PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux/PHP Boeken



Arieh
25/09/10, 03:57
Ik ben op zoek naar een paar goeie boeken voor Linux en PHP.

Ik ben even gaan zoeken en zag in een ander topic dat er over dit boek gesproken werd:

Amazon.com: LPIC-1: Linux Professional Institute Certification Study Guide: (Exams 101 and 102) (9780470404836): Roderick W. Smith: Books

Dat lijkt de basics goed te coveren, ik kan me redelijk redden, maar soms loop wel eens tegen dingen aan en dan denk ik, irritant dat ik dit nou niet weet ;)

Is dit hét boek, of kan iemand nog een ander boek voor de basics, en/of voor dieper in de materie aanraden?

Ook wil ik mijn kennis over webdevelopment uitbreiden. OOP en wat met curl/soap spelen kan ik al wel een poosje, maar ik wil het wat meer zoeken in optimalisatie voor grote bezoekers aantallen. Cachen, indexeren e.d.

Misschien deze?

Amazon.com: Expert PHP and MySQL (Wrox Programmer to Programmer) (9780470563120): Andrew Curioso, Ronald Bradford, Patrick Galbraith: Gateway

Of moet ik het misschien in een andere taal zoeken, RoR?

Misschien dat dit dan handig is

Amazon.com: Rails for PHP Developers (Pragmatic Programmers) (9781934356043): Derek DeVries, Mike Naberezny: Gateway

Als iemand ideeën of suggesties heeft om me in de juiste richting te sturen stel ik die zeker op prijs! :lovewht:

Ramon Fincken
25/09/10, 10:23
Online vind je niet wat je nodig hebt?

Tis ook vaak gewoon een nieuw framework of methode/function uitproberen en je dan inlezen, dat werkt voor je (tenminste mijn .. ) leercurve het best.

Arieh
25/09/10, 14:30
Dat klopt ook wel, ik heb het nu ook zonder boeken gedaan. Maar het leek me eens een goed idee om even een stapje vooruit te zetten en het wat degelijker aanpakken.

Het voordeel van een boek leek mij dat je een hoop informatie toegeworpen krijgt op een toegankelijke manier, en dat je niet alles zelf bij elkaar hoeft te harken en filteren. :p

JochemKuijpers
30/09/10, 20:54
Ik heb zelf altijd veel aan het onderstaande boek gehad. Maar goed het blijft natuurlijk persoonlijk :thumbup:

Amazon.com: UNIX and Linux System Administration Handbook (4th Edition) (9780131480056): Evi Nemeth, Garth Snyder, Trent R. Hein, Ben Whaley: Gateway

SebastiaanStok
02/10/10, 10:59
http://www.pfz.nl/wiki/boeken/
Inclusief recensies van menen die zelf met PHP werken ;)

Tim G
02/10/10, 12:12
Dat laatste boek wat je aangaf is geen php boek, maar een ruby on rails boek, geschreven voor php ontwikkelaars.

Arieh
02/10/10, 13:58
Bedankt voor de tips :)


Dat laatste boek wat je aangaf is geen php boek, maar een ruby on rails boek, geschreven voor php ontwikkelaars.



Of moet ik het misschien in een andere taal zoeken, RoR?

Misschien dat dit dan handig is

Ik hoor namelijk wel eens dat bepaalde programmeurs RoR prefereren over PHP. Twitter is hier geloof ik ook mee geschreven (of toch niet (meer) (http://techcrunch.com/2008/05/01/twitter-said-to-be-abandoning-ruby-on-rails/)).

Zo zou je met RoR bijvoorbeeld in minder code hetzelfde kunt bereiken dan PHP, maar nu is RoR natuurlijk een framework en PHP een taal.

Maar gezien het feit dat ik dus een PHP'er ben leek me een RoR boek voor PHP'ers wel een goeie mocht ik de overtap willen maken.

Misschien dat iemand hier ervaring met beide heeft?

adknoth
02/10/10, 15:53
Voor PHP raad ik je het boek aan met de titel PHP 5 in 10 minuten, ik heb het als een naslagwerk gebruikt maar ben er zeer over te spreken.

Arieh
02/10/10, 16:20
Ik ben dus niet op zoek naar de basics..

Ik zie onder het kopje Verdiepen van de link van Rollerscapes al wel iets interessanter materiaal, maar ik vroeg me af wat nou men nou gebruikt op topniveau. Toch wel PHP? Bepaalde/welke frameworks? MySQL? PostgreSQL? :)

SebastiaanStok
02/10/10, 16:39
PHP word zeker gebruikt op top niveau, maar dan praat je niet meer of een verzameling functies die iets 'leuks' doen.
Dan praat je echt over architecturale ontwerpen op basis van OOP.


"Bepaalde/welke frameworks? "
Zend Framework, Symphony (sorry als verkeerd gespeld is).

Je hebt ook CakePHP en Code Igniter, maar deze zijn op sommige punten minder goed in elkaar gezet dan Zend en Symphony.


MySQL? PostgreSQL?
Dit loopt meestal uit hevige flamewars :rolleyes:

Persoonlijk verkies ik PostgreSQL, omdat je gewoon veel meer mee kan en het voor grote projecten veel interessanter is.
Zoals de mogelijkheid van transacties (MySQL enkel bij bepaalde database engines).


MySQL word vaak genoemd omdat het makkelijk werken is (niet helemaal waar overigens), en omdat PostgreSQL lange tijd niet op Windows kon draaien waardoor MySQL een makkelijkere keuze was.

PostgreSQL ondersteund enorm veel en kan daarom (ik spreek uit ervaring) wat overdonderend zijn als je MySQL gewend bent.

Als je eenmaal de basis SQL kent kan je vrijwel op bijna elk database systeem terecht.
Er zullen wel wat verschillen zijn, maar daar is snel over heen te komen.

Tip: Head First SQL leest erg prettig en behandeld alles wat je moet weten over SQL.

Een meer objectieve vergelijking kan je vinden op.
http://www.pfz.nl/wiki/databases-vergeleken/
http://www.wikivs.com/wiki/MySQL_vs_PostgreSQL
http://wiki.postgresql.org/wiki/Why_PostgreSQL_Instead_of_MySQL_2009

Arieh
02/10/10, 16:48
Dank je Rollerscapes. Ik zal de genoemde zaken eens verder bestuderen :)