PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag over SLA berekenen voor dedicated hosting



Delic
20/08/10, 15:52
Goedemiddag,

Ik ben op dit moment met een project bezig om de IT afdeling te optimaliseren. Het bedrijf houdt zich onder andere bezig met applicatie ontwikkeling en managed hosting en services. Hierbij zijn we nu aangekomen om een calculatiesheet op te stellen om op deze manier een begroting te kunnen opstellen voor dedicated hosting. Ik loop alleen nu redelijk vast met het berekenen van de SLA per maand.

Wij hebben drie SLA levels met ieder zijn eigen reponsetijd, uptime, storingsaanname, etc. Wat ik in gedachte heb is om per SLA een X aantal procent te geven en deze van de totale kosten die voor hardware/software worden gemaakt te vermenigvuldigen.

Maar hoe bepaal ik het aantal procent?Of is er een betere manier om dit te berekenen?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie op basis van een dedicated hosting per SLA type de prijs per maand berekenen?Kunnen jullie mij hier wellicht op weg helpen?

In de bijlage is het voorbeeld van mijn calculatiesheet te zien.

Alvast bedankt voor uw moeite.

Met vriendelijke groet,


Delic

WebMeso
21/08/10, 16:32
Ik loop alleen nu redelijk vast met het berekenen van de SLA per maand.

Wij hebben drie SLA levels met ieder zijn eigen reponsetijd, uptime, storingsaanname, etc. Wat ik in gedachte heb is om per SLA een X aantal procent te geven en deze van de totale kosten die voor hardware/software worden gemaakt te vermenigvuldigen.

Maar hoe bepaal ik het aantal procent? Of is er een betere manier om dit te berekenen?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie op basis van een dedicated hosting per SLA type de prijs per maand berekenen? Kunnen jullie mij hier wellicht op weg helpen?

In de bijlage is het voorbeeld van mijn calculatiesheet te zien.

Alvast bedankt voor uw moeite.

Met vriendelijke groet,


Delic

Hoe bereken je het aantal procent? Ik zou eerst eens kijken per SLA wat het precies gaat inhouden. Dus reponsetijd, uptime, storingsaanname, etcetera. Daarna kijk je wat het zou moeten kosten per maand of per kwartaal. Wanneer je dat bedrag hebt uitgerekend dan kan je terug gaan rekenen met de bedragen naar het gewenste percentage.

De berekening van SLA's zullen per bedrijf/dienst en per situatie.
Naar mijn mening zal je zelf een kosten- & batenanalyse moeten maken en zo de juiste prijs bepalen.

aslomp
17/09/10, 02:24
Een goede vraag bij het bepalen van een SLA is hoe de SLA uberhaupt bepaald gaat worden. Hoe bepaal je de statistieken die nodig zijn om te bepalen of de SLA gehaald gaat worden. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan aantal keren dat gecontroleerd wordt of host online is. Andere vragen zijn de consequenties die moeten worden verbonden aan het niet halen van de SLA, en wanneer de SLA niet gehaald is. Neem bijvoorbeeld respons tijden. Een webserver kan een uitstekende load hebben, en tegelijkertijd onbereikbaar zijn terwijl alle webdiensten wel draaien

Op internet zijn veel artikelen te vinden over SLA's, waarbij in de meeste literatuur op dit moment nog wordt gezegd dat er geen standaarden zijn waaraan SLA's voldoen

Mvg,
Arend

EK-Media
17/09/10, 13:24
Een goede vraag bij het bepalen van een SLA is hoe de SLA uberhaupt bepaald gaat worden. Hoe bepaal je de statistieken die nodig zijn om te bepalen of de SLA gehaald gaat worden. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan aantal keren dat gecontroleerd wordt of host online is. Andere vragen zijn de consequenties die moeten worden verbonden aan het niet halen van de SLA, en wanneer de SLA niet gehaald is. Neem bijvoorbeeld respons tijden. Een webserver kan een uitstekende load hebben, en tegelijkertijd onbereikbaar zijn terwijl alle webdiensten wel draaien

Op internet zijn veel artikelen te vinden over SLA's, waarbij in de meeste literatuur op dit moment nog wordt gezegd dat er geen standaarden zijn waaraan SLA's voldoen

Mvg,
Arend


:w00t: Er zijn inderdaad gehele boeken zelfs over geschreven haha dat heb ik nooit geweten :clown: maar geen idee of het nou zo leuk is om 300 pagina`s over een SLa te gaan lezen op je vrije avond :P

ju5t
17/09/10, 13:35
Een SLA is niet niks. Als je het aan biedt lijkt me iets aan kennis toch wel minimaal.

