PDA

Bekijk Volledige Versie : Diefstal? Oplichting?



BDigitinternetdiensten
25/08/10, 19:05
Beste WHTers,

Zit momenteel met het volgende: ik heb drie maanden geleden een sc1435 gekocht van 1 van onze medeleden hier en netjes opgehaald. Zou factuur per mail krijgen wat ook gebeurd is.

Echter op kantoor kwam ik er achter nadat ik hem in alphen had opgehaald dat de server niet geleverd waren met twee cpu's(opteron 2212) maar met 1. Ik bellen en gaf hiermee aan dat ik hem zou ontvangen! Echter nooit gebeurd. Dus ik heb simpelweg het factuur ook nooit gebruikt en staat hier nog steeds stof te happen.

Kreeg ik na twee weken een herinnering, ik mailen, geen reactie!

Keek ik vandaag op me ING rekening, is er ineens 24,99 aanmaningskosten van me
rekening afgehaald. Oftewel, diefstal!

1: hij mag geen geld zonder toestemming van me rekening afhalen!
2: aanmaningskosten mogen na mij weten maar 7,50 zijn!?

Wat raden jullie aan? Aangifte doen? Ben sowieso niet van plan de server in zijn geheel te betalen wan in die drie maanden is hij weer afgeschreven door hun fout!

Ik vind deze actie simpelweg diefstal dus ikbzie dit simpelweg als oplichting

hoe kijken jullie hier tegen?

Marin
25/08/10, 19:10
Heb je getekend voor een machtiging? Heb je hel geld teruggehaald via stornering?

pierce
25/08/10, 19:12
1) nee dat mag niet zeker niet, informeer bij je boek voor het terugboeken.
2) geen idee.

Als je de rekening nooit betaald hebt zou ik de server retour sturen, en het daarbij laten.
Volgens mij is het niet de eerste keer dat dit voorkomt bij deze persoon.

GlobalServe
25/08/10, 19:13
Hij mag zomaar toch geen geld van jullie rekening halen. Misschien gewoon terugvorderen.

Heb je de persoon in gebreke gesteld wanneer je hebt gezien dat er iets mis was met de server?

offtopic:
Hoe is het mogelijk geld van iemand anders rekening te halen? In Belgie kunnen we enkel geld op iemand zijn rekening storten, enkel via domiciliering gaat dit bij ons, maar hiervoor moet je dat wat papierwerk gaan doen.

BDigitinternetdiensten
25/08/10, 19:13
Heb nergens voor getekend, wij van B Digit Internetdiensten staan bekend om de goeie betalingen.

Geld net terug gehaald via incasso, is in behandeling

Erik H.
25/08/10, 19:16
offtopic:
Hoe is het mogelijk geld van iemand anders rekening te halen? In Belgie kunnen we enkel geld op iemand zijn rekening storten, enkel via domiciliering gaat dit bij ons, maar hiervoor moet je dat wat papierwerk gaan doen.

In Nederland kun met een automatisch incasso contract van ELKE rekening zonder enige beperking geld halen. Een achterlijk en brak systeem maar blijkbaar is het niet urgent dit aan te passen....

BDigitinternetdiensten
25/08/10, 19:16
Zoals ik zei, meteen gebeld! Gaf toen aan dat hij het zou uitzoeken, en opsturen. Nooit gebeurd.

Net paar mensen gesproken van grafix/Datahouse en het schijnt vaker dat dit gebeurd?

Ik ben dan liever de eikel stomweg om hem aan te geven en eventueel zwart te maken voor dit soort praktijken.

BDigitinternetdiensten
25/08/10, 19:27
Pierce, weet je om wie het gaat dan? Ik verreken met hem de uren en tijd die ik erin moet steken wel als hij me belt. Ga geen moeite voor hem doen in ieder geval. Versturen kost ook tijd en energie, en dat voor een server van naar 200

WebMeso
25/08/10, 19:33
Tuurlijk mag dat niet. Je hebt geen machtiging of contract getekend? Daarnaast heb je nog geen factuur betaald en je was nog niet op de hoogte van de algemene voorwaarden welke deze sancties kunnen bevatten. Jij zit enigzins fout, omdat na de levering de factuur niet betaald is en hij zit fout aangezien hij niet het totale product geleverd heeft. Dat wordt een vervelende situatie aangezien hij niet wil reageren en nu waarschijnlijk een incassotraject gaat starten.

