PDA

Bekijk Volledige Versie : Markt dedicated servers



PerryKniest
01/09/10, 09:47
Ik zit er aan te denken om te investeren in dedicated servers, maar hoe is deze markt op dit moment?

- Is er veel vraag naar dedicated servers?
- Zijn dit dan full managed servers of dedicated met geen SLA?
- Kiezen mensen meestal voor kwaliteit of wordt er gekozen voor het goedkoopste systeem?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over de dedicated servers markt.

Piwi-Web
01/09/10, 09:55
Zelf wat marktonderzoek is geen overbodige luxe ;)
Ja er is vraag naar dedicated servers. Het ligt er alleen aan waar jij je op wilt gaan richten. De zakelijke of de consument etc.
Zakelijk zal vooral voor full managed met SLA gaan. Gewoon omdat deze zekerheid nodig hebben. De consument wilt liefst voor en dubbeltje op de eerste rang zitten ;)

Je zal zelf moeten kijken waar jij je op wilt richten en daar je diensten naar aanpassen.

PerryKniest
01/09/10, 10:03
Zelf wat marktonderzoek is geen overbodige luxe ;)
Ja er is vraag naar dedicated servers. Het ligt er alleen aan waar jij je op wilt gaan richten. De zakelijke of de consument etc.
Zakelijk zal vooral voor full managed met SLA gaan. Gewoon omdat deze zekerheid nodig hebben. De consument wilt liefst voor en dubbeltje op de eerste rang zitten ;)

Je zal zelf moeten kijken waar jij je op wilt richten en daar je diensten naar aanpassen.

Ik heb zelf wel al wat markt onderzoek gedaan, maar dan zie je voornamelijk wie wat aanbied, je ziet niet of die producten daadwerkelijk verkocht worden.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar zakelijke klanten met een full managed met SLA.
Waar richt jij je voornamelijk op, op de consument of zakelijk? (of beide)

EK-Media
01/09/10, 10:03
Het is maar net waar je je op wilt richten, in gesprek met zakelijke klanten zal de behoefte aan dedicated servers met een goede waterdichte sla hoger zijn dan bij particulieren klanten die inderdaad vaak voor de laagste prijs gaan.
Ik denk dat je dus eerst je daadwerkelijke doelgroep moet gaan bepalen.

Phu
01/09/10, 10:03
Het is vraag en aanbod.

Wat KAN je de prospect bieden en wat WIL je ze bieden; self managed, full managed.
Heb je er voldoende apparatuur en of personeel voor.

Een vloot servers kopen kan iedereen, het installeren ook echter daarna nog het beheren is vaak een probleem bij de meeste mensen.

De markt is er nog voldoende voor, zelfs buiten dit forum om.

Piwi-Web
01/09/10, 10:32
Ik heb zelf wel al wat markt onderzoek gedaan, maar dan zie je voornamelijk wie wat aanbied, je ziet niet of die producten daadwerkelijk verkocht worden.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar zakelijke klanten met een full managed met SLA.
Waar richt jij je voornamelijk op, op de consument of zakelijk? (of beide)

Beide, maar steeds meer richting zakelijk ;)

Jesperw
01/09/10, 10:39
Ik denk dat dedicated servers een aflopende zaak zijn. Ik kan geen voordelen bedenken t.o.v. goede virtuele servers. Zelf hebben we altijd fysieke servers gedaan maar inmiddels zijn ze bijna allemaal weg gevirtualiseerd gelukkig.

Mikey
01/09/10, 11:00
Ik denk dat dedicated servers een aflopende zaak zijn. Ik kan geen voordelen bedenken t.o.v. goede virtuele servers. Zelf hebben we altijd fysieke servers gedaan maar inmiddels zijn ze bijna allemaal weg gevirtualiseerd gelukkig.

Ik denk dat dedicated servers een aflopende zaak zijn. Ik kan geen voordelen bedenken t.o.v. goede virtuele servers. Zelf hebben we altijd virtuele servers gedaan maar inmiddels zijn ze bijna allemaal weg gevirtualiseerd gelukkig.

Jesperw
01/09/10, 11:07
Ik denk dat dedicated servers een aflopende zaak zijn. Ik kan geen voordelen bedenken t.o.v. goede virtuele servers. Zelf hebben we altijd virtuele servers gedaan maar inmiddels zijn ze bijna allemaal weg gevirtualiseerd gelukkig.
Thanks ;) :lovewht:

SHQ
01/09/10, 13:46
Dedicateds doen het nog steeds goed (fysiek) zeker als je leuke inkoop adressen hebt en niet met zelfbouw rommel gaat werken wat maar een jaar meegaat.

