PDA

Bekijk Volledige Versie : Input voor boek over het recht rond hosting



ICTRecht
20/09/10, 09:30
ICTRecht (nou ja, vooral ik, Arnoud) werkt aan een boek over het recht rond hosting. Dit in vervolg op ons boek over webwinkels (http://ictrecht.nl/boek/), waarin we wetten en regels op een rijtje zetten in gewoon Nederlands.

Welke onderwerpen zouden jullie graag aan bod zien komen?

Belangrijk lijken ons:
- Wat mag er bij een hostingprovider niet in de AV staan, wat wel.
- Uiteraard de bewaarplicht en wanneer deze wel en niet geldt.
- Notice and takedown, schade door downtime.
- Wat mag een klant verwachten bij een "managed" server.
- Hoe moeten SLA's ter hand worden gesteld.
- Domeinnamen opeisen, merkrecht & handelsnamen
- Schade verhalen op klanten
- Aansprakelijkheid naar je klanten
- Bewijs leveren bij bv. datalimietoverschrijding of spamruns
- Verantwoordelijkheid voor backups

Alle suggesties zijn zeer welkom!

Piwi-Web
20/09/10, 09:34
Ik denk ook iets in de trand van 'klant betaald niet mag ik deze dan afsluiten' ;)
Gezien ik daar ook al een paar topics van heb zien langskomen de afgelopen jaren.

Geert-Jan
20/09/10, 09:49
Ik mzou heel dat boek niet eens maken. De punten die jij opnoemt horen allemaal binnen je bedrijfsvoering. Weet je ze niet, dan is dat deel ven je organisatie dus niet op orde.
Of is het boek bedoeld voor de zolderkamerh...????

Triloxigen
20/09/10, 09:59
Weet je ze niet, dan is dat deel ven je organisatie dus niet op orde.

Dus koop je een boek om ze op orde te maken........

Alain
20/09/10, 10:37
Welke doelgroep hoop je hiermee aan te spreken? Heel breed is het denk ik niet, omdat de volwassen bedrijven geen belang bij zo'n boek hebben imo en het maar de vraag is of je de kleine starters kunt motiveren een boek te kopen en lezen in plaats van die informatie zelf vanaf het internet en fora's zoals deze te trekken.

Maar om je vraag te beantwoorden zou je natuurlijk ook de andere kant kunnen toelichten, zoals waar men op moet letten bij de overeenkomsten met de leverancier(s), omdat juist dergelijke starters vaak 100% afhankelijk zijn van hun leverancier(s). Dat is natuurlijk minstens zo belangrijk, denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van het bieden van garanties naar klanten toe, als men zelf niet die garanties bij de leverancier heeft etc.

marsipulami
20/09/10, 10:58
ik denk dat zo'n boek wel potentie heeft. Dan heb je het van een bron waarvan je mag verwachten dat het betrouwbaar is.

Als je alles over recht op foras gaat vragen is het vaak halve kennis die voorbij komt gebaseerd op ervaring en niet op de wet.

ICTRecht
20/09/10, 13:14
Dank iedereen voor de (supersnelle!) reacties. Inderdaad, we moeten goed nadenken waar de focus moet liggen. Ons vorige boek ging over webwinkels, en er zijn genoeg 'kleine' webwinkels die willen weten hoe het zit. Dus ik denk dat het dat ook voor de hosters moet worden.

De terechte vraag is dan of de 'kleine' hosters het zouden willen kopen. Hopelijk kan onze reputatie daartoe bijdragen. We kunnen natuurlijk ook een alternatief model verzinnen: vind een paar grote hosters die het groot inkopen en aan hun resellers willen geven.

opinion
20/09/10, 14:04
Als ode aan ICTRecht voor hun bijdrage de afgelopen jaren zal ik het boek alleen al kopen :-)

WH-Tim
20/09/10, 14:11
Het voorgenoemde is leuk, maar die dingen zijn ook op Google te vinden. Wat ik veel interessanter vind zijn verhalen over AV die ongeldig worden verklaard of kunnen verklaard worden omdat het een "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" AV is waarin de hosting voor alles gevrijwaard wordt en de klant alles ten alle tijden schuld is. Dat soort dingen kunnen natuurlijk niet, alleen wat kun je ermee?

SLA's ook meer inhoudelijk: wat krijg je als de boel plat gaat. Schadevergoeding of alleen kosten van de SLA van die maand terug? Iedereen zegt 99,9% uptime te behalen, maar is dat ook garanderen? En hoe word de communicatie van downtime gedaan? En welke monitoring doen ze en met welke interval, zijn statistieken aantoonbaar? Worden er situaties in de doofpot gedaan? Wat valt wel en niet onder Gepland Onderhoud en wat is de minimale termijn voor publicatie van gepland onderhoud. Concreet: hoe kan ik bouwen op iets waarvoor ik straks 100 euro of meer per maand voor ga betalen en hoe weet ik dat ik met een zolderkamer hoster of mooie praatjesman te maken heb?

RichardVD
20/09/10, 14:12
Wanneer het herroepingsrecht van toepassing is bij hosting. Zal waarschijnlijk ook genoemd zijn in het boek voor webshops maar dan echt uitgelicht op hosting.

Apoc
20/09/10, 14:35
Het voorgenoemde is leuk, maar die dingen zijn ook op Google te vinden.

Oja, en dat is een argument om geen boek te schrijven? Nagenoeg alles is op Google te vinden, dus er zouden voortaan maar helemaal geen informatieve boeken geschreven moeten worden?


vind een paar grote hosters die het groot inkopen en aan hun resellers willen geven.

Lijkt me opzich een prima idee, ik ben daar wel voor in. Hebben jullie momenteel al een soortgelijk idee voor het webwinkelboek?

Het enige wat me wel (mogelijk) bezwaarlijk lijkt, is dat wanneer je het groot inkoopt en wat voorraad houdt voor nieuwe klanten, de informatie in het boek tegen die tijd wellicht al achterhaald is. Dat is natuurlijk een nadeel wat je altijd zult houden met een boek.

KerberosX
20/09/10, 15:04
Rechten van de klant bij faillisement van zijn hoster (of bv de partij waarvan de hoster afneemt).

En dan vooral wat de verschillende scenario's zijn voor mensen die colocatie, dedicated, vps of shared afnemen.

Dat soort verhalen passeren hier met de regelmaat van de klok heb ik de indruk :)

Hiermee verbreed je mijns inziens het doelpubliek. Want nu wordt het boek ook interessant voor resellers bv.

Eventueel ook de verschillen uitdiepen tussen de Nederlandse en Belgische wetgeving. Heb je meteen nog een breder doelpubliek :)

Mark17
20/09/10, 15:26
Het enige wat me wel (mogelijk) bezwaarlijk lijkt, is dat wanneer je het groot inkoopt en wat voorraad houdt voor nieuwe klanten, de informatie in het boek tegen die tijd wellicht al achterhaald is. Dat is natuurlijk een nadeel wat je altijd zult houden met een boek.

Dit probleem kan gedeeltelijk afgevangen worden door een update naar de betreffende partijen te sturen die ze als inlegvel bij het boek kunnen voegen. Dit is voor dergelijke boeken niet ongebruikelijk.

Afhankelijk van de prijs/voorwaarden kan het interessant zijn om een dergelijk boek richting onze klanten (met name resellers) te verspreiden.

