PDA

Bekijk Volledige Versie : Incassobureau, deurwaarder, risico's?



Planera
24/09/10, 03:21
Ik weet dat er al heel wat topics over zijn, zoals deze: http://www.webhostingtalk.nl/juridisch-en-recht/160016-wat-te-doen-met-wanbetalers.html

Echter dekt het toch niet helemaal de lading van mijn vragen volgens mij. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

In het verleden heb ik eens een relatief kleine factuur (€ 50,-) uit handen gegeven aan een incassobureau, dat is toen naar tevredenheid afgehandeld. Nu weet ik dat hier op webhostingtalk vaak aangeraden wordt het incassobureau links te laten liggen en direct naar een gerechtsdeurwaarder te stappen. Daarom dat ik dit topic hier open.

Ik heb een aantal openstaande facturen liggen, waaronder eentje van een behoorlijk tarief (rond € 900,- voor website) en ik denk dat het tijd wordt om die uit handen te geven aangezien contact met de klant nog niet tot betaling heeft geleid. Nu zit ik met het volgende:

1. Geef ik hem uit handen aan een incassobureau of direct aan een gerechtsdeurwaarder, waar ligt het omslagpunt of is er geen omslagpunt?

2. Wat is het risico? Ik neem aan dat de deurwaarder ook betaald wil worden als de factuur niet geincasseerd kan worden? De kans lijkt me dus aanwezig dat het me nog honderden euro's meer kan gaan kosten?

3. Is een dergelijke factuur een gerechtelijk traject waard? Ook qua risico op extra kosten enzo. Volgens mij kan een gerechtsdeurwaarder in het minnelijke traject net zoveel als een incassobureau (welke wel no cure, no pay is)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

pdu
24/09/10, 05:47
Echter dekt het toch niet helemaal de lading van mijn vragen volgens mij. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.


Je slaat spijker op de kop met je vragen.

Als eerste je moet principieel zijn. Jij levert iets of hebt vooraf voorwaarden (stilzwijgend verlenging) en anderen schenden jouw voorwaarden en/of wensen zich daar niet aan te conformeren.
Met andere woorden ook al zou het je geld kosten dan zou je nog er achteraan moeten gaan.



1. Geef ik hem uit handen aan een incassobureau of direct aan een gerechtsdeurwaarder, waar ligt het omslagpunt of is er geen omslagpunt?


Optie 3: Incasso advocatuur.

Incassobureau is niets meer/minder dan "zeikerds" ze stalken iemand totdat die het opgeeft verder hebben ze geen juridische grondslag en kunnen ze iets zoals raadplegen van GBA (gemeentelijke basis administratie) al niet.

Een gerechtsdeurwaarder mag GBA inzien en kan zaak prepareren, maar procederen kan hij ook niet. (soms zullen ervaringsdeskundigen bij het zien van brieven van bepaalde partijen inschikken)

Een incasso advocaat mag binnen de wetgeving alles en KAN (<> zal) dat ook meteen doen.
Er zijn incasso advocaten die op no-cure-no-pay basis werken en hun vergoeding op "klant" verhalen.



2. Wat is het risico? Ik neem aan dat de deurwaarder ook betaald wil worden als de factuur niet geincasseerd kan worden? De kans lijkt me dus aanwezig dat het me nog honderden euro's meer kan gaan kosten?


Echter (en daarom sla je de spijker op de kop) zodra een rekening wordt betwist of het een kale kip blijkt, zullen GEEN van de bovenstaande partijen er zomaar verder meegaan.

En de laatste tijd lijkt het erop dat "ervaringsdeskundigen" "klanten" informeren over bovenstaande feit.

Dus als ondernemer neem je altijd het risico echter maakt het wel uit hoe groot de kans is dat je je rekening betaald krijgt en hoe hoog die rekening zal zijn. Incasso bureaus maken geen indruk meer, immers een strenge brief van je bedrijf aan "klant" gevolgd door irritante telefoontjes (b.v. tijdens WK als Nederland speelde) zal een "normale" "klant" al doen besluiten om te betalen.

Een gerechtsdeurwaarder heeft al een grotere indruk, maar als ze iets "nieuws" voorgeschoteld krijgen zoals een incasso advocaat dan zullen ze geneigd zijn zekere voor onzekere te nemen.




3. Is een dergelijke factuur een gerechtelijk traject waard? Ook qua risico op extra kosten enzo. Volgens mij kan een gerechtsdeurwaarder in het minnelijke traject net zoveel als een incassobureau (welke wel no cure, no pay is)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het gaat om het principe.

