PDA

Bekijk Volledige Versie : is mijn server wel echt dedicated?



josama
20/09/10, 10:21
Momenteel heb ik een dedicated server waar ik jaarlijks een aanzienlijk bedrag voor betaal.

Hoe weet ik nou of ik echt een dedicated server heb en niet een virtuele server?

Kan dat remote getest worden aan de hand van commandline (Linux) of kom ik hier nooit echt achter.

Piwi-Web
20/09/10, 10:24
eerste resultaat op google -> http://www.cyberciti.biz/tips/querying-dumping-bios-from-linux-command-prompt.html

Cybafish
20/09/10, 10:28
Je ziet het omdat de meeste 'hardware' dan geemuleerde hardware is. Als je niet teveel wilt spelen met de commandline, kun je ook eens phpSysinfo downloaden en installeren op een website binnen je server.

RichardVD
20/09/10, 15:11
Als je even start > uitvoeren > cmd > tracert *jouwip* doet en je ziet tussen het netwerk en jouw ipadres nog een extra ipadres staan zonder hostname post die dan even hier. :-)

dennis0162
20/09/10, 15:13
Als je even start > uitvoeren > cmd > tracert *jouwip* doet en je ziet tussen het netwerk en jouw ipadres nog een extra ipadres staan zonder hostname post die dan even hier. :-)

Dat hoeft natuurlijk niet een VPS te zijn. Het kan ook een router of firewall zijn.

Alain
20/09/10, 15:17
Als je even start > uitvoeren > cmd > tracert *jouwip* doet en je ziet tussen het netwerk en jouw ipadres nog een extra ipadres staan zonder hostname post die dan even hier. :-)

En wat voor conclusie kun je dan trekken? Als het er niet is, dan zegt dat niets omdat er dmv virtualisatie echt niet per definitie een extra hop tussen komt. En als het er wel is dan zegt dat ook nog niks... :)

Mark17
20/09/10, 16:29
De hoeveelheid RAM en de processors die te zien zijn binnen de server kunnen een indicatie geven dat het om een VPS gaat. Zo is de kans relatief klein dat een server 2000MB RAM heeft en als er ergens virtio of qemu staat is de kans dat het een VPS is ook vrij groot. Tot slot kun je de flags bij de CPU vergelijken met wat de standaard is voor die VPS (dat wil ook wel eens afwijken).

Afhankelijk van de processor kun je eens kijken naar of vmx of svm staat in /proc/cpuinfo (het geeft geen zekerheid, het werkt enkel ter indicatie).

Jimmy1987
20/09/10, 17:34
Zou mij eerder afvragen waarom je dat perse wil weten. Heb je geen vertrouwen meer in je host dat je dit uit wil zoeken?

Yourwebhoster
20/09/10, 17:40
Zou mij eerder afvragen waarom je dat perse wil weten. Heb je geen vertrouwen meer in je host dat je dit uit wil zoeken?

Waarom zou je zo iets niet willen uitsluiten? Vertrouwen hoef je niet direct te hebben, bijvb eerst een dedi om te testen en gelijk uitsluiten of het een VPS is ja of nee.

Zo heel vreemd is dit niet.

RichardVD
20/09/10, 19:05
Dat hoeft natuurlijk niet een VPS te zijn. Het kan ook een router of firewall zijn.

Vervolgens ga je in je browser naar dat ip en plak je er wat standaard poorten achter van vps control panels.

Geen waterdichte methode maar heb je het misschien wel in een minuut gevonden als het zo is.

Geert-Jan
20/09/10, 19:10
Vervolgens ga je in je browser naar dat ip en plak je er wat standaard poorten achter van vps control panels.

Geen waterdichte methode maar heb je het misschien wel in een minuut gevonden als het zo is.

Richard, wat heb je van het weekend allemaal gedronken?
Zelfs dan heb je alleen het CP te pakken, en niet het antwoord op VPS v.s. Dedi.
Ik wil je wel een test IP geven hoor....

RichardVD
20/09/10, 19:26
Richard, wat heb je van het weekend allemaal gedronken?
Zelfs dan heb je alleen het CP te pakken, en niet het antwoord op VPS v.s. Dedi.
Ik wil je wel een test IP geven hoor....

Het werkt absoluut niet altijd maar heb het zojuist bij mijn eigen website geprobeerd. Tracert firemultimedia.nl, pak het ipadres van hop 7 plak die in je browser en zet er achter het poortnummer die openvz gebruikt. Vervolgens krijg je een loginscherpje van openvz en weet je toch wel zeker dat je op een vps server staat.

opinion
20/09/10, 19:27
Wat nou als de hosting partij een firewall als VM heeft, Richard?

RichardVD
20/09/10, 19:28
Wat nou als de hosting partij een firewall als VM heeft, Richard?

Dan heb je de verkeerde conclusie getrokken en is mijn idee toch niet zo slim. :oops:

PreServer
20/09/10, 20:04
onder linux kan je het een en ander checken in/met dmesg (kijk naar het type harddisk) of met dmidecode.

