PDA

Bekijk Volledige Versie : Overstappen naar IPv6



Kevin Bentlage
05/09/10, 16:52
Beste,

Wij staan op het punt om over te gaan naar een andere colocatie/rack oplossing voor onze servers en die van onze klanten.

Omdat IPv6 in opkomst is en we hier uiteindelijk toch naar toe moeten vraag ik me af of het verstandig is om geheel over te stappen naar IPv6.

Onze hardware bied ondersteuning voor IPv6, de vraag is onder anderen hoe de software en domeinaanbieders (TransIP) hiermee omgaat.

We maken voornamelijk gebruik van VMware ESXi, CentOS, Directadmin en enkele Linux TurnKey oplossingen, het grootste gedeelte hiervan gaat dit ondersteunen.

Is het zo dat je naast IPv6 ook IPv4 adressen moet blijven gebruiken? (bijvoorbeeld voor clients/systemen `aan de andere kant`).

Wat is wijsheid met deze overstap, toch maar even wachten of nu al beginnen?

Alvast bedankt.

Mark17
05/09/10, 16:55
Wijsheid = nu beginnen met IPv6 naast IPv4 draaien. IPv4 ondersteuning beeindigen kan altijd nog, op dit moment is dat niet verstandig tenzij je je klanten weg wilt jagen (kan natuurlijk ook). :drunk:

Kevin Bentlage
05/09/10, 16:59
Wijsheid = nu beginnen met IPv6 naast IPv4 draaien. IPv4 ondersteuning beeindigen kan altijd nog, op dit moment is dat niet verstandig tenzij je je klanten weg wilt jagen (kan natuurlijk ook). :drunk:

Het probleem is dat het momenteel erg moeilijk is om aan IPv4 adressen te komen, hier gaan wij tegenaan lopen bij het inrichten van onze nieuwe hostinglocatie. Wij zaten daarom te denken om bij deze verhuizing meteen (geheel) over te gaan op IPv6.

Daarnaast is het mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe het nu precies in zijn werk gaat wanneer een website gehost wordt IPv6 adres en deze website wordt bekeken door een client met een IPv4 adres, heb je hier een speciale schakel voor nodig die een IPv4 adres vertaald naar een IPv6 adres of hoe gaat dit nou precies in zijn werk.

Yourwebhoster
05/09/10, 17:39
Het probleem is dat het momenteel erg moeilijk is om aan IPv4 adressen te komen, hier gaan wij tegenaan lopen bij het inrichten van onze nieuwe hostinglocatie. Wij zaten daarom te denken om bij deze verhuizing meteen (geheel) over te gaan op IPv6.

Daarnaast is het mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe het nu precies in zijn werk gaat wanneer een website gehost wordt IPv6 adres en deze website wordt bekeken door een client met een IPv4 adres, heb je hier een speciale schakel voor nodig die een IPv4 adres vertaald naar een IPv6 adres of hoe gaat dit nou precies in zijn werk.


Ik denk dat je wat meer moet interesseren in IPv6 (google is your friend). Als je enkel IPv6 aan bied, kunnen bezoekers die nog niet over IPv6 beschikken de servers niet bereiken. Daarom moet je zowel IPV4 als IPv6 gebruiken, dual stack draaien dus die handel. En als je een technisch goede verklaring voor RIPE hebt, dan kan je echt wel IP's krijgen.

Mark17
05/09/10, 17:49
Het probleem is dat het momenteel erg moeilijk is om aan IPv4 adressen te komen, hier gaan wij tegenaan lopen bij het inrichten van onze nieuwe hostinglocatie. Wij zaten daarom te denken om bij deze verhuizing meteen (geheel) over te gaan op IPv6.

Daarnaast is het mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe het nu precies in zijn werk gaat wanneer een website gehost wordt IPv6 adres en deze website wordt bekeken door een client met een IPv4 adres, heb je hier een speciale schakel voor nodig die een IPv4 adres vertaald naar een IPv6 adres of hoe gaat dit nou precies in zijn werk.

Mocht je ze echt nodig zijn (en kunnen rechtvaardigen) dan zou je gewoon aan IPv4 adressen moeten kunnen komen op de nieuwe locatie ga ik vanuit. Verder zou je nog kunnen kijken om met 1 of meerdere proxy servers te gaan werken (IPv6 -> IPv4). Zonder IPv4 zal voor veel klanten alles onbereikbaar zijn (aangezien IPv6 nog niet genoeg ingebruik is).

johan.smits
05/09/10, 22:24
nu we het hier toch over ipv6 hebben en bereikbaarheid, waarom is webhostingtalk.nl nog niet op ipv6 te bereiken?

Yourwebhoster
05/09/10, 22:29
nu we het hier toch over ipv6 hebben en bereikbaarheid, waarom is webhostingtalk.nl nog niet op ipv6 te bereiken?

Daarvoor moet je een eigen topic openen;) Maar je hebt gelijk, het is nog niet voor IPv6 bereikbaar. En dat terwijl de hostname wel een AAAA record terug geeft.

Maar zoals ik zei, een eigen topic dus. Dit topic gaat helemaal niet over wht en IPv6:yes: