PDA

Bekijk Volledige Versie : aangifte mbt. webcontent



systemdeveloper
12/09/10, 13:52
Wij runnen een zooitje marktplaatsen en houden de geplaatste content redelijk goed in gaten.

Hierin gaan we vaak zo ver dat we zelf 'aangifte' doen indien iets niet in de haak is, denk aan mensen die babies ter adoptie aanbieden, verkapt drugs proberen te slijten of wapens aanbieden.
Deze 'aangifte' gebeurde in het verleden via een simpel emailtje richting info@politie.nl en dan hoorden we het wel als de heren dit ook niet fris vonden.

Nu krijg ik vrijdag ergens op een mp iemand die een Beretta en een Walter PPK incl. kogels te koop zet... 'Weinig gebruikt'...
Ok, wij locken die advertentie en het standaard mailtje gaat richting de politie.

Krijg ik een melding terug dat het emailadres info@politie.nl niet meer bestaat... op de site kun je alleen aangifte doen als iets gestolen is, dus in principe kan ik ze alleen nog maar bellen. Maar dat gaat me iets te ver om doe n00bs elke keer te gaan bellen en uit te leggen wat een online advertentie is (Lach niet, de vorige keer dat ik dat deed wilden ze de online advertentie komen ophalen...). Ik heb het dus richting 'voorlichting' van die club gestuurd, maar daar wordt niet op gereageerd...

Wat doen anderen nu hiermee? Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier een 'echte' aangifte van gaat doen, want dan ben je ook weer 2 uur verder, ik heb wel iets beters te doen.
Waar kan ik dat soort dingen online dumpen? (Behalve /dev/nul dan)?

Geert-Jan
12/09/10, 14:20
je kunt dacht ik alleen via politie.nl aangifte doen, echter 60% van die aangifte's zouden ook direct naar /dev/null gaan..... (oppassen wat ik zeg..)

opinion
12/09/10, 14:22
Inderdaad. Is het strafbaar om deze advertenties weg te knikkeren zonder melding naar desbetreffende instanties (politie, terreurbedriegingen op z'n beurt) wanneer zij het aanmelden hiervan belemmeren?

Ik zou eenmalig de situatie uitleggen aan een technische afdeling van de Politie (als je die te pakken kan krijgen) als zij niet meewerken, waarom jij dan wel?!

systemdeveloper
12/09/10, 14:30
Inderdaad. Is het strafbaar om deze advertenties weg te knikkeren zonder melding naar desbetreffende instanties (politie, terreurbedriegingen op z'n beurt) wanneer zij het aanmelden hiervan belemmeren?

Ik zou eenmalig de situatie uitleggen aan een technische afdeling van de Politie (als je die te pakken kan krijgen) als zij niet meewerken, waarom jij dan wel?!
Ik zal er nog 1 telefoontje aan wagen... maar het lijkt wel alsof mijn belastingcenten alleen worden gebruikt om me nog meer af te troggelen als ik een km te hard rij...

gvd... niet eens gratis nummer... hoop dat die cops op zijn minst een paar keer op de adsense klikken, hehe

Nou, het duurde even, overleg, overleg.... ik moest ze maar bellen... sry... ik zat toch niet aan de telex of zo... dus ik zeg 'nou bij deze dan, ik bel nu toch'... nee, de dame had wel een emailadres van de regio voor me, dus ik moest toch maar weer mailen. Ik wil korting op mijn belastingen!!!

opinion
12/09/10, 14:34
Als ik een keer tijd heb zal ik hier bij de politie academie in Apeldoorn eens even een brochure "technische dienst" opvragen :-) Wellicht dat dan duidelijk wordt waarom het daar zo'n zooitje is op IT gebied.

no1san
12/09/10, 16:52
Volgens mij staat het er triest voor bij de politie.
Politie Limburg wou de prodecure voor het opvragen en/of verwijderen van data landelijk vastleggen voor mijn bedrijf.

Na uitleg over een phpbb database en dat ik duizenden beheer zijn ze afgehaakt.
Terwijl er toch jaarlijks wel een aangifte binnenkomt over een forum.

Schriftelijk een database van een forum opvragen gaat ze in ieder geval veel te ver.

Lijkt er in ieder geval op dat ze bar weinig doen met online data.

opinion
12/09/10, 18:21
En dat anno 2010. Er wordt tegenwoordig volgens mij meer geld buit gemaakt in de digitale criminele wereld dan in de echte wereld, en hier is (als ik het goed zeg) een afdeling van 20 man voor bij de NLse politie. (digital crime unit ofzo?)

Ik heb er gewoon weg geen woorden voor.

systemdeveloper
12/09/10, 18:28
Ik heb ondertussen nog steeds geen reactie van de heren. Niet eens een ontvangsbevestiging.
Heb wel 4 mails gestuurd, een telefoontje en 0,0 response. De eerste de beste cop die contact opneemt ga ik hier intern 25 keer doorverbinden en dan laat ik hem wel een printje met een ipadres komen ophalen...

opinion
12/09/10, 18:45
Het is wel zondag hé :D

RichardVD
12/09/10, 18:47
Ik denk dat je op zondag en s avonds niet veel hoeft te verwachten van de Politie. Komt overdag wel een keer als er iemand aanwezig is.