Piwi-Web
20/09/10, 20:10
Als je de biosgegevens opvraagt zie je zo als je op een VM staat of niet gezien het gevirtualiseerde hardware is die niet bestaat ;)
Zie mijn allereerste post dus en je hebt binnen no-time je antwoord :)

The-BosS
20/09/10, 20:18
Zoals piwi-web al aangeeft kan je dit het vlugt en het beste controleren door gewoon de bios/hardware info op te vragen in je vm/dedi. Benchmark tools kunnen hierbij ook een hulpmiddel zijn om te achterhalen of je op echte hardware staat of niet.

Het aantal hops of de hop er voor doet niks ter zake met het feit of je een vm/dedicated hebt, dit kan nl een router, firewall of iets anders zijn dat niks te maken heeft met hetgeen na die hop komt.

Yourwebhoster
20/09/10, 20:20
Vervolgens ga je in je browser naar dat ip en plak je er wat standaard poorten achter van vps control panels.

Geen waterdichte methode maar heb je het misschien wel in een minuut gevonden als het zo is.

De methode van jou is ver van logisch. Sowieso heb weet je al of je virtueel draait of niet als je controleert of de CPU virtualisatie toestaat of niet, zo niet (en als deze het uiteraard wel hoort te doen, wat praktisch gezien standaard zo is) dan draai je virtueel.

Bij para virtualisatie heb je ook nog eens te maken met een andere kernel, maar daarmee kan je het niet uitsluiten.

Gewoon het bios checken en of de CPU virtualisatie ondersteunt, en voila. Poorten van control panels zijn wijzigbaar, en op die manier kan je dus ook nog steeds niet uitsluiten of het virtueel draait. Daarnaast is het nog maar de vraag of een control panel gebruikt is.

Randy
20/09/10, 20:32
Momenteel heb ik een dedicated server waar ik jaarlijks een aanzienlijk bedrag voor betaal.

Hoe weet ik nou of ik echt een dedicated server heb en niet een virtuele server?

Kan dat remote getest worden aan de hand van commandline (Linux) of kom ik hier nooit echt achter.

Dedicated of Virtual zou weinig uitmaken bij een _goede_ omgeving. Dan gaat mijn voorkeur absoluut uit naar virtueel (schaalbaar, High Availlability, etc.). Waarom deze vraag, ondervind je problemen?

Freakingme
20/09/10, 21:34
Je kan ook nog naar het mac adres van je NIC kijken. Er zijn een paar vendorprefixes die standaard door xen etc gebruikt worden. Maar je kan je inderdaad aangeven of het een punt is of alleen op een fysieke server zit, of dat je een mooie dedicated virtuele machine hebt in een mooie schaalbare cluster.

DeziWeb
20/09/10, 22:47
Zou mij eerder afvragen waarom je dat perse wil weten. Heb je geen vertrouwen meer in je host dat je dit uit wil zoeken?

Vertrouwen is goed, maar controle is beter... aldus mijn Opa :)

En wat Randy zegt sta ik wel achter. Bij een goede setup dan heb ik liever een virtuele server.

t.bloo
20/09/10, 23:05
Afhankelijk van de processor kun je eens kijken naar of vmx of svm staat in /proc/cpuinfo
Dat moet vaak eerst in de BIOS aangezet worden. Als je dan toch al in de BIOS gaat kijken, heb je meteen je antwoord met zekerheid!

ju5t
20/09/10, 23:26
En wat Randy zegt sta ik wel achter. Bij een goede setup dan heb ik liever een virtuele server.

Leuker nog: als je denkt dat het een virtuele server is en dat deze niet zou voldoen. Zou je dan wel tevreden zijn als het een dedicated server is? Blijkbaar is er toch een vertrouwensprobleempje.

aslomp
21/09/10, 02:06
je kunt het controleren door dmesg | more te gebruiken.
In dit geval wordt je boot logboek en andere systeemberichten weergegeven. Je kunt nu kijken of je devices ziet waar bijvoorbeeld Microsoft Corporation achter staat, of Xen of andere emulatie hardware

MediaServe
21/09/10, 12:44
Voer het volgende commando uit (in een Linux console):


egrep '(vmx|svm)' --color=always /proc/cpuinfo

Zie je in kleur vmx of svm staan, dan heb je nagenoeg zeker een dedicated server. Zie je niks, dan heb je of een virtuele server, of virtualisatie staat uit in de BIOS. Op dat moment kun je de provider vragen om virtualisatie aan te zetten in de BIOS, omdat je zelf virtuele machines wilt draaien. Als de provider protesteert, dan weet je voldoende ;)

Het volgende geeft ook wel eens een indicatie:


dmidecode | grep Vendor

The-BosS
21/09/10, 17:18
Zie je in kleur vmx of svm staan, dan heb je nagenoeg zeker een dedicated server. Zie je niks, dan heb je of een virtuele server, of virtualisatie staat uit in de BIOS. Op dat moment kun je de provider vragen om virtualisatie aan te zetten in de BIOS, omdat je zelf virtuele machines wilt draaien. Als de provider protesteert, dan weet je voldoende ;)
Tenzei het natuurlijk een dedicated server is zonder VT technologie.

mikevdbroek
22/09/10, 20:53
Ik weet niet of het al eerder in dit topic is vermeld maar dit soort dingen kun je direct in je contract laten zetten door de verhurende partij.

T. Verhaeg
23/09/10, 14:48
Ben je er ondertussen al achter TS? Welk commando bood de oplossing, daar ben ik wel even benieuwd naar.