PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie is de rechtmatige eigenaar domeinnaam



Buddym
03/09/10, 15:02
Hallo,

ik heb een zeer dringende vraag heb met betrekking tot een verzoek/eis die ik ontvangen heb van een concurrent.

De website lenzenbestellen.nl wilt namelijk dat ik lenzen-bestellen.nl aan hun overdraag binnen 5 dagen, aangezien ik volgens hun inbreuk maak op de handelsnaam.

Zij hebben de domeinnaam al sinds 2000 , ik helaas sinds 13-10-2008, echter verkopen ze er maar een paar producten en worden ze niet goed gevonden in Google. Ze zullen vermoedelijk ook niet veel verkopen aangezien ik weet dat voor de meest prodcuten die ze aanbieden weinig aanbod is. Ik verkoop een heel assortiment en wordt veel beter gevonden in Google.

Ik ben dus erg benieuwd hoe nu te handelen, aangezien dit een generieke woorden combinatie is en absoluut niet de bedoeling heb hun dwars te zitten en graag deze domeinnaam wil houden.

Persoonlijk denk ik dat hun er meer profijt van hebben en eerder kans hebben op klanten van mij.

Met vriendelijke groet,

Marco

R.H.
03/09/10, 15:06
Onzin, hebben ze patent dat ze je kunnen laten zien? Er zijn zo vaak bedrijven die een - in de naam hebben, en totaal verschillend zijn van het bedrijf zonder - in de naam.

Buddym
03/09/10, 15:14
ik zie alleen bij de kvk dat daar lenzenbestellen.nl als handelsnaam staat, maar kon geen merk vinden bij het benelux merkenbureau. Deze domainnaam is zo generek dat ze volgens mij er geen recht op hebben, maar ik ben nog niet zeker.

dreamhost_nl
03/09/10, 16:21
Beide woorden zijn inderdaad vrij generiek. Ik zou er in ieder geval niet op ingaan zolang er geen advocaat door de tegenpartij op is gezet. Daarna kun je altijd kijken wat te doen.

PerryKniest
03/09/10, 17:46
Ik zou er ook niet op in gaan.

Wel zou ik je header even aanpassen naar een logo met het streepje.

BsHosting
03/09/10, 17:59
Je kunt een rechtszaak afwachten of eieren voor je geld kiezen.
Kans is zeer groot dat het bedrijf in het gelijk gesteld wordt daar jullie hetzelfde doen.

Ik neem ook aan dat je deze naam wel zeer bewust hebt gekozen daar je zag dat ie zonder streepje al bezet was of heb ik het mis.

Indien ik het niet mis heb dan zou het je sieren hem af te staan.

Ik vind het wat dat betreft erg zielig om zo te profiteren van een naam van een ander mocht dit moedwillig zijn gebeurd.

chielsen
03/09/10, 18:23
Ik kon niet snel jullie bedrijfsgegevens vinden, dit moet je verplicht op je site zetten.
In de AV zag ik dat jullie AMS europe heten, als je dit goed duidelijk maakt op de site en lenzen-bestellen.nl paar alleen als verkoopkanaaal gebruikt hebben ze niets om op te staan.
Dat is als ze geen merkrecht hebben op lenzen bestellen.

Dat jullie domeinnaam lijkt op die van hen maakt niet uit, als jullie bedrijfsnaam maar niet lijkt op die van hen. Dus niet handelen onder de naam lenzen-bestellen, maar ams europe (of iets anders).

@Bshosting, het is niet meer dan logisch dat je deze domeinnaam wilt als je in die business zit. Ik denk dat TS gewoon mensen wil trekken die op lenzen bestellen zoeken, niet zozeer de mensen die echt op zoek zijn naar lenzenbestellen.nl

WebMeso
03/09/10, 18:27
Je kunt een rechtszaak afwachten of eieren voor je geld kiezen.
Kans is zeer groot dat het bedrijf in het gelijk gesteld wordt daar jullie hetzelfde doen.

Ik neem ook aan dat je deze naam wel zeer bewust hebt gekozen daar je zag dat ie zonder streepje al bezet was of heb ik het mis.

Indien ik het niet mis heb dan zou het je sieren hem af te staan.

Ik vind het wat dat betreft erg zielig om zo te profiteren van een naam van een ander mocht dit moedwillig zijn gebeurd.

Het zijn gewoon twee standaard woorden en waarschijnlijk hebben zij er geen merkrecht op. Zelf hebben ze 10 jaar de tijd gehad om de domeinnaam met streepje te registreren. Hun eigen fout. De rechter zal uiteindelijk beslissen. Aangezien het feit dat het om twee normale woorden gaat, lijkt een inbreuk op het merkrecht hier niet van toepassing.

