PDA

Bekijk Volledige Versie : Identiteitsvervalsing



MiesArt
14/08/10, 20:29
Beste,

Enige tijd geleden werd ik op msn toegevoegd door ene pietje, hij begon te praten en al snel begon pietje vragen te stellen met een seksistische ondertoon. Deze persoon heb ik toen een tijd genegeerd. Enige tijd later werd ik toegevoegd door ria. Ria was lesbies en dacht dat ik daar wel zin in had. Ook Ria negeerde ik. Als laatste werd ik toegevoegd door Jantje en ook hij was op een ding uit.

Uiteindelijk heb ik al deze mensen verwijderd uit mijn lijst. Toen werd ik benaderd door een klant die beweerde dat ik via msn tegen hem gezegd zou hebben dat ik wel een beschuitje met hem zou willen eten. Deze uitingen kwamen van het adres miesart@live.nl, wat niet in mijn bezit is.

Weer enige tijd later werd ik toegevoegd door ene Teun ****, een oud klasgenoot van me, logisch dat ik die accepteer. Jammerlijk bleek dit Teun niet te zijn en heeft de persoon informatie van mijn hyves account gebruikt om Teun na te spelen.

Als laatste heeft de betreffende persoon mijn zakelijke partner gemaild met in deze mail een beschuldiging dat ik hem zou bedriegen.

Door gesprekken aan te gaan met alle bovenstaande mensen en deze linkjes te sturen van zogenaamde foto's naar mij heb ik IP adressen kunnen bemachtigen. Jammer genoeg bleek de persoon verstand van zaken te hebben door steeds vanaf een procy server deze links te bekijken. Toch heeft hij ergens een fout gemaakt en heb ik zijn echte IP adres achterhaalt. Dit IP adres heb ik vergeleken met mogelijke "daders" via e-mail berichten en zo heb ik de persoon die mij dit een heeft gedaan kunnen achterhalen.

Mijn vraag; in hoe verre kan ik hier iets mee doen en wat voor stappen zouden jullie ondernemen? Ik heb de persoon reeds benaderd en hij heeft - na eerst hard te ontkennen - toegegeven dat hij het was.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Michelle

ps. bovengenoemde namen zijn verzonnen.

Mark17
14/08/10, 20:50
Voor de politie zal dit (indien het strafrechtelijk aangepakt kan worden) waarschijnlijk weinig/geen prioriteit krijgen (ik zou wel een poging doen het via de politie te regelen). Mocht dit niet opschieten kun je richting een advocaat gaan (dit lijkt mij onrechtmatig gedrag richting jouw, met name dat contact met je zaken partner).

Als de communicatie enkel met jouw was en niet met een ander zou ik het persoonlijk negeren en hoogstens als ergerlijk bestempelen.

MiesArt
14/08/10, 20:58
Hetgeen me erg dwarszit is het feit dat hij contact heeft gezocht met klanten van mij en zich voordeed als een medewerker van MiesArt. Wat ik vergeten ben te melden is dat hij mijn msn en email heeft gehackt.

Hoe ik dit weet; hij speelde met informatie die enkel in mijn msnlogs (en emails) stonden en had het prive-mail adres van een klant van me, dat enkel te achterhalen viel via mijn msn lijst.

systemdeveloper
14/08/10, 21:00
Stalken, identiteitsdiefstal, laster en dan ook nog zijn ip hebben en een bekentenis... mwoah, kom je toch wel een eind mee, mag ik hopen :)

Van de andere kant... dit krijg je ervan als je je gegevens overal laat slingeren ;)

Mark17
14/08/10, 21:02
Hetgeen me erg dwarszit is het feit dat hij contact heeft gezocht met klanten van mij en zich voordeed als een medewerker van MiesArt. Wat ik vergeten ben te melden is dat hij mijn msn en email heeft gehackt.

Hoe ik dit weet; hij speelde met informatie die enkel in mijn msnlogs (en emails) stonden en had het prive-mail adres van een klant van me, dat enkel te achterhalen viel via mijn msn lijst.

Dat klinkt als een zaak voor de politie (het probleem is een agent vinden die de aangifte wil accepteren). Tot slot adviseer ik je om overal een extra backup van te maken voor je naar de politie gaat.

