PDA

Bekijk Volledige Versie : NedZone bouwt nieuw datacenter



NedZone !
28/09/10, 00:08
Regionale datacenters zijn al een tijd in opkomst. Datacenter Nedzone in het West-Brabantse Steenbergen weet daar alles van. Al drie jaar exploiteren zij een regionaal datacenter. Vanwege de grote vraag naar dataruimte wordt volgende week gestart met de bouw van een nieuw datacenter.

Nedzone is 12 jaar geleden gestart als internet service provider voor het verhuren van webruimte en het verkopen van domeinnamen. Door de steeds toenemende vraag van klanten om regionaal te kunnen hosten is in 2007 besloten om de focus meer te leggen op colocatie en aanverwante producten en diensten. “Langzaam zijn we dus uitgegroeid tot een publiek datacenter”, zegt Marcel Ooms van Nedzone.

In het pand in Steenbergen heeft Nedzone een datavloer met honderd racks. De nieuwbouw heeft een totale oppervlakte van 2250 vierkante meter verdeeld over drie bouwlagen en met ruimte voor circa 500 racks. “Een bijkomend voordeel van de nieuwe datavloer is dat de ruimte zodanig is ingedeeld dat wij private cages kunnen aanbieden inclusief het behoud van hot/cold corridors”, benadrukt Ooms.

Altijd dubbele stroomvoorziening
Het nieuw te bouwen carrier neutrale datacenter zal drie vloeren tellen. De begane grond wordt uitgerust met (nood)stroomvoorzieningen en de datavloeren komen op de eerste en tweede verdieping. Ook wordt de nieuwbouw voorzien van een lift. “Standaard krijgen alle klanten twee gescheiden stroomfeeds. Nu draaien we al alles op basis van N+1, maar we bieden in de nieuwe situatie nog meer zekerheid aan dan we nu al doen door alle stroomvoorzieningen dubbel uit te voeren (2N)”, aldus Ooms.

Als leverancier voor (nood)stroomvoorziening is gekozen voor Elinex Power Solutions. “Elinex heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een betrouwbare leverancier van onze (nood)stroomvoorziening dus is het vanzelfsprekend dat zij de installatie en levering van de nieuwe stroomvoorziening op zich nemen”, legt Arco van Bezooijen uit.

Directe buitenlucht
Vanzelfsprekend heeft het energieverbruik bij het ontwerp van het datacenter een belangrijke rol gespeeld. Om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, is Nedzone de eerste die, op grote schaal, gaat werken met het Direct Free Cooling-systeem van Stulz. Dat systeem zuigt buitenlucht aan die wordt gefilterd door een EU7 filterbox en direct (niet via installaties op het dak) via de EC ventilator in de down flow airconditioners wordt gebruikt voor de airconditioners. “Als er vorst is en de buitenlucht eigenlijk te koud is, wordt er warme gerecirculeerde lucht van de datazaal gemengd met de buitenlucht om bevriezing van de filterboxen te voorkomen.

Daarnaast hebben de kleppensecties ook nog een andere mengsectie waardoor altijd de juiste luchttemperatuur aan de datazaal wordt ingeblazen. Het heeft immers geen zin om koudere lucht naar de servers te brengen dan noodzakelijk is. Arco van Bezooijen: “We hebben berekend dat we op die manier 95 procent van het jaar buitenlucht kunnen gebruiken om het datacenter te koelen. Waarschijnlijk zullen we ongeveer 5 procent van het jaar als het echt heet is, uitsluitend met compressors koelen. Hierdoor kunnen we bij volledige bezetting een EUE van 1,2 bereiken.”

Locatie
De geografische ligging van het datacenter van Nedzone is van groot belang. “Wij liggen hier precies tussen Rotterdam en Antwerpen in en door de komst van de nieuwe snelweg A4 zijn wij straks nog beter bereikbaar”, vertelt Ooms. Waarschijnlijk zal het nieuwe datacenter van Nedzone in het eerste kwartaal in 2011 volledig operationeel zijn. Tot die tijd hoeven de huidige klanten van Nedzone zich geen zorgen te maken over de bouwwerkzaamheden. De huidige datavloer blijft als autonome ruimte gewoon draaien zoals normaal. Uiteraard is tijdens de bouw iedereen welkom om een kijkje te komen nemen!

De vorderingen en het laatste nieuw rond de bouw van het nieuwe datacenter, zijn te volgen op het nieuwe blog van Datacenter Nedzone: www.nedzone2011.nl

Freezer
28/09/10, 10:02
Gefeliciteerd met de uitbreiding in aanbouw :) Ik denk dat deze verdere professionalisering (private cage's en een lift) jullie zeker een boost als DC gaat geven.

De uitbreiding in connectiviteit is ook een groot pluspunt, jullie hadden toen ik er nog zat 2gbit liggen geloof ik? Succes!

Yourwebhoster
28/09/10, 10:05
Gefeliciteerd! Het klinkt goed, en zeker de 2N opstelling!

Piwi-Web
28/09/10, 10:14
Wist het al een tijdje (via via). Veel succes en misschien dat ik eens langs kom om te kijken ;)

pdu
28/09/10, 10:33
Vreemd dat TNO niet voor elkaar krijgt om 95% van het jaar buitenlucht te gebruiken en Nedzone (kennelijk wel).

Lijkt me niet dat TNO incompetent is.

hostingpower
28/09/10, 10:42
Gefeliciteerd, succes met de bouw!

Piwi-Web
28/09/10, 11:14
Vreemd dat TNO niet voor elkaar krijgt om 95% van het jaar buitenlucht te gebruiken en Nedzone (kennelijk wel).

Lijkt me niet dat TNO incompetent is.

Lijkt mij ook een kwestie van 'eerst zien, dan geloven'. 95 % lijkt mij ook vrij veel ... Er zijn genoeg 'warme' dagen in de zomer

daveww
28/09/10, 11:40
Ook namens ons proficiat! We wisten ook al enige tijd via via :)

mikevdbroek
28/09/10, 12:03
Proficiat en succes met de bouw! De datacenters schieten als paddenstoelen uit de grond de laatste tijd :D