Apoc
20/09/10, 16:26
Dit probleem kan gedeeltelijk afgevangen worden door een update naar de betreffende partijen te sturen die ze als inlegvel bij het boek kunnen voegen. Dit is voor dergelijke boeken niet ongebruikelijk.

True, al is het dan wellicht beter om het boek als ringband (o.i.d.) uit te brengen in plaats van paperback. Losse vellen lijkt me in ieder geval niet handig.

ICTRecht
20/09/10, 20:49
Hm, een losbladig boek geeft het een heel ander karakter dan wat ik voor ogen had. Ik dacht meer aan een eenvoudig naslagwerkje met de basisregels, geen uitgebreid referentieboek met rechtspraak en wetsartikelen dat elk kwartaal een update krijgt.

De prijs is 19,95 (incl. BTW) net als het webwinkelsboek. Dus ook daarom kan het niet heel uitgebreid/diepgaand, maar wel zoals wij altijd doen het juridische vertaald naar praktisch advies. Bijvoorbeeld: wanneer val je onder de Wet Bewaarplicht, wat moet je dan bewaren en hoe doe je dat. Maar niet: hoe heeft het Duitse Bundesverfassungshof daarover geoordeeld en wat was de achtergrond van de Richtlijn?

Triloxigen
20/09/10, 21:35
Hoeveel bladzijdes gaat zoiets zijn?

ICTRecht
21/09/10, 08:37
100 a 150 schat ik.

Triloxigen
21/09/10, 09:33
Rechten van klant bij wanprestatie (niet betalen) en zijn data. Mag dit verwijderd worden of moet dit bewaard blijven.

Mick-X
16/11/10, 21:51
Arnoud, een goed idee zo'n boek.
Mocht hij uitkomen, graag een seintje, ik heb alvast interesse in een exemplaar.

ICTRecht
17/11/10, 10:33
Dank! We zijn ermee bezig, maar vanwege de FTD rechtszaak duurde het langer dan verwcht. Ik mik nu op december.

AB-Systems
17/11/10, 11:34
Misschien ook iets erin vermelden over de rechten en plichten van een hoster bij het 'gemiddelde' datacenter? wat mag het datacenter maar zomaar doen met je spullen enzo?

ICTRecht
17/11/10, 11:58
Goed punt: relatie met je leverancier.

tjvb
17/11/10, 16:44
Wat moet je doen en wat mag je niet doen als een klant overleden is?

MediaServe
17/11/10, 19:42
Ik vind het een leuk idee en zie mijzelf ook wel zo'n boek kopen :)

Nog wat ideetjes uit de losse mouw:


Een klant gaat failliet of komt te overleiden, wat is de procedure? Welke rechten heb je qua retentie, wel of niet verlengen van domeinnamen, mag je de diensten per direct afsluiten? Waar kun je tegenaan lopen en hoe dient een bedrijf zich hier tegen in te dekken?

Hetzelfde eigenlijk als punt één, maar welke procedure volgen als een klant onbereikbaar is. Een klant lijkt van de aardbodem verdwenen, mag je zijn server uitzetten en in retentie houden? Hoe lang moet die retentie zijn en wat doe je vervolgens met zijn server? Wat als de klant na een bepaalde tijd toch weer komt opdagen en zijn server terug claimt?

Als je als hoster toerekenbare fouten maakt, hoe moet je daar mee omgaan? Heeft de klant recht op extra compensatie, los van eventueel geld terug.

Hoe dien je om te gaan met eventuele gevolgschade van problemen bij jouw eigen leveranciers. Bijvoorbeeld het datacentrum gaat failliet en de servers zijn fysiek onbereikbaar.

Hoe dek je jezelf in voor fouten door jouw personeel of externe krachten?

aristo
18/11/10, 00:02
Dag Arnoud,

Leuk initiatief. We hebben nog wel een aantal klanten die moeite hebben hier de juiste weg in te vinden. Ik denk dus niet zo zeer aan het hostingbedrijf zelf (alhoewel er ook door mij altijd bij te leren is), maar aan de klanten van ons. Met name daar waar we support moeten bieden aan: webwinkels (lag voor de hand om die eerst te noemen), reclamebureaus, webdesigners, etc. kortom partijen die duidelijk hun eigen plek in de keten hebben, maar hier slechts zo nu en dan mee te maken hebben.

Klein stapeltje voor "vaste klanten" van ICT-recht (om weg te geven) zou mooi zijn ;-)

Vriendelijke groet, Eef

JochemKuijpers
18/11/10, 00:58
Arnoud,

Graag ook een berichtje voor mij als het boek verkrijgbaar is. Ik ben als beginnende hoster zeer geinteresseerd.

Clanhost
18/11/10, 09:33
Wellicht nog iets over hosting aanbieden aan minderjarigen en hoe dat nu precies in elkaar steekt.

ICTRecht
30/12/10, 11:55
De voorintekening is geopend (http://ictrecht.nl/boek/hosting-deskundig-praktisch-juridisch-advies/). Iedereen die hierboven heeft gereageerd krijgt een gratis exemplaar :)

Het boek telt acht hoofdstukken:

* Contracten met klanten
* Algemene voorwaarden
* Domeinnamen
* Toezichthouders en wettelijke plichten
* Privacy van uw klant
* Reclame en spam
* Notice en takedown
* Wanbetalers en maatregelen

Als het goed is, staan alle hierboven genoemde onderwerpen er in. Iedereen bedankt!

Het boek kost 19,95 inclusief BTW.

joriz
30/12/10, 12:06
Is het een ebook of een fysiek boek geworden? Een fysiek boek als naslagwerk of om bijvoorbeeld neer te leggen dat klanten(resellers) het kunnen doorbladeren lijkt mij namelijk wel handig.

Apoc
30/12/10, 12:06
Klinkt goed, ben benieuwd! :)

DutchTSE
30/12/10, 12:19
De voorintekening is geopend (http://ictrecht.nl/boek/hosting-deskundig-praktisch-juridisch-advies/). Iedereen die hierboven heeft gereageerd krijgt een gratis exemplaar :)

Het boek telt acht hoofdstukken:

* Contracten met klanten
* Algemene voorwaarden
* Domeinnamen
* Toezichthouders en wettelijke plichten
* Privacy van uw klant
* Reclame en spam
* Notice en takedown
* Wanbetalers en maatregelen

Als het goed is, staan alle hierboven genoemde onderwerpen er in. Iedereen bedankt!

Het boek kost 19,95 inclusief BTW.

Als je nou rond 1 december klaar was geweest dan was je een mooie kandidaat geweest voor ons kerstkado van dit jaar. Nu is het het boek "Facebook" geworden (met de mooie woorden "zo word je miljonair") :)

Triloxigen
30/12/10, 12:52
Ben erg benieuwd!

ICTRecht
30/12/10, 13:41
@joriz: Het wordt een fysiek boek.

@DutchTSE: Ja helaas, we hadden zelf ook graag in december geleverd. Maar de tekst uitzoeken en juridisch helemaal dichttimmeren kostte meer tijd dan gedacht. Maar volgend jaar zijn we graag je kerstkado! :)

t.bloo
30/12/10, 14:12
besteld!

marsipulami
30/12/10, 14:20
Ik ben benieuwd, hoe wordt dat geregeld dat iedereen die gereageerd heeft een gratis exemplaar krijgt?

