PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat mag je verwachten bij een unmanaged VPS?



Mark17
14/08/10, 14:54
Zoals meerdere partijen hier op het forum bieden wij VPS aan als dienst. Hierbij hebben wij simpel gezegd managed en unmanaged als variant (naast verschillende pakketten).

Wat mag een klant wel en niet verwachten bij een unmanaged VPS (zonder meerkosten)?

Hieronder vast wat ik zo heb als idee hierover.
Wel:
- Uptime
- Root toegang/administrator toegang (het is immers unmanaged, variant afhankelijk van het besturingssysteem)
- RAM/hardeschijfruimte/dataverkeer (wat dus bij de VPS wordt afgenomen, niet meer)
- Helpdesk die ze kunnen bellen/mailen/etc. over vragen mbt de VPS (niet over de software op de vps, maar bijvoorbeeld wel voor reboots/reinstalls/etc. als er geen controlpanel is daarvoor)
Niet:
- Beheer
- Helpdesk die ze kunnen bellen/mailen/etc. over software geinstalleerd op de VPS

Bij een managed variant worden hier vaak duidelijke afspraken over gemaakt en zal het afhankelijk van de afspraken anders zijn in veel gevallen. Daarom enkel de vraag over unmanaged/zonder SLA.

Hoe denken jullie hierover?

easy2host
14/08/10, 14:59
Wij geven alle vps klanten gewoon een SLA, dan staat er duidelijk in wat een klant wel en niet kan verwachten van je. Je kan voor unmanaged een een sla maken, is er nooit onduidelijkheid.

Met bovenstaan ben ik het wel eens.
Moet zeggen dat wij meestal de mensen ook even helpen met hun software als ze een probleem hebben. Als dit sporadisch is dan ontvangen ze hier geen factuur voor. Stukje services is ook belangrijk he.

Mark17
14/08/10, 15:24
Wij geven alle vps klanten gewoon een SLA, dan staat er duidelijk in wat een klant wel en niet kan verwachten van je. Je kan voor unmanaged een een sla maken, is er nooit onduidelijkheid.

Dit kunnen we inderdaad ook nog gaan doen, hoewel er dan ook nog partijen zullen zijn die het moeilijk begrijpen ga ik vanuit.


Moet zeggen dat wij meestal de mensen ook even helpen met hun software als ze een probleem hebben. Als dit sporadisch is dan ontvangen ze hier geen factuur voor. Stukje services is ook belangrijk he.

In de praktijk doen we vaak ook wel wat extra als service, echter als er extreme drukte is dan blijft dit als eerste liggen. Daarnaast gaat het er om wat ze kunnen verwachten als minimum (meer service leveren kan natuurlijk altijd nog). Om heel eerlijk te zijn speelt hier in de praktijk ook mee hoe een klant communiceert en of hij al langer klant is.

Firewall om bepaalde rotzooi tegen te houden hebben wij op de gateways staan (verkeer moet er overheen). Backups maken we ook (maar enkel voor het geval er een probleem is met het storage platform) en updates doen we niet (het is niet voor niks unmanaged), als een klant er om vraagt en de logins verstrekt doen we de updates meestal wel even (service).

systemdeveloper
14/08/10, 15:31
Wij backuppen en monitoren de boel ook nog. En meestal (in overleg) trappen we ook nog wel eens een update aan. Ik weet dat dit dan wel meer naar managed trekt dan naar unmanaged, maar ik word er ook niet erg vrolijk van als ik 20 rotte en lekke vpssen in mijn netwerk heb.

easy2host
14/08/10, 15:33
Ik sluit me wel bij je aan, er zal altijd wel wat onduidelijkheid blijven.
Je kan wel duidelijk in je sla zetten of iets er wel of niet ondervalt.

Ik denk dat je zoveel mogelijk duidelijk moet vermelden, discussies voorkom je toch niet.

Tja, bij ons hebben klanten met managed diensten ook voorrang op unmanaged diensten (als het gaat om vragen / hulp uiteraard).

jeffrey
14/08/10, 19:29
Wij geven alle vps klanten gewoon een SLA, dan staat er duidelijk in wat een klant wel en niet kan verwachten van je. Je kan voor unmanaged een een sla maken, is er nooit onduidelijkheid.

Sinds +/- 1 jaar doen wij dit ook omdat we toch vaak onduidelijkheid bij klanten merkte.
Eerder hadden we ook de opdeling in Unmanaged en Managed (daarnaast was het nog mogelijk een SLA af te sluiten).

Nu leveren we standaard een SLA0 bij een VPS zodat voor de klant duidelijk is wat hij heeft en wat niet. De benaming laten we ook terugkomen in het contract en op de facturen zodat er geen misverstand kan ontstaan.

