PDA

Bekijk Volledige Versie : Gratis diensten ?



marcussmit
22/09/10, 00:20
Hallo,

Zoals veel hosters bieden ook wij een aantal diensten gratis aan. Ongetwijfeld een beetje laat, maar nu beginnen we ons toch af te vragen wat voor onverwachte juridische haken en ogen er aan dat soort gratis dingetjes zitten..

Denk dan aan bijvoorbeeld een dienst die gratis mailadressen biedt. Hier kan men zonder al te veel controle e-mail binnenkrijgen en versturen. De gebruikersvoorwaarden zeggen wel wat dingetjes over wat wel of niet toegestaan is, maar is dat voldoende ? En een mirror voor de CentOS installatiebestanden en een systeem ála tinyurl om linkjes en bestanden uit te wisselen, kan dat zomaar ? Hoe ver gaat die archiveringsplicht ?

Marcus

Marco Mahieu
22/09/10, 01:17
Volgens mij maakt het juridisch niet echt uit of je betaald krijgt of de dienst gratis aan bied.

Bij gratis e-mail accounts zou ik wel erg uitkijken, maar dan om een andere reden. Iemand zou jou server natuurlijk zomaar voor SPAM of andere illegale zaken kunnen gaan gebruiken.

marcussmit
22/09/10, 08:41
Dank voor de tip. Nu is flink spammen niet zomaar mogelijk via die dienst omdat er geen relay-dingies aanstaan. Maar spammers zijn natuurlijk slim genoeg om iets leuks rond de webmail te schrijven.. Goed monitoren van de maillogs dus.

Triloxigen
22/09/10, 10:42
Dank voor de tip. Nu is flink spammen niet zomaar mogelijk via die dienst omdat er geen relay-dingies aanstaan. Maar spammers zijn natuurlijk slim genoeg om iets leuks rond de webmail te schrijven.. Goed monitoren van de maillogs dus.

Voorkomen is altijd beter dan genezen,. maakt het in ieder geval zo moeilijk mogelijk om aan te melden.
(maarja, ook dat gebeurt vaak handmatig als ze de gegevens maar hebben)

SHQ
22/09/10, 15:38
Of een dienst nu betaald is of niet, ik neem aan dat je er wel gebruikersvoorwaarden aan vast hangt, zoals bijvoorbeeld een anti-spambeleid. Ook kan je uitgaand email aantal beperken per dag om je hier wat op in te dekken.

Het bedrag wat je aan een dienst hangt kan 0 zijn maar het gebruik ervan zou ik altijd voorzien van voorwaarden zodat je zelf tijdig kan ingrijpen.

marcussmit
22/09/10, 16:01
Dat is ook inderdaad mijn idee, maar het zou mij niet verbazen als er bijvoorbeeld speciale wetgeving voor dit soort zaken is. Of dat verzekeraars gaan steigeren, of... nou ja, wat dan ook..

ICTRecht
22/09/10, 19:13
Ik ken geen wetten die onderscheid maken tussen gratis of tegen betaling aangeboden diensten. Wel kan het uitmaken bij bijvoorbeeld de vraag of je aansprakelijk bent vanwege nalatigheid. Iemand die een gratis dienst aanbiedt en géén controle of zelfs maar een captcha heeft, moet weten dat hij spammers aantrekt. Bij een betaaldienst is die kans kleiner want het is algemeen bekend dat spammers niet betalen. Dus zou een gratis mailaanbieder zonder captcha eerder aansprakelijk zijn voor spamgerelateerde schade. (Niet per se altijd maar éérder dan een gratis mailaanbieder mét captcha).

marcussmit
22/09/10, 19:24
Dank. Voor jezelf zorg je natuurlijk dat je diensten veilig zijn, zelfs al zijn ze gratis. Dat is niet alleen voor jezelf belangrijk, ook voor de overige gebruikers van de dienst.

Wij bieden bijvoorbeeld deze gratis maildienst nu al een tijdje aan en wat we zien in de maillogs is dat er vooral van veel datingsites gebruik gemaakt wordt ;- ) Echte 'vervelende tiepes' hebben we nog niet gezien, maar zo groot wordt het dan ook weer niet gebruikt ..

systemdeveloper
22/09/10, 19:56
Het voordeel van de betaalde dienst is wel dat je een betaling hebt, al is het maar van 1 cent. Zo kun je, eventueel gerechtelijk, altijd wel achterhalen wie de dienst heeft afgenomen en mogelijk misbruikt heeft. Bij een gratis dienst is dat lastiger aangezien de fake ID's je om je oren vliegen als je erom vraagt.