ICTRecht
30/12/10, 14:25
Ik dacht, we sturen iedereen een PM als het boek er is met de vraag hun postadres op te sturen. Of zie ik dan iets heel simpels over het hoofd?

t.bloo
30/12/10, 14:36
Of zie ik dan iets heel simpels over het hoofd?

ja, degene achter het voorinschrijfformuliertje weet niet dat het bestaat :)

Ahmed
30/12/10, 14:38
Ah ik volgde de thread al met interesse. Ik heb me direct even vooringeschreven!

ICTRecht
30/12/10, 15:14
@t.bloo: Dat was een communicatiefoutje van mij! Note to self: als je formuliertjes maakt die andere mensen mailen, zeg die mensen dan dat ze mail gaan krijgen. *slap

rensariens
30/12/10, 15:23
Heb me ook even ingeschreven :)

Domenico
30/12/10, 15:40
@t.bloo: Dat was een communicatiefoutje van mij! Note to self: als je formuliertjes maakt die andere mensen mailen, zeg die mensen dan dat ze mail gaan krijgen. *slap

Haha ik had hetzelfde. Ik heb maar even een link gegeven naar dit topic. ;)

marsipulami
30/12/10, 15:54
Ik dacht, we sturen iedereen een PM als het boek er is met de vraag hun postadres op te sturen. Of zie ik dan iets heel simpels over het hoofd?

Nee ok dan is het duidelijk, dat je je dan niet in hoeft te schrijven. Ik zie er naar uit.

pdu
30/12/10, 22:06
Waarom geen ebook in vorm van abonnement met 1 of 2 keer per jaar een update.

Ik denk dat niemand hier 20 euro per jaar zouden missen voor iets wat actueel wordt gehouden. Immers je loopt dagelijks wel tegen iets aan wat je door je eigen juridische filter haalt voor eerste lijns "toetsing". Als je dan een website hebt waarop je zo een vraag kunt deponeren, krijg je na een paar jaar van zelf wel een boek waar je niet om heen kunt.

mauer
30/12/10, 22:36
Waarom geen ebook in vorm van abonnement met 1 of 2 keer per jaar een update.

Ik denk dat niemand hier 20 euro per jaar zouden missen voor iets wat actueel wordt gehouden. Immers je loopt dagelijks wel tegen iets aan wat je door je eigen juridische filter haalt voor eerste lijns "toetsing". Als je dan een website hebt waarop je zo een vraag kunt deponeren, krijg je na een paar jaar van zelf wel een boek waar je niet om heen kunt.

Handig, hoewel ik mij afvraag hoe snel het recht specifiek voor de hostingbranche wijzigt...

ichat
30/12/10, 23:30
even ter info, ik ben geen hoster en verwacht dat ook niet binnen afzienbare tijd te worden

maar toch, om te zien hoe hosters hun in hun rechten zijn dat helpt ook vanuit het oogpunt van hostingnemer.

verder zou ik wel antwoorden willen zien op de vraag:
> mag je een isp 'dringend vragen (eigenlijk dwingen) om een internetter af te sluiten die jou aan het dos'en is' op een vergelijkbare manier als een notice and takedown
> hoe zit het nu met opzeg procedures is een mail nu wel of niet rechtsgeldig, hoe zit het eigenlijk met de regelingen voor koop op afstand (is er een bedenk periode en zoja hoelang is die)

tal van dat soort vragen lijken me rete intressant, en daarbij forums zijn vaak toch niet echt 'gebaseerd op feitelijke 'wetgeving, rechtspraak etc zoals jullie die kennen. goed innitiatief dus. al lijkt een ' jaarlijkse update me ook wel iets,

ps, ik vrees dat ik niet in aanmerking kom voor de voor-inschrijving as. in ik heb geen bedrijf ... hoe ga ik dat boek strax in handen krijgen???

Triloxigen
31/12/10, 00:21
Kopen lijkt me een logische manier? ;)

Blacky
31/12/10, 00:31
Ja ik heb hem ook net besteld, voor die 2 tientjes kun je niet wakker liggen.;)

Maarreh... effe in het kort dan. Wet koop op afstand bedenktermijn 7 dagen, geldt niet voor domeinnamen danwel andere specifiek voor jou ingeregelde producten.
Geldt niet voor bedrijven en is (weet ik niet zeker) niet meer van toepassing indien de dienst (bijv. een vps) reeds opgeleverd is voor je bedenktijd om is.

V.w.b. DDossen, je kunt een "vriendelijk doch dringend" verzoek doen, maar niet verplichten, dat zal via de juridische weg moeten.

Zo'n boek is altijd interessant, komen ook dingen in over AV etc. dus als je een online business gaat beginnen, gewoon kopen. Kun je ook weer 20 euri van de belasting aftrekken als kosten.:)

Marco Mahieu
31/12/10, 00:57
ICTRecht (nou ja, vooral ik, Arnoud) werkt aan een boek over het recht rond hosting. Dit in vervolg op ons boek over webwinkels (http://ictrecht.nl/boek/), waarin we wetten en regels op een rijtje zetten in gewoon Nederlands.

Welke onderwerpen zouden jullie graag aan bod zien komen?

Belangrijk lijken ons:
- Wat mag er bij een hostingprovider niet in de AV staan, wat wel.
- Uiteraard de bewaarplicht en wanneer deze wel en niet geldt.
- Notice and takedown, schade door downtime.
- Wat mag een klant verwachten bij een "managed" server.
- Hoe moeten SLA's ter hand worden gesteld.
- Domeinnamen opeisen, merkrecht & handelsnamen
- Schade verhalen op klanten
- Aansprakelijkheid naar je klanten
- Bewijs leveren bij bv. datalimietoverschrijding of spamruns
- Verantwoordelijkheid voor backups

Alle suggesties zijn zeer welkom!

Ik heb niet het hele topic gelezen, ik ga het v.a. nu volgen ;)

Ik heb me wel vast op de lijst ingeschreven om dit te bestellen. Kan er altijd wel weer wat van opsteken lijkt me. Goed initiatief dit!! :thumbup:

systemdeveloper
31/12/10, 01:58
Hier ook maar ingeschreven ;)

pdu
31/12/10, 02:49
Handig, hoewel ik mij afvraag hoe snel het recht specifiek voor de hostingbranche wijzigt...

Wetten staan in een dood boek. Wet maken kost 4 jaar wet weg krijgen een eeuwigheid.

Maar dagelijkse interpretatie kan wel wijzigen door jurisprudentie en helemaal indien hoge raad een uitspraak heeft gedaan.

Soms zie je (indien uitspraak ongewenste effecten heeft) dat wetgeving wordt aangepast of nieuwe wetgeving zijn intrede doet.

Verder zijn komende tijden zeer interessant en komen er nieuwe uitdagingen die voor een juridisch spanningsveld kunnen zorgen.

Zo zou een onderwerp over BTW verlegging geen kwaad in zo een boek, bijna wekelijks is er wel een Belgische klant die denkt dat hij geen BTW hoeft te betalen, als je het concept van BTW verlegging uitlegt denkt hij dat wij gek zijn.
Op dit forum zie je ook omgekeerd zolderhoster besteld in Amerika, Belgie etc.. en denkt dat hij geen BTW hoeft te betalen. Terwijl je leveringen gewoon in je eigen land aan je eigen belastingdienst moet doen en zelf moet bijhouden. Nu suggereer ik niet dat fiscaal recht onderdeel moet worden van dat boekje (daar zijn specifiek op gerichte uitgeverijen voor) maar basis kennis mbt dit onderwerp in relatie hosting is denk ik voor een grote groep zolderhoster wel van belang.