VinceSTM
14/08/10, 21:03
Stalken, identiteitsdiefstal, laster en dan ook nog zijn ip hebben en een bekentenis... mwoah, kom je toch wel een eind mee, mag ik hopen :)

Van de andere kant... dit krijg je ervan als je je gegevens overal laat slingeren ;)

.., Fraude, computervredebreuk, sexuele intimidatie (niets alleenstaand, in combo altijd een mooie), ..

systemdeveloper
14/08/10, 21:06
.., Fraude, computervredebreuk, sexuele intimidatie (niets alleenstaand, in combo altijd een mooie), ..
Alleen balen dat je de nl cops waarschijnlijk alles stuk voor stuk moet gaan uitleggen met het woordenboek erbij :)

MiesArt
14/08/10, 21:07
Van de andere kant... dit krijg je ervan als je je gegevens overal laat slingeren ;)

Mijn gegevens zijn inderdaad makkelijk te vinden, na dit voorval ben ik hier meer op gaan letten. Inderdaad mosterd na de maaltijd maar goed, ik ben daar te naïef in geweest en kan dat niet terug draaien. Maar wat ik me dan afvraag: hoe slordig was ik met mijn gegevens? De persoon die dit op zijn geweten heeft was een goede klant van me (2 opdrachten succesvol afgerond), deze vertrouwde ik dus bepaalde gegevens toe.

En inderdaad wat Mark17 zegt; ik denk dat aangifte doen erg veel tijd kost en het weinig oplevert.

VinceSTM
14/08/10, 21:08
Mijn gegevens zijn inderdaad makkelijk te vinden, na dit voorval ben ik hier meer op gaan letten. Inderdaad mosterd na de maaltijd maar goed, ik ben daar te naïef in geweest en kan dat niet terug draaien. Maar wat ik me dan afvraag: hoe slordig was ik met mijn gegevens? De persoon die dit op zijn geweten heeft was een goede klant van me (2 opdrachten succesvol afgerond), deze vertrouwde ik dus bepaalde gegevens toe.

En inderdaad wat Mark17 zegt; ik denk dat aangifte doen erg veel tijd kost en het weinig oplevert.

Valt mee, even contact opnemen met NCID/DNRI. Nummer en contactpersoon op verzoek verkrijgbaar.

MiesArt
14/08/10, 21:16
Thanks @VinceSTM, goede tip.

cyberbootje
14/08/10, 22:18
Ik vrees dat je in vele gevallen paranoia moet zijn op het net...
Helaas is dit nog steeds de werkelijkheid. Nu begrijp ik dat je die persoon vertrouwde maar heb je echt wachtwoorden weggegeven of bestanden geaccepteerd en geopend?

Dat zijn namelijk dingen die je gewoon niet moet doen, hoe goed je die mensen ook vertrouwt, je weet maar nooit:)

Kan me even niet bedenken wat je hem gegeven zou kunnen hebben zodat hij/zij bij jou interne gegevens kon?
(Hoef je verder niet op te antwoorden hoor, zolang jij het zelf maar weet en vooral niet meer doet)

cfmweb
14/08/10, 22:27
Ik wil je niet op verkeerde ideeën brengen en je mag geen kwaad met kwaad vergelden zeggen ze... Maar jij hebt de touwtjes in handen, je hebt de kennis en de macht om iets heel vervelends op zijn website(s) te zetten denk ik?
Je kunt er zelfs voor zorgen dat hij nooit meer ergens werk of een opdracht krijgt met de hulp van wat "wht vrienden". Misschien kun je zo onder "lichte" dwang een rectificatie van hem afdwingen?

Ramon Fincken
14/08/10, 22:46
Ik wil je niet op verkeerde ideeën brengen en je mag geen kwaad met kwaad vergelden zeggen ze... Maar jij hebt de touwtjes in handen, je hebt de kennis en de macht om iets heel vervelends op zijn website(s) te zetten denk ik?
Je kunt er zelfs voor zorgen dat hij nooit meer ergens werk of een opdracht krijgt met de hulp van wat "wht vrienden". Misschien kun je zo onder "lichte" dwang een rectificatie van hem afdwingen?

Dat is wel erg laag zeg! Hier moet je juist boven staan , en als daar een aangifte bij helpt moet je dat zeker doen!

cfmweb
14/08/10, 23:53
Dat is wel erg laag zeg! Hier moet je juist boven staan , en als daar een aangifte bij helpt moet je dat zeker doen!

Tja, ik vond het eigenlijk al geen goed idee om op te schrijven, maar ja nou staat het er al.

The-BosS
15/08/10, 00:16
Naast aangifte etc kun je ook eens naar de abuse dienst van zijn provider mailen met bewijs dat hun netwerk gebruikt is voor criminele doeleinden en wat ze hier van vinden. Misschien kunnen ze wegens het overtreden van hun AUP zijn internet abbonement opzeggen of iets dergelijks.

