PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra IP Adressen Dedicated Server



machit
29/08/10, 16:03
Beste Wht'ers,

Onlangs heeft een klant, welke bij ons een Dedicated Server afneemt een verzoek ingediend voor meerdere IP Adressen. Natuurlijk kennen wij deze toe conform RIPE voorwaarden. Maar nu is de situatie als volgt:

Klant neemt bij ons een Atom af met 12 websites erop gehost. Deze gebruiken _geen_ ssl certificaten. De motivatie van de klant is dat hij aparte ip adressen voor zijn websites wenst te gebruiken omdat het er "groter" uitziet met meerdere servers en hij betere zoekresultaten zou behalen bij Google.

Nu vindt ik dit geen reden om 10 IP adressen extra te verstrekken. Op slechts een Atom.. Hoe gaan jullie hiermee om?

Yourwebhoster
29/08/10, 16:05
Sowieso is dat geen reden. Je moet bij de klant aangeven dat het allemaal conform de RIPE voorwaarden moet zijn.

RIPE stelt zelf dat het technisch te verantwoorden moet zijn, SEO en er groter uit zien zijn gewoon geen geldige redenen.

Edit: Het maakt trouwens niet uit om wat voor hardware het gaat. Op een atom kan je net zo goed 10 SSL websites draaien.

Piwi-Web
29/08/10, 16:11
Kort maar krachtig: Nee dat is geen geldige reden ;)

The-BosS
29/08/10, 16:35
Inderdaad net zoals de conculega's hierboven is dit geen geldige reden, een extra ip adress voor bvb ns server of ssl zou dit wel zijn.

dennis0162
29/08/10, 16:56
De reden SEO heb ik al vaker voorbij zien komen. Heeft geloof ik iets met backlinks te maken op hetzelfde IP-adres.

Voor SEO krijgen ze geen extra IP-adres. Met IPv6 kan het wel, maar of je dat wil is de vraag.

Vanderblom
29/08/10, 18:24
Je kan toch geld vragen voor een IP adres met zo'n reden ? ;)

Piwi-Web
29/08/10, 18:25
Je kan toch geld vragen voor een IP adres met zo'n reden ? ;)

Ja maar als je nieuwe ip's wilt moet je ze ook kunnen verantwoorden ;) Als hosterzijnde moet dat ook en anders heb je kans dat je geen ip's meer toegewezen krijgt en wat doe je dan? Juist, ...

dennis0162
29/08/10, 18:36
Je kan er ook gewoon een NAT gateway tussen zetten en ze een eigen intern IP geven:)

Yourwebhoster
29/08/10, 18:43
Je kan er ook gewoon een NAT gateway tussen zetten en ze een eigen intern IP geven:)
Dan heeft het weinig nut voor de klant;)

Geert-Jan
29/08/10, 21:43
Dan zegt de klant: voor SSL.
Hoe ga je dat controleren?

Spyder01
29/08/10, 21:45
Dan zegt de klant: voor SSL.
Hoe ga je dat controleren?

Dat is inderdaad een probleem. Je gaat uit van de eerlijkheid van een klant, maar weet niet of je dat van de in dit verhaal betreffende klant kunt verwachten nog.

De hele dag politieagentje spelen of iemand wel de ip-adressen gebruikt voor hetgeen ze aangevraagd zijn is ook niet te doen.

Yourwebhoster
29/08/10, 22:34
Dan zegt de klant: voor SSL.
Hoe ga je dat controleren?

https://ip. Maar echt controleren kan je het nooit.

Mick-X
29/08/10, 22:45
https://ip. Maar echt controleren kan je het nooit.

True, ik heb een dergelijke aanvraag nu ook lopen.
2 grote dedi's waarop de klant wil heenverhuizen met zijn bestaande webshops met een grote lading IP's. Ik heb via email bevestiging dat het SSL certificaten zijn, en wat losse meuk zoals 2 nameservers, etc etc.

Maarja 100% zeker weten doe je nooit.
Kun je eigenlijk zien als een IP vaak gebruikt word? of dat het nog nooit gebruikt is geworden? zal wel niet he?

The-BosS
29/08/10, 23:03
Kun je eigenlijk zien als een IP vaak gebruikt word? of dat het nog nooit gebruikt is geworden? zal wel niet he?

Daarvoor bestaan oplossingen op de server (indien je root bent) zoals ipac(-ng) iptraf etc, op switch/router niveau heb je netflow en sflow waarop je alles per ip kan inlezen zoals traffic etc (te vergelijken met snmp per port basis maar per ip). Of je kan op je switch monitoring gebruiken naar een server met bvb ntop op. Opties genoeg om na te gaan welke ip adressen veel gebruikt worden en welke protocols er over die ip adressen gaan.

Als hoster kan je de klant ook altijd een formulier laten invullen waarop die aangeeft waarom hij de ip adressen nodig heeft, zo heb je dan een bewijs voor in het geval ripe moeilijk zou doen.

Wat de SEO opmerking betreft ivm het backlinken, google is ook niet dom en zal hier niet veel rekening mee houden als de ip adressen opeenvolgen, uit zelfde subnet komen of zelfs uit zelfde PI/PA range of as-path komen.

Piwi-Web
29/08/10, 23:21
Kun je eigenlijk zien als een IP vaak gebruikt word? of dat het nog nooit gebruikt is geworden? zal wel niet he?

port mirroring? :) Naar linux bakkie bijvoorbeeld en daar weer een softwarepakketje op (ben ff de naam kwijt ...)

dennis0162
29/08/10, 23:27
Port mirroring met Ntop werkt prima:)

The-BosS
29/08/10, 23:29
Mijzelf dan maar even quoten

port mirroring? :) Naar linux bakkie bijvoorbeeld en daar weer een softwarepakketje op (ben ff de naam kwijt ...)

... Of je kan op je switch monitoring gebruiken naar een server met bvb ntop op. ...

Of om nog even een aanvulling te doen als je dit allemaal niet zou hebben dan kan je ook gewoon een pcap (port capture) file maken en op je windows/linux pc met bvb wireshark analyseren.

maxnet
29/08/10, 23:38
De reden SEO heb ik al vaker voorbij zien komen. Heeft geloof ik iets met backlinks te maken op hetzelfde IP-adres.


Meen dat het alleen een hogere pagerank oplevert indien de link op een website staat die in een ander subnet zit.

Voor SEO doeleinden meerdere IP's uit dezelfde range gebruiken lijkt me dan ook niet erg zinvol.

gjtje
30/08/10, 01:25
'k Zie ook niet waarom sommigen vinden dat een nameserver een geldige reden is voor extra ip's.

martysmarty
30/08/10, 07:52
'k Zie ook niet waarom sommigen vinden dat een nameserver een geldige reden is voor extra ip's.

Omdat sommigen hun eigen DNS willen runnen, en dit op dezelfde server gaan doen, voor de kosten (tje, verstandig is anders, maar zeg eens heel eerlijk, hebben we vrijwel niet allemaal ooit wel eens dit gedaan in den beginne?)

Standaard 1 IP leveren bij een server, 2de mag zonder enige reden altijd. Daarna zul je hier een geldige reden voor moeten hebben.

R.H.
01/09/10, 19:59
Ik vind het inderdaad ook geen geldige reden. Wat je kunt doen, is een ander aanbod doen, misschien verdelen over 3 ip adressen oid?