PDA

Bekijk Volledige Versie : Lowbudget NAS



Bart L
22/08/10, 17:58
Voor eigen omgevingen, backup omgevingen e.d. zijn we ons een beetje aan het oriënteren op de lowend NASjes.

Met een rondje "buren" kijken in DC, kwam ik erg veel ReadyNAS 2100 tegen.
2x uitgevoerd met rsync e.d. lijken me best aardige bakken, zeker vanwege de prijs..

Iemand die dingen hangen toevallig? Ervaring, zeker qua performance e.d. en qua software flexibiliteit? Ampere? Alternatieven?

Mick-X
22/08/10, 21:42
Ik maak gebruik van een QNAP 410. geweldig apparaat. Erg snel, (80MB/s schrijven, 50 lezen met een RAID5 array)
En alle opties aanwezig, zoals FTP, Samba, webserver, etc.
Gebruik het voor backups voor mezelf en voor klanten.

Ben er erg tevreden over, en de prijs was acceptabel.
Qnap is erg zorgvuldig vind ik, het apparaat krijg gemiddeld 1 keer per maand nieuwe firmware, met extra functies, functies die getweaked zijn, etc.

Bart L
22/08/10, 22:01
Leuk ding voor dat geld inderdaad, eens kijken qua prijs/prestatie verhouding met de Synology. Waarom QNAP?

Daarnaast, iemand ervaring met de QNAP TS-859U-RP ?

cyberbootje
22/08/10, 22:14
Thecus is ook een mooie.
Staan er een paar bij een klant en die is er dik tevreden over.
Goede snelheden, denk te vergelijken met Qnap.

Wat vooral mooi is dat je ze aan elkaar kan koppelen en zo de ruimte vergroten zonder extra ip's te moeten gebruiken.

Mick-X
22/08/10, 22:50
Leuk ding voor dat geld inderdaad, eens kijken qua prijs/prestatie verhouding met de Synology. Waarom QNAP?

Daarnaast, iemand ervaring met de QNAP TS-859U-RP ?

Ja waarom Qnap..
Op het werk hadden we een ReadyNAS, die vaker de bijnaam NOTsoReadyNAS kreeg, omdat hij af en toe gewoon niet bereikbaar was.
QNAP was een wilde gok, welke direct aansloeg eigenlijk.
Eenmaal ermee gespeeld te hebben word je langzaam "verliefd" op de betrouwbaarheid, het menu, de stabiliteit, etc.

Bart L
22/08/10, 23:31
ReadyNAS verbaasde me dus dat ik er zo een stuk of 10 van die dingen telde in mijn loop rondje... Thecus heeft erg mooie dingen, zou graag eens willen spelen met de N8800PRO, maar goed die zijn wellicht wel weer overkill.. iemand Thecus speelgoed draaien in een VM omgeving toevallig?

Nu de specs zo bekeken te hebben, zou de 1U4600 een prima alternatief zijn.. dank voor de tip, ik zet hem bij het "uitzoek" lijstje.

Mick-X
22/08/10, 23:41
Moet trouwens zeggen, dat QNAP bij sommige modellen een VMware certification erbij heeft en dat die ism met ESX(i) vrij goed presteren.
Het is geen fiberchannel performance e.d., maar voor wat webservers die in een (budget) HA setup draaien is het goed te doen.

Ik heb met een model gewerkt TS-459U-SP welke ook VMware certified was.
4x 1TB in RAID0+1 haalde op readspeed bijna 114MB/s (ik heb geen gbit trunk geprobeerd)
Writespeed zat tegen de 95 MB/s. heeel netjes dus.
En vrij betaalbaar, ik haalde die tijdje geleden uit voor net geen 720 euro ex. btw.

ARKO
23/08/10, 09:43
Volgens mij zijn alle genoemde merken goed, maar het kan meer lowbudget. Ik heb gekozen voor een zelfbouw server met een Chenbro 6x hotswap behuizing, Supermicro moederbord, raid controller (hoeft niet persé) en 6x Western Digital raid edition disks. Zo heb je een prima basis waar je zelf ook onderhoud op kan uitvoeren. Als software gebruik ik Openfiler.

Misschien dat dit ook een optie voor je is?

webstekker
23/08/10, 10:00
Wij zijn erg fan van Open-e. Het werkt met en zonder hardware raid, en er is een gratis versie tot 2TB. Zeker het proberen waard.

mgielissen
23/08/10, 10:16
QNAP is een aanrader, deze heeft oa ISCSI en remote backup via rsync. De snelheid is ook heel goed.