Stel dat ik voor een noodgeval (overval of wat dan ook) de politie bel op een doordeweekse avond dan rijd de dichtstbijzijnde auto er 20 minuten over. Ook een heel leuk vooruitzicht voor de tankstations die op de noodknop duwen.

systemdeveloper
12/09/10, 18:53
Rij maar eens met 150 over de A1 ;)
Oeps... dubbel gepost... kwam niet tevoorschijn...

systemdeveloper
12/09/10, 18:54
Rij met 150 over de A1 en ze zijn snel bij je... maar het is idd zondag... eerste melding was vrijdag om 13:35... maar ja, dat was de vrijdagmiddag borrel dan zeker...

opinion
12/09/10, 19:13
Je kent de gezegde: bij de belastingdienst werkt qua werknemers maar de helft?

Dit zijn ook ambtenaren ;)

ICTRecht
12/09/10, 20:20
Even voor de duidelijkheid: je bent niet verplicht om aangifte te doen als je kennis hebt van strafbare feiten. Alleen bij een paar heel zware misdrijven (niveau aanslag op de koningin of de ministerraad) ben je dat verplicht.

Er zal niemand gaan klagen als je zo'n evident strafbare advertentie dus gewoon naar /dev/null verplaatst (let op: wel met twee ellen).

no1san
12/09/10, 20:24
laat ik hem wel een printje met een ipadres komen ophalen...
Vrees dat ze het echt komen ophalen.
En vervolgens vragen wat ze ermee moeten doen :-)

systemdeveloper
12/09/10, 20:27
Even voor de duidelijkheid: je bent niet verplicht om aangifte te doen als je kennis hebt van strafbare feiten. Alleen bij een paar heel zware misdrijven (niveau aanslag op de koningin of de ministerraad) ben je dat verplicht.

Er zal niemand gaan klagen als je zo'n evident strafbare advertentie dus gewoon naar /dev/null verplaatst (let op: wel met twee ellen).
In dit geval gaat het om de verkoop van handvuurwapens. Stel iemand koopt ze en knalt zijn ex voor de kop omdat hij/zij er nu toevallig erg gemakkelijk aan kan komen zonder identificatie, dan is het wel weer strafbaar aangezien het misdrijf hierdoor wellicht voorkomen had kunnen worden, toch? Het is imho wel een beetje een wazig gebied.

systemdeveloper
12/09/10, 20:28
Vrees dat ze het echt komen ophalen.
En vervolgens vragen wat ze ermee moeten doen :-)
Hoef je niet te vrezen. Ze wilden in een eerder geval de online advertentie al komen ophalen... ;)

opinion
12/09/10, 20:52
Gaat het hier om puur Nederlandse handel sites dan? Zijn ze hier zo hard bezig met vuurwapenverkoop? Had ik geen idee van...

systemdeveloper
12/09/10, 20:58
Wel nederlands, maar hard bezig kan ik niet zeggen. Dit is gewoon weer zo'n geval dat je tegenkomt, even bij de juiste partij wilt droppen en klaar... maar het loopt nu wel een beetje uit de hand en begint een klucht te worden :)

opinion
12/09/10, 21:09
Ik zou het nog voorleggen bij de Rijksoverheid. Wellicht hebben zij een "makkelijk" antwoord..
Voor gratis 0800 nummer, zie http://www.rijksoverheid.nl/contact

ICTRecht
12/09/10, 23:28
In dit geval gaat het om de verkoop van handvuurwapens. Stel iemand koopt ze en knalt zijn ex voor de kop omdat hij/zij er nu toevallig erg gemakkelijk aan kan komen zonder identificatie, dan is het wel weer strafbaar aangezien het misdrijf hierdoor wellicht voorkomen had kunnen worden, toch? Het is imho wel een beetje een wazig gebied.
Hm, ik had het over de vraag of je aangifte moet doen als je zo'n advertentie ziet (nee dus) niet over de vraag of je de advertentie moest laten staan. Antwoord daarop is ook nee. :)

Je bent medeplichtig als je opzettelijk gelegenheid, inlichtingen of middelen geeft om een misdrijf te plegen. Het enkele "stel dat iemand" is niet genoeg lijkt me om je medeplichting aan zo'n moord te maken. Je bent mogelijk wel medeplichtig aan wapenhandel op het moment dat je de advertentie laat staan nadat je 'm gelezen hebt.

opinion
12/09/10, 23:32
Of we luisteren gewoon naar Arnoud :-)

systemdeveloper
12/09/10, 23:39
@Arnoud. Dat is duidelijker idd. Ik had hem sowieso al gedeactiveerd en gelocked zodat ie niet gewijzigd kan worden. Dat gebeurd standaard. Ik ga me ook echt niet druk maken over alle advertenties, maar deze keer was het gewoon dat 'als' je eens een keer iets wilt aangeven... dat je er toch verdomd veel moeite voor moet doen. Dat verbaasde me toch wel enigszins.