Een ander voorbeeld is elektronisch factuur, in het andere boek (die ik niet heb gelezen overigens) zal daar waarschijnlijk een onderdeel over zijn geschreven. Dit is ook voor deze branche van belang. Immers via API's worden zaken doorgeleverd en zie je facturatie niet, terwijl je daar wel verantwoordelijk voor bent.

Verplichting op controleren van gegevens van je klanten, hoe en wat.
Welke gegevens mag je bewaren van je klanten?
Bewaarplicht van administratie?
Bewaarplicht van data na wanbetaling?
Wanneer na wanbetaling opheffing domein en account, wissen data etc..
Wanneer site offline halen? (Notice take down? Of toch gerechtelijk bevel ?)

Zoals ik al eerder schreef je hebt dagelijks een situatie waarbij je de juridische consequenties toets aan je filter situatie negeert wanneer het voor je organisatie geen risico vormt. En hierin zit soms een hiaat na nieuwe jurisprudentie etc.. Vandaar een tweemaal update zou wenselijk zijn.

Wat overigens een must zou zijn is door eigenaar van boek te gebruiken voorbeeld AV, bepalingen, contracten, SLA, aansprakelijkheid, machtiging (toegang tot DC/servers/data), ingebrekestelling brieven etc...

Juridische consequenties van verkoop zaak/klanten of overname rechtspersoon/klanten.

Totslot enige tijd geleden hadden we hier een discussie over wat je in testament/procedure moet zetten voor je nabestaanden.
Juridische haken en ogen. (b.v. mag iemand met een akte van erfrecht een bedrijf inhuren om passwords te recovery te doen, of kan met een akte van erfrecht toegang eisen bij een DC etc..etc..)

Als je het zo ziet is recht een ruim onderwerp waar alles wat je dagelijks doet ergens raakt.

Marco Mahieu
31/12/10, 03:30
Wetten staan in een dood boek. Wet maken kost 4 jaar wet weg krijgen een eeuwigheid.

Maar dagelijkse interpretatie kan wel wijzigen door jurisprudentie en helemaal indien hoge raad een uitspraak heeft gedaan.

Soms zie je (indien uitspraak ongewenste effecten heeft) dat wetgeving wordt aangepast of nieuwe wetgeving zijn intrede doet.

Verder zijn komende tijden zeer interessant en komen er nieuwe uitdagingen die voor een juridisch spanningsveld kunnen zorgen.

Zo zou een onderwerp over BTW verlegging geen kwaad in zo een boek, bijna wekelijks is er wel een Belgische klant die denkt dat hij geen BTW hoeft te betalen, als je het concept van BTW verlegging uitlegt denkt hij dat wij gek zijn.
Op dit forum zie je ook omgekeerd zolderhoster besteld in Amerika, Belgie etc.. en denkt dat hij geen BTW hoeft te betalen. Terwijl je leveringen gewoon in je eigen land aan je eigen belastingdienst moet doen en zelf moet bijhouden. Nu suggereer ik niet dat fiscaal recht onderdeel moet worden van dat boekje (daar zijn specifiek op gerichte uitgeverijen voor) maar basis kennis mbt dit onderwerp in relatie hosting is denk ik voor een grote groep zolderhoster wel van belang.

Een ander voorbeeld is elektronisch factuur, in het andere boek (die ik niet heb gelezen overigens) zal daar waarschijnlijk een onderdeel over zijn geschreven. Dit is ook voor deze branche van belang. Immers via API's worden zaken doorgeleverd en zie je facturatie niet, terwijl je daar wel verantwoordelijk voor bent.

Verplichting op controleren van gegevens van je klanten, hoe en wat.
Welke gegevens mag je bewaren van je klanten?
Bewaarplicht van administratie?
Bewaarplicht van data na wanbetaling?
Wanneer na wanbetaling opheffing domein en account, wissen data etc..
Wanneer site offline halen? (Notice take down? Of toch gerechtelijk bevel ?)

Zoals ik al eerder schreef je hebt dagelijks een situatie waarbij je de juridische consequenties toets aan je filter situatie negeert wanneer het voor je organisatie geen risico vormt. En hierin zit soms een hiaat na nieuwe jurisprudentie etc.. Vandaar een tweemaal update zou wenselijk zijn.

Wat overigens een must zou zijn is door eigenaar van boek te gebruiken voorbeeld AV, bepalingen, contracten, SLA, aansprakelijkheid, machtiging (toegang tot DC/servers/data), ingebrekestelling brieven etc...

Juridische consequenties van verkoop zaak/klanten of overname rechtspersoon/klanten.

Totslot enige tijd geleden hadden we hier een discussie over wat je in testament/procedure moet zetten voor je nabestaanden.
Juridische haken en ogen. (b.v. mag iemand met een akte van erfrecht een bedrijf inhuren om passwords te recovery te doen, of kan met een akte van erfrecht toegang eisen bij een DC etc..etc..)

Als je het zo ziet is recht een ruim onderwerp waar alles wat je dagelijks doet ergens raakt.

Als je het zo breed gaat uitwerken dan wordt het meer een bijbel dan een boek ;)

Maar toch zou ik een hele hoop van deze punten er graag in terug vinden inderdaad.

marsipulami
31/12/10, 10:33
ps, ik vrees dat ik niet in aanmerking kom voor de voor-inschrijving as. in ik heb geen bedrijf ... hoe ga ik dat boek strax in handen krijgen???

Jah en, als je gereageerd hebt staat er toch? Ik heb ook geen bedrijf, zie niet in hoe dat een probleem zou zijn.

ICTRecht
31/12/10, 10:34
Waarom geen ebook in vorm van abonnement met 1 of 2 keer per jaar een update.
Hebben we overwogen maar dat is héél wat meer werk dan dit boek. Dan moet je abonnementen gaan bijhouden en veel meer documentbeheer doen. En zó vaak verandert de wet nu ook weer niet. Zeker niet op het toch wat algemene niveau van dit boek. Als we er een diepgravend juridisch studieboek van maken, dan zullen updates per kwartaal wel belangrijk worden. Maar dat kan dan weer niet voor 19,95. Het is een dilemma.



> mag je een isp 'dringend vragen (eigenlijk dwingen) om een internetter af te sluiten die jou aan het dos'en is' op een vergelijkbare manier als een notice and takedown
> hoe zit het nu met opzeg procedures is een mail nu wel of niet rechtsgeldig, hoe zit het eigenlijk met de regelingen voor koop op afstand (is er een bedenk periode en zoja hoelang is die)
Staat erin. :)



Wet koop op afstand bedenktermijn 7 dagen, geldt niet voor domeinnamen danwel andere specifiek voor jou ingeregelde producten.
Het ligt iets genuanceerder maar het staat erin. Een consument die een maatwerkdienst bestelt mag deze wel degelijk annuleren binnen zeven werkdagen, mits hij deze nog maar niet willens en wetens in gebruik heeft genomen. Domeinnamen worden meteen in gebruik genomen op verzoek van de klant. Een VPS niet, dat loopt pas vanaf de eerste inlog.



