PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag over juridische tip van de maand



ju5t
20/09/10, 21:58
In de signature van ICTRecht staat het volgende:


Heeft u naast een e-mailadres ook een telefoonnummer of chatgelegenheid voor de helpdesk op uw site? Dat moet namelijk.

Puur uit nieuwsgierigheid: wat zijn de consequenties bij het niet vermelden van dit telefoonnummer? Er zijn behoorlijk wat (ook grote) partijen die geen telefonische ondersteuning bieden en daarom de kostprijs ook laag weten te houden.

t.bloo
20/09/10, 23:01
misschien hebben ze wel een (altijd off-line :D) chatgelegenheid?

Triloxigen
20/09/10, 23:05
In de signature van ICTRecht staat het volgende:



Puur uit nieuwsgierigheid: wat zijn de consequenties bij het niet vermelden van dit telefoonnummer? Er zijn behoorlijk wat (ook grote) partijen die geen telefonische ondersteuning bieden en daarom de kostprijs ook laag weten te houden.

Ik geloof niet dat dit verplicht is. Je moet inderdaad wel een contactmogelijkheid hebben maar dat heb je ook met een email adres (of contactform).
En wat definieert het verschil tussen contactform en een chatform, want veel verschil is er eigenlijk niet ;)

Marin
20/09/10, 23:06
m.i. is een telnummer ook niet verplicht.. (maar ben geen jurist).

Veel (zolderkamer)bedrijven hebben inderdaad geen telefoonnummer

ju5t
20/09/10, 23:19
Dat dacht ik ook, dat het niet verplicht was. Uiteindelijk zegt beide niets. Als de telefoon niet wordt opgenomen en de chat niet wordt beantwoord schiet een klant er uiteindelijk niets mee op.

Vraag is ook puur uit nieuwsgierigheid :-)

SHQ
21/09/10, 09:15
Wat moet er op de website staan?

Een verkoper moet volgens de wet deze informatie op zijn website zetten:

* de bedrijfsnaam;
* het adres van het bedrijf;
* hoe u snel contact kunt krijgen met het bedrijf: bijvoorbeeld een telefoonnummer;
* het e-mailadres van het bedrijf;
* het btw-nummer;
* het inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel;
* of de verkoper lid is van een beroepsvereniging of beroepsorganisatie, als deze bestaat voor zijn webwinkel;
* de totale prijzen, dus met btw en andere belastingen;
* de kosten om het product thuis te laten bezorgen;
* of het bedrijf heeft afgesproken dat het zich houdt aan een gedragscode;
* de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst. Bijvoorbeeld: een webwinkel verkoopt een broek. Dan is alleen een foto van deze broek niet genoeg. Er moet bij staan dat de broek donkerblauw is, lange pijpen heeft en zakken op de knieën.
* hoe u kunt betalen;
* hoe u het product thuis krijgt;
* als u een dienst koopt: wanneer de dienst ingaat;
* of u een bedenktijd krijgt van zeven werkdagen;
* als u een abonnement afsluit, bijvoorbeeld een telefoonabonnement: hoelang dit contract minimaal duurt.


http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Kopen_op_afstand_via_internet_of_telefoon/Basisinformatie/Betrouwbaarheid_website

ICTRecht
21/09/10, 09:35
Je moet als internetdienstverlener TWEE contactmogelijkheden hebben, waarvan eentje het e-mailadres mag zijn.

In de wet (art. 3:15d BW) staat dat een elektronische dienstverlener, zoals een hostingprovider of webwinkel, zijn identiteit en adres van vestiging moet melden plus “gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres”. En omdat er staat “met inbegrip”, moet er dus nog minstens één ander gegeven zijn waarmee dat snelle contact gelegd kan worden.

Een Duitser vond het nodig daarover tot aan het Europese Hof door te procederen, en dat oordeelde dat (http://blog.iusmentis.com/2008/11/03/tot-aan-het-europese-hof-over-een-telefoonnummer/) dit in principe de telefoon moest zijn, omdat je daarmee nu eenmaal snel (semi-live) contact kunt hebben met de dienstverlener. Maar het hoeft niet per se een telefoon te zijn:

[A]n electronic enquiry template may be regarded as offering a direct and effective means of communication within the meaning of Article 5(1)(c) of the Directive, where, as is clear in the case in the main proceedings from evidence in the file, the service provider answers questions sent by consumers within a period of 30 to 60 minutes.
In theorie pleeg je een economisch delict als je dit nummer niet op je site hebt. In de praktijk gaat de Consumentenautoriteit of OPTA hier niet snel tegen optreden, tenzij ze wat anders ook hebben gevonden, dan is dit een leuke om nog 1000 euro extra boete te vragen.

The-BosS
21/09/10, 17:29
Is dit dan ook geldig voor bijberoepers die op hun site staan hebben "enkel op afspraak", want ik zie die mensen dan nog niet binnen 30 @ 60 minuten antwoorden op vragen.

maxnet
21/09/10, 18:12
Veel (zolderkamer)bedrijven hebben inderdaad geen telefoonnummer

Grote hosters in het budget segment ook niet.
Het is nu eenmaal niet rendabel om een technisch medewerker die 75 EUR per uur waard is, achter een telefoon te zetten, voor het behandelen van vragen over hostingpakketjes van een euro per maand.




“gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres”


Tja, maar wat "snel contact" is verschillen de meningen over.
Toen we (jaren geleden) credit cards gingen accepteren werden we door de (Duitse) bank ook op deze regel gewezen.
Maar garanderen dat we binnen twee werkdagen inhoudelijk antwoord zouden geven op vragen, was naar hun mening goed genoeg.

