PDA

Bekijk Volledige Versie : Backuppen van live ESX 4.1 serer



baseh
01/09/10, 08:53
Hallo :),

Ik heb zelf een vmware esx 4.1 server draaien met 4 virtuele servers. De server beschikt over een goede raid configuratie, maar toch wil ik graag de virtuele servers ook extern opslaan (wordt geen gebruik van een storage gemaakt).

Je kan vmware servers wel exporteren alleen moet de server daarvoor uitgeschakeld zijn.

Is er een manier om je server volledig te backuppen terwijl deze actief is? En zodat ik hem in nood op een andere vmware bak kan starten?

Alvast bedankt

martysmarty
01/09/10, 09:07
Clone een VM :)

En anders VMWare Consolidated Backup. Moet wel via SAN.

pierce
01/09/10, 09:15
@martysmarty Ik denk dat TS ESXi bedoeld, en niet ESX.

baseh
01/09/10, 10:03
Mijn excuses! Ik bedoel inderdaad esxi.

The-BosS
01/09/10, 15:13
Bstaat er geen mogelijk om binnen je vps gebruik te maken van backup software zoals bacula die een full backup doet. Of op de node zelf een lvm snapshot te maken, deze kan je dan backupen en extern opslaan.

Powermage
01/09/10, 15:47
Je kan voor ESXI het SBS Essentials pakket aanschaffen, die stelt de api open voor diverse online backup tools (ook incremental's)
heb nu een demo lopen van Veaam, mooi pakket, wel vrij prijzig volgens mij, zoek nog iets wat gewoon backups (incremental van de VM) kan maken en weinig kost :)

Harland
02/09/10, 14:46
VMWare Data Recovery doet dat, een keer full rest incremental.

Perfecte backup oplossing.

Randy
02/09/10, 15:09
Je kan voor ESXI het SBS Essentials pakket aanschaffen, die stelt de api open voor diverse online backup tools (ook incremental's)
heb nu een demo lopen van Veaam, mooi pakket, wel vrij prijzig volgens mij, zoek nog iets wat gewoon backups (incremental van de VM) kan maken en weinig kost :)

VEAM kun je per VM per maand afrekenen bij Insight, mocht je VMware voor hosting gebruiken en VMware partner zijn.

R.H.
02/09/10, 15:32
Of gewoon een eigen externe server nemen en daar een back-up programma opzetten.

LAMP-host
15/09/10, 15:51
zoals randy al zei veeam is een mogelijkheid maar pas op! ze rekenen per core. ik geloof dat ik eens een offerte heb gevraagd en die kwam uit op 2000 euro (dual quad server)
een andere mogelijkheid is een script te downloaden maar daarbij is het nadeel dat de VM's uit moeten staan.

Randy
15/09/10, 18:43
Ik ken je uurtarief niet, maar als 2.000 euro al veel is voor een back-up oplossing die je veel schaamte en maanden werk kan besparen?

Kijk naar een vShpere Essentials kit. Voor 3 nodes + vCenter betaal je iets meer dan 400 euro exclusief support. Uitbreidingen heirop zijn niet mogelijk. Het is niet toegestaan deze zaken voor verhuur te gebruiken, wel om je eigen shizzle erop te hosten.

Deze kit bevat de data recovery module die je voor back-ups kunt gaan gebruiken.

Wil je echt gratis en vindt je het niet erg dat je back-ups mogelijk niet consistent zijn en kun je het bij je klanten verantwoorden om te zeggen dat je maanden werk kwijt bent, kijk dan naar GhettoVCB.

easy2host
15/09/10, 19:35
zoals randy al zei veeam is een mogelijkheid maar pas op! ze rekenen per core. ik geloof dat ik eens een offerte heb gevraagd en die kwam uit op 2000 euro (dual quad server)
een andere mogelijkheid is een script te downloaden maar daarbij is het nadeel dat de VM's uit moeten staan.

VEEAM backup & replication wordt per VM afgerekend, dit is een uitzondering op de rest van de producten die wel per CORE gaan.

Wij gebruiken VEEAM al zolang wij ons VMware platform hebben staan, het bevalt ons zeer goed. Snelheid is goed, support altijd snel. Voordeel is dat ze file level backup hebben voor linux en windows. Nu is windows vaak geen probleem maar er zijn weinig pakketten die linux ondersteunen.

[edit]
Veel backup programma's maken een snapshot, backuppen deze snapshot en gooien de snapshot weer weg. Ik weet dat er mensen zijn die gewoon een script hebben geschreven die eigenlijk het zelfde doet wat ze gebruiken als backup.
maar hoe dat gaat op esxI ? geen idee, wij gebruiken alleen ESX en hebben ons nooit in de I variant verdiept. In ESX kan het zeker weten.

Je kan VEEAM overigens 30 dagen gratis gebruiken.

DutchTSE
16/09/10, 08:51
[edit]
Veel backup programma's maken een snapshot, backuppen deze snapshot en gooien de snapshot weer weg. Ik weet dat er mensen zijn die gewoon een script hebben geschreven die eigenlijk het zelfde doet wat ze gebruiken als backup.
maar hoe dat gaat op esxI ? geen idee, wij gebruiken alleen ESX en hebben ons nooit in de I variant verdiept. In ESX kan het zeker weten.
Correct me if i'm wrong maar een snapshot maken op ESX/ESXi en deze backuppen gaat jou bij een restore geen werkende VM meer opleveren. De snapshot houd alleen de wijzigingen bij voor een eventuele rollback, maar dus geen baseline.

LAMP-host
18/09/10, 01:12
mmm wat raar, toen ik die offerte heb gevraagd was dat nog per core en dat was peperduur. (esxi toevallig dus)
ik denk dat easy2host bedoelt dat er een snapshot genomen wordt, de huidige machine gebackupped wordt en daarna de snapshot terug aan de machine wordt geschreven.
Of hoe moet ik dat simpel uitleggen :D
ik heb het script eens getest op esxi, je moet het wel kunnen starten vanop afstand via ssh omdat er in esxi geen crontab is. vraag me nu niet of de machine toen op suspend ofzo stond... :S

easy2host
18/09/10, 10:26
mmm wat raar, toen ik die offerte heb gevraagd was dat nog per core en dat was peperduur. (esxi toevallig dus)
ik denk dat easy2host bedoelt dat er een snapshot genomen wordt, de huidige machine gebackupped wordt en daarna de snapshot terug aan de machine wordt geschreven.
Of hoe moet ik dat simpel uitleggen :D
ik heb het script eens getest op esxi, je moet het wel kunnen starten vanop afstand via ssh omdat er in esxi geen crontab is. vraag me nu niet of de machine toen op suspend ofzo stond... :S

Yups,

prijs is tussen 3 en 4 euro per VM, neem anders even contact op met Tom Viegen van Insight. Dit is een partij aangewezen voor VEEAM om de licenties uit te geven.
Insight-> +31 55 5382 329.

netswitch
20/09/10, 19:49
Heeft iemand al linux hot copy geprobeerd ?
http://www.r1soft.com/tools/linux-hot-copy/