Zo zou een onderwerp over BTW verlegging geen kwaad in zo een boek, bijna wekelijks is er wel een Belgische klant die denkt dat hij geen BTW hoeft te betalen, als je het concept van BTW verlegging uitlegt denkt hij dat wij gek zijn.
We behandelen alleen het internet/ICT-recht rond hosting. De regels over je bedrijf inschrijven en BTW gaan me iets te ver, dat weet je boekhouder ook allemaal. En als we dat meenemen, dan komt er nóg een hele berg regelgeving (auto van de zaak, werknemers, DC huren). Dan besteden we liever wat extra aandacht aan notice en takedown of de vraag wat je mag doen met apparatuur van een failliete klant.

ichat
31/12/10, 11:44
@de slimmerts hierboven, ik vroeg, hoe kom ik aan het boek, ik vroeg niet 'hoe kom ik gratis aan het boek'...

ik verwacht dit boek in ieder geval niet morgen in de bruna an dordrecht te vinden
maar ik heb me toch maar ingeschreven, op z'n minst hoop ik dan een reactie te kunnen krijgen als het boek te koop is, en waar/hoe je het dan kunt bestellen

pdu
31/12/10, 12:52
Hebben we overwogen maar dat is héél wat meer werk dan dit boek. Dan moet je abonnementen gaan bijhouden en veel meer documentbeheer doen. En zó vaak verandert de wet nu ook weer niet. Zeker niet op het toch wat algemene niveau van dit boek. Als we er een diepgravend juridisch studieboek van maken, dan zullen updates per kwartaal wel belangrijk worden. Maar dat kan dan weer niet voor 19,95. Het is een dilemma.

En zou het concurreren met jullie overige activiteiten.

Zoals jij wellicht weet is het vrij normaal dat er abonnementen zijn op gespecialiseerde vakliteratuur die periodiek verschijnt.
Onze branche is waarschijnlijk te klein omdat commercieel interessant te maken, terwijl onze branche met 1001 combinaties te maken kan hebben.



We behandelen alleen het internet/ICT-recht rond hosting. De regels over je bedrijf inschrijven en BTW gaan me iets te ver, dat weet je boekhouder ook allemaal. En als we dat meenemen, dan komt er nóg een hele berg regelgeving (auto van de zaak, werknemers, DC huren). Dan besteden we liever wat extra aandacht aan notice en takedown of de vraag wat je mag doen met apparatuur van een failliete klant.

Overigens doelde ik niet op hoe je en bedrijf opricht, maar over toepassingen van fiscaal recht die specifiek voor onze branche is.

Met name importeren van licenties of software buiten de EU zitten wat haken en ogen aan.

Een ander voorbeeld is betalingen via b.v. een Paypal, veel Amerikaanse bedrijven geven geen facturen en verwijzen naar paypal betalingsverzoek.
In je doelgroep zullen veel partijen zitten die licenties via paypal betalen.

Je zult verbaasd zijn dat zelfs accountants op dit vlak niet over de juiste parate kennis beschikken. Voornamelijk omdat je overlapping hebt van wetgeving en betalingsmethoden.

pdu
31/12/10, 12:55
@de slimmerts hierboven, ik vroeg, hoe kom ik aan het boek, ik vroeg niet 'hoe kom ik gratis aan het boek'...


Pagina twee.

FlexZa
31/12/10, 14:07
Heb hem hier ook maar eens even "ge-preorderd" zoals ze dat dan zo mooi noemen :rolleyes:

ICTRecht
31/12/10, 14:35
En zou het concurreren met jullie overige activiteiten.
Je bedoelt, onze weblog waar we wekelijks ICT-juridische artikelen op publiceren? Of onze gratis maandelijkse nieuwsbrief?

Ik kan me niet voorstellen dat een regelmatig geüpdate boek concurreert met onze adviesdienst. Adviesvragen zijn altijd zó specifiek dat ze ook met het meest uitgebreide boek niet zelf op te lossen zijn. En voor eenvoudige, generieke adviesvragen rekenen we meestal geen tarief.


Zoals jij wellicht weet is het vrij normaal dat er abonnementen zijn op gespecialiseerde vakliteratuur die periodiek verschijnt.

Ja, en die zijn allemaal een stuk duurder dan de 19,95 waar we dit boek voor maken. Een beetje juridische vakliteratuur begint bij enkele honderden euro's per jaar.


Met name importeren van licenties of software buiten de EU zitten wat haken en ogen aan.
Dat gaat me voor een boek over hosting wat ver, maar voor het volgende boek (Software) is dat zeker relevant.

Het korte antwoord: mag alleen als in de licentie staat dat het mag.


Een ander voorbeeld is betalingen via b.v. een Paypal, veel Amerikaanse bedrijven geven geen facturen en verwijzen naar paypal betalingsverzoek.
In je doelgroep zullen veel partijen zitten die licenties via paypal betalen.
Dat is inderdaad een probleem, maar ik weet niet wat we daarover kunnen zeggen? Veel meer dan "maak zelf een creditfactuur" kan ik zo 1-2-3 niet bedenken om dit boekhoudkundig netjes te krijgen.

pdu
31/12/10, 16:49
Je bedoelt, onze weblog waar we wekelijks ICT-juridische artikelen op publiceren? Of onze gratis maandelijkse nieuwsbrief?

Ik kan me niet voorstellen dat een regelmatig geüpdate boek concurreert met onze adviesdienst. Adviesvragen zijn altijd zó specifiek dat ze ook met het meest uitgebreide boek niet zelf op te lossen zijn. En voor eenvoudige, generieke adviesvragen rekenen we meestal geen tarief.
[/quote]

Ik ben niet bekend met jullie organisatie. Zag per toeval bij bestellen boek wat jullie nog meer deden. (contracten/voorwaarden etc..)



Ja, en die zijn allemaal een stuk duurder dan de 19,95 waar we dit boek voor maken. Een beetje juridische vakliteratuur begint bij enkele honderden euro's per jaar.


Je hebt mij niets horen zeggen over de prijs, vakliteratuur verdiend zichzelf terug. En inderdaad fiscaal blaadje betaal ik glimlachend een paar honderd euro's per jaar voor.



Dat gaat me voor een boek over hosting wat ver, maar voor het volgende boek (Software) is dat zeker relevant.


Ook maar besteld.



Dat is inderdaad een probleem, maar ik weet niet wat we daarover kunnen zeggen? Veel meer dan "maak zelf een creditfactuur" kan ik zo 1-2-3 niet bedenken om dit boekhoudkundig netjes te krijgen.

Maar daar zit juist het probleem.... Paypal receipts gaat er voor zorgen dat je straks een hele stapel aan zelfgemaakte crediteurenfacturen hebt.
Onttrekken van financiële middelen uit je bedrijf gaat ook op die manier ;-)


Ik snap dat je uiteindelijk met heel veel onderwerpen op de proppen kunt komen, maar doelgroep kan wel aangeven (middels enquette?) tegen wat voor dingen ze aanlopen en graag juridische wat meer onderlegd in wensen te worden.

Schiet me zojuist te binnen, veel hosters hebben vroeg of laat te maken met klanten die een account hebben die te veel resources trekken. De meeste hosters rekenen niet per specifieke eenheid resources af (cpu:tijd*percentage of RAM:tijd*percentage) vroeg of laat lopen ze tegen een klant aan in een shared omgeving die regelmatig of af en toe onredelijk veel resources gebruikt. Je kunt ze verzoeken om daar iets te doen (wat ze meestal niet doen.) je kunt ze waarschuwen, je kunt ze tijdelijk afsluiten en voor langere termijn afsluiten.