EK-Media
17/09/10, 17:04
Een SLA is niet niks. Als je het aan biedt lijkt me iets aan kennis toch wel minimaal.

Tuurlijk kennis is een verreiste, en het daarna laten dichtspijkeren door een jurist moet je ook laten doen naar mijn mening.

Maar een boek over SLA kopen is nou niet het eerste waar je aan denkt op je vrije avond :clown: maar toch ga ik er één bestellen toch wel eens benieuwd naar de inhoud, je kan er denk ik een hoop van leren.

WebMeso
17/09/10, 17:16
Tuurlijk kennis is een verreiste, en het daarna laten dichtspijkeren door een jurist moet je ook laten doen naar mijn mening.

Maar een boek over SLA kopen is nou niet het eerste waar je aan denkt op je vrije avond :clown: maar toch ga ik er één bestellen toch wel eens benieuwd naar de inhoud, je kan er denk ik een hoop van leren.

Dicht laten spijkeren door een jurist lijkt mij een beetje overdreven. De SLA moet gewoon per geschreven punt goed geschetst worden. Daarnaast zullen alle aspecten uitgebreid omschreven moeten worden t.o.v. de verschillende SLA's. Je zou natuurlijk de belangrijke punten wel in je algemene voorwaarden kunnen laten zetten en het op die manier dicht laten spijkeren door een jurist.

Marco Mahieu
17/09/10, 17:57
Tuurlijk kennis is een verreiste, en het daarna laten dichtspijkeren door een jurist moet je ook laten doen naar mijn mening.

Maar een boek over SLA kopen is nou niet het eerste waar je aan denkt op je vrije avond :clown: maar toch ga ik er één bestellen toch wel eens benieuwd naar de inhoud, je kan er denk ik een hoop van leren.

Laat maar even weten of het wat is, dat boek. Misschien wel eens handig om door te lezen ;)

Robert Esseveld
18/09/10, 13:06
Dicht laten spijkeren door een jurist lijkt mij een beetje overdreven.

Ik denk niet dat dit overdreven is. Als jij stellingen in je SLA zet die juridisch niet haalbaar zijn, kun je bij een claim wel zeggen; kijk het staat in de SLA, maar daar heeft de rechter dan echt lak aan!

WebMeso
18/09/10, 17:25
Ik denk niet dat dit overdreven is. Als jij stellingen in je SLA zet die juridisch niet haalbaar zijn, kun je bij een claim wel zeggen; kijk het staat in de SLA, maar daar heeft de rechter dan echt lak aan!

Stellingen in je SLA zetten die juridisch niet haalbaar zijn? Waar zou ik dan aan moeten denken?
Als jij 100% uptime in de SLA zet en je haalt deze niet dan wil jij tegen de rechter zeggen dat het in de SLA staat? :huh:


<knip> Je zou natuurlijk de belangrijke punten wel in je algemene voorwaarden kunnen laten zetten en het op die manier dicht laten spijkeren door een jurist.

Volgens mij hoor je dit soort belangrijke juridische punten gewoon in de algemene voorwaarden te benoemen. Zoals bijvoorbeeld een vergoeding wanneer er downtime ontstaat of wanneer er op een andere manier de SLA niet nagevolgd kan worden. Dan zou er bijvoorbeeld een bedrag of percentage als vergoeding in de AV benoemd kunnen worden.

marcussmit
18/09/10, 17:35
Je kunt prima in je SLA zetten dat je 100% uptime garandeert. Maar je klant zal willen weten wat er gebeurt wanneer je die 100% niet haalt.

Handig is dan ook om te melden wat er wel en niet binnen die 100% valt. Beloof je dat 100% van alle requests vanuit de hele wereld goed worden geserveerd of dat elk kwartier 100% van je testrequests beantwoord worden? Zit nogal verschil in ;- )

Mijn ervaring is dat klanten niet per se een SLA als garantie willen, maar al tevreden zijn met het direct kunnen opzeggen van contracten bij twists. Levert veel meer vrijheid op voor beide partijen.

Robert Esseveld
18/09/10, 20:46
Niet alleen je vergoeding regeling of bepaalde dekkingen (uptime) moet juridisch goed zijn. Je kunt ook denken aan je definities of abuse beleid wat ook vaak in een SLA wordt opgenomen.
De exacte details ben ik kwijt, 't is al even geleden dat die hier is gemaakt.

Ik wil hier alleen mee zeggen dat je niet zelf zo maar even een SLA in elkaar moet gaan sleutelen. Hou op zijn minst een aantal goede voorbeelden erbij. Sommige providers geven zelfs hun SLA documenten vrij op hun website, vrij makkelijk dus. Kwestie van zoeken :)

Delic
29/09/10, 15:42
Want mij specifieke vraag is:

Hoe bepaal je de prijs van een SLA om er voor te zorgen dat je geen verlies maakt?