Stel ik "koop" je auto van je voor 900 euro. We schrijven het over en ik krijg 14 dagen om te betalen. Na 30 dagen heb ik nog niet betaald.
Dan voel je je toch bestolen ?

Waarom zou dat gevoel anders zijn als het om een website/hosting (whatever) betreft?

Zodra jij ter goeder trouw bent geweest en iemand anders niet, dien je uit principe diegene te laten merken dat hij fout zit en er zoveel mogelijk aandoen om je recht te halen. Overigens is het helaas wel zo dat recht hebben niet altijd betekend dat je je recht krijgt.

Je moeten kijken wat het je waard is of trachten om je eigendommen terug te halen.

Immers als het website is dan is er sprake van intellectuele eigendom en kun je proberen aangifte van diefstal of verduistering te doen. Echter ook al heb je strafrechtelijk een punt je zult ALTIJD civiel rechtelijk moeten procederen voor de compensatie.

Ben benieuwd of iemand een beter antwoord heeft die voor alle situaties toepasbaar is. Een echte no-cure-no-pay oplossing zou meteen marktleider zijn.

SebastiaanStok
24/09/10, 18:36
Beste is altijd om zo vroeg mogelijk een incasso bureau in te schakelen.
Je stelt op je factuur een termijn, niet betaald herinnering (5 of 8 dagen en eventueel een belletje), weer niet betaald?

Dan ligt het aan je relatie, een particulier moet je eerst in gebreken stellen.
Een zakelijke relatie kan je gewoon aanmanen.


Op deze laatste brief (bij voorkeur aangetekend versturen met ontvangstbevestiging (dit is niet langer verplicht)). Daar stel opnieuw een termijn van 5 dagen in.
WEER NIET BETAALD?! Ter incasso uit handen.

Het is verstandig om een incasso bureau te kiezen die (kunnen) werken op no-cure-no-pay en een gerechtsdeurwaarder kunnen regelen. Dan heb je gelijk twee vliegen in één klap.

Een gerechtsdeurwaarder is een zware maatregel, direct meegaan dreigen kan als de aanmaning onterecht was op op flinke kosten komen.

Alain
24/09/10, 18:47
Wij schakelen altijd direct een gerechtsdeurwaarder in, dit gaat zelfs geheel automatisch enkele dagen na de aanmaning. Deze voeren vervolgens ook gewoon eerst het traject uit zoals een normaal incassbureau, alleen heeft een gerechtsdeurwaarder veel meer mogelijkheden en bevoegdheden en komt het ook effectiever over dan een 'dertien-in-een-dozijn-incassobureau'.

Als je genoeg omzet per jaar dan zijn ook de deurwaarderskantoren vaak wel bereid een soort van no-cure-no-pay constructie aan te gaan.

Rechtzaken zijn altijd lastig vooraf te beoordelen, dit is geheel afhankelijk van de situatie. Wij krijgen altijd te horen of een debiteur schulden heeft, of er andere rechtzaken lopen (waardoor de kans op schuldsanering groter is en je dat beter eerst kunt afwachten), of iemand bezittingen heeft waar beslag op gelegd kunnen worden etc. Op basis daarvan weet je of een rechtzaak voldoende kans maakt of dat het vooraf al geld weggooien is.

Wij werken met GGN Tijhuis & Partners gerechtsdeurwaarders en zijn er zeer tevreden over. Succes!

maxnet
24/09/10, 18:55
Een gerechtsdeurwaarder mag GBA inzien en kan zaak prepareren, maar procederen kan hij ook niet.

TS heeft het over een vordering van 900 EUR, dan kom je bij het kantongerecht uit.
Daarbij kan je iedereen machtigen om namens jou te procederen, dat hoeft geen advocaat te zijn.

Piwi-Web
24/09/10, 19:15
Wij werken met GGN Tijhuis & Partners gerechtsdeurwaarders en zijn er zeer tevreden over. Succes!

Ken toevallig iemand die daar werkt (en waar ik dus met vragen terecht kan) en moet zeggen dat ze het goed doen. Ook buitenlanders pakken ze bv. aan echter is dit alleen productief wanneer ze ook eens een bezoekje aan Nederland nemen (i.v.m. bepaalde wetgevingen, vraag mij niet welke!).

@TS Succes!

pdu
24/09/10, 21:31
TS heeft het over een vordering van 900 EUR, dan kom je bij het kantongerecht uit.
Daarbij kan je iedereen machtigen om namens jou te procederen, dat hoeft geen advocaat te zijn.

Door wie laat jij de dagvaarding afleveren ?
En hoe komt deze persoon aan het adres ?