MiesArt
15/08/10, 14:00
Nu begrijp ik dat je die persoon vertrouwde maar heb je echt wachtwoorden weggegeven of bestanden geaccepteerd en geopend?

Uiteraard heb ik geen wachtwoorden gegeven, hij wist van mij wat een doorsnee klant van mij weet. Mijn e-mail, msn, telefoon en adres. Als ik die informatie niet meer kan geven aan klanten vraag ik me af wat het nut is van internet ondernemen.

Ik kan inderdaad de persoon die dit heeft gedaan heel makkelijk een ontzettend zure tijd bezorgen door te vertellen wie hij is. Echter schiet ik daar niets mee op. De reden voor dit topic is dan ook om te kijken wat jullie zouden doen en vooral was ik benieuwd of jullie aangifte zouden doen, ja of nee.

BsHosting
15/08/10, 14:12
Een klant die zoiets doet daar zou ik toch in eerste instantie nog wat anders achterzoeken.

Swiftway-UK
15/08/10, 14:36
Aangezien hij je MSN en Mail accounts gehacked heeft, zou ik me zorgen maken of er een Trojan op je PC geinstalleerd is.
Heb je de persoon in kwestie ook gevraagd waarom hij dit gedaan heeft?

MiesArt
15/08/10, 16:44
Ik heb geen last van virussen sinds dit is voorgevallen.

De persoon in kwestie heeft verteld waarom hij het heeft gedaan. Het begon met pietje, en hij deed zich voor als een knappe jonge. Hij vertelde dat hij mij leuk vond maar dacht dat hij als zichzelf geen kans maakte bij mij. Als ik het zo neerschrijf vind ik het zeer beschamend maar dit is wat hij tegen me heeft gezegd. Dit leek mij een drogreden, is het dat niet dan denk ik dat de persoon in kwestie een bezoek aan de dokter moet overwegen.

YolkNet
15/08/10, 21:14
Ik zou altijd aangifte doen. Misschien bij de KvK navragen waar je dit het beste kunt doen?
Het kost misschien wel tijd, maar dan heb je er in elk geval iets aan gedaan. Als je niks doet gebeurt er ook niks.
Je hebt de nodige info bewaard en wat speurwerk gedaan. Dan zullen ze vast graag jouw zaak "oplossen"

Thunderbite
15/08/10, 22:21
Ik zou ook zeker weten aangifte doen. Dit gaat wel heel erg ver! Wat @dinges2007 zegt daar zit misschien wel iets in! De politie zal er misschien niet / misschien wel, zal er aan liggen wat voor agent je aangifte opneemt, tijd aan besteden. Misschien dat de KvK meer gebrand is om dit soort zaken aan te pakken... Maar dan twijfel ik er weer aan wat er voor hun "in zit". Al met al... of naar de politie of naar de KvK.

VinceSTM
15/08/10, 23:40
ander puntje, je hoeft natuurlijk geen strafzaak tegen m te beginnen, je kan altijd nog een civiele zaak tegen m beginnen. Aantasting van goede eer en zeden, beïnvloeden van bedrijfsresultaten en zulks

Rob77
16/08/10, 00:11
ander puntje, je hoeft natuurlijk geen strafzaak tegen m te beginnen, je kan altijd nog een civiele zaak tegen m beginnen. Aantasting van goede eer en zeden, beïnvloeden van bedrijfsresultaten en zulks

Precies.

Aangifte doen en hopend dat ze het snappen & er wat aan gaan doen.

In de tussentijd een civiele procedure starten (als je een rechtsbijstandverzekering hebt is dit het moment om die in te schakelen).

Marco Mahieu
16/08/10, 03:19
Hoi Michelle,

Vervelend om te lezen. Als het alleen contact gegevens zijn dan heb je niks laten "slingeren", het is heel normaal dat dergelijke zaken online staan als onderneemster.

Verder denk ik dat hij niet in je PC heeft gezeten, alleen in een bepaalt e-mail/msn account.

Als laatste, probeer nog even te achterhalen hoe hij in je e-mail/msn is gekomen. Dat helpt weer om het in de toekomst te voorkomen.

Als ik je nog ergens mee kan helpen moet je maar even een mailtje sturen.

Groet,
Marco

davhog
16/08/10, 11:19
Dat klinkt als een zaak voor de politie (het probleem is een agent vinden die de aangifte wil accepteren).

