PDA

Bekijk Volledige Versie : Als NL B.V. ook een B.V.B.A oprichten in Belgie



SHQ
15/09/10, 17:21
Iets wat me al langer bezig houd maar eigenlijk er nog niet aan toe kom om het helemaal uit te zoeken maar wellicht hebben collega's er al ervaring mee.

Als NL B.V. ook een B.V.B.A oprichten in Belgie zou voor ons ideaal zijn voor de Belgische klanten maar ook voor meer mogelijkheden te krijgen in Belgie op andere zakelijke vlakken (denk aan onroerend goed)

Heeft er iemand hier al kennis of ervaring hoe en wat als NL onderneming ook een al dan niet zelfstandig of bijkantoor in het buitenland te openen?

In verleden hebben wij een postadres in Belgie gehad maar dat was niet het van het namelijk.

chielsen
15/09/10, 17:51
Je kan ook eens kijken op http://higherlevel.nl, daar zitten veel ondernemers.

GlobalServe
15/09/10, 17:56
Je maatschappelijke zetel moet in Belgie staan.
Dus je moet hier een kantoor/woning hebben.

Dan kan dit volgens mij gewoon.

dreamhost_nl
15/09/10, 18:01
Ik zie eerlijk gezegd niet de meerwaarde van een extra BVBA, tenzij je de BV en BVBA echt los van elkaar wilt laten functioneren met andere medewerkers en een eigen kantoor. Is dat wat je voor ogen hebt?

SHQ
15/09/10, 18:06
Maatschappelijke zetel is nog het minste werk.

@dreamhost, een BVBA heeft wel degelijk veel voordelen. Zoals ik al zei met o.a onroerend goed aankopen, maar ook contractuele zaken. Het zou zoiezo idd gescheiden worden met eigen personeel/kantoor.

Op higherlevel ontbreekt nog de nodige info helaas.

systemdeveloper
15/09/10, 19:01
Je booky moet je daar toch alles over kunnen uitzoeken?

SHQ
15/09/10, 19:57
Je booky moet je daar toch alles over kunnen uitzoeken?

Huidige boekie is er niet zo bekend mee en heeft deze vraag ook nog niet eerder gehad. En eigen vooronderzoek kan ook geen kwaad he :)

systemdeveloper
15/09/10, 20:00
Huidige boekie is er niet zo bekend mee en heeft deze vraag ook nog niet eerder gehad.
Zo probeert die van mij zich er ook altijd onderuit te lullen :)

Derek-Jan
15/09/10, 21:55
Op HL zou toch het nodige te vinden moeten zijn?

Wil je als privé persoon een bvba oprichten of als BV ? Ik heb er zelf geen idee van maar weet wel dat je een België niet zomaar iets kan starten ivm ondernemerspapieren.

Ik ben mezelf aan het orienteren geweest in Luxenburg en daar moet je in ieder geval effectief een kantoor/huis/schuur hebben en x-uur aanwezig zijn. Belastingtechnisch wel heel interessant maar je kan dan bijna niet zonder 'compagnon'.

Het nut zie ik zeker wel, de 'belg' is toch eerder geneigd met een belg zaken te doen dan met een Ollander. Nu zullen de Belgische wht'ers gelijk roepen dat dat niet zo is maar die zijn dan wat minder wereldvreemd dan de gemiddelde consument (zowel nl als be)

Zelf heb ik voor mijn belgische klanten een belgische 'vertegenwoordiger' en dat werkt prima. ( men komt binnen via een belgische site en ziet dus niet dat er een hollander achter zit).

SHQ
15/09/10, 23:00
op HL vind ik niet direct goede aanknoop punten tot heden, en ook een mod daar geeft aan dat er weinig info van terug te vinden is op HL.

Ik zou dan vanuit de bestaande onderneming een BVBA op willen richten in Belgie als een 2de kantoor/vestiging.

We verleggen al een stukje drempel door Belgische telefoonnummers ter beschikking te stellen aan Belgische klanten maar de markt is veel groter dan dat :)

dreamhost_nl
16/09/10, 13:34
Steenbergen ligt toch niet al te ver van de Belgische grens? Ik zie dan niet de meerwaarde van een extra BVBA, tenzij je natuurlijk extra diensten wilt gaan aanbieden in een Belgisch DC met een kantoor daar in de buurt. Echter, dit kan nog steeds van uit de Nederlandse BV. Waarom zou het voor een BVBA overigens gemakkelijker zijn om (Vlaams) omroerend goed te kopen dan voor een BV?

Mikey
16/09/10, 13:46
pm dillard er eens over, die heeft er ervaring mee dacht ik.

SHQ
16/09/10, 16:01
Steenbergen ligt toch niet al te ver van de Belgische grens? Ik zie dan niet de meerwaarde van een extra BVBA, tenzij je natuurlijk extra diensten wilt gaan aanbieden in een Belgisch DC met een kantoor daar in de buurt. Echter, dit kan nog steeds van uit de Nederlandse BV. Waarom zou het voor een BVBA overigens gemakkelijker zijn om (Vlaams) omroerend goed te kopen dan voor een BV?

Simpelweg enkel het feit dat al dat Be ondernemers ook graag met een Be ondernemer zaken doet. Zeker op hardware colocatie niveau zijn ze vrij huiverig "in het buitenland hosten' ook al is het maar 30 min rijden vanuit Antwerpen.

Daarnaast hebben we een gestage groei mbt Belgische klanten welke we nog directer bij de bron willen bedienen.

@Mike, Dillard is hier van op de hoogte,

tvm
18/09/10, 10:38
Als je een vestiging hebt kan je via aan notaris een bvba oprichten. Echter heb je wel een attest van bedrijfsbeheer nodig, ik denk dat daar de moeilijkheid zal zitten.

CyberNBD
18/09/10, 12:51
Je kan je basiskennis bedrijfsbeheer bewijzen door bepaalde diploma's maar volgens mij kan dit ook door geldige ervaring als zelfstandige, zelfstandig helper oid.

Ik weet niet hoe men omgaat met die ervaring als zelfstandige in het buitenland, maar als je in NL al 5 jaar een bedrijf runt lijkt het me wel legitiem om te zeggen dat je de basiskennis bedrijfsbeheer hebt.

Ik woon zowat op de grens NL-BE en heb indertijd voor de keuze gestaan NL of BE bedrijf. Dat is NL geworden o.a. vanwege het niet hebben van dat getuigschrift, maar heb toen wel altijd in het achterhoofd gehouden dat het na x aantal jaar ervaring als hoofd van een NL bedrijf geen probleem moet zijn om op basis van die ervaring alsnog het getuigschrift te verkrijgen moest dit nodig zijn.

SHQ
18/09/10, 13:24
Als je een vestiging hebt kan je via aan notaris een bvba oprichten. Echter heb je wel een attest van bedrijfsbeheer nodig, ik denk dat daar de moeilijkheid zal zitten.

Hier had ik reeds navraag voor gedaan, buiten het feit dat ik reeds in 2002 een BVBA heb gehad in Belgie (echter toen met diploma's via mijn zakenpartner destijds.

Als een NL onderneming aantoont via een KVK getuigschrift dat hij/zij meer als 3 jaar aaneengesloten een onderneming runt in Nederland krijg je hier een vrijstelling voor.

dreamhost_nl
18/09/10, 15:24
Waarom zou je hier vrijstelling voor willen eigenlijk? Kan toch geen kwaad met name i.v.m. de verschillen in rechtgeving tussen NL en BE.

Apoc
18/09/10, 16:23
Waarom zou je hier vrijstelling voor willen eigenlijk? Kan toch geen kwaad met name i.v.m. de verschillen in rechtgeving tussen NL en BE.

Lijkt me niet relevant. TS wil simpelweg een BVBA. Je enige reacties tot nu toe zijn "ik zie het nut er niet van" en "waarom zou je dat willen" - dat doet er toch helemaal niet toe..

Overigens heeft dekt zo'n attest van bedrijfsbeheer sowieso de lading niet op het gebied van verschillen in wetgeving. Wellicht dat het wat in gaat op de basisprincipes, maar het gaat er voornamelijk om dat je de principes van het bijhouden van administratie en dergelijke onder de knie hebt (en de relevantie daarvan begrijpt). Verschillen in wetgeving kun je beter aan een jurist of accountant over laten.

SHQ
18/09/10, 17:46
Het bedrijfsbeheer attest in Belgie stelt inderdaad niet veel voor en gaat hoofdzakelijk om boekhouding opzetten/bijhouden etc. Maar daar hebben we mooie oplossing voor namelijk de boekhouder :)

The-BosS
18/09/10, 18:01
Het bedrijfsbeheer attest in Belgie stelt inderdaad niet veel voor en gaat hoofdzakelijk om boekhouding opzetten/bijhouden etc. Maar daar hebben we mooie oplossing voor namelijk de boekhouder :)

Klopt inderdaad, maar dit gaat ook over fiscaliteit, basis wetgeving (zakelijk recht, huur wetgeving, etc), belastingen etc en is meer bedoeld voor zelfstandigen (die geen boekhouder gebruiken en het zelf doen). In theorie als je een bvba start en notaris en boekhouder papierwerk laat doen heb je volgens mij niet eens bedrijfsbeheer attest nodig. En ja een belgisch kantoor (bvba) kan veel voordelen hebben, bvb voor het verkrijgen van subsidies, leningen, bouwgrond (er zijn expliciet bouw ontwikkelaars/gemeenten die enkel aan belgische bedrijven willen verkopen).

dreamhost_nl
19/09/10, 13:56
@Apoc: Wat voor jou niet relevant is, is dat misschien wel voor TS. Ik vraag TS om de meerwaarde hiervan voor hem en TS geeft dit aan. Het kan nooit kwaad om over een idee meerdere insights te krijgen en zo de noodzaak vantevoren goed in te zien.

SHQ
20/09/10, 02:24
@Apoc: Wat voor jou niet relevant is, is dat misschien wel voor TS. Ik vraag TS om de meerwaarde hiervan voor hem en TS geeft dit aan. Het kan nooit kwaad om over een idee meerdere insights te krijgen en zo de noodzaak vantevoren goed in te zien.

Voor mij is het een meerwaarde in drempel verlaging op veel vlakken, sowieso klanten relaties in Belgie versterken die er reeds zijn en nog gaan komen. Daarnaast mogelijkheden met betrekking op lokaal gebied zoals al aangegeven werd met o.a onroerend goed, vergunningen etc.

De diensten die we in NL verlenen staan al vrij stevig en stabiel in de schoenen (zoals je overigens zelf ook al 2 jaar weet als klant zijnde ;) ) wat we graag willen (blijven) uitbreiden. Maar dat uitbreiden doen we in een zo breed mogelijk vooronderzoek. Zeker als het gaat om "over de grens" te gaan (ook al is het maar 8km tot aan de grens..lol )