PDA

Bekijk Volledige Versie : Reactietijd VPS server



radem205
31/08/10, 11:26
Hey,

Sinds een korte tijd ervaar ik geregeld een lange reactietijd van de VPS server (met 512 Mb RAM en DirectAdmin). 5 van de 6 keer laad de pagina heel snel, maar de 6e keer duurt het soms wel 6 10 seconden voordat de pagina begint met laden. De website is nog niet online, dus het grote aantal gebruikers kan zeker niet de reden zijn,

Nu heb ik wel enkele instellingen gewijzigd in httpd.conf en my.cnf, te weten (overigens reageert de SSH ook vaak heel langzaam, dus ik heb het gevoel dat het niet aan onderstaande instellingen ligt):

httpd.conf:
------------------------------------
KeepAlive On
MaxKeepAliveRequests 100
KeepAliveTimeout 15
MinSpareServers 5
MaxSpareServers 10
StartServers 5
MaxClients 150
MaxRequestsPerChild 1000

My.cnf
------------------------------------
[mysqld]
port = 3306
socket = /var/lib/mysql/mysql.sock
skip-locking
max_connections = 300
key_buffer = 32M
max_allowed_packet = 16M
table_cache = 4000
sort_buffer_size = 2M
net_buffer_length = 1M
read_buffer_size = 1M
read_rnd_buffer_size = 2M
myisam_sort_buffer_size = 32M


Ook de pingtijd varieert soms heel erg, van 7ms tot 1500ms.

Omdat het een unmanaged VPS server is wil ik eerst uitzoeken of het aan de instellingen ligt of dat het probleem puur bij de webhoster zit.

Er is een firewall (csf) op de server geinstalleerd, maar aangezien hij 5 van de 6 keer wel snel laadt heb ik het idee dat dit niet de boosdoener is.
Ook is er voldoende cached geheugen (de helft) over op de webserver.

Graag jullie reacties. Bedankt!

Piwi-Web
31/08/10, 11:42
Wat zegt 'free -m' ? 512 MB geheugen is normaal voldoende maar wel krap
Je kan kijken naar de snelheid van de harde schijf (waar het ook aan kan liggen) door hdparm -t /dev/sda te draaien (als /dev/sda je harde schijf is)

radem205
31/08/10, 11:46
Free -m zegt:



total used free shared buffers cached
Mem: 498 483 14 0 11 250
-/+ buffers/cache: 221 276
Swap: 1023 0 1023

Dus dit (276 free cached) lijkt mij niet het probleem. Er draait nu ook maar één website op de VPS server.

hdparm -t /dev/sda geeft:

Timing buffered disk reads: 252 MB in 3.02 seconds = 83.52 MB/sec

Bakker ICT
31/08/10, 11:48
Als de SSH traag reageert, bedoel je dan met inloggen ? Dan zou dit duiden op een DNS lookup probleem, wat wellicht ook weer je trage website soms verklaart.

radem205
31/08/10, 11:50
Als de SSH traag reageert, bedoel je dan met inloggen ? Dan zou dit duiden op een DNS lookup probleem, wat wellicht ook weer je trage website soms verklaart.

Inderdaad de SSH reageert soms ook traag met inloggen en andere bewerkingen.

Het domein is ondergebracht bij Argeweb (waar de website niet is ondergebracht). Middels een aantal DNS records (A records) verwijs ik het domein door naar de webserver.

Bakker ICT
31/08/10, 11:52
Wat is de load van de server ? En wat voor andere bewerkingen zijn nog meer traag?

radem205
31/08/10, 12:03
Ftp was ook traag, maar:

Ik heb mijn ftp gewijzigd van ftp.domeinnaam.nl naar het ipadres en nu is de ftp rete snel.

Volgens mij heeft het echt met de DNS te maken dat ie soms langzaam is.

Wat kan ik volgens jullie hier aan doen?

Bakker ICT
31/08/10, 12:07
Is je eigen DNS gewoon op je machine niet retetraag dan ? Je kan onderstaande dns servers op je client en op je server deze gebruiken om te kijken of het helpt, maar het lijkt dus gewoon je eigen client / werkmachine te zijn die traag is :

208.67.222.222
208.67.220.220

Piwi-Web
31/08/10, 12:29
Controleer eens als de dns in /etc/resolv.conf goed staat dan ;)
Even aan je provider de DNS gegevens opvragen en dan controleren

Randy
31/08/10, 14:26
Welke virtualisatie software wordt er gebruikt? Het kan zijn dat niet de juiste tools geinstalleerd staan (VMware, Hyper-V) waar onder andere de netwerkdrivers in zitten.

Met 'lshw' kun je alle gegevens over de (virtuele) hardware opvragen.

File1eu
31/08/10, 17:55
Ik heb wel eens hetzelfde probleem gehad op mijn VPS. Die is toen verplaatst naar een andere fysieke server wat het probleem voor mij oploste.

Bakker ICT
31/08/10, 18:18
Ik heb wel eens hetzelfde probleem gehad op mijn VPS. Die is toen verplaatst naar een andere fysieke server wat het probleem voor mij oploste.

Echt een non-oplossing natuurlijk :P Inmiddels al wat meer omtrent je DNS servers en info over je virtual server?

Alain
31/08/10, 18:43
Grote kans dat gewoon een andere virtuele server soms de boel zwaar belast en dat merk jij dan met jou virtuele server. Je kunt dan zelf weinig zien in de logs, stats etc, maar toch is het traag. Dit is dan het gevolg van een overbelast virtualisatie platform, wat niet heel ongewoon is bij goedkopere virtuele servers.

File1eu
31/08/10, 20:05
Echt een non-oplossing natuurlijk :P Inmiddels al wat meer omtrent je DNS servers en info over je virtual server?
Want?

Het probleem werd verholpen doordat de VPS waar ik eerst op draaide overbelast was. Als ik vervolgens naar een andere fysieke VPS (van hetzelfde bedrijf) verplaatst wordt kun je toch alleen concluderen dat de VPS problemen gaf en niet iets aan mijn kant.