Triloxigen
21/09/10, 19:09
"Snel" vind ik inderdaad ook wel een vaag begrip voor een wetboek.

gjtje
21/09/10, 19:28
Een 0900 nummer is ook een nummer dus ik neem aan dat het niet gratis hoeft te zijn (volgens de wet).

Domenico
21/09/10, 19:44
Email en fax? :)

The-BosS
21/09/10, 20:30
Email en fax? :)

En dan liefst een fax die voip naar hetzelfde e-mail adres verzonden wordt ;)

Maar als we dan toch die tour opgaan, telt een voicemail telefoon nr dan ook of sms?

Arieh
21/09/10, 21:06
Ticket systeem?

Triloxigen
21/09/10, 23:51
En dan liefst een fax die voip naar hetzelfde e-mail adres verzonden wordt ;)

Maar als we dan toch die tour opgaan, telt een voicemail telefoon nr dan ook of sms?

En de emails belanden tegenwoordig ook op telefoons dus lijkt me ook niet echt een argument meer :p

pdu
22/09/10, 06:50
art. 3:15d BW = burgerlijk wetboek. (groothandel heeft er niets mee van doen)

<knip>
De rest van je posting is op de man spelen, en niet ontopic.

ICTRecht
22/09/10, 19:15
Art. 3:15d geldt voor iedereen die elektronische diensten verleent, ook als dat b2b is.

Freakingme
22/09/10, 20:34
En als je 2 e-mail adressen post?

cfmweb
23/09/10, 19:25
“gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres”

En omdat er staat “met inbegrip”, moet er dus nog minstens één ander gegeven zijn waarmee dat snelle contact gelegd kan worden.

Juist ja .. dus als ik bier wil met inbegrip van alcohol krijg ik twee bier ?

Arieh
23/09/10, 19:49
http://www.encyclo.nl/begrip/inbegrip "er al bij genomen"

Als je zegt ik wil wat alcohol met inbegrip van bier, dan krijg je dus in ieder geval al een biertje én nog een ander drankje (denk ik) :p

cfmweb
23/09/10, 20:06
Even terug herleid zodat ik het ook begrijp zeg maar :drunk:

http://www.encyclo.nl/begrip/inbegrip "er al bij genomen"

De voorbeelden daar:

een feestje voor het personeel met inbegrip van hun partners
en met inbegrip van de entreekosten zijn we 100 euro kwijt

Dus:

gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres

Komt volgens mij op hetzelfde neer...

Maar met inbegrip van deze posting wordt dit een hele andere discussie denk ik.

The-BosS
23/09/10, 20:12
Nja met inbegrip hadden ze beter gekozen "met in begrepen", zoals ik het versta is het dus al verplicht om een e-mail adress + andere contact methode te hebben. Om dan maar even een vb. te geven telt msn + telefoon dan niet? Of moet het dan werkelijk e-mail + telefoon of e-mail + msn of e-mail + telefoon + msn zijn?

Man man man waarom altijd moeilijk doen en niet gewoon verplichten om adress, telefoon en e-mail standaard te maken en de rest optioneel.

ICTRecht
23/09/10, 22:57
Man man man waarom altijd moeilijk doen en niet gewoon verplichten om adress, telefoon en e-mail standaard te maken en de rest optioneel.

De formulering had inderdaad wel beter gekund. Maar goed, het Europese Hof heeft gesproken: er staat dus dat je een e-mailadres en nog een ander snel contactmiddel moet nemen, en dat laatste is bij voorkeur een telefoonnummer. (Oh ja, vestigingsadres moet natuurlijk ook.)

De reden om niet expliciet telefoonnummer te noemen is voor ondernemers die niet kunnen telefoneren. Ik heb een doofstomme klant en die chat liever met zijn klanten zeg maar.

The-BosS
23/09/10, 23:22
De reden om niet expliciet telefoonnummer te noemen is voor ondernemers die niet kunnen telefoneren. Ik heb een doofstomme klant en die chat liever met zijn klanten zeg maar.

Dat begrijp ik, ken ook zo iemand die IT-er is. Maar er bestaat ook nog zoiets als sms en dat is dan toch vlugger volgens mij dan een live chat (die nooit aanstaat als je bvb in de wagen zit). Bij sms kan je dan even aan de kant en iets terug zenden om nu maar even iets te noemen. Naast het feit dat deze persoon zijn live chat en e-mail waarschijnlijk op zelfde systeem zal bekijken en het dus eigenlijk niks uitmaakt, want je support vraag of wat dan ook wordt op +- zelfde tijdstip ontvangen.

Wat ik altijd zo tof vindt aan wetgevingen is het gebruik van subjectieve benamingen zoals snel, vlug, lang, klein, groot, etc. Is het echt zo moeilijk voor de politiekers die de wetten maken om eens concreet te zijn en waarden te noemen (alla binnen x aantal uur). Want voor mij is 5 minten vlug en voor janpieterpaulus is dat 5 dagen bij wijze van spreke.

ICTRecht
23/09/10, 23:57
Wat ik altijd zo tof vindt aan wetgevingen is het gebruik van subjectieve benamingen zoals snel, vlug, lang, klein, groot, etc. Is het echt zo moeilijk voor de politiekers die de wetten maken om eens concreet te zijn en waarden te noemen (alla binnen x aantal uur). Want voor mij is 5 minten vlug en voor janpieterpaulus is dat 5 dagen bij wijze van spreke.

Ik snap je punt, maar als ze "5 minuten" invullen dan gaat Janpieterpaulus klagen en als er "5 dagen" staat dan vind jij het weer niet goed. Dan liever "vlug" neerzetten en dan mag Janpieterpaulus uitleggen waarom 5 dagen volgens hem vlug is.

Formules verzinnen voor het dagelijks leven is errug lastig.