Bart L
23/08/10, 10:18
QNAP ga ik inderdaad eens verder induiken, dank voor de tips.. Ze zullen ook ongetwijfeld er eentje hebben met dubbele voeding, scheelt weer een STS

LogiTouch
23/08/10, 10:46
Heb hier 2 ReadyNas devices ;
- 1100 : Niet geschikt, trage snelheden (10-15MB Seq. Write)
- 3200 : Deftig toestel, deftige snelheden (~300MB Seq. Write), tevreden van

Beiden zijn ingezet als backup device + stockage ISO's & varia bestanden

Bart L
23/08/10, 12:50
QNAP TS-859U-RP staat nu bovenaan mijn uitzoek lijst.. Reviews zien er leuk uit, en blijft nog in het budget... ReadyNAS 3200 zal ik ook in mijn lijstje meenemen, het verbaasd me ook dat de 2100 dus regelmatig wordt ingezet, terwijl die dus niet de performance haalt die nodig is.

Dank voor het meedenken tot zover alle..

orbitdiensten
23/08/10, 22:24
Zelfbouw kan inderdaad ook, mischien krijg je dan zelf meer voor je geld. Er is zat aan opensource te krijgen Freenas, Open-E, Openfiler etc

Tim.Bracquez
26/08/10, 02:46
Zelfbouw kan inderdaad ook, mischien krijg je dan zelf meer voor je geld. Er is zat aan opensource te krijgen Freenas, Open-E, Openfiler etc
Hierin kruipt ook tijd (=geld) en je moet het nog draaiende houden.

Voor Open-E kan je even ten rade gaan bij Ahead-it, deze hebben daar veel ervaring in.

Vergeet ook niet een support contractje op je storage device / software (hangt af voor wat je het wilt gebruiken) kan ook van belang zijn! Het systeem draaiende houden kost ook geld (en meer dan de aankoop).

Test even uit met de gratis versies als je voor zelfbouw gaat en informeer even over de prijzen.

Als je dan toch helemaal aan de slag wilt gaan in zelfbouw is een leuk chassis, moederbord, redundante voeding, een hoopje schijven en een SSD voor cache wel leuk. Daarop Solaris (of: Opensolaris, nexenta, FreeBSD, ...) met ZFS en je hebt gelijk geen dure RAID card nodig en toch de nodige performance. Dat kan je zo goedkoop en duur maken als je zelf wenst.

Edit: waarom staat dit in het forum 'colocation'?

Bart L
26/08/10, 09:46
Over je zelfbouw verhaal ben ik het 100% eens. Daarom kies ik ook een complete oplossing.
QNAP gaat waarschijnlijk volgende week besteld worden.

KerberosX
26/08/10, 10:15
Hier ook goede ervaringen met QNAP, rocksolid en goede performance. Verder weinig onderhoud aan, om de paar maanden is er een firmware update die eventuele bugs oplosten alle applicaties up2date zet. Dat is dan een 10-tal minuten werk.

Momenteel een TS-439 Pro in gebruik.

PimEffting
26/08/10, 11:45
Heb thuis een Synology DS1010, die bevalt prima (icm 5x WD green 2TB)
Lekker snel, stil en veel features (oa NFS dat nogal eens ontbreekt)

avanmessen
28/08/10, 20:54
Had een paar maand Linksys NSS6000, erg tevreden over ook.

http://www.zdnet.nl/reviews/71715/linksys-nss6000/

Er vallen er regelmatig op de kop te tikken voor weinig geld op
de welgekende auction site ...

;)

Desmond
31/08/10, 17:59
Je zou, in verband met de gunstige dollar koers nog eens kunnen neuzen via eBay voor een QNAP, zijn vaak vrij goedkoop daar vandaan te halen!

LAMP-host
15/09/10, 17:25
je kan idd zelf een heel goedkoop servertje ineensteken en wie weet kan je nog een goede raid kaart op de kop tikken want dat is toch wel aan te raden. bij gigaserver hebben ze ook wel leuke apparaten.

avanmessen
15/09/10, 17:31
Heb net een Synology RS810-RP+ besteld :drool:

Inclusief 4x 500GB disks komt die op +/- 1500 Euro
met redundante power en degelijke performance :
~100MBps read/write, VMware NFS certified

Mick-X
15/09/10, 22:48
Ook de synology is een degelijk apparaat. goede keus!

Marcel M.
15/09/10, 23:40
Al vele jaren tevreden gebruiker van één van de eerste Synology's: de DS101j.
Laag stroomverbruik en stil (geen fan, dus je hoort alleen de HDD)
Al die tijd geen enkele problemen gehad en de IDE WD drive die erin zat heb ik slecht één keer vervangen toen er wat bad sectors op kwamen. Voor de zekerheid heb ik er een UPS-je van APC aan hangen en een externe USB disk voor regelmatige backups.
Erg fijn is dat er nog regelmatig updates verschijnen waardoor men ook jaren na de aankoop nog van vernieuwingen kan genieten.

thedevastator
17/09/10, 18:22
ik draai nu al een tijd Freenas met ISCSI... en dat koste geen 1500 eur..

4x 2tb Raid 0+1 hardware raid SATA 3GB sec Caviar black
prolaint ml110 .. ( had ik nog staan )
dual Gbic nic
1 Fibernic ..

hobbiest oplossing .. maar ja .. lekker belangrijk als diskoplossing voor tussenliggende voor tapes ;)