PDA

Bekijk Volledige Versie : WHMCS en Automatiche incasso



mhostingbedrijf
17/09/10, 13:04
Wie heeft ervaring/kennis WHMCS en automatische incasso (ing)?

Vragen:
Is er een standaard machtigingsformulier dat door en klant getekend dient te worden of hoe kunnen je dit in WHMCS bouwen?
Hoe kun je het beste de incasso’s verwerken?
Is er een automatiseringssysteem voor?

WebSpeciaal
17/09/10, 13:23
Volgens mij is er hier een topic geweest op WHT met een module voor automatische incasso's met WHMCS. Dat is misschien interessant voor je.

ju5t
17/09/10, 14:03
Er is een machtigingsformulier. Kun je theoretisch gezien in WHMCS bouwen natuurlijk. Afhankelijk van je volume via automatische incasso interessant, anders kost het ontwikkelen meer dan het oplevert. Misschien dat ICT Recht uitsluitsel kan geven over het volstaan van een 'vinkje'. Maakt het een stuk gemakkelijker.

Wij verwerken incasso's aan de hand van bankbetalingen. Is voor ieder bedrijf anders. Moet toegeven dat hier verbetering in mogelijk is. Wij kijken nog naar de meest geschikte oplossing.

De enige automatisering die wij hebben ontwikkelt is die voor het aanmaken van de clieop03 bestanden. Werkt (oftewel getest met) Rabobank, ING en ABN AMRO. Andere banken lijkt mij ook, tenzij zij specifieke eisen stellen aan bestandsnamen etc. Buiten dat is er nog geen automatisering. Meer info: http://www.sensson.net/2010/09/04/whmcs-en-automatische-incasso/ (mods: excuus voor de reclame).

GC-Hosting
17/09/10, 18:08
@getUP

Mooie module, maar zit er ook connectie tussen je script en de bank??

Triloxigen
17/09/10, 19:40
@getUP

Mooie module, maar zit er ook connectie tussen je script en de bank??

Nee, enkel voor het iopdrachtbestand,. Maar niet voor verwerking van betalingen.

mhostingbedrijf
17/09/10, 19:44
ik heb deze module aangeschft http://www.sensson.net/2010/09/04/whmcs-en-automatische-incasso/ en houd je op de hoogte i.v.m. ervaring hier mee

ju5t
20/09/10, 12:05
Nee, enkel voor het iopdrachtbestand,. Maar niet voor verwerking van betalingen.

Klopt. Al willen we wel kijken hoe we dat verder uit kunnen breiden. We willen het verwerken van betalingen zo open mogelijk houden. Doe je alleen automatische incasso is het erg begrijpelijk dat de module dit ook moet ondersteunen, maar wij doen veel meer dan dat en verwerken het gros van de betalingen via bankoverschrijvingen. Bij deze verwerking pakken we de automatische incasso automatisch mee.

Voor elk bedrijf is dat weer anders. Maar we staan altijd open voor suggesties. Als we een toevoeging maken hierop doen we het liever op een manier die bij iedereen aansluit.

Triloxigen
20/09/10, 13:32
Voor elk bedrijf is dat weer anders. Maar we staan altijd open voor suggesties. Als we een toevoeging maken hierop doen we het liever op een manier die bij iedereen aansluit.

Dan zou ik natuurlijk zeggen de mogelijkheid om gelukte betalingen ook te kunnen verwerken in whmcs.

ju5t
01/11/10, 15:45
We zijn ondertussen een aantal stappen verder met versie 2.2001 van de incasso module, maar we zijn op zoek naar wat input. In de nieuwe versie wordt het mogelijk om selectief facturen te selecteren en deze op te nemen in een incasso batch. Deze batches worden opgeslagen in de database waarna je selectief facturen als betaald kunt verwerken (maar ook verwijderen uit de batch is mogelijk!). Uiteraard kun je ook een hele batch in 1 keer verwerken of aanmaken. We verwachten deze versie omstreeks het einde van de maand te voltooien.

Hoe moet er om gegaan worden met betalingen die zijn gelukt? Moeten deze batches bestaan of na verloop van tijd verlopen? Hoe zien jullie dit? Wanneer we uitgaan van 1 batch per maand is het aantal database entries relatief beperkt, bij meerdere per maand kan het natuurlijk oplopen.

Triloxigen
01/11/10, 16:37
Bestellingen met als betaalmogelijkheid Autoincasso zouden toch gewoon middels autoincasso betaald moeten worden dan lijkt me?

De database opslag zou ik me niet zo druk op maken, de meeste hebben genoeg ruimte en zoveel neemt het niet in. Anders een knopje erbij maken dat je de geschiedenis kan legen oid.

ju5t
01/11/10, 17:16
Bestellingen met als betaalmogelijkheid Autoincasso zouden toch gewoon middels autoincasso betaald moeten worden dan lijkt me?