Strafrechtelijk gezien kun je je klant aangeven indien hij server deels of volledig plat krijgt. Maar dat is niet bevorderlijk voor de relatie :-)

Maar een onderwerp over bovenstaande scenario is wel wenselijk.

mauer
31/12/10, 16:52
Wellicht is deze al genoemd, maar toch: Wie is verantwoordelijk voor de schade wanneer mijn apparatuur in de brand vliegt of schade aanricht aan derden?

Phu
31/12/10, 16:57
Wellicht is deze al genoemd, maar toch: Wie is verantwoordelijk voor de schade wanneer mijn apparatuur in de brand vliegt of schade aanricht aan derden?

WA verzekering :)
en als optie brand of computerapparatuur verzekering.

Bart L
01/01/11, 09:06
Schade aanricht bij derden is alleen geldig als het niet te wijten aan "menselijk" handelen.. en zie dat maar te bewijzen, dus WA voor brand is prima, maar schade bij 3e zou ik niet op gokken :)

chimiel
01/01/11, 11:39
Inderdaad een stukje over schade bij derden is interessant. De typische slecht beveiligde mailformuliertjes waardoor spamklachten bij jou komen, scriptkiddies die een vps huren etc. Wat als er een schadeclaim op de deurmat valt? De meesten hier zullen het eenvoudig doorsturen en melden dat het doorgestuurd is, toch?

Wordt het boek ook verkrijgbaar bij *de betere boekhandel in mijn buurt,* of is het een eigen uitgave enkel direct bij ICTRecht te bestellen?

ICTRecht
01/01/11, 13:08
Schade bij derden zullen we zeker bespreken. Voor schade door dingen die mensen online doen (bv. spammen of illegale dingen online zetten op jouw server) is er een hoofdstuk over notice-en-takedown. Voor fysieke schade (kop koffie over andermans server in het DC) verwijzen we naar de algemene voorwaarden die dan essentieel zijn.

Het boek krijgt een ISBN dus is overal te bestellen. Maar we werken niet met een uitgever omdat we onze doelgroep zelf goed genoeg kunnen bereiken. (En een uitgever pikt 45% van de verkoopprijs in; de boekhandel trouwens 50% dus reken maar uit wat je dan overhoudt als auteur na aftrek van BTW.)

Blacky
02/01/11, 01:47
Ik weet niet of het al eerder genoemd is. Maar hoe zit het met administratiekosten.
Je stuurt een factuur, klant betaalt niet, dan komen er administratiekosten bij. Maar je mag officieel de factuur niet wijzigen.

Dus misschien is het interessant om een klein stukje daarover te vermelden, hoe het dan met administartiekosten zit, mag je die tellen, hoe hoog mogen die zijn (naar alle redelijkheid dacht ik) etc. Hoe boek je dat weg.

ICTRecht
30/01/11, 12:12
Update: Het boek is nu naar de drukker, we verwachten de levering rond 11 februari.

Iedereen die hierboven een gratis exemplaar is beloofd, zou een PB moeten hebben met de informatie hoe wij dat gaan afhandelen.

Voor de andere lezers in deze draad: het boek kan worden besteld via http://ictrecht.nl/boek/hosting-deskundig-praktisch-juridisch-advies/ :)

DiedX
30/01/11, 12:37
19 euro, geen geld!

dreamhost_nl
30/01/11, 16:47
En belasting aftrekbaar... ;)
(krijg ik nu ook een gratis exemplaar ;))

Marco Mahieu
30/01/11, 20:44
Update: Het boek is nu naar de drukker, we verwachten de levering rond 11 februari.

Iedereen die hierboven een gratis exemplaar is beloofd, zou een PB moeten hebben met de informatie hoe wij dat gaan afhandelen.

Voor de andere lezers in deze draad: het boek kan worden besteld via http://ictrecht.nl/boek/hosting-deskundig-praktisch-juridisch-advies/ :)

Ik had hem een tijdje terug ook aangevraagd, ik weet alleen eigenlijk niet meer of ik hem nou gelijk betaald had of dat ik alleen op de lijst was gezet?

ICTRecht
30/01/11, 20:59
Er heeft nog niemand een factuur gehad, dus het zou gek zijn als je had betaald meteen. Normaal doen we de factuur bij het boek en betaal je achteraf.

Marco Mahieu
30/01/11, 21:04
Er heeft nog niemand een factuur gehad, dus het zou gek zijn als je had betaald meteen. Normaal doen we de factuur bij het boek en betaal je achteraf.

Ok, duidelijk. Hoef ik het ook niet verder na te zoeken ;)

Ik zie het boek wel verschijnen!

marsipulami
15/02/11, 18:57
Is er al een status update wat betreft het boek?

WH-Tim
15/02/11, 21:40
Ik heb ook nog niets ontvangen, maar het is wel al uitgebracht en in de nieuwsbulletins :)

Marco Mahieu
15/02/11, 21:52
Hier ook nog niks ontvangen ;)

rensariens
15/02/11, 22:15
Ik heb ook nog niets ontvangen, maar het is wel al uitgebracht en in de nieuwsbulletins :)

Ik dacht het al ergens gezien te hebben inderdaad (tweakers.net?) :) Ach, het zal er vast binnen nu en een paar weken aan komen!

Ahmed
15/02/11, 23:16
Klopt; werd ook al een gratis exemplaar (2) op twitter weggegeven.. maar ik heb nog niks ontvangen ook.

ICTRecht
15/02/11, 23:59
Update: De boeken zijn gisteren bezorgd door de drukker. Bestellingen worden zsm verstuurd.

Bart L
16/02/11, 09:06
Super ben benieuwd.

Mick-X
16/02/11, 11:42
Beste,

Vandaag het boek ontvangen, de eerste indruk is echt geweldig.
Ziet er heel mooi uit en er is zeer zeker veel aandacht aan besteed.
Ook staan er erg interessante stukken in, zeer zeker de moeite waard om dit door te lezen.

Vriendelijk bedankt voor het verstrekken van een kopie.

Domenico
16/02/11, 11:45
Nog niets ontvangen hier. :)

Ahmed
16/02/11, 12:55
Ik heb 'm ontvangen! Bedankt

Triloxigen
16/02/11, 12:57
Ik heb hem net ook in de bus gekregen.
Ziet er goed uit, hij is dikker dan verwacht, maar het lettertype mag wel kleiner want nu is het een beetje jip en janneke formaat :p

Heb trouwens nog niet eerder een boek gezien onder het CC licentie, maar ik lees aan de andere kant ook niet heel veel boeken :o

Goed papier, niet van het goedkope papier maar lekker stevig glad papier.
Wat ik wel mis is als er ergens gezegd wordt dat iets niet mag of dat er verplichtingen zijn dat er bij stond waar dit in het wetboek staat (hoewel ik niet weet of dit reel zou zijn),

RichardVD
16/02/11, 13:10
Zat hier ook bij de post. Bedankt!
http://twitpic.com/40e5zj

joriz
16/02/11, 13:22
Ik heb hem net ook in de bus gekregen.
Heb trouwens nog niet eerder een boek gezien onder het CC licentie, maar ik lees aan de andere kant ook niet heel veel boeken :o
Arnoud's eerdere boek De wet op internet is ook uitgekomen onder een Creative Commons licentie. Maar verder ken ik ook zeer weinig boeken waarbij deze licentievorm wordt toegepast.
Dat boek van Arnoud is trouwens ook het lezen waard.