Als ik kijk naar Trafego waar een dikke 300 dedicateds servers hangen en nog steeds bijkomen is er zeker nog markt. Echter adviseer ik je wel om ook buiten Nederland te kijken en niet met slechts 10 euro of minder marge te gaan werken zoals veel concullega's

PerryKniest
01/09/10, 16:43
Ik ben ook niet van plan om het voor zo een kleine marge te doen, er moet immers voldoende geld binnen komen om te blijven investeren.

SHQ
01/09/10, 18:32
Ik ben ook niet van plan om het voor zo een kleine marge te doen, er moet immers voldoende geld binnen komen om te blijven investeren.

Dat is mooi, geen euro vechter in de markt erbij. Die winnen uiteindelijk toch de strijd niet omdat ze tegenslagen niet kunnen financieren.

Clanhost
01/09/10, 19:26
Bij full managed dedicated servers wordt het natuurlijk al een stuk lastiger. In dat geval moet je niet alleen de voor de hand liggende zaken op orde hebben (infrastructuur en capaciteit) maar ook voldoende kennis hebben over de software waarvoor je ondersteuning biedt.

Dan is het nog de vraag in hoe ver je gaat voor de klant. Heldere afspraken maken is hierbij erg belangrijk. Als je uitsluitend ondersteuning levert op het besturingssysteem wil je natuurlijk niet dat er een patroon ontstaat waarbij de klant ondersteuning verwacht voor bijvoorbeeld software die de klant zelf heeft draaien waar je niets over hebt afgesproken.

Elke ondernemer wil zijn klanten natuurlijk zo goed mogelijk van dienst zijn. In het verleden heb ik wel meegemaakt wanneer ik kleine dingetjes heb geregeld voor de klant er een verwachtingspatroon ontstaan waar je in de toekomst wellicht niet aan kunt voldoen. Daarom altijd goed afspreken wat je wel en niet levert en wat de klant kan verwachten als er een probleem is.

EK-Media
01/09/10, 19:55
Dat is mooi, geen euro vechter in de markt erbij. Die winnen uiteindelijk toch de strijd niet omdat ze tegenslagen niet kunnen financieren.

Het scheelt natuurlijk wel of de webhosting de core business is of dat dit een bijkomende dienst is.
Maar over het algemeen zal je gelijk hebben.

SHQ
01/09/10, 20:53
Het scheelt natuurlijk wel of de webhosting de core business is of dat dit een bijkomende dienst is.
Maar over het algemeen zal je gelijk hebben.

Iemand die alle hostingdiensten aanbied doet dat als een core, niet als hobby.
De prijzen op jou website zijn idd prijsvechter :) (mijn persoonlijke mening) aangezien het traffic wat je aanbied nog niet eens in te kopen is voor dat bedrag. 1 euro voor 2500mb +100gb traffic...

EK-Media
01/09/10, 21:17
Iemand die alle hostingdiensten aanbied doet dat als een core, niet als hobby.
De prijzen op jou website zijn idd prijsvechter :) (mijn persoonlijke mening) aangezien het traffic wat je aanbied nog niet eens in te kopen is voor dat bedrag. 1 euro voor 2500mb +100gb traffic...

Ik doelde eigenlijk niet op het feit hobby of niet, maar als ik naar ons zelf ga kijken dan zijn wij inderdaad een prijsvechter maar dit is niet onze core business, onze voornaamste inkomsten komen voort uit het leveren van teksten en vertalingen ( Dit doen wij onder een andere naam zal geen naam noemen) en mede hiermee investeren wij in onze hosting activiteiten.
Onddanks dat onze hosting afdeling op dit moment rendabel genoeg is om zelfstandig te draaien.
Maar mochten er in de toekomst klappen komen kunnen wij dat met opgebouwd vermogen uit beide activiteiten opvangen.
Zie dit als een soort buffer.

SHQ
01/09/10, 21:22
Toch een dergelijke prijsstelling is voor lange termijn (en hosting branche in zijn algemeen) niet realistisch. Gezien dergelijke marges niet haalbaar zijn.

Als ik nu 20 pakketten bij je bestel en daarmee ook nog eens 2TB ga verstoken ga je niet blij zijn en mij buitenwerpen (ook al zeg je nu van niet)
Vervolgens verwacht ik wel zelfde verhoudingen bij een nieuwe hoster. :)

vDong
01/09/10, 21:34
Iemand die alle hostingdiensten aanbied doet dat als een core, niet als hobby.
De prijzen op jou website zijn idd prijsvechter :) (mijn persoonlijke mening) aangezien het traffic wat je aanbied nog niet eens in te kopen is voor dat bedrag. 1 euro voor 2500mb +100gb traffic...

De diskspace is niet het probleem, 2,5G X 500 klanten = 1,2TB
Dat kan in theorie (puur diskspace) op 1 server.

