PDA

Bekijk Volledige Versie : OS voor Storage vmware cloud



chriske
15/09/10, 11:25
Beste,

Ik zoek voor mij storage bak vergelijkbare software van open-E. Ik heb freenas en opennas gezien. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik ga een test cloud opzetten met een aantal esx machines en vcenter. Dit zal in eerste instantie over een gbit ethernet switch gaan en later naar fiber.

Wat zou de beste keus zijn voor OS op de storage bak.

Wat zou de beste keus zijn voor gratis OS op de storage bak.

De storage bak zal een raid6 configuratie draaien. Later misschien raid10.

daveww
15/09/10, 11:50
Je kunt wellicht is kijken naar Openfiler

flash
15/09/10, 12:17
Als je raid 6 als voorkeur hebt zou ik gaan voor nexenta welke met zfs werkt en dus raidz ondersteund. Anders is inderdaad openfiler ook een goede keuze. Heb geen ervaring met niet open-source oplossingen, maar weet wel dat er van zowel openfiler als nexenta commerciele versies beschikbaar zijn.

GC-Hosting
15/09/10, 13:37
Openfiler is zeker een aanrader.:thumbup:

Wij hebben dit getest in combinatie met Xenserver (iSCSI koppeling) en Windows 2008 (iSCSI & NFS koppeling) en werkt zeer goed :D

De OS is zeer licht. (ongeveer 190 MB)
Dus als je niet heel veel vm's gaat erop draaien zou je dit ook op wat oudere hardware kunnen draaien.

avanmessen
15/09/10, 13:38
Openfiler ook getest en gebruikt, zeker een aanrader. :thumbup:

chriske
15/09/10, 15:39
Openfiler kan je ook booten met een usb stick denk ik?

Dan zal ik openfiler als eerste gaan testen :)

Als dit allemaal goed werkt gaat deze cloud wel in productie draaien. Ik denk dat deze cloud omgeving op zijn max 10TB aan data zal gaan bevatten. Ongeveer 5 tot 10 Esx hosts.

Later zal dezelfde setup ook nog in een ander datacenter geplaatst gaat worden. Heeft openfiler ook iets van een replicatie tool zodat ik de data sync tussen beide datacenters?

The-BosS
15/09/10, 16:28
Hier wordt gebruik gemaakt van FreeNAS, os wordt geboot vanop usb stick en HD's zijn ingedeeld met zfs. Maakte vroeger gebruik van Openfiler maar voldeed toch niet echt aan mijn behoeften. De usb versie van FreeNAS is 91MB groot, staat hier op een 2GB stick met 3 partities (1x / 128MB, 1x SWAP 1GB en de rest is gewoon kleine storage plaats voor extra configs).

Om te antwoorden op je replicatie tool, FreeNAS heeft ingebouwde rsync client en rsync server dus hiermee kan je heel makkelijk mirrors mee opzetten. De update frequentie kan je per map gaan bepalen.

chriske
15/09/10, 16:44
Ok, duidelijk verhaal .Ik heb ook al het 1 en ander over freenas gelezen en dat is bijna altijd positief. Dit weekend ga ik er een aantal testen. Kijken wat het beste uit de bus komt :)

The-BosS
15/09/10, 17:49
Test ook zeker hoe goed het systeem met een failure omgaat, zoals bvb hd resync, recovery van data etc of hoe makkelijk het os zelf te updaten is naast de snelheidstesten etc.

Powermage
16/09/10, 01:55
Hier zijn we as we speak nog aan het migreren naar een Nexenta systeem (laatste 2 virtual machines worden nu omgezet).
grote voordeel is gewoon echt sata disken erin, en geen nood aan 'dure' sas schijven dankzij SSD caches kan je toch erg hoge snelheden halen.