ICTRecht
16/02/11, 13:23
@Domenico: Als je morgen niets gehad hebt, mail dan even (info@ictrecht.nl) dan gaan we kijken wat er is gebeurd.

@Triloxigen: We hebben expliciet gekozen voor géén wetsartikelen. Dit omdat er vaak maar weinig letterlijk in de wet staat. We moeten dus vaak gewoon onze eigen inschatting geven van hoe de rechter hier zou oordelen.

Neem bv. de vraag over backups. Er staat nérgens in de wet dat je die moet maken. Er staat alleen dat je "de zorg van een goed opdrachtnemer" in acht moet nemen (art. 7:401 BW (http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel401)). Het lijkt me dat een goed opdrachtnemer backups maakt van wat zijn klant aan informatie opslaat. Maar staat dat letterlijk zo in de wet? Nee.

Blacky
16/02/11, 15:15
Hier is ie ook binnen, bedankt!
Ziet er inderdaad verzorgd uit, lettertype is ook niet te klein, goed te lezen dus.


Het lijkt me dat een goed opdrachtnemer backups maakt van wat zijn klant aan informatie opslaat. Maar staat dat letterlijk zo in de wet? Nee.
Wij hebben apart vermeld staan dat het niet in prijs ingebrepen zit, dus dan zitten we toch safe of niet?

WeServIT
16/02/11, 15:27
Hier ook ontvangen, ziet er goed uit zo 123. Nu nog rustig doorlezen, bedankt!

Piwi-Web
16/02/11, 15:59
Iedereen zijn boek ontvangen? Ga ook eens even kijken

Edit: ik heb hem ook =)

pierce
16/02/11, 16:08
Ook hier ontvangen, eindelijk weer eens wat "light reading" voor het slapen gaan! ;)

rensariens
16/02/11, 17:51
Hier ook binnen :)

Marco Mahieu
16/02/11, 18:56
Lag hier vanmiddag ook bij de post. Ziet er inderdaad goed uit, zeker het geld waard is mijn eerste indruk. Ga hem binnenkort maar eens rustig doorlezen :)

cfmweb
16/02/11, 20:41
Vandaag besteld :thumbup:

Mark17
16/02/11, 21:21
Vandaag het boek ook ontvangen, op het eerste gezicht (vluchtig gekeken) ziet het er overzichtelijk uit en zijn de checklists ook duidelijk. Van het weekend het even inhoudelijk lezen en mogelijk gelijk wat mensen adviseren het boek te kopen.

xaban
16/02/11, 21:46
Lijkt interessant. Melden jullie hier jullie ervaringen? Aan de hand daarvan kan ik een overweging maken om het ook te kopen :)

marsipulami
16/02/11, 22:06
Ik heb hem ook binnen. Nu nog lezen, maar eerste indruk is goed

JochemKuijpers
17/02/11, 01:20
Ook bij mij vandaag in de post. Het 1e hoofdstuk inmiddels gelezen en ik moet zeggen, complimenten. Goed geschreven, inderdaad groot lettertype maar dat is ook wel eens prettig.

Mark17
23/02/11, 17:25
Inmiddels heb ik het eerste deel. Voor alle hosters die het nog niet hebben adviseer ik het te kopen. Er staan toch nog weer punten in die nieuw zijn (en het meeste is praktisch gelijk toepasbaar/controleerbaar).

Marco Mahieu
23/02/11, 18:40
Inmiddels heb ik het eerste deel.

Er is toch ook maar 1 deel ;) of bedoel je dat je het eerste deel hebt gelezen :p

Mark17
23/02/11, 19:16
Er is toch ook maar 1 deel ;) of bedoel je dat je het eerste deel hebt gelezen :p

Het eerste gedeelte van dit boek (zo duidelijker/beter?). /me was even lui.

Apoc
23/02/11, 22:06
Hier ook al een tijdje ontvangen, bedankt! Inmiddels het grootste gedeelte uitgelezen in het vliegtuig.


Goed papier, niet van het goedkope papier maar lekker stevig glad papier.

Dat is eigenlijk mijn enige klacht, dat papier vind ik juist helemaal niet fijn. Juist doordat het papier zo dik is, vervormt het hele boek tijdens het lezen.

Verder nog een puntje van kritiek m.b.t. het hoofdstuk over domeinnamen. Hierin wordt meerdere malen gesproken over het kapen van een domein, waarmee gerefereerd wordt aan het registreren van een domein vlak nadat deze vrij komt. Ik vind de term "kaping" in dat opzicht niet terecht. Dat impliceert namelijk dat er (illegaal) bezit genomen wordt van iets wat aan iemand anders toebehoort. Echter, een domeinnaam behoort niet aan iemand toe wanneer iemand een domeinnaam (al dan niet per ongeluk) laat verlopen. Het lijkt me in zo'n situatie dus niet terecht om over een "kaping" te spreken.

Marco Mahieu
23/02/11, 22:37
Hier ook al een tijdje ontvangen, bedankt! Inmiddels het grootste gedeelte uitgelezen in het vliegtuig.



Dat is eigenlijk mijn enige klacht, dat papier vind ik juist helemaal niet fijn. Juist doordat het papier zo dik is, vervormt het hele boek tijdens het lezen.

Verder nog een puntje van kritiek m.b.t. het hoofdstuk over domeinnamen. Hierin wordt meerdere malen gesproken over het kapen van een domein, waarmee gerefereerd wordt aan het registreren van een domein vlak nadat deze vrij komt. Ik vind de term "kaping" in dat opzicht niet terecht. Dat impliceert namelijk dat er (illegaal) bezit genomen wordt van iets wat aan iemand anders toebehoort. Echter, een domeinnaam behoort niet aan iemand toe wanneer iemand een domeinnaam (al dan niet per ongeluk) laat verlopen. Het lijkt me in zo'n situatie dus niet terecht om over een "kaping" te spreken.

Ben nog niet aan het boek begonnen, maar ben het eens met wat je hierboven schrijft ja.

ICTRecht
24/02/11, 08:48
Bedankt voor de feedback. Ik snap wat je bedoelt, het is niet echt "kapen" maar welk woord gebruik je dan om aan te geven "snel een verlopen domeinnaam registreren nadat deze (al dan niet per ongeluk) is verlopen"? Ik heb er toch een iets ander gevoel bij dan bij gewoon een domeinnaam registreren.

Over het papier: vinden meer mensen het te dik of stug?

Piwi-Web
24/02/11, 09:06
Betreft papier: Het is dik, maar verder nog niet gelezen i.v.m. tijdsgebrek

t.bloo
24/02/11, 09:15
drop catch

dennis0162
24/02/11, 09:31
Lijkt mij een interessant boek.

Zie het zo snel niet op jullie website staan.
Waar kan je het boek kopen?

tjvb
24/02/11, 09:33
Bestellen: http://ictrecht.nl/boek/hosting-deskundig-praktisch-juridisch-advies/

xserve
24/02/11, 11:34
Ik heb hem van het weekend ook gelezen, en het is een erg leuk en goed boek. Het is goed om alle dingen die je in de loop van de jaren zelf wel hebt opgezocht en uitgevonden, nu in één keer helemaal na te lezen van een bron die je kunt vertrouwen. Zorgt ervoor dat alles in één keer weer fris in je kop zit.


