PDA

Bekijk Volledige Versie : Monitoring



EK-Media
15/09/10, 13:20
Ik weet eigenlijk niet of dit topic in deze categorie op zijn plaats is, zo niet dan verneem ik dat graag.

Ik vraag mij eigenlijk af op welke wijze jullie je server precies monitoren ? (sms email ?) en natuurlijk met welke softwate en/of eventuele aanbieder, er zijn zoveel aanbieders van dit product op dit moment, dan ik mij toch eens opnieuw wil gaan oriénteren of er geen betere mogelijkheden zijn.


Ben benieuwd.

t.bloo
15/09/10, 13:23
pingdom + iphone app + eigen script

Tim.Bracquez
15/09/10, 13:34
Montoring van een server (eigen nagios op 3 locaties):
* Eigen scripts: RAID check, MYSQL replicatie, DRBD, ...
* Werking services
* Snelheidstest
* Ping
* Traceroutes

Meldingen:
* SMS
* Direct Notify (eigen systeem via windows melding & in interne systeem)
* RSS
* E-Mail
* Op live monitoring scherm
* Rapportages per dag / week / maand (PDF)

avanmessen
15/09/10, 13:40
Server uptime en service availability worden
via hyperspin getest en gemeten, reporting
via e-mail en sms, werkt perfekt.
:thumbup:

GlobalServe
15/09/10, 13:42
PRTG Network monitoring.
Werkt perfect.

Alain
15/09/10, 13:44
Kijk eens naar Nagios.

daveww
15/09/10, 13:46
Wij maken ook gebruik van Nagios naar alle tevredenheid, met sms/email.

ju5t
15/09/10, 13:49
Zabbix met SMS en e-mail.

GC-Hosting
15/09/10, 13:50
Voor het monitoren van klanten gebruiken wij cacti en observium:D, dit programma bevat zeer uitgebreide grafieken en standaard wordt het geleverd inclusief een module om maandelijkse facturen te maken.
En zeker met oog op de migratie naar IPv6 is observium een aanrader. In deze software is het namelijk ook mogelijk om te kijken of het verkeer over IPv4 of over IPv6 loopt. :)

Dus voor monitoring:
* Cacti
* Observium

En voor de meldingen gebruiken wij:
* E-mail
* SMS
* Direct op een scherm

Domenico
15/09/10, 13:54
Kijk eens in de footer van webhostingtalk.nl zou ik zeggen! :D


Website monitoring by Hyperspin.com
Click logo for 15% discount!

Verschillende services worden elke minuut gemeten. Hier zit natuurlijk ook sms en email notificatie bij.

RBeun
15/09/10, 13:56
Montoring van een server (eigen nagios op 3 locaties):
* Eigen scripts: RAID check, MYSQL replicatie, DRBD, ...
* Werking services
* Snelheidstest
* Ping
* Traceroutes

Meldingen:
* SMS
* Direct Notify (eigen systeem via windows melding & in interne systeem)
* RSS
* E-Mail
* Op live monitoring scherm
* Rapportages per dag / week / maand (PDF)

die rapportages zijn de verzamelingen van alle meldingen neem ik aan? Wat voor meldingen log je precies?

@topic
Eigen mail scripts voor controle op services.

EK-Media
15/09/10, 14:01
Kijk eens in de footer van webhostingtalk.nl zou ik zeggen! :D



Verschillende services worden elke minuut gemeten. Hier zit natuurlijk ook sms en email notificatie bij.



:thumbup: Jup die had ik inderdaad al gezien, zijn er hier veel mensen die gebruik maken van hun service en wat zijn jullie ervaringen hier mee ?

Domenico
15/09/10, 14:13
:thumbup: Jup die had ik inderdaad al gezien, zijn er hier veel mensen die gebruik maken van hun service en wat zijn jullie ervaringen hier mee ?


