PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn eigen prive gehoste mailserver?



Prut
07/09/10, 19:13
Hoi :chinese:,

Sorry als dit niet in de goede rubriek staat; ik had geen idee waar ik dit moest posten.

Ik ben een complete nitwit als het gaat om dit soort dingen, en ik weet dat er hier heel veel heel deskundige mensen zitten dus ik dacht eens onbescheiden en onder dankzegging om hulp te vragen :thumbup:

Ik gebruik nu allerlei bekende emailservices. Ik zat te denken, ik vind het eigenlijk veel handiger om mijn eigen mailserver te hebben zodat ik niet afhankelijk ben van de hotmails, googles, yahoos en wat dies al niet meer zij van deze wereld. Omdat ik zelf thuis geen servers draai en dat eigenlijk ook niet wil (dat staat maar stroom te vreten) leek het mij ideaal als ik zoiets via een webhoster zou kunnen doen.

Iets in de trend van: ik registreer 'ikke.nl' en ik heb dan een emailadres 'prut@ikke.nl' waarmee ik ook echt mail naar mensen kan sturen en mail van mensen op kan ontvangen.

Nu, als je zo technisch gehandicapt bent als ik dan ziet dat er allemaal heel erg moeilijk uit. Kan iemand me misschien advies geven hoe ik dat doe? Het zal vast wel niet 'ga naar deze hostingprovider, kies dat pakket, voer je domeinnaam in en je bent klaar' zijn :huh:

Alvast bedankt voor eventuele help(!)

Groetjes,

Mark17
07/09/10, 19:21
Als ik het zo snel lees is de snelste (en mogelijk ook relatief voordelige) oplossing om een (email/web) hosting pakket met domeinnaam bij een goede hoster af te nemen.

Algemene tips voor het zoeken van een hosting provider:
- Stel een vraag per email en kijk hoe ze reageren.
- Zoek een partij die al langer bestaat en ervaring heeft.
- Kies een partij met goede service en ga niet enkel voor de laagste prijs (lijkt me in dit geval van belang).

Yourwebhoster
07/09/10, 19:23
ga naar deze hostingprovider, kies dat pakket, voer je domeinnaam in en je bent klaar
Wel dus. Je koopt een hosting pakket met een domeinnaam voor een jaar, en stelt vervolgens in de control panel (klinkt misschien technisch, maar is erg simpel) voeg je een e-mail adres als datben@ikke.nl toe.

SHQ
07/09/10, 19:33
Voldoende hosters zullen je hier zeker even bij assisteren.
Het is echt een "piece of cake" verhaal :)

Er zijn zelfs video tutorials te vinden online hoe je een email aanmaakt en vervolgens instelt in je outlook bijvoorbeeld.

Prut
08/09/10, 18:19
Bedankt voor jullie snelle reacties; heel erg gewaardeerd :D

Ik neem aan dat het zeker niet toegestaan is dat ik hier vraag wat goede hosters zijn (om niet zelf nog eens het wiel uit te moeten vinden en mijn neus te moeten stoten terwijl het voor jullie natuurlijk allemaal gesneden koek is).

Nogmaals bedankt :D

Marin
08/09/10, 18:22
Dat kan hier: http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/

Prut
08/09/10, 18:31
Dat kan hier: http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/

Thanks :thumbup:

Sfynx
24/09/10, 17:21
Als je het hebt over een echt eigen mailservermachine waar alle mails naartoe moeten, dan hoef je in de DNS-instellingen van je domeinnaam alleen maar een MX record in te stellen met de hostname van je mailserver. Geen extra hostingpakket benodigd.

Het gevolg is dan wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor het werkend houden van je mailserver, en dat er geen mails kunnen worden afgeleverd als je machine down is.

edit: ok ik ben er niet helemaal bij, je wil toch een mailserver bij een externe partij... dan is het inderdaad een kwestie van een hostingpakket aanvragen en een e-mailadres instellen :)

ju5t
24/09/10, 17:46
Als je het hebt over een echt eigen mailservermachine waar alle mails naartoe moeten, dan hoef je in de DNS-instellingen van je domeinnaam alleen maar een MX record in te stellen met de hostname van je mailserver. Geen extra hostingpakket benodigd.

Ho ho, niet helemaal. Veel prive mailservers staan achter een consumentenlijn. Het aanpassen van je MX records zal dan niet voldoende zijn. Je zult ofwel moeten relayen via een derde partij of periodiek moeten POP-en om je e-mail binnen te krijgen.

