PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS prijs berekening



-FoX-
12/08/10, 12:29
Naar aanleiding van een reactie in een ander topic, is het misschien meer verstandig om hier een algemeen topic over te starten.

Ik vind het persoonlijk namelijk heel moeilijk om de correcte prijs van een VPS configuratie te berekenen. Natuurlijk weet ik wel dat dit afhankelijk is van alle systeem en netwerk eisen die gesteld worden, maar ik vind het juist moeilijk om de juiste balans te vinden tussen de factoren die meerekenen en toch niet te gedetailleerd worden.

Momenteel gebruik ik volgende factoren in eigen berekeningen:
- Disk space
- Memory
- Traffic
- IP address
- OS (win/lin)
- Extra software (plesk, da, etc)

waarbij memory het zwaarste doorweegt. Sommigen gebruiken ook CPU in de berekeningen, maar dit is niet echt transparant naar de eind klant toe. Hij weet m.a.w. niet precies wat hij hiervoor moet verwachten.

Hoe ga ik dan te werk?
Ik bereken de totaal prijs voor de aankoop van een server, inclusief colocatie, leasing, etc over een periode van 3 jaar (afschrijving). Daarna probeer ik te schatten hoeveel VPS systemen op dit systeem kunnen draaien en maak ik een onderverdeling waarbij het geheugen het meeste doorweegt. Dit is eigenlijk natte vinger werk en niet gemakkelijk. Zeker als je nog niet erg veel klanten hebt (20-tal VPS'en).

Hoe ga jij te werk en wat vind je nét wel heel belangrijk in deze berekening?

djalken
12/08/10, 12:45
Vergelijkbaar als jij doet, al houden we er bij aanschaf ook rekening mee hoeveel geheugen een server maximaal aankan (uitbreiden van geheugen kan natuurlijk als je een server niet vol stopt)

wonko
12/08/10, 12:47
ik zie geen vermelding van bvb uren werk per maand om alles in orde te houden en gecontroleerd te houden, of bvb support-contract/prijs voor de hardware

ik neem aan dat je er nog een winstfactor in inrekent ook, anders kan je beter gewoon onmiddellijk stoppen ;-)

-FoX-
12/08/10, 12:54
Natuurlijk wordt er met een winstmarge gerekend, maar alvorens een winstmarge te bepalen, moeten de kosten wel duidelijk zijn. De eindprijs berekenen is niet veel meer dan er een bepaald percentage van winst bij te tellen :)

Ik werk met een forfaitair aantal uren per maand per server (incl. het gekozen SLA), maar dit is geen exacte wetenschap en hangt veeleer af van de klant die er op dat moment nog niet is.

Mark17
12/08/10, 15:02
Momenteel gebruik ik volgende factoren in eigen berekeningen:
- Disk space
- Memory
- Traffic
- IP address
- OS (win/lin)
- Extra software (plesk, da, etc)


Wij kijken ook naar:
- Aantal CPU cores een klant kan gebruiken
- Beheer/SLA indien de klant dat wil
- Tijd die naar verwachting kwijt is voor support
- Kosten om de factuur te versturen

Tot slot komt er nog een marge bij (winst).

Overigens gaan wij voor de hardware niet uit van een periode van 3 jaar draaien, wij gaan uit van dat we hem na een jaar grotendeels mogen vervangen. Met name hardeschijven rekenen we geen 3 jaar voor (hiervoor gaan we uit van 1 jaar in de kostprijs berekening). Het kan beter mee zitten dan dat het tegen zit en er dan niet voldoende geld is.

orbitdiensten
12/08/10, 23:18
Naast de kosten die jij noemt inderdaad, is er nog : wil de klant een SLA? verwacht support tijd (echte SLA's kun je geld mee verdienen, of flink geld kosten)