Wat ik heb gelezen is dat als je een SLA hebt voor een dedicated hosting waar je standaard diensten aanbiedt als: netwerk uptime, responsetijd, beschikbaarheid, etc., dat je moet bepalen wat je allemaal hiervoor nodig hebt om deze diensten te kunnen realiseren.

Dus wat zijn de vaste kosten dat je kwijt bent om deze diensten aan te kunnen bieden?Dit is je break even point. Zo weet je wat de minimale omzet moet zijn om de vaste kosten terug te verdienen. Door deze te delen met het aantal (SLA)contracten dat je hebt lopen weet je de minimale prijs voor een SLA?

Wat zijn de vaste kosten?
- hardware
- software
- huisvesting
- personeel
- tools
- onderhoud

Ben ik zo op de goede weg?

WebMeso
29/09/10, 16:03
Wat heeft een SLA dan te maken met:
- Software? Bedoel je daarmee een herinstall? Of de software te upgraden/updaten?
- Huisvesting? Colocatie wordt apart afgenomen of zit bij een dedicated server al in de prijs verwikkeld.
- Tools? Welke tools, echte "fysieke" tools of bedoel je hier software matige tools mee?

- Personeel, dat is een mogelijkheid ja.
- Onderhoud zou in een SLA vermeld kunnen zijn.

Andere opties:
- Reiskosten i.c.m. het tijdstip.
- Tijdstip: doordeweeks, in de nacht of in het weekend.

Marco Mahieu
29/09/10, 18:02
Want mij specifieke vraag is:

Hoe bepaal je de prijs van een SLA om er voor te zorgen dat je geen verlies maakt?

Wat ik heb gelezen is dat als je een SLA hebt voor een dedicated hosting waar je standaard diensten aanbiedt als: netwerk uptime, responsetijd, beschikbaarheid, etc., dat je moet bepalen wat je allemaal hiervoor nodig hebt om deze diensten te kunnen realiseren.

Dus wat zijn de vaste kosten dat je kwijt bent om deze diensten aan te kunnen bieden?Dit is je break even point. Zo weet je wat de minimale omzet moet zijn om de vaste kosten terug te verdienen. Door deze te delen met het aantal (SLA)contracten dat je hebt lopen weet je de minimale prijs voor een SLA?

Wat zijn de vaste kosten?
- hardware
- software
- huisvesting
- personeel
- tools
- onderhoud

Ben ik zo op de goede weg?

Volgens mij gooi je het e.e.a. door de war. Vergeet niet dat een SLA een aanvulling is op een bepaalde dienst.

Hardware, software & huisvesting moet als het goed is in de prijs van de dienst verrekend zitten. Ook zonder SLA heb je immers deze kosten.

Belangrijkste factoren om een SLA te berekenen zijn personeelskosten & reiskosten/tijd.

ictinc
09/04/11, 04:12
Ik ben het volledig met Dhr. Esseveld eens. Het lijkt mij zeker geen overbodige luxe een SLA te laten checken door een jurist. Misschien dat dit buiten de scope van je SLA valt, in dat geval zal het misschien minder noodzakelijk zijn, maar wat te doen bijvoorbeeld bij aansprakelijkheid. En hoe wordt die aansprakelijkheid bepaald. Is de klant zelf verantwoordelijk voor een storing, wie bepaald dat dat het geval is, en waar kan de klant heen wanneer hij in geschil is met jou als leverancier over de aansprakelijkheid van een storing.
Of worst case scenario, een klant neemt een database af op 1 van je servers met waar gevoelige klanten cq bedrijfsinformatie in staat en deze data komt om wat voor reden dan ook op straat te liggen. Waar ligt hier de aansprakelijkheid, en is er bijvoorbeeld een onafhankelijke partij, waar de klant op kan vertrouwen, die een onderzoek instelt naar de oorzaak. Forensisch onderzoek in dit soort gevallen kan behoorlijk in de papieren lopen, maar kan wel noodzakelijk zijn. De klant kan een configuratie hebben veranderd waardoor dit heeft kunnen gebeuren, de fout kan bij jullie liggen, maar het kan ook bad luck zijn door een bug in de gebruikte software.

Nogmaals het kan zijn dat ik nu te ver door denk en dit ver buiten de scope van je SLA ligt.

Randy
09/04/11, 12:56
De DHPA (http://www.dhpa.nl/sla.html) heeft goede documenten en checklisten, lijk daar eens naar.