(ik snap wel dat 500x25 domeinen = 12500 niet kan)

Triloxigen
01/09/10, 21:37
Ja, er is zeker markt voor, maar;
Richt je op low budget, zorg dat je echt de goedkoopste bent
Richt je op high end, zorg dat je de beste bent

Anders heeft het weinig nut denk ik zo.

PerryKniest
01/09/10, 21:44
Clanhost, je hebt gelijk met die afspraken, ik merk dit nu al met bepaalde shared webhosting klanten. En dat is prima als het niet zo heel druk is, maar op een gegeven moment als je blijft groeien dan kun je dat gewoonweg niet meer. En niet te vergeten het salaris moet ook betaald worden.

PerryKniest
01/09/10, 21:48
Ja, er is zeker markt voor, maar;
Richt je op low budget, zorg dat je echt de goedkoopste bent
Richt je op high end, zorg dat je de beste bent

Anders heeft het weinig nut denk ik zo.


Maar bij low budget krijg je weer, zodra mensen bijvoorbeeld niet betalen dan heb je bijna geen buffer om het op te vangen, omdat je marges zo laag zijn.
In mijn ogen is de hele low budget markt niet gezond en ik heb het idee dat ieder low budget bedrijf vanzelf in elkaar klapt.

EK-Media
01/09/10, 21:53
De marges bij ons zijn inderdaad kleiner, echter nemen een hoop klanten bij ons andere producten bij ons af waarop wij niet inspelen op de low budget markt, hier zitten dus weer vele grotere winst marges op.
Iedereen zo zijn beleid.

Triloxigen
01/09/10, 22:43
Maar bij low budget krijg je weer, zodra mensen bijvoorbeeld niet betalen dan heb je bijna geen buffer om het op te vangen, omdat je marges zo laag zijn.
In mijn ogen is de hele low budget markt niet gezond en ik heb het idee dat ieder low budget bedrijf vanzelf in elkaar klapt.

Je moet het dan inderdaad van het volume dat je weg kunt zetten hebben.
Maar dan moet je die volumes wel kunnen maken ;)

harvey
02/09/10, 17:55
Dedicateds doen het nog steeds goed (fysiek) zeker als je leuke inkoop adressen hebt en niet met zelfbouw rommel gaat werken wat maar een jaar meegaat.

Als ik kijk naar Trafego waar een dikke 300 dedicateds servers hangen en nog steeds bijkomen is er zeker nog markt. Echter adviseer ik je wel om ook buiten Nederland te kijken en niet met slechts 10 euro of minder marge te gaan werken zoals veel concullega's

Eerst hebben jullie er 600 nu maar 300 business loopt goed hé


Wist u al dat..

* Trafego dag en nacht bereikbaar is?
* Trafego enkel eigen hardware faciliteert en onderhoud?
* Trafego ongeveer 600 servers in beheer heeft?


Trafego/DiverseLab/RackIT allemaal hetzelfde zoals ik zie.

Yourwebhoster
02/09/10, 18:39
Eerst hebben jullie er 600 nu maar 300 business loopt goed hé


Trafego/DiverseLab/RackIT allemaal hetzelfde zoals ik zie.

600 servers in beheer is iets anders dan 600 dedicated servers;)

The-BosS
02/09/10, 18:39
Er staat 600 server in beheer dat kan dus goed zijn 300 dedicated servers + servers van andere klanten die ze beheren. Het is niet omdat je iets beheert dat het daarom ook je eigendom is. En het zou ook goed kunnen zijn dat er nog andere servers op een andere locatie staan.

EDIT: yourwebhoster was me net paar seconden vlugger ;)

SHQ
02/09/10, 21:45
Trafego heeft momenteel om exact te zijn 327 dedicated servers hangen, de rest eigen servers en colocatie/rackhosting. Zo komt men aan de inmiddels 608 servers om exact te zijn. (Verdeeld over 3 datacenters, maar meeste in Steenbergen)

Trafego is wel een subonderdeel van RackIT. Waar RackIT zich uitsluitend op rackhosting en colocatie gaat richten en Trafego op overige. Dat zijn keuzes die men maakt.

Diverselab is geen onderneming van/bij/in Trafego/RackIT. Nog niet eens meer bestaand zelfs zover ik weet/kan zien. Maar voor aannames zijn vlot genomen. Hoe noemt men dat vaak ook alweer? ow ja ik weet het weer afgunst en jaloezie. Maar het klopt deels wel wat je zegt, Gezien RackIT vrij jong is en ook de colo van Trafego ontrekt heeft Trafego er nog maar een 350 servers voor zichzelf. Ik zal doorgeven dat deze liner aangepast dient te worden ;) (zo nu allemaal weer tevreden)