Waarom heb je de server dan niet ter plaatse gecheckt of alles wel compleet was?
Dat had je een hoop moeite en problemen bespaard.

pierce
25/08/10, 19:38
Pierce, weet je om wie het gaat dan? Ik verreken met hem de uren en tijd die ik erin moet steken wel als hij me belt. Ga geen moeite voor hem doen in ieder geval. Versturen kost ook tijd en energie, en dat voor een server van naar 200

Nou ja, als ik je posthistorie van pakweg 3 maanden geleden bekijk heb ik wel een idee om wie het gaat. Als ik me niet vergis zijn er vaker problemen geweest.

Erik H.
25/08/10, 20:00
Pfew... dat verwacht je niet als je zaken doet via WHT. Misschien toch nog even een deadline te stellen om alles netjes te regelen.

Het is anders natuurlijk ook weer een hoop werk en energie die je liever in je eigen zaak steekt. Toch?

RayManZ
25/08/10, 20:14
Vreemd dat men zomaar geld van je rekening kan trekken. Dit kun je natuurlijk gewoon terug laten storten als het een incasso is.

In principe ben jij natuurlijk fout als je de factuur niet betaald. Die dien je volgens mij te betalen dan voldoe jij in ieder geval aan jouw plicht.

Marin
25/08/10, 20:20
In principe ben jij natuurlijk fout als je de factuur niet betaald. Die dien je volgens mij te betalen dan voldoe jij in ieder geval aan jouw plicht.

Ja, maar je leverancier is natuurlijk eerst verplicht te leveren wat is overeengekomen.

RayManZ
25/08/10, 20:25
Dat is ook zo ja. Maar nu hebben ze allebei een punt. Dat kun je wegnemen door wel te betalen.

Maar ik begrijp dat BDigitinternetdiensten geen zin heeft om er tijd in te steken dus gewoon lekker blokkeren die handel en wachten totdat je onderdeel toegezonden word en dan alsnog netjes de rekening betalen.

Wynand
25/08/10, 20:26
Ja, maar je leverancier is natuurlijk eerst verplicht te leveren wat is overeengekomen.Agreed, maar zou eerder de server terugsturen & geld terug eisen of een deadline stellen voor het leveren van de juiste hardware, tenzij je tijd gratis is.
Doet nog niks af aan het feit dat ze zonder toestemming geld van je rekening hebben gehaald.

dennis0162
25/08/10, 20:32
Incasso terug laten storten door je bank en verder zo laten.

-edit-

Wellicht ook even een moderator laten weten wie het is.

Spyder01
25/08/10, 20:47
Ik weet niet of dit dezelfde user is, maar tijdje terug was er ook al een topic over iemand die iets niet leverde of incompleet. En nee, ik bedoel niet dat topic van Herbert met die scripter / designer.

Het is weer lastig qua regeltjes enzo, maar eigenlijk zou je een schandpaal topic moeten hebben zodat je weet met wie je geen zaken moet doen.

BDigitinternetdiensten
25/08/10, 21:04
Hoe langer de zaak loopt, deste minder de server waard is. En de tijd die ik erin steek verreken ik wel op de server. Is zijn fout en laksheid. Maar ik ga er idd geen tijd in steken en al helemaal geen tijd in steken nee. Als een mod het goed vind post ik wel wie:)

Herbert
25/08/10, 21:12
<knip...> Als een mod het goed vind post ik wel wie:)
Zo zit ik ook met een topic, ik heb ook gevraagd of ik namen mag gaan noemen.
Tot op heden geen antwoord gehad hierop..
Persoonlijk vind ik als je genaaid bent door een gebruiker van WHT dat je "op eigen verantwoordelijkheid" best namen mag gaan noemen.
Maar de mods zijn de baas en aan hun regels en de regels van WHT moeten we on helaas houden.

pierce
25/08/10, 21:14
Nou ja, met een beetje zoeken heb je de betreffende gebruiker zo gevonden.
Er zijn niet zoveel topics van drie maanden geleden waar een poweredge 1435 wordt aangeboden en waar TS op heeft gereageerd...

Apoc
25/08/10, 21:44
In Nederland kun met een automatisch incasso contract van ELKE rekening zonder enige beperking geld halen. Een achterlijk en brak systeem maar blijkbaar is het niet urgent dit aan te passen....

