PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem " Minderjarig " moedwillig een overeenkomst aangegaan



EK-Media
12/09/10, 18:31
Beste,
Ik heb even een vraag, ik heb vandaag te maken met een persoon die naar mijn weten meerderjarig was, hiervoor hebben wij vandaag diverse diensten verricht.
Vanavond komt er opeens een mail dat hij er van afziet want hij is minderjarig en dus niet handelsbekwaam.

Deze persoon heeft ons dus moedwillig een oor aan genaait terwijl hij op de hoogte was van van zijn beperkingen, dit geeft hij dan ook toe, is hier nog wat aan te doen ? ik ga vanavond even contact opnemen met zijn ouders, maar is er verder nog iets aan te doen ? hij wist dus blijkbaar wel dat hij geen bestellingen mocht doen.

opinion
12/09/10, 18:42
Ik zou inderdaad als eerste even een telefoontje naar z'n ouders doen. Als zij het niet aangeven subtiel aangeven dat zij voor de kosten opdraaien. Zo is het namelijk.

Die jongen dacht "dat kan ik wel even doen", maar de consequenties zijn dat z'n ouders financieel verantwoordelijk zijn. Als jij zo'n e-mail ontvangen hebt, wist hij donders goed wat hij deed.

Dat minderjarigen geen overeenkomsten aan mogen gaan is vanwege het feit zij niet weten wat ze precies doen. Hierbij lijkt me dat totaal niet van toepassing :-)

chielsen
12/09/10, 18:46
Ligt ook aan zijn leeftijd en de prijs van het product. Bij relatief lage bedragen of oudere leeftijd kan hij prima de consequenties inschatten. In dat geval zal er dus gewoon betaald moeten worden.

EK-Media
12/09/10, 18:46
Dat minderjarigen geen overeenkomsten aan mogen gaan is vanwege het feit zij niet weten wat ze precies doen. Hierbij lijkt me dat totaal niet van toepassing :-)

Daar dacht ik dus ook al aan, alleen wilde ik even checken of meer mensen deze mening deelde.

Ik heb hem een voorstel gedaan nu, kijken of hij daar in mee kan komen.

EK-Media
12/09/10, 18:55
Ligt ook aan zijn leeftijd en de prijs van het product. Bij relatief lage bedragen of oudere leeftijd kan hij prima de consequenties inschatten. In dat geval zal er dus gewoon betaald moeten worden.

Het gaat om relatief lage bedragen, het gaat mij ook meer om het principe dat de persoon moet leren van zijn fouten dan om het geld.

systemdeveloper
12/09/10, 18:56
Het gaat om relatief lage bedragen, het gaat mij ook meer om het principe dat de persoon moet leren van zijn fouten dan om het geld.
In principe moet je de leeftijd altijd nog even controleren, maar ik zou hem toch wel een week huisarrest bezorgen :)

EK-Media
12/09/10, 19:03
In principe moet je de leeftijd altijd nog even controleren, maar ik zou hem toch wel een week huisarrest bezorgen :)

haha ja, :thumbup: in leeftijd controleren heb je gelijk, maar net wat jij ook aaangeeft hij doet het nu bij ons, en gaat waarschijnlijk zo vrolijk verder dus een weekje huisarrest zal wel mooi zijn.

WebMeso
12/09/10, 19:13
In principe moet je de leeftijd altijd nog even controleren, maar ik zou hem toch wel een week huisarrest bezorgen :)

De leeftijd van een dienst of een product kan nogal verschillen. Bij sommige diensten en/of producten is de minimale leeftijdsgrens zo'n 13, 16 of 18 jaar. Dan wel of niet met toestemming van de ouders. Welke leeftijdsgrens hanteren jullie voor hosting diensten?

opinion
12/09/10, 19:15
In deze branche in principe gewoon 18 hoor, WebMeso. Anders laat je je de overeenkomst maar lekker op mama en papa hun naam zetten.

Erik H.
12/09/10, 19:20
De expert weet vast precies hoe het zit. Klikker-de-klik.

Webhostingabonnement afgesloten door minderjarige, wat nu?

http://blog.iusmentis.com/2008/05/14/webhostingabonnement-afgesloten-door-minderjarige-wat-nu/

opinion
12/09/10, 19:32
Ik lees nergens dat het om een webhosting abonnement gaat?

Erik H.
12/09/10, 19:41
Ik lees nergens dat het om een webhosting abonnement gaat?

Ik ook niet expliciet. Ik ben geen jurist maar als een webhosting abonnement van 15 euro mag worden teruggedraaid dan ga ik er vanuit dat dat voor elke andere ICT-gerelateerde dienst boven de 15 euro ook geldt...

chielsen
12/09/10, 19:47
Arnoud's verhaal nuanceert hij wel enigzins in zijn laatste reactie:



Arnoud Engelfriet | 5 juli 2010 @ 18:40

Bij 15 is het een twijfelgeval. De wet zeg dat hij gebonden is als het normaal is als vijftienjarigen dat soort webhostingpakketten afnemen. Het zal dus een beetje afhangen van het soort pakket. Een simpel pakket voor een privewebsite: daar zit hij aan vast. Een accountje voor zijn gameclan: ook wel aan vast, denk ik. Een ecommercepakket voor een professionele webwinkel van 2000 euro per maand: nee, dat is niets voor een 15jarige.



En ook



Hoe oud is je zoon? Bij 9 jaar moet je dit zonder meer kunnen terugdraaien, bij 17 vrees ik dat hij inderdaad gebonden is.


Dus zolang het niet een al te jong kind is en het pakket niet al te absurd (voor een kind) zit het kind / ouders er wel aan vast.

Freakingme
12/09/10, 19:54
je kan 'm ook even een kopie van z'n id-kaart laten opsturen om te bewijzen hoe oud 'ie is. For all you know is 'ie of meerderjarig, of heeft 'ie geen zin om z'n id kaart op te sturen. Hij stelt minderjarig te zijn, en wie stelt, die bewijst.

T. Verhaeg
12/09/10, 20:04
Heeft hij nog iets laten weten? Ben ook wel benieuwd naar de uitkomst.

EK-Media
12/09/10, 20:27
Mensen bedankt voor alle reacties, ik hem samen met deze persoon een schikking getroffen, hiermee is hij akkoord gegaan, hij koopt zijn contract in dat opzichte af.

Bedankt voor alle reacties.