Neem anders een contact op met ICTrecht (http://www.webhostingtalk.nl/members/ictrecht.html) (vertoeft zich ook op dit forum) die heeft verstand van zaken en kan je waarschijnlijk hierbij verder helpen en informeren.

BsHosting
03/09/10, 18:29
Of een rechter daar zo ook over gaat denken valt nog te bezien zeker als er gehandeld is uit kwader trouw.

En daar lijkt het in dit geval wel op.
Als een bedrijfsnaam met streepje niet wordt vastgelegd door een bedrijf wil dat niet zeggen dat een ander er misbruik van zou moeten maken.

Wat dat betreft zou daar eens veel harder tegen opgetreden mogen worden.

chielsen
03/09/10, 18:52
Wat is er ter kwader trouw dan? Ze willen de klanten van hun concurrent?
Ja logisch ze azen op dezelfde mensen (mensen die zoeken naar lenzen bestellen).
Hoeveel bedrijven heten wel iets met webhosting in hun naam. Betekent dat dat je geen domeinnamen meer mag registreren met webhosting erin?
Zolang ze geen merkrecht hebben kunnen ze niks.

Zolang je maar duidelijk maakt dat je niets te maken hebt met lenzenbestellen.nl Dat is op dit moment niet helemaal duidelijk.

R.H.
03/09/10, 19:25
Wat is er ter kwader trouw dan? Ze willen de klanten van hun concurrent?
Ja logisch ze azen op dezelfde mensen (mensen die zoeken naar lenzen bestellen).
Hoeveel bedrijven heten wel iets met webhosting in hun naam. Betekent dat dat je geen domeinnamen meer mag registreren met webhosting erin?
Zolang ze geen merkrecht hebben kunnen ze niks.

Zolang je maar duidelijk maakt dat je niets te maken hebt met lenzenbestellen.nl Dat is op dit moment niet helemaal duidelijk.

Klopt, mee eens. Hadden ze hem zelf maar eerder moeten registreren als ze er zoveel potentie op hadden, je kunt tenslotte niet overal patent op eisen.

BsHosting
03/09/10, 19:57
Nee dat klopt maar een beetje fatsoen mag je ook wel verwachten lijkt me zo.

R.H.
03/09/10, 20:30
Nee dat klopt maar een beetje fatsoen mag je ook wel verwachten lijkt me zo.

Waarom zou deze persoon fatsoen tonen als hij/zij hier ook zijn/haar inkomsten uit haalt? Dat zou jij toch ook niet zomaar opgeven?

BsHosting
03/09/10, 20:41
Waarom zou deze persoon fatsoen tonen als hij/zij hier ook zijn/haar inkomsten uit haalt? Dat zou jij toch ook niet zomaar opgeven?

Omdat je dat van te voren al had moeten doen.
Willens en wetens een domeinnaam registreren waar al een bedrijf mee online is alleen dan een streepje ertussen noem ik niet fatsoenlijk.

Die inkomsten van het ene bedrijf zijn al vanaf 2000 die van ts vanaf 2008 dus is het gewoonweg meeliften op een ander.

Dan had ie net zo goed kooplenzen ofzo kunnen pakken.

Dat het met de huidige maatschappij schering en inslag is met dit soort figuren en dat de registars er niks aan doen is erg jammer, maar wil niet zeggen dat het normaal is.

Als je het dan over fatsoen hebt zou je niet voor juist die naam gaan met streepje maar voor een andere naam en wat dan ook tegen hem spreekt is dat op de site ook de indruk gewekt word dat het zonder streepje is en dus 1 en hetzelfde bedrijf.

Ik denk dat Ictrecht een leuk oordeel kan geven.

Erik H.
03/09/10, 20:52
Omdat je dat van te voren al had moeten doen.
Willens en wetens een domeinnaam registreren waar al een bedrijf mee online is alleen dan een streepje ertussen noem ik niet fatsoenlijk.


Heb je wel eens goed gekeken in de webhostingbranche? Ik zie niet anders dan soortgelijke namen van een ander met streepjes, verkleinwoorden, omgedraaide woorden etc etc

Of het netjes is of niet, tja. Stelregel bij een domein is (meestal) toch echt "wie het eerst komt ..."

R.H.
03/09/10, 21:03
Heb je wel eens goed gekeken in de webhostingbranche? Ik zie niet anders dan soortgelijke namen van een ander met streepjes, verkleinwoorden, omgedraaide woorden etc etc

Of het netjes is of niet, tja. Stelregel bij een domein is (meestal) toch echt "wie het eerst komt ..."

Klopt, en daar komt weinig coulance bij kijken.