Dat is niet waar. Je hebt wel degelijk een limiet aan wat je kunt incasseren. Daarnaast wordt er redelijk streng toegezien op klachten, dus als iemand met een incassocontract hier misbruik van maakt, kunnen ze binnen no-time zwaaien naar hun contract.

Ik zou dus ook zeker aanraden om een klacht in te dienen bij de bank (naast de terugvordering).

Erik H.
25/08/10, 22:01
Dat is niet waar. Je hebt wel degelijk een limiet aan wat je kunt incasseren. Daarnaast wordt er redelijk streng toegezien op klachten, dus als iemand met een incassocontract hier misbruik van maakt, kunnen ze binnen no-time zwaaien naar hun contract.

Ik zou dus ook zeker aanraden om een klacht in te dienen bij de bank (naast de terugvordering).

Je bedoelt dan een limiet aan een bepaald bedrag, unlimited bestaat niet he ;-)) Het is toch gek dat ik met UITSLUITEND jouw rekeningnummer geld van je rekening kan halen? En dat als je als particulier niet binnen (naar mijn herinnering) dat binnen 2 weken laat storneren je hemel en aarde moet bewegen om je eigen geld terug te krijgen?

Er zijn genoeg gevallen van fraude bekend maar blijkbaar zijn de kosten daarvan voor de banken lager dan een beter systeem bouwen. Mijn automatische incasso contract is mij zeer veel waard maar ik wil best een businessmodelletje opstellen waarin je aardig wat geld binnenhaalt.

In een normale situatie zou jij expliciet electronisch danwel op papier een autorisatie moeten geven voor een automatische incasso van een bedrijf. Net zoals het telefonisch machtigen gewoon gedoogd wordt maar officieel niet erkend wordt.

BsHosting
25/08/10, 22:31
Het is toch gek dat ik met UITSLUITEND jouw rekeningnummer geld van je rekening kan halen? En dat als je als particulier niet binnen (naar mijn herinnering) dat binnen 2 weken laat storneren je hemel en aarde moet bewegen om je eigen geld terug te krijgen?


Zonder incasso contract kan je niet incasseren dat is 1, punt 2 is dat je 30 dagen hebt om terug te boeken en pnt 3 is het ook nog eens zo als jij incasseert zonder handtekening geplaatst door die klant dat jij je incasso contract vaarwel kan zeggen na 2x in ieder geval bij de Ing wel staat duidelijk in hun voorwaarden.

Maar ja als je geen klacht indient zal er ook niks gaan gebeuren, met alleen terugboeken is er geen klacht.

RayManZ
25/08/10, 22:33
Bij de rabobank moet het binnen 56 kalenderdagen (acht weken). Ik neem aan dat andere banken gelijke limieten hanteren en volgens mij is er enige tijd terug ook het een en ander aangepast op dit gebied.

Erik H.
25/08/10, 22:53
Zonder incasso contract kan je niet incasseren dat is 1, punt 2 is dat je 30 dagen hebt om terug te boeken en pnt 3 is het ook nog eens zo als jij incasseert zonder handtekening geplaatst door die klant dat jij je incasso contract vaarwel kan zeggen na 2x in ieder geval bij de Ing wel staat duidelijk in hun voorwaarden.

Maar ja als je geen klacht indient zal er ook niks gaan gebeuren, met alleen terugboeken is er geen klacht.

Ja maar dat is juist precies mijn punt. Hoe kan ik met een incasso contract geld halen van iemands rekening zonder dat die persoon daar expliciet toestemming voor heeft gegeven?

En ik ga hier geen slimme tips geven (en hou me daar ook zelf verre van) maar er is jaren terug al een boek over verschenen. Ik quote even wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_incasso)

"Het betalingssysteem is kostenbesparend maar ook gevoelig voor fouten en fraude. Gemachtigden hebben contractueel met hun bank een verplichting om te voldoen aan de regels om voor het afschrijven over een geldige machtiging te bezitten, het juiste bedrag te incasseren en dit incasseren te herhalen volgens de machtiging. Gemachtigden hebben in Nederland daarbij de technische vrijheid om van elke Nederlandse rekening te kunnen incasseren. Nederlandse banken houden zelf niet bij welke machtigingen zijn verstrekt. Ze kunnen daardoor niet continu controleren of incasso-opdrachten correct zijn. Bij interbancaire incasso kunnen banken ook niet controleren of namen en rekeningnummers overeenkomen. Controle door banken op zowel de eenmalige als de periodieke afschrijvingen vindt dan ook hierom en om kostenbesparing niet continu plaats. Van rekeninghouders wordt verwacht dat zij hun rekening controleren op onrechtmatige incasseringen."