Hoe bedoel je dit? Als een klant staat ingesteld als zijnde automatische incasso dan kunnen deze facturen mee genomen worden in een batch. Overigens is ook deze versie nog geen WHMCS betaalmodule - de klant kan het nog niet zelf selecteren. Mogelijk in de toekomst wel.


De database opslag zou ik me niet zo druk op maken, de meeste hebben genoeg ruimte en zoveel neemt het niet in. Anders een knopje erbij maken dat je de geschiedenis kan legen oid.

De vraag is meer gericht op hoe om te gaan met historie. Batches die voltooid zijn en betaald zijn misschien niet interessant (meer). We kunnen wel zelf alles bedenken, maar als het niet aan sluit bij de wensen van jullie is het verspilde moeite.

Yourwebhoster
01/11/10, 17:20
Hoe bedoel je dit? Als een klant staat ingesteld als zijnde automatische incasso dan kunnen deze facturen mee genomen worden in een batch. Overigens is ook deze versie nog geen WHMCS betaalmodule - de klant kan het nog niet zelf selecteren. Mogelijk in de toekomst wel.
Wat ik graag zou willen zien (en mij ook zou overhalen) is een betaalmodule waarin de klant het zelf kan selecteren (en ondertekenen).

Triloxigen
01/11/10, 18:24
Hoe bedoel je dit? Als een klant staat ingesteld als zijnde automatische incasso dan kunnen deze facturen mee genomen worden in een batch. Overigens is ook deze versie nog geen WHMCS betaalmodule - de klant kan het nog niet zelf selecteren. Mogelijk in de toekomst wel.


Waarom niet? Die module kan an sich gewoon leeg blijven (je maakt dus lege functies aan). Is wel zo klantvriendelijk zodat het gewoon gekozen kan worden denk ik?



De vraag is meer gericht op hoe om te gaan met historie. Batches die voltooid zijn en betaald zijn misschien niet interessant (meer). We kunnen wel zelf alles bedenken, maar als het niet aan sluit bij de wensen van jullie is het verspilde moeite.

Ik zou het dus niet zomaar weggooien maar alles lekker bewaren, verwijderen kan namelijk altijd nog.

ju5t
01/11/10, 18:32
Waarom niet? Die module kan an sich gewoon leeg blijven (je maakt dus lege functies aan). Is wel zo klantvriendelijk zodat het gewoon gekozen kan worden denk ik?

Achteraf ziet het gemakkelijker dan dat we vooraf hadden ingeschat (zat al voor je post toch even stiekem te spieken namelijk). Maar dat neemt niet weg dat er van de klant nog gegevens nodig zijn. We gaan er nu van uit dat de contracten, zoals gevraagd wordt door de banken, op papier beschikbaar zijn. Daar hoort dus ook een controle van de identiteit bij. Of je dat bij je diensten zelf doet is een eigen keuze, bij incasso eigenlijk niet.

We kunnen er een betaalmodule van maken zonder alle gegevens via de module op te laten vragen (of de gegevens via custom fields afvangen en deze op het order formulier zichtbaar laten zijn). Of dat wenselijk is laat ik aan jullie over. Een handtekening toevoegen is een stuk complexer en past niet in de tarieven die we nu hanteren.

Triloxigen
01/11/10, 19:16
Achteraf ziet het gemakkelijker dan dat we vooraf hadden ingeschat (zat al voor je post toch even stiekem te spieken namelijk). Maar dat neemt niet weg dat er van de klant nog gegevens nodig zijn. We gaan er nu van uit dat de contracten, zoals gevraagd wordt door de banken, op papier beschikbaar zijn. Daar hoort dus ook een controle van de identiteit bij. Of je dat bij je diensten zelf doet is een eigen keuze, bij incasso eigenlijk niet.

We kunnen er een betaalmodule van maken zonder alle gegevens via de module op te laten vragen (of de gegevens via custom fields afvangen en deze op het order formulier zichtbaar laten zijn). Of dat wenselijk is laat ik aan jullie over. Een handtekening toevoegen is een stuk complexer en past niet in de tarieven die we nu hanteren.

Gezien de bank gegevens niet direct bij een betalingsmethode horen, maar meer bij een klant zou ik er voor kiezen om de bankgegevens via custom client velden te doen.
Handtekening via flash is niet moeilijk, maar icm whmcs misschien wel (zijn wel truukjes voor). Maar volgens mij hebben maar weinig uiteindelijk daadwerkelijk een echte handtekening.

Yourwebhoster
01/11/10, 19:19
Gezien de bank gegevens niet direct bij een betalingsmethode horen, maar meer bij een klant zou ik er voor kiezen om de bankgegevens via custom client velden te doen.
Handtekening via flash is niet moeilijk, maar icm whmcs misschien wel (zijn wel truukjes voor). Maar volgens mij hebben maar weinig uiteindelijk daadwerkelijk een echte handtekening.