En volgens mij is TS ondertussen inderdaad voorzien :-)

Vanderblom
24/09/10, 21:12
Ho ho, niet helemaal. Veel prive mailservers staan achter een consumentenlijn. Het aanpassen van je MX records zal dan niet voldoende zijn. Je zult ofwel moeten relayen via een derde partij of periodiek moeten POP-en om je e-mail binnen te krijgen.

En volgens mij is TS ondertussen inderdaad voorzien :-)

Waarom moet je dan relayen ?
Poorten die dichtgezet zijn bij de internetprovider oid ?
Geen rDNS mogelijk ?

ju5t
24/09/10, 22:00
Juist. Poort 25 is over het algemeen afgesloten voor inkomende connecties bij het internet voor de gemiddelde consument. Wil je dus e-mail ontvangen zul je dit op andere manieren op moeten lossen waarvan relayen er een is. Reverse DNS is een heel ander verhaal; maar nee, dat is je consumentenverbinding vaak ook niet mogelijk.

vDong
24/09/10, 22:33
Juist. Poort 25 is over het algemeen afgesloten voor inkomende connecties bij het internet voor de gemiddelde consument. Wil je dus e-mail ontvangen zul je dit op andere manieren op moeten lossen waarvan relayen er een is. Reverse DNS is een heel ander verhaal; maar nee, dat is je consumentenverbinding vaak ook niet mogelijk.

*kuch* behoorlijke provider, zoals xs4all...... hoe bedoel je poorten dicht?

Mark17
25/09/10, 15:31
Juist. Poort 25 is over het algemeen afgesloten voor inkomende connecties bij het internet voor de gemiddelde consument. Wil je dus e-mail ontvangen zul je dit op andere manieren op moeten lossen waarvan relayen er een is. Reverse DNS is een heel ander verhaal; maar nee, dat is je consumentenverbinding vaak ook niet mogelijk.

De enige die ik ken met dat soort praktijken is een partij uit Ede (en hun resellers).

ju5t
25/09/10, 16:17
Naja, misschien loop ik wat achter dan, maar vroeger was dit in ieder geval wel het geval bij Ziggo (of toen nog Multikabel). Zo vaak hebben we er gelukkig ook niet mee te maken.

Mark17
25/09/10, 19:53
Naja, misschien loop ik wat achter dan, maar vroeger was dit in ieder geval wel het geval bij Ziggo (of toen nog Multikabel). Zo vaak hebben we er gelukkig ook niet mee te maken.

Ik zal binnenkort eens testen hoe het tegenwoordig bij Ziggo is (in Twente, voormalig @home gebied). Tot nu toe eigenlijk weinig van gemerkt dat er poorten gesloten zijn (in- + uitgaand).

huizinga
30/09/10, 00:49
Ziggo (oude @home gebied, brabant) staat poort 25 dicht.. (was al in de tijd van Ziggo)

Steeds meer providers (particuliere verbindingen) gooien poort 25 dicht.. (al het inkomende EN uitgaande wat niet naar hun eigen smtp server(s) gaat)

Ziggo bied ook zakelijke verbindingen aan, daar staat alles open..

Yourwebhoster
30/09/10, 07:30
Ziggo (oude @home gebied, brabant) staat poort 25 dicht.. (was al in de tijd van Ziggo)

Steeds meer providers (particuliere verbindingen) gooien poort 25 dicht.. (al het inkomende EN uitgaande wat niet naar hun eigen smtp server(s) gaat)

Ziggo bied ook zakelijke verbindingen aan, daar staat alles open..

Nu weet ik niet wat precies in de AV van hun staat, maar het lijkt mij normaal dat zij dit kunnen openen op aanvraag.

ju5t
30/09/10, 07:41
Nu weet ik niet wat precies in de AV van hun staat, maar het lijkt mij normaal dat zij dit kunnen openen op aanvraag.

Daar heeft Ziggo vast geen interesse in. Een antwoord van de helpdesk laat zich raden: kies voor Ziggo Zakelijk. Misschien zit ik er naast, maar waarom wil je e-mail op poort 25 kunnen ontvangen als particulier?

opinion
30/09/10, 08:53
Omdat iedereen zijn redenen kan hebben om lokaal een mailserver te draaien? Lijkt me te beantwoorden dan waarom je poort 25 wil kunnnen versturen :-)

Overigens los je dit makkelijk op door het over SSL te laten gaan.

Mark17
01/10/10, 20:18
Uitgaand werkt in ieder geval. Inkomend heb ik nog niet getest ivm drukte.