Kortom de REKENINGHOUDERS zijn verantwoordelijk om te kijken of er geen onrechtmatige incasso's zijn afgeschreven. Wereld op z'n kop...

BDigitinternetdiensten
25/08/10, 23:58
Ik vind het allemaal hele aardig hoe jullie mee denken over wel/niet/waarom incasso's. Echter wil ik juist weten hoe ik zo'n partij simpelweg kan stoppen met dit soort praktijken. Als ze het bij mij doen met een eenmalige aankoop, wat doet hij dan wel niet met zijn eigen klanten die maandelijks betalen?

En aanmaningskosten mogen toch niet eens zo hoog zijn? Ik wil in ieder geval geen enkele moeite krijgen door me spullen te krijgen, moet hij maar lekker regelen. En daarna wil ik best onderhandelen over de huidige waarde van de server min de prijs dat het me aan tijd koste.

Juridisch win ik het toch dus als hij een incassobureau op me af stuurt zal ik het toch als niet verzonden zien.

Smart-Guyz
26/08/10, 00:37
Ik vind het allemaal hele aardig hoe jullie mee denken over wel/niet/waarom incasso's. Echter wil ik juist weten hoe ik zo'n partij simpelweg kan stoppen met dit soort praktijken. Als ze het bij mij doen met een eenmalige aankoop, wat doet hij dan wel niet met zijn eigen klanten die maandelijks betalen?

En aanmaningskosten mogen toch niet eens zo hoog zijn? Ik wil in ieder geval geen enkele moeite krijgen door me spullen te krijgen, moet hij maar lekker regelen. En daarna wil ik best onderhandelen over de huidige waarde van de server min de prijs dat het me aan tijd koste.

Juridisch win ik het toch dus als hij een incassobureau op me af stuurt zal ik het toch als niet verzonden zien.
Juridisch wordt het een principe kwestie die je meer gaat kosten dan dat je er uit haalt. Juridisch moet je nooit handelen uit principes, dat kost je te veel.

Ik zou het geld terug vorderen via de bank, klacht indienen de server even weer netjes terug brengen en hem laten tekenen voor ontvangst.

Dan heb je geen gezeur en geen tijd verlies en zoveel energie kost dat nou ook al weer niet.

Tim.Bracquez
26/08/10, 02:35
Even een belletje slaan met de persoon in kwestie? Denk niet dat hij zelf altijd 100% weet wat hij verkoopt. Hier een tijd geleden ook wat van gekocht en verliep wel goed...

Geld terug halen, server terug sturen of een deal met hem slaan voor de missende CPU?

BsHosting
26/08/10, 06:44
Echter wil ik juist weten hoe ik zo'n partij simpelweg kan stoppen met dit soort praktijken. Als ze het bij mij doen met een eenmalige aankoop, wat doet hij dan wel niet met zijn eigen klanten die maandelijks betalen?


Door hier niet te klagen en een klacht in te dienen bij de bank.
Bij teveel klachten is ie zijn incassocontract gewoon kwijt, door hier te klagen gebeurt er niks verder en kan het door blijven gaan.

DutchTSE
26/08/10, 08:25
Door hier niet te klagen en een klacht in te dienen bij de bank.
Bij teveel klachten is ie zijn incassocontract gewoon kwijt, door hier te klagen gebeurt er niks verder en kan het door blijven gaan.

+1, dan kan er nu een slotje op.

BDigitinternetdiensten
26/08/10, 11:48
Zojuist gebeld, klacht loopt. Nu maar hopen dat hij ze contract kwijt raakt :)
Toch zou ik graag naam + bedrijf willen posten!

Tim.Bracquez
26/08/10, 12:24
Toch zou ik graag naam + bedrijf willen posten!
Denk dat enkelen het wel al weten als ze slim de zoek functie gebruiken

gjtje
26/08/10, 12:47
Als je de server niet wilt hebben moet je hem terugsturen, houden en niet betalen is een wat vreemde combinatie. Dat jij die server vervolgens in de kast legt kan de verzender niks aan doen, hij kan ook niks met die server doen want hij ligt bij jou in de kast.

