PDA

Bekijk Volledige Versie : Stresstest Website



24hosted BV
16/08/10, 23:38
Ben op zoek naar goede software (liefst open source) om een stresstest uit te voeren op een website welke op een Dedicated Server draait. Het betreft nu nog een test server maar in productie ongeveer 2,5 miljoen pageviews per maand. Wil nu performance kunnen berekenen om te kijken naar eventueel bijschakelen extra servers of het aanpassen van de software waar nodig.

Heeft iemand goede tips. Heb nu WAPT in gebruik, maar max 20 users.

xaban
16/08/10, 23:42
2.5miljoen per maand, weet je dat zeker? Want dat is namelijk niet eens zoveel.
2.500.000 / 30 dagen = 83333 per dag.
83333 / 24 uur = 3472 per uur
3372 / 60 minuten = 57 per minuut
Dus 1 pageview per seconde, dat moet iedere simpele server aan kunnen.

Maar met ab kom je al een eind.

QBell
16/08/10, 23:51
ter vergelijkiing:

1 van de php clusters die onder mijn beheer staat doet 50 miljoen pageviews per dag. Het cluster is 6 servers groot (waarvan 1 oud gebakje). Alle op Apache httpd (lighty gebruik ik liever niet icm met php).

2.5M per maand op 1 server zou dus zeker moeten lukken. Mits je de goede installingen zet en de server alleen php ( / apache) server laat zijn (niet ook nog mysql server).

xaban
17/08/10, 00:26
ter vergelijkiing:

1 van de php clusters die onder mijn beheer staat doet 50 miljoen pageviews per dag. Het cluster is 6 servers groot (waarvan 1 oud gebakje). Alle op Apache httpd (lighty gebruik ik liever niet icm met php).

2.5M per maand op 1 server zou dus zeker moeten lukken. Mits je de goede installingen zet en de server alleen php ( / apache) server laat zijn (niet ook nog mysql server).

Zelfs als de MySQL applicatie op de server draait moet een simpele server het met gemak aan kunnen.

systemdeveloper
17/08/10, 00:56
1 pv per seconde kun je nog op een usbwebserver draaien :)

chielsen
17/08/10, 05:24
Mja, 1 pagina opvraag kan nog wel 30 requests betekenen die css, plaatjes, js etc moeten opvragen. Ook zijn de requests natuurlijk niet mooi verdeeld over de hele dag, maar meer geconcentreerd.

Als je dan ook nog een zware db erop hebt dan kan het wel misgaan ja.
Met ab (van apache) kan je wel een en ander testen, maar omdat je daarmee vooral 1 bepaalde pagina (met bijbehordende queries etc) opvraagt wordt die gecached (als je dat heb ingesteld). Normaal gesproken is het meer random en wordt het minder goed gecached.

wonko
17/08/10, 08:25
grinder en jmeter kunnen prima helpen

Pur
17/08/10, 09:20
Ik gebruik zelf de combinatie van ab en Siege (http://www.joedog.org/index/siege-home)

Siege geef je gewoon een complete lijst met verschillende urls mee (inclusief plaatjes, stylesheets etc) die siege random ophaalt.

PreServer
13/09/10, 17:50
Er zijn zoveel variablen die mee spelen of een server/cluster het wel of niet gaat trekken.

Een benchmark is een indicatie, maar meer ook niet. En welke pagina ga je benchmarken? Het is ook vaak combinaties, als je alles test op de snelheid van je homepage en je hebt ergens anders een page die slechte queries heeft kan die er voor zorgen dat je homepage niet meer vooruit te branden is, enz

Ook hangt het heel erg af van de bezoekers en hoe die over een website heen gaan.

Als voorbeeld, wij hebben een cluster van 7 servers die 99,99999% van de tijd nix doet en vervangen zou kunnen worden door een pentium 3, maar een keer in de zoveel tijd komt de site op het journaal oid en dan zit er opeens 5000 man tegelijk op je servers te hameren.

Blijft lastige materie, wat je bestrijd met overkill of geduld :)