Over het papier: vinden meer mensen het te dik of stug?
Op zich prima, maar als je er zo naar vraagt: Ik vond het papier net iets te dik. Zou wel iets dunner mogen. De gladheid/structuur is wel fijn.

patrickekkel
24/02/11, 15:39
zeer net boek waar je zeker wat aan hebt

Vic D'Elfant
25/02/11, 07:52
Het punt met het papier is inderdaad dat je het boekje niet open voor je kunt leggen, en dat je het niet onderuitgezakt kunt lezen zonder "kracht" te moeten zetten om het open te houden. Ik wilde een klant bijvoorbeeld wijzen op iets (jaja, maken er meteen werk van!) en ik heb een constructie moeten verzinnen met het toetsenbord om het boekje open te houden.

Verder erg praktisch geschreven, dat spreekt me wel aan. Normaal is het allemaal taaie kost, dat was nu zeker niet het geval.

Het enige waar ik niet zo warm voor liep waren de stockphotos die zijn gebruikt. Ik mag op dat gebied door midd.ag een redelijke mierenneuker zijn geworden, maar een (typische) stockphoto kan meer afbreuk doen aan een stuk tekst dan een typefout in een kop, bij wijze van spreken. Ik zou willen aanraden om er minder te gebruiken, of om kwalitatief betere te gebruiken. Ik heb het boek even niet bij de hand, anders zou ik het onderbouwen met verwijzing naar eentje :)

xserve
25/02/11, 14:44
Het enige waar ik niet zo warm voor liep waren de stockphotos die zijn gebruikt. Ik mag op dat gebied door midd.ag een redelijke mierenneuker zijn geworden, maar een (typische) stockphoto kan meer afbreuk doen aan een stuk tekst dan een typefout in een kop, bij wijze van spreken. Ik zou willen aanraden om er minder te gebruiken, of om kwalitatief betere te gebruiken. Ik heb het boek even niet bij de hand, anders zou ik het onderbouwen met verwijzing naar eentje :)
Dat vond ik ook wel ja. Soms moest je er ook echt goed over nadenken waar de foto mee te maken kon hebben.

ICTRecht
25/02/11, 17:26
Ah ja, de stockfoto's. Soms is het écht niet mogelijk om een fatsoenlijke foto te tonen bij een bepaalde tekst. (Dertig keer een serverrack gaat ook vervelen.) Maar er zit er eentje in die bij het schrijven wel het toppunt van flauwe humor was. Wie raadt welke? :)

Vic D'Elfant
25/02/11, 18:24
Maar er zit er eentje in die bij het schrijven wel het toppunt van flauwe humor was. Wie raadt welke? :)
Ik zet mijn geld op de krop SLA :p

Ik bedoelde overigens niet zozeer de relatie tussen foto en tekst (die zit wel goed) maar meer het soort foto. Sommige stockphotos stralen een hoog stockphoto-gehalte uit... ik weet niet precies hoe ik het onder woorden moet brengen, maar je ziet het er wel aan.

Apoc
25/02/11, 18:43
Ik vond het papier zowel te dik als te stug.

Verder; i.p.v. kapen zou ik inderdaad eerder 'dropcatching' gebruiken zoals t.bloo al zei. Kapen is m.i. heel iets anders. Dat het vanuit het oogpunt van de verliezende partij als kapen gezien wordt, kan ik wel begrijpen, maar dat maakt het nog niet terecht.


Ah ja, de stockfoto's. Soms is het écht niet mogelijk om een fatsoenlijke foto te tonen bij een bepaalde tekst.

Dat was inderdaad ook goed te zien, want het gebruik van de foto's stond op sommige punten wat vreemd. Als er dan geen goed plaatje bij te vinden is, lijkt het me beter om geen plaatje te gebruiken of desnoods wat een cartoon-achtig plaatje erbij te laten maken door een tekenaar of iets dergelijks.

N.B. dit alles is uiteraard als opbouwende kritiek bedoeld :)

ICTRecht
25/02/11, 19:28
Ik zet mijn geld op de krop SLA :p

Ha kijk, hij viel toch iemand op ;)


Dat was inderdaad ook goed te zien, want het gebruik van de foto's stond op sommige punten wat vreemd. Als er dan geen goed plaatje bij te vinden is, lijkt het me beter om geen plaatje te gebruiken of desnoods wat een cartoon-achtig plaatje erbij te laten maken door een tekenaar of iets dergelijks.

Ik weet het. Het vervelende van tekeningen maken is dat het boek er een héél stuk duurder van wordt. En het boek moet juist laagdrempelig zijn.

Wat ook meespeelt is dat het Amerikaanse stockfoto's zijn (afgezien van de Flickr-foto's). Die hebben al heel snel een evidente stockuitstraling. Maar Nederlandse stockfoto's zijn DUUR (600 euro per foto is heel normaal).

Voor het volgende boek wordt het nog lastiger, want dan gaat het over software. Wie daar meer dan 3 plaatjes voor weet te bedenken (anders dan "stapel cd's, drie usb-sticks in verschillende kleuren en een netwerkkabel") mag het zeggen..

Vic D'Elfant
25/02/11, 20:09
Wat ook meespeelt is dat het Amerikaanse stockfoto's zijn (afgezien van de Flickr-foto's). Die hebben al heel snel een evidente stockuitstraling. Maar Nederlandse stockfoto's zijn DUUR (600 euro per foto is heel normaal).
iStockphoto heeft zeker mooie foto's, vaak kom je met een kleurfilter en wat bijsnijden al een heel eind. Kleurfilter heeft natuurlijk wat minder effect met een boek in grijstinten, maar dat terzijde.


Voor het volgende boek wordt het nog lastiger, want dan gaat het over software. Wie daar meer dan 3 plaatjes voor weet te bedenken (anders dan "stapel cd's, drie usb-sticks in verschillende kleuren en een netwerkkabel") mag het zeggen..
Trek tegen die tijd maar aan de bel (als je de onderwerpen hebt), we willen wel eens een lunch aan wat brainstormen spenderen :)

Mark17
25/02/11, 20:54
Het papier is inderdaad wat aan de dikke kant, maar nu lees ik dan ook meestal boeken met dunner papier (wel dikker papier dan die wetboeken die hier staan hebben).

cfmweb
26/02/11, 10:32
Handig boekje in begrijpelijke taal.
Ik heb ook de webshop uitgave maar gelijk besteld, ook handig als inkijk exemplaar voor klanten die een webshop willen :thumbup:

Moc
04/03/11, 17:31
Zojuist het boek ook ontvangen. Erg handig als oriëntatie voor de beginnende zolderkamerhoster maar daarnaast ook een eenvoudig (praktisch) naslagwerk voor de ervaren hoster.

Het papier is inderdaad wat dikker dan ik bij andere boeken ben tegengekomen, maar zelf wordt ik er niet door gehinderd. En de plaatjes/foto's, ach ik stoor me er niet aan. Het meeste vind ik best grappig bedacht eigenlijk!

Zeer bruikbaar naslagwerk!

wwa55
17/03/11, 19:18
Ook hier is het boek besteld, ben benieuwd.

jeffrey
21/03/11, 19:14
Wij hebben het boek hier al enige tijd liggen.
Goed boek met veel nuttige informatie en op een gemakkelijke manier geschreven.

Dit boek is voor ieder hostingbedrijf een must have.