Tot nog toe alleen maar goede ervaringen met deze nieuwe opzet.

maxnet
15/08/10, 17:49
- Een optie om eigen ISOs in de virtuele cd-rom te stoppen.

Een klant moet als de nood hoog is zelf een rescue systeem kunnen booten, of een disk image kunnen maken, en niet afhankelijk van de provider zijn.

avanmessen
15/08/10, 18:50
Standaard bij alle VPSen hier is 24*7 uptime monitoring via ping.
Updates worden aangeraden en een beetje support in geval van
problemen hierbij is uiteraard gratis.

PimEffting
16/08/10, 11:23
Juist om dit soort discussies te voorkomen, leveren wij geen unmanaged diensten. Eindgebruikers zijn vaak niet handig genoeg om dit goed te onderhouden, terwijl gebruikers zoals automatiserings- en hostingbedrijfjes vaak andere oplossingen nemen (colo/dedicated).

Onze klanten kunnen kiezen voor twee niveaus aan management: supported en managed. Bij supported doen wij het systeembeheer (backups, monitoring, systeemupdates) bij managed gaan wij nog iets verder (24x7, performance tuning, geen root).
Zo houden we alles duidelijk en wordt discussie voorkomen. Plus dat we achter de kwaliteit kunnen staan.

opinion
16/08/10, 16:57
En wat nou, Pim, als een ervaren hoster bijvoorbeeld een fallback nameserver VPS bij je af wilt nemen?

Ga je deze dan ook per definitie met supported en managed SLA leveren, of geef je hun de mogelijkheid toch zelf de server te onderhouden?

Randy
16/08/10, 20:44
Ik werk zelf bij een Managed hosting provider (DHPA'er) en we leveren drie servicelevels voor support, die verplicht zijn bij afname van VMware servers of een dedicated server:
- Supported Hosting
- Managed Hosting
- Missioncritical hosting

Back-ups en status/trend/applicatie monitoring alsmede support-uren zijna atijd inbegrepen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor hard- en software-beheer. Het laatste wat je immers wilt is 'troep' in je netwerk!
Bij managed hosting en hoger grijpen we ook ('s nachts en in het weekend) actief in. Er is een roulatie en er is altijd een 1e en 2e-lijns storingsdienst-medewerker beschikbaar.

Klanten krijgen daarbij overigens wel een sudo account (Linux) of een user die lid is van de Administrator group (Windows). Pas waneer we merken dat dit problemen geeft door bijvoorbeeld het gebrek aan technische kennis bij de klant, zullen we uiteraard ingrijpen en de sudo-rechten sterk beperken. Dit is gelukkig echter nog bijna nooit voorgekomen in de geschiedenis die terug gaat tot 1997.

PimEffting
17/08/10, 10:24
En wat nou, Pim, als een ervaren hoster bijvoorbeeld een fallback nameserver VPS bij je af wilt nemen?

Ga je deze dan ook per definitie met supported en managed SLA leveren, of geef je hun de mogelijkheid toch zelf de server te onderhouden?
Dit is voor ons geen interessante dienst om te leveren, tenzij wij het volledige hostingplatform leveren (dat dan weer managed is). Denk niet dat iemand 100+ Euro per maand wil betalen voor zijn fallback nameserver ;)
We zitten gewoon niet dat marktsegment. Er zijn andere aanbieders die veel beter ingericht zijn in het aanbieden van eenvoudige, onbeheerde VPSjes. Die laat ik dan graag hun werk doen.

Ramon Fincken
17/08/10, 20:27
Mis ik nog hardwareonderhoud (valt deels onder uptime .. )

xaban
18/08/10, 06:54
Mis ik nog hardwareonderhoud (valt deels onder uptime .. )

Of je VPS nou managed is of niet, hardware moet je altijd onderhouden, omdat er meerdere klanten op 't zelfde stukje hardware draaien.

Ramon Fincken
18/08/10, 18:49
Of je VPS nou managed is of niet, hardware moet je altijd onderhouden, omdat er meerdere klanten op 't zelfde stukje hardware draaien.

Ja nouja .. de titel is .. wat mag je verwachten bij een unmanaged VPS. En als daar uptime staat vind ik dat hardware onderhoud er gewoon bij moet, ook al is het vanzelfsprekend.

systemdeveloper
18/08/10, 22:52
'een tevreden klant'... anders heb je aan je vps 0,0 ;)

SHQ
19/08/10, 11:17
Het lijkt me logisch dat hardware onderhoud voor de hoster standaard moet zijn op platformen waar meerdere users op zitten. Of dit nu een VPS platform of simpele shared hosting is doet er niet toe. Dit geld ook voor dedicated servers, Immers kan een hurende partij niet bij de hardware.