Dagvaarding gaat via gerechtsdeurwaarder, betekenen van vonnis ook.

Het klopt dat je verder geen advocaat nodig hebt, maar als tegenpartij wel met advocaat komt en vordering betwist moet je van goede huizen komen (of alles contractueel duidelijk dicht getimmerd hebben) om bij gerecht je gelijk te krijgen.

maxnet
24/09/10, 22:25
Door wie laat jij de dagvaarding afleveren ?
En hoe komt deze persoon aan het adres ?

Dagvaarding gaat via gerechtsdeurwaarder, betekenen van vonnis ook.


Ik reageerde op je stelling dat een deurwaarderskantoor geen zaak kan starten, en een advocaat wel.
Daar kan je hem dus (net als ieder ander) wel toe machtigen, als het om kleine bedragen (onder de 5k) gaat.

Dat er altijd een deurwaarder nodig hebt om voor "ambtelijke postbode" te spelen, klopt.




Het klopt dat je verder geen advocaat nodig hebt, maar als tegenpartij wel met advocaat komt en vordering betwist moet je van goede huizen komen (of alles contractueel duidelijk dicht getimmerd hebben) om bij gerecht je gelijk te krijgen.

Maar neem aan dat als bekend is dat de zaak betwist gaat worden, jullie incassoadvocaat deze ook niet no-cure no-pay behandeld?
Ook als je gelijk krijgt, mag je immers niet de daadwerkelijke kosten bij de ander in rekening brengen, maar slechts een standaardbedrag.

pdu
24/09/10, 22:30
Ik reageerde op je stelling dat een deurwaarderskantoor geen zaak kan starten, en een advocaat wel.
Daar kan je hem dus (net als ieder ander) wel toe machtigen, als het om kleine bedragen (onder de 5k) gaat.

Dat er altijd een deurwaarder nodig hebt om voor "ambtelijke postbode" te spelen, klopt.

Dat klopt, zoals ik al aangaf. Maar nogmaals als tegenpartij ter zitting komt met een advocaat het vordering betwist, wil jij daar niet alleen of met enkel een onervaren jurist zitten. Rechters zijn mensen en de presentatie van degene die tegenover hem zit heeft wel degelijk invloed op zijn uitspraak.

Maar het hoeft niet.



Maar neem aan dat als bekend is dat de zaak betwist gaat worden, jullie incassoadvocaat deze ook niet no-cure no-pay behandeld?
Ook als je gelijk krijgt, mag je immers niet de daadwerkelijke kosten bij de ander in rekening brengen, maar slechts een standaardbedrag.

Ligt eraan wanneer hij betwist gaat worden. Immers als hij bij eerste schrijven al niet reageert en pas NADAT advocaat een brief heeft gestuurd het gaat betwisten hij te laat is.

Planera
25/09/10, 02:46
Allen dank voor de reacties tot nu toe.

Belangrijkste vraag waar ik nu nog mee zit is - en ik lees het hier en in andere topics ook veelvuldig - dat een vordering betwist kan / zal worden. Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Alles staat op papier, ondertekend uiteraard. Klant heeft aanbetaling voldaan, producten en diensten zijn geleverd. Er is nooit sprake geweest van dat klant aangegeven heeft het niet eens te zijn met de factuur, wel heeft de klant aangegeven later te willen betalen. Die nieuw verleende termijn is echter ook al verstreken.

pdu
25/09/10, 03:23
Allen dank voor de reacties tot nu toe.

Belangrijkste vraag waar ik nu nog mee zit is - en ik lees het hier en in andere topics ook veelvuldig - dat een vordering betwist kan / zal worden. Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Alles staat op papier, ondertekend uiteraard. Klant heeft aanbetaling voldaan, producten en diensten zijn geleverd. Er is nooit sprake geweest van dat klant aangegeven heeft het niet eens te zijn met de factuur, wel heeft de klant aangegeven later te willen betalen. Die nieuw verleende termijn is echter ook al verstreken.

Bij het africhten van kinderen/dieren moet je telkens zorgen dat jouw grenzen niet overschreden worden. Terwijl kind/dier telkens zijn vrijheid (ongeacht reden) probeert te vergroten.

Wanbetalers doen niet anders, elke geste uit coulance is een vorm van grenzen verleggen en ondertussen doe je niets. Uitstellen geeft hun een gevoel van controle over de situatie terwijl jij niet weet waar je aan toe bent.

Er stond in een andere topic een incasso advocaat, ik zou zeggen benader hun met je vordering en ze laten vanzelf wel weten of ze er iets mee kunnen.