PDA

Bekijk Volledige Versie : met debiteur naar kantongerecht, wat met overige abo's?



SHQ
08/09/10, 17:14
Op moment hebben wij besloten om na de nodige tijd in een minnelijk traject te zitten met een debiteur om deze naar het kantongerecht te brengen tbv een incasso vordering.

Deze debiteur heeft nog een x aantal overige abonnementen lopen welke momenteel nog online zijn omdat er simpelweg voor betaald is.

Dit zijn onder andere domeinnamen, de klant reageert al enkele maanden niet meer op correspondentie vanuit ons en vanuit de gerechtsdeurwaarder. De kans is erg groot dus dat deze abonnementen met verlening ook niet voldaan zullen worden door de debiteur.

NU hebben we dus een dilemma, gaan we dit risico nemen en de domeinnamen verlengen? Of heffen we alle overeenkomsten op en dus hiermee ook de domeinnamen aan einde looptijd.

De klant is van dit risico inmiddels ook schriftelijk op de hoogte gesteld -> zonder reactie.

Wat zouden jullie doen?

Marin
08/09/10, 17:26
Ja, dat is een hele lastige..

Ik denk dat ik dan toch maar wel zou verlengen. Want als je het niet doet krijg je straks nog een procedure aan je broek dat je zijn domeinen hebt laten vervallen.

En als die klant boos wordt vanwege het incassotraject is de kans natuurlijk aanwezig dat hij best die stappen wil nemen.

Triloxigen
08/09/10, 17:43
Als de domeinnamen niet voor verlengperiode betaald zijn gewoon opheffen lijkt me?

SHQ
08/09/10, 17:48
Ja, dat is een hele lastige..

Ik denk dat ik dan toch maar wel zou verlengen. Want als je het niet doet krijg je straks nog een procedure aan je broek dat je zijn domeinen hebt laten vervallen.

En als die klant boos wordt vanwege het incassotraject is de kans natuurlijk aanwezig dat hij best die stappen wil nemen.

Het incassotraject loop al enkele maanden, wegens goodwill hebben we het vrij lang minnelijk gehouden. We hebben reeds geinformeerd dat zijn overige domeinnamen en abo's ook gevaar lopen indien we geen tegenreactie/betaling ontvangen. Hierop komt geen enkele reactie. En om nu zelf geld te gaan schieten voor iemand die struisvogel speelt...

(zo kennen we er nog ene hoor reageert ook al 6+ mnd niet meer, recent failliete BV, ook bekende op wht)

RichardVD
08/09/10, 18:05
Twee interessante berichten op ispam.nl over jouw vraag. Zeker de moeite om het even door te lezen.
http://www.ispam.nl/archives/18411/de-wanbetaler-op-zwart-het-opschortingsrecht-voor-hosters-deel-2/
http://www.ispam.nl/archives/18101/de-wanbetaler-op-zwart-het-opschortingsrecht-voor-hosters-deel-1/

maxnet
08/09/10, 18:28
Zou de namen eerst eens een tijdje zonder nameservers laten bestaan, voordat je ze definitief verwijderd.

Weet niet welke extensie het is, en of je aanbieder een renewal grace period kent?

MediaServe
08/09/10, 19:01
Zou de namen eerst eens een tijdje zonder nameservers laten bestaan, voordat je ze definitief verwijderd.

Weet niet welke extensie het is, en of je aanbieder een renewal grace period kent?

Als de enige onkosten het verlengen van de domeinnaam is, dan ben ik het hier mee eens. Dan ga je niet moeilijk doen om een paar euro, want een uur werken kost vaak meer dan een domeinnaam verlengen.

Domeinnaam opheffen ligt gevoelig, maar de DNS omzetten c.q. uitzetten is je goed recht bij een niet betalende en niet reagerende klant, naar mijn mening.

SHQ
08/09/10, 19:05
Gaat niet om 1 domeinnaam maar een 40 tal op een periode van komende 6 maanden ongeveer. Als 1 domeinnaam was ok. Maar 40 stuks kost je toch al wat meer :)

Hij gebruikt de domeinnamen ook niet, pointen nog allemaal naar een afgesloten dedicated server (wat dus aangeeft dat hij er geen interesse in heeft) terwijl hij wel bij het dns beheer kan. (immers betaalde diensten sluiten we niet af)

maxnet
08/09/10, 19:20
Maar 40 stuks kost je toch al wat meer :)


Idee van de renewal grace period (bij .com, .net, etc.) is dat je de domeinen tot max. 45 dagen na de vervaldatum aan kan houden zonder dat het je wat kost.
Net als je bij .nl de namen aan kan houden tot het eind van het kalenderkwartaal zonder dat het meer kost.


Maar goed, als de namen toch al plat liggen heeft langer aanhouden ook niet veel zin meer.

opinion
08/09/10, 19:24
Even een "rare" vraag in deze branche (blijkbaar): Hebben jullie de klant al eens gebeld?
Heeft hij geen mobiel nummer achtergelaten tijdens de registratie van zijn account/domeinen?

Wellicht is hij (om welke reden dan ook) verhuist of naar het buitenland verkast, en is hij niet op de hoogte van dit traject.

Overigens: Wat de klant doet met zijn domeinen is in deze totaal niet van toepassing in deze. Ik kan ook nu een domein registreren omdat ik weet dat een bedrijf over 3 jaar iets groots met die naam wil gaan doen.

Ik vind dus niet dat je kan zeggen dat de klant niet meer geïnteresseerd is in de domeinen puur omdat ze nu "nergens" naar verwijzen.