Als je heel veel geluk hebt dan lukt dit je misschien, dan is de volgende uitdaging: zorgen dat er ook nog iets met de aangifte gebeurd. Ik kan je vertellen, dat is mij nog nooit gelukt :huh:

P.S. Ja, dit is persoonlijke frustratie die ik hier even ventileer, dat lucht op...

rensariens
16/08/10, 11:33
Als je heel veel geluk hebt dan lukt dit je misschien, dan is de volgende uitdaging: zorgen dat er ook nog iets met de aangifte gebeurd. Ik kan je vertellen, dat is mij nog nooit gelukt :huh:

P.S. Ja, dit is persoonlijke frustratie die ik hier even ventileer, dat lucht op...

Same here. Als je vervolgens vraagt of je een BOA die langs de weg staat te flitsen (verkeersveiligheid verhogen, right) mag ophalen, dan wordt men meestal erg pissig -_-.

Zou overigens wel even aangifte doen, kleine moeite.

Mark17
16/08/10, 12:30
Als je heel veel geluk hebt dan lukt dit je misschien, dan is de volgende uitdaging: zorgen dat er ook nog iets met de aangifte gebeurd. Ik kan je vertellen, dat is mij nog nooit gelukt :huh:

P.S. Ja, dit is persoonlijke frustratie die ik hier even ventileer, dat lucht op...

De mogelijkheid om aangifte te doen is blijkbaar een gunst die ze je verlenen, daar ging het bij mijn poging in het verleden om aangifte te doen al mis...

Vandaar mijn opmerking.

MiesArt
16/08/10, 14:54
Wat er is gebeurd is volgens mij geen ernstig misdrijf, ik heb alleen bijna een half jaar geregeld last gehad van voorvalletjes. Daarom lijkt aangifte mij wel een optie omdat ik er dan zelf alles aan heb gedaan. Wat men er dan mee doet moet maar blijken natuurlijk..

Marco Mahieu
16/08/10, 15:34
Gewoon even online je aangifte doen, dat kan tegenwoordig. Wel zo makkelijk, ben je er amper tijd aan kwijt omdat je de deur niet uit hoeft enz.

dennis0162
16/08/10, 16:53
De laatste keer kreeg ik een 403 error oid.

dreamhost_nl
16/08/10, 17:34
Online aangifte kan alleen maar als je de tweede partij niet kent als ik het goed heb. Michelle heeft aangegeven deze inmiddels wel te kennen.

ilnee
16/08/10, 17:47
Dat verschilt per delict en regio. Voor de regio Midden En West Brabant kun je zo te zien online alleen aangifte doen van (poging tot) diefstal, inbraak, vernieling of aanrijdingsschade.

MiesArt
16/08/10, 19:33
Thanks voor al deze tips en reacties. Ik zal eens gaan informeren.

Mick-X
29/08/10, 22:31
Kon de politie iets voor je betekenen?

marisha
29/08/10, 23:32
Welnee joh, die krijgt niet eens, sorry mies, z'n aangifte gedaan....dit is civiel, zeggen ze dan... en bewijs het maar eens, het is een "hun woord tegen het jouwe..? " sorry , kansloos...

MiesArt
02/09/10, 12:45
Hallo,

Ik heb tot op heden geen aangifte gedaan. Het feit dat ik er nu geen last meer van heb en de betreffende persoon nog steeds peentjes zweet omdat hij bang is dat ik zijn naam bekend maak is voor mij op dit moment voldoende.

Nogmaals dank voor al jullie reacties, ik denk net als Marisha zegt dat er weinig van terecht zou komen en ik meer tijd kwijt ben dan "winst" uit een aangifte zou halen.

Apoc
02/09/10, 14:14
Ik heb tot op heden geen aangifte gedaan. Het feit dat ik er nu geen last meer van heb en de betreffende persoon nog steeds peentjes zweet omdat hij bang is dat ik zijn naam bekend maak is voor mij op dit moment voldoende.

Misschien kun je hem een verklaring laten afleggen (op papier), waarbij je stelt dat de zaak is afgedaan indien er geen herhaling optreedt. In die verklaring moet dan omschreven worden wat hij precies heeft gedaan, wat zijn intenties daarmee waren, etc. Mocht hij dit weigeren, dan kun je hem zeggen dat je aangifte zult doen. Ik denk echter dat hij er wel mee in zal stemmen, omdat jij in ruil daarvoor instemt met het feit dat de zaak is afgedaan.

Zo te horen zou ik er overigens niet al te veel achter zoeken. Het klinkt mij in de oren als een wanhopig en kinderachtig figuur, wie geen betere manier kon bedenken om je aandacht te trekken.

MiesArt
02/09/10, 14:27
Dat laatst wat je zegt klopt zeker @Apoc.

Het eerste is erg interessant, dat lijkt me ook zeer gangbaar en ik vermoed ook dat hij hiermee in stemt. Dank voor deze goede tip!