De handtekening met flash kan je veelal vinden op het internet, vervolgens gewoon opslaan als image en deze in een custom field voor admin only opslaan. Denk dat dit een goede extra feature is en dat hier best meer voor betaald mag worden als dat het probleem is.

The-BosS
01/11/10, 19:32
Heb je dit ook al wettelijk bekenen in hoevere dit een geldige methode is en hoe geldig het is als het uberhaut al mag om het in een database/image op te slaan (privacy wetgeving).

PS: waarom zo moeilijk doen voor handtekening, daarvoor bestaat toch het Eid (Electronicsch Identiteitskaart), of hebben ze deze in nederland nog niet uitgevonden.

Yourwebhoster
01/11/10, 19:33
Heb je dit ook al wettelijk bekenen in hoevere dit een geldige methode is en hoe geldig het is als het uberhaut al mag om het in een database/image op te slaan (privacy wetgeving).

PS: waarom zo moeilijk doen voor handtekening, daarvoor bestaat toch het Eid (Electronicsch Identiteitskaart), of hebben ze deze in nederland nog niet uitgevonden.

Hoewel je daar een punt hebt en ik niet weet hoe dit in elkaar steekt, zie ik TransIP al tijden werken met dit systeem.

The-BosS
01/11/10, 19:39
Hoewel je daar een punt hebt en ik niet weet hoe dit in elkaar steekt, zie ik TransIP al tijden werken met dit systeem.

Het is niet omdat iemand anders het op die manier doet dat het daarom ook mag. Vergeet ook niet als jij je module commercieel verkoopt en een klant hiervan gebruik gaat maken. En die zijn klant klacht neerlegt ivm niet wettelijk zijn, jij uiteindelijk verantwoordelijk bent als uitgever/producent van de software.

Yourwebhoster
01/11/10, 19:42
Het is niet omdat iemand anders het op die manier doet dat het daarom ook mag. Vergeet ook niet als jij je module commercieel verkoopt en een klant hiervan gebruik gaat maken. En die zijn klant klacht neerlegt ivm niet wettelijk zijn, jij uiteindelijk verantwoordelijk bent als uitgever/producent van de software.

Dat snap ik ook wel, ik maak alleen duidelijk dat dit concept al toegepast word. Derhalve zijn ook andere oplossingen mogelijk, zoals het tekenen van een overeenkomst die met de betaal module geüpload kan worden (ik noem maar wat geks).

ju5t
01/11/10, 19:47
Handtekening via flash is niet moeilijk, maar icm whmcs misschien wel (zijn wel truukjes voor). Maar volgens mij hebben maar weinig uiteindelijk daadwerkelijk een echte handtekening.

Daarom. In dat geval volstaat een checkbox in principe ook. Handtekening via Flash en die opslaan is inderdaad het probleem niet. Het samen laten werken met WHMCS (en met name beheersbaar maken) wel. Natuurlijk zijn er trucjes met custom template files en dergelijke, maar je wilt het systeem niet onnodig complex maken en updates in de weg zitten.

Misschien dat het een optie is om de module te laten redirecten naar een incasso contract generator. Zodra het contract is ingevuld en verzonden kun je weer redirecten naar de module en is het in principe rond. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het opslaan van het contract. Morgen even navragen bij ICTRecht in hoeverre je hier mee weg komt. Wat TransIP doet maakt mij niet uit: als iemand anders het doet hoeft het nog niet legaal te zijn :-)


PS: waarom zo moeilijk doen voor handtekening, daarvoor bestaat toch het Eid (Electronicsch Identiteitskaart), of hebben ze deze in nederland nog niet uitgevonden.

In Nederland is DigID. Maar die is alleen bereikbaar voor de overheid of verwante instanties.

Yourwebhoster
01/11/10, 19:49
Misschien dat het een optie is om de module te laten redirecten naar een incasso contract generator. Zodra het contract is ingevuld en verzonden kun je weer redirecten naar de module en is het in principe rond. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het opslaan van het contract. Morgen even navragen bij ICTRecht in hoeverre je hier mee weg komt. Wat TransIP doet maakt mij niet uit: als iemand anders het doet hoeft het nog niet legaal te zijn :-)


Het is meer als voorbeeld, ik zeg niet dat het ook mag. Maar ik wacht graag af wat ICTRecht zal zeggen, hoe de contract/ondertekening gaat maakt mij niet uit zolang het maar kan. Scheelt weer administratie rompslomp:)

ju5t
04/11/10, 14:42
Het contact met ICTRecht is er nog niet geweest, maar ik hoop er vanaf volgende week wat dieper in te kunnen duiken. Wel een paar screenshots van de laatste versie:

http://www.sensson.net/2010/11/02/whmcs-incasso-module-beta-versie-2-2001/