BsHosting
03/09/10, 21:17
Heb je wel eens goed gekeken in de webhostingbranche? Ik zie niet anders dan soortgelijke namen van een ander met streepjes, verkleinwoorden, omgedraaide woorden etc etc

Of het netjes is of niet, tja. Stelregel bij een domein is (meestal) toch echt "wie het eerst komt ..."

Ben ik met je eens maar netjes is het niet, maar ja de registars doen er niks aan helaas.
Maar het ligt er dan ook aan of het gewoon gebeurd omdat je die naam leuk vind of het gewoonweg echt doet omdat de concurent hem zonder streepje heeft en jij wilt meeliften.

En die laatste groep zou wat mij betreft strafrechterlijk eens goed aangepakt mogen worden, alleen zal dat helaas niet gebeuren ben ik bang.

Buiten dat zijn er volgens mij ook zaken geweest zonder merkenrecht maar dat de eiser al tig jaar handelde met de domeinnaam en een concurent de versie met streepje pakte en idem dito hetzelfde aanbood waarbij de eiser toch gewonnen heeft ondanks geen merkenrecht.

R.H.
03/09/10, 21:22
Het blijft inderdaad een moeilijke kwestie, maar inderdaad voor diegene die dit doen om een stukje mee te snoepen, moeten aangepakt worden.

Triloxigen
03/09/10, 22:37
Je kunt een rechtszaak afwachten of eieren voor je geld kiezen.
Kans is zeer groot dat het bedrijf in het gelijk gesteld wordt daar jullie hetzelfde doen.

Waar baseer je dat op?

R.H.
03/09/10, 22:40
Waar baseer je dat op?

Ik denk vanwege dat het bedrijf nu al met een sommatie komt?

chielsen
03/09/10, 22:51
Ik denk vanwege dat het bedrijf nu al met een sommatie komt?

Wat heeft dat te maken met de kans dat de rechter daarin meegaat?

R.H.
03/09/10, 22:52
Wat heeft dat te maken met de kans dat de rechter daarin meegaat?

Ik probeer alleen te denken zoals Bshosting kan denken...

BsHosting
03/09/10, 22:54
Er zijn al diverse zaken geweest die zo uitpakten.
En je kan idd niet zien wat een rechter zal beslissen maar iemand die de handelsnaam al 10 jaar drijft zal toch iets meer rechten krijgen van een normaal denkende rechter dan iemand die 2 jaar probeert mee te liften.

mgielissen
04/09/10, 00:23
Een tijdje terug was er ook zoiets met piwi-web.

Triloxigen
04/09/10, 16:22
Er zijn al diverse zaken geweest die zo uitpakten.
En je kan idd niet zien wat een rechter zal beslissen maar iemand die de handelsnaam al 10 jaar drijft zal toch iets meer rechten krijgen van een normaal denkende rechter dan iemand die 2 jaar probeert mee te liften.

Noem eens zo'n zaak dan?

Buddym
06/09/10, 12:29
Jammer dat sommigen dit mee liften noemen? Waar liften wij dan op mee? Deze site biedt l. maar een paar producten aan waar weinig vraag naar is....

Wij hebben deze domeinnaam just geregistreerd omdat dit een trefwoorden combinatie is die veel gebruikt wordt door mensen om in google te zoeken, van meeliften is dus absoluut geen sprake..

Onze bedrijfsnaam is inderdaad AMS Europe en dit is gewoon één van onze domeinnamen in deze branche.

mgielissen
06/09/10, 12:48
ams-europe.nl en amseurope.nl zijn beiden vrij. Als een concurrent deze registreert en een soortgelijke dienst/product aanbiedt, dan heb jij er geen problemen mee?

Buddym
06/09/10, 12:55
dat hoor je mij niet zeggen, lenzen bestellen is heel generiek en ams europe is een bedrijfsnaam.

mgielissen
06/09/10, 12:58
Lenzenstellen.nl is ook als bedrijfsnaam geregistreerd bij de KvK.

Buddym
06/09/10, 13:02
het is een handelsnaam en geen bedrijfsnaam. De eigenaar betreft Ombits-Telecom en het feit blijft dat het een heel generieke term is. Had ik mijn bedrijf lenzen of contactlenzen of bijvoorbeeld webhosting genoemd dan had ik volgens jouw gedachten dus het recht op alle domeinnamen met die worden er in...

mgielissen
06/09/10, 13:20
Als iemand amseurope.nl registreert en een site maakt over het historisch spaanse motormerk, dan kun je er weinig aan doen. Dan had je deze maar eerder moeten registreren.

Buddym
06/09/10, 13:22
daar heb je gelijk in, echter is dat nu niet aan de orde.

mgielissen
07/09/10, 01:03
Toch maar amseurope.nl geregistreerd zag ik net op whois ;)

Buddym
07/09/10, 10:34
ja heb je gelijk in...als parkeerdomein kan het nooit kwaad