HyperSpin is wel een begrip en een zeer betrouwbare speler al zeg ik het zelf. Wij werken al jaren met HyperSpin en hebben niets dan goede ervaringen met ze. Geen 'false positives' en wat ook wel belangrijk is om naar te kijken is de support. De support is echt goed en elke mail word snel en professioneel behandeld. HyperSpin verzorgd ook de wht uptime monitor -> http://www.webhostingtalk.nl/uptime.php

Ik zie het wel als 'totaal' iets anders dan Nagios en soortgelijke software/systemen.

Keizer
15/09/10, 14:19
Na 5 jaar Hyperspin zijn wij overstapt naar Pingdom met een zeer goede ervaring.. Veel goedkoper en betere checks (per minuut tov per 5 minuten)..

En natuurlijk de pingdom api <3

Domenico
15/09/10, 14:26
Na 5 jaar Hyperspin zijn wij overstapt naar Pingdom met een zeer goede ervaring.. Veel goedkoper en betere checks (per minuut tov per 5 minuten)..

En natuurlijk de pingdom api <3

HyperSpin heeft ook gewoon checks per minuut.

Tim.Bracquez
15/09/10, 14:34
die rapportages zijn de verzamelingen van alle meldingen neem ik aan? Wat voor meldingen log je precies?

@topic
Eigen mail scripts voor controle op services.
Rapportage voor alle warnings en criticals te melden naar de klant toe. Ook het aantal % uptime en geplande downtime worden aangegeven per locatie.

Service checks worden gedaan, traceroutes meld het de veranderingen, ...

sdetroch
15/09/10, 14:42
Voor de prijzen van Hyperspin kan je al snel zelf een servertje aanschaffen en configureren. Als je bvb een 200 checks wil laten doen, iedere 5 minuten, zit je aan een 450 US$/maand, dat vind ik toch een beetje duur voor een monitoring dienst, niet?

Keizer
15/09/10, 14:46
HyperSpin heeft ook gewoon checks per minuut.

Ja het kan idd wel, reden dat wij dat nooit gehad hebben is dat het 4x zo duur is. Belachelijk!

T. Verhaeg
15/09/10, 14:47
PRTG Network monitoring.
Werkt perfect.

Precies

®on
15/09/10, 14:54
Voor de prijzen van Hyperspin kan je al snel zelf een servertje aanschaffen en configureren.
Verschil is natuurlijk dat Hyperspin vanuit een stuk of 10 lokaties monitored. Op 1 lokatie zou ik niet willen vertrouwen ivm false positives.

Tim.Bracquez
15/09/10, 15:04
Voor de prijzen van Hyperspin kan je al snel zelf een servertje aanschaffen en configureren. Als je bvb een 200 checks wil laten doen, iedere 5 minuten, zit je aan een 450 US$/maand, dat vind ik toch een beetje duur voor een monitoring dienst, niet?
Helemaal niet: 2+ locaties minimaal nodig, beheer, opzet...
Kost ook allemaal.

GlobalServe
15/09/10, 15:09
smsbox.be heeft ook multi locatie monitoring.

Alain
15/09/10, 15:24
Als je veel checks wilt doen dan is het in ieder geval goedkoper om gewoon zelf een oplossing te maken of huren, in plaats van een kant en klare dienst. Maar dat is bijna met alles zo. Wij doen dmv een Nagios oplossing (in eigen beheer, externe locaties) meerdere duizenden checks per minuut, dan is zo'n kant en klare oplossing in ieder geval zeer oninteressant. Het punt waarop het per bedrijf interessanter is het zelf te doen (of een eigen oplossing te huren) in plaats van een kant en klare oplossing, is met een simpel rekensommetje uit te zoeken. Als je 1 server hebt dan is zo'n kant en klare dienst in ieder geval een hele mooie uitkomst.

LAMP-host
15/09/10, 16:04
nagios, werkt perfect. ook veel custom scripts te vinden.