Eerst betalen, dan reclameren, niet andersom.

Scrimble
26/08/10, 13:05
Echter nooit gebeurd. Dus ik heb simpelweg het factuur ook nooit gebruikt en staat hier nog steeds stof te happen.

Waarom staat ie nog stof te happen? Met 1 CPU werkt hij toch ook, en je kan hem dan toch ook doorverhuren?

Je geeft daarnaast ook aan dat ie voor 200 euro over de plank is gegaan. Maar je bood 250 euro voor deze server. Is die 50 euro verschil / korting niet voor die ene missende CPU?

Je verplichting met betrekking tot betalen vervalt hierbij niet. Wat je eventueel kan doen is een deel hiervan betalen totdat het probleem is opgelost.

No Offense verder hoor :) Probeer alleen wat duidelijkheid te scheppen.

BDigitinternetdiensten
26/08/10, 15:51
Zou ook 250 kunnen zijn. Dacht zo uit me hoofd dat ik geld van af had weten te krijgen zo uit me hoofd :) Had daarna meteen gebeld voor die CPU in ieder geval. Zou het zo snel mogelijk krijgen en dat soort ongein:) Mails en telefoontjes worden nooit beantwoord dus ik ben er simpelweg ook klaar mee dan.

Heb me best gedaan. Opsturen en zo nog meer kosten(tijd en verzenden) krijgen lijkt me niet slim meer. Gaat vooral om het feit dat er zomaar geld vanaf gehaald wordt. Hij heeft alleen zichzelf ermee.

Smart-Guyz
27/08/10, 04:32
Naja, afgezien van het feit dat je geen toestemming hebt voor de afschrijving, sta jij ook niet in je recht.
Hij heeft zijn product gewoon netjes geleverd dus hoor jij te betalen.

Nu blijkt er achteraf dat het product niet compleet is, dat geeft jou niet het recht om niet te betalen.
Als je mij niet zou betalen, zou ik ook niet nog iets extra's leveren.

Gewoon de server terug brengen als je er niet tevreden over bent, zo simpel is het.
Je wil er geen werk aan hebben las ik ergens, maar je zit hier al wel drie dagen er over te discussiƫren...

Eventueel kan hij het er nog opgooien dat de CPU een typo in het topic was, je kan er immers geen rechten op verhalen.
Ook neem ik aan dat je niets hebt laten ondertekenen, jij hebt ook geen leveringsvoorwaarden getekend etc.
Kortom, mocht het er op aankomen denk ik dat jij het in dit geval aan het korte eind hebt, gerechtelijk gezien.

vDong
27/08/10, 09:32
Dat is niet waar. Je hebt wel degelijk een limiet aan wat je kunt incasseren. Daarnaast wordt er redelijk streng toegezien op klachten, dus als iemand met een incassocontract hier misbruik van maakt, kunnen ze binnen no-time zwaaien naar hun contract.

Ik zou dus ook zeker aanraden om een klacht in te dienen bij de bank (naast de terugvordering).

Let op: bij je eigen bank (degene waar het afgehaald is) klagen, Mocht de rekening die incasseerde van een andere bank zijn, eis dat jouw bank een klacht indient bij equens.

BDigitinternetdiensten
27/08/10, 12:44
Dat zeiden ze idd ook ja toen ik ze belde.
Maar goed, deze topic was vooral bedoeld in de zin van: wat zouden jullie doen in zo'n geval? Buiten het hele incasso gebeuren dan :)

BDigitinternetdiensten
03/09/10, 12:35
Inmiddels is de desbetreffende persoon langs gekomen en heeft de rest van de spullen gebracht na dit gelezen te hebben.

R.H.
03/09/10, 12:44
Het is wel een vreemd verhaal. gelukkig voor je dat het is opgelost. Normaal is het wel betalen, dan opsturen en bij eventuele mankementen contact opnemen voor een oplossing. Dan kijk je ook niet raar op dat er ineens administratie kosten bovenop komen.

BDigitinternetdiensten
03/09/10, 13:44
Mja, hij heeft wel toe gegeven dat er een miscommunicatie was met administratie was die ipv me een aanmaning sturen, meteen geld eraf haalde. Maar goed, is opgelost :)