Mark17
08/09/10, 19:38
Misschien een heel raar idee, maar heb je al overwogen om bij de stap richting de rechtbank ook gelijk ontbinding van de andere overeenkomsten te vorderen (naast het openstaande geldbedrag)? Mocht een rechter dat in de uitspraak zetten dan zit je in ieder geval goed met opheffen.

SHQ
08/09/10, 20:24
Even een "rare" vraag in deze branche (blijkbaar): Hebben jullie de klant al eens gebeld?
Heeft hij geen mobiel nummer achtergelaten tijdens de registratie van zijn account/domeinen?

Wellicht is hij (om welke reden dan ook) verhuist of naar het buitenland verkast, en is hij niet op de hoogte van dit traject.

Overigens: Wat de klant doet met zijn domeinen is in deze totaal niet van toepassing in deze. Ik kan ook nu een domein registreren omdat ik weet dat een bedrijf over 3 jaar iets groots met die naam wil gaan doen.

Ik vind dus niet dat je kan zeggen dat de klant niet meer geïnteresseerd is in de domeinen puur omdat ze nu "nergens" naar verwijzen.

Wat ook raar is bij vele is dat als je daadwerkelijk de posts had gelezen dat je had kunnen lezen dat er zowel vanuit ons als gerechtsdeurwaarder meerdere pogingen zijn geweest om de klant te benaderen. Ook is gecontroleerd uiteraard of de debiteur nog bestaat of woont op bekende adres.

We zien de klant ook nog regelmatig inloggen in het controlpanel waar ook een vermelding staat van de administratieve achterstand en status. :)

Dus bellen, voicemail, sms, mail en schriftelijk heeft tot heden geen enkele reactie kunnen opwekken om het nog duidelijker te stellen.

SHQ
08/09/10, 20:25
Misschien een heel raar idee, maar heb je al overwogen om bij de stap richting de rechtbank ook gelijk ontbinding van de andere overeenkomsten te vorderen (naast het openstaande geldbedrag)? Mocht een rechter dat in de uitspraak zetten dan zit je in ieder geval goed met opheffen.

Een klant kan een overeenkomst aan einde contract ontbinden maar ook wij kunnen dat uiteraard. Het is niet zo dat enkel een afnemer een overeenkomst kan ontbinden uiteraard. Hier zal geen rechter voor nodig zijn.

Randy
08/09/10, 20:44
Maurice,

Kijk even op de genoemde links. ArnouT had er net wat over geschreven en die is dagelijks met wetboeken onder de arm (koop een iPad!) onderweg. Daar staat het een en ander volgens mij vrij goed uitgelegd.

Mark17
08/09/10, 21:08
Een klant kan een overeenkomst aan einde contract ontbinden maar ook wij kunnen dat uiteraard. Het is niet zo dat enkel een afnemer een overeenkomst kan ontbinden uiteraard. Hier zal geen rechter voor nodig zijn.

Klopt, maar dit moet je wel goed doen (advies: aangetekend).

jos
08/09/10, 23:04
Ik zit toevallig ook met zo'n situatie maar bij ons gaat het om 10 domeinnamen. Als je in je overeenkomst een regel toevoegt dat je de diensten / domeinnamen stop mag zeggen als de klant niet betaald.?

Voor hosting hebben wij dat er wel instaan maar ik vraag me af of dat voor domeinnamen dan ook mag... vind het ook lastig

opinion
08/09/10, 23:19
Wat ook raar is bij vele is dat als je daadwerkelijk de posts had gelezen dat je had kunnen lezen dat er zowel vanuit ons als gerechtsdeurwaarder meerdere pogingen zijn geweest om de klant te benaderen. Ook is gecontroleerd uiteraard of de debiteur nog bestaat of woont op bekende adres.

We zien de klant ook nog regelmatig inloggen in het controlpanel waar ook een vermelding staat van de administratieve achterstand en status. :)

Dus bellen, voicemail, sms, mail en schriftelijk heeft tot heden geen enkele reactie kunnen opwekken om het nog duidelijker te stellen.

Helemaal duidelijk. Goed, je moet je inderdaad afvragen wat zo'n klant gaat doen, en of hij nog wel interessant is voor je mocht hij dit soort gedrag voort zetten. Je kan ook altijd als de wederzijdse partij er voor kiezen om de overeenkomst (na afloop) niet te verlegen.

Dit staat neem ik aan in je AV?

Maar die keuze/dat risico moet je zelf inschatten. Persoonlijk had ik het wel geweten.

sdetroch
09/09/10, 08:33
Persoonlijk zou ik de factuur 6 weken voor vervaldag opmaken voor de domeinnamen die moeten verlengd worden. Klant heeft bvb 4 weken tijd om te betalen, m.a.w. zit 2 weken achter met zijn betaling wanneer je al dan niet de domeinnaam dient te verlengen. Als er dan in je AV staat dat niet betaalde diensten worden geannuleerd, afsluiten op vervaldag domein (2 weken nadat de factuur had moeten betaald zijn dus). Weekje voor vervaldag nog een aanmaning sturen en klaar is Kees?

sven

jeffrey
09/09/10, 13:01
Aangetekende(!) brief sturen waarin je aangeeft het contract met de debiteur te beëindigen. Lijstje bijvoegen met de nog lopende diensten en auth. codes erbij voor de domeinnamen zodat de debiteur de kans heeft zijn domeinnamen te verhuizen.
Eventueel kun je naar het artikel in je AV verwijzen als hier iets in staat en je zwart op wit hebt dat de klant deze AV heeft geaccepteerd.

Duidelijk aangeven dat bij geen betaling van de factuur de diensten worden opgeheven.
Kopie van de communicatie uiteraard altijd bewaren incl. bewijs van TNT van de aangetekende brief.