mensen rond met minder kennis. Daarom is het handiger om de vraag iets duidelijker te stellen, zodat wij hem ook goed interpreteren.

QBell
28/09/10, 17:04
Dit heeft weinig met kennis te maken...
Sterker nog, hoe meer kennis je hebt hoe makkelijker het word om elkaar verkeerd te begrijpen.

Voorbeelden netwerk:
CAT5 bekabeld kantoor / huis netwerje
BNC Netwerk
Glasvezel netwerk
ISDN netwerk


In zijn vraag heeft hij het helemaal niet over zelf routeren of wat dan ook. Dit kan ik dus nog totaal buiten beschouwing laten.

The-BosS
28/09/10, 17:06
en wat heb je hiervoor nodig
- hardware
- kennis.
- geld
- ripe lidmaatschap
- minimaal 2 carrier (transit providers)
- bgp capable routers

Of je nu 20mbit of 2Gbit verbruikt maakt niet veel uit, de ene provider doet het om zijn netwerk (ip adressen) op meerdere locatie te kunnen gebruiken. Voor bvb load balancers, high availablity, .... De andere provider doet het om niet afhankelijk te zijn van 1 partij en redundantie te willen. De andere provider doet het om goedkoper te kunnen inkopen en zelf peerings te beheren. En zo zijn er nog tal van redenen waarom wel en waarom niet.

Paulewk
28/09/10, 17:21
Of je nu 20mbit of 2Gbit verbruikt maakt niet veel uit, de ene provider doet het om zijn netwerk (ip adressen) op meerdere locatie te kunnen gebruiken. Voor bvb load balancers, high availablity, .... De andere provider doet het om niet afhankelijk te zijn van 1 partij en redundantie te willen. De andere provider doet het om goedkoper te kunnen inkopen en zelf peerings te beheren. En zo zijn er nog tal van redenen waarom wel en waarom niet.

Ehm, of je 20mbit of 2Gbit doet maakt wel degelijk uit. Hoe meer verkeer je doet, hoe goedkoper het is om in te kopen en hoe meer mensen met je willen peeren.

Verder neem je geen eigen netwerk voor loadbalancing, redundancy of wat dan ook, je bent in dat geval namelijk nog steeds afhankelijk van 1 partij, namelijk jezelf, inclusief je eigen kennis en je eigen hardware, wat helemaal geen voordeel hoeft te zijn.

Een eigen netwerk is als je weinig traffic doet vaak helemaal niet interresant ongeacht wat je ook verzint.

The-BosS
28/09/10, 17:57
Ehm, of je 20mbit of 2Gbit doet maakt wel degelijk uit. Hoe meer verkeer je doet, hoe goedkoper het is om in te kopen en hoe meer mensen met je willen peeren.
Dat zeg ik toch ook in mijn voorbeeld, maar het is niet zo omdat je 2Gbit doet dat je dan automatisch een eigen asn/bgp netwerk moet hebben. Maar het kan wel zijn dat je in sommige gevallen het wel nodig hebt ondanks dat je maar 20mbit verbruikt.


Verder neem je geen eigen netwerk voor loadbalancing, redundancy of wat dan ook, je bent in dat geval namelijk nog steeds afhankelijk van 1 partij, namelijk jezelf, inclusief je eigen kennis en je eigen hardware, wat helemaal geen voordeel hoeft te zijn.
Klopt, maar dat hangt dan ook weer van bedrijf tot bedrijf af. Om even realistisch voorbeeld te geven je hebt een eigen PI range (/24) en je wilt dit gebruiken in 3 datacenters dan is het handiger om je eigen asn/bgp te doen. Want ik zie nog niet direct een partij die je PI range zou beheren een deel van die range naar de concurentie rerouten (in ander datacenter).


Een eigen netwerk is als je weinig traffic doet vaak helemaal niet interresant ongeacht wat je ook verzint.
Dat hangt dan ook weer van bedrijf tot bedrijf af, wil je het uit handen geven of het zelf beheren. Alla lease je een wagen of koop je een wagen. Ik ken bedrijven die 20 @ 30mbit verbuiken en zelf routing doen voor hun redenen zoals verschillende locaties. Ik ken partijen die 5Gbit doen en alles afnemen van hun provider en geen eigen routing doen.

Kortom het hangt er vanaf wat je als bedrijf zelf wilt en hoeveel je hiervoor wil betalen, dat het goedkoper kan worden naar gelang je meer verbruikt inkoopt is een feit. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat dit het enige punt is waarom je eigen routing zou doen.

QBell
28/09/10, 18:14
Dat hangt dan ook weer van bedrijf tot bedrijf af, wil je het uit handen geven of het zelf beheren. Alla lease je een wagen of koop je een wagen. Ik ken bedrijven die 20 @ 30mbit verbuiken en zelf routing doen voor hun redenen zoals verschillende locaties. Ik ken partijen die 5Gbit doen en alles afnemen van hun provider en geen eigen routing doen.

Kortom het hangt er vanaf wat je als bedrijf zelf wilt en hoeveel je hiervoor wil betalen, dat het goedkoper kan worden naar gelang je meer verbruikt inkoopt is een feit. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat dit het enige punt is waarom je eigen routing zou doen.

Daar ben ik het wel mee eens.
Echter zijn meerdere datacenters niet het enige voorbeeld waarvoor voor zo'n constructie gekozen word. Ook zaken als beveiliging tellen mee.

Apoc
28/09/10, 18:19
- geld
- ripe lidmaatschap
- minimaal 2 carrier (transit providers)
- bgp capable routers

"geld" is wel heel algemeen, dan kun je net zo goed enkel "geld" noemen (want alles is te koop) :)

Overigens is ripe lidmaatschap niet per se een vereiste, maar het is wel zo logisch.

Cybafish
28/09/10, 18:42
Gewoon, omdat het kan.

Hear hear! ;)

Onze voornaamste reden was de controle over de eigen omgeving. Tegenwoordig zijn de meeste netwerken redelijk stabiel, maar dat is wel eens anders geweest. Niet weten waar je aan toe bent als de boel plat ligt is wat mij betreft de grootste stressdriver. Met een eigen netwerk flappert er hooguit eens een keer een peer, zonder dat dit van invloed is op de bereikbaarheid van je diensten.

Uiteraard valt of staat alles met degelijk beheer, maar dat geldt niet specifiek voor een eigen netwerk. Technisch gezien is een eigen netwerk ook geen abra kadabra, BGP en aanverwante protocollen zijn niet bijzonder ingewikkeld. Besef alleen wel dat als er fouten gemaakt worden op de netwerklaag, dat gelijk de hele boel plat ligt.

EK-Media
20/11/10, 06:45
@ cybafish hoeveel mbit/gbit zette jullie nou om toen jullie besloten aan een eigen netwerk te gaan beginnen?