PDA

Bekijk Volledige Versie : Afspraken niet nagekomen, nu het geld nog terug.



Herbert
11/08/10, 04:29
Een tijd terug had ik een advertentie hier geplaatst omdat ik iemand zocht voor spoed opdrachten.
Er kam op 21 Juni 2010 een reactie binnen van iemand die ruime ervaring had (zei die)
Na diverse e-mails en omdat ik op vakantie ging heb ik hem een opdracht gegeven om met spoed een website te bouwen.
Ik vertrouwde hem volledig, ik heb hem ook gezegd neem maar contact met mijn klant op en maak maar een prijs.
Nu bijna 2 maanden later was er nog steeds geen website gemaakt voor de klant van mij, wel is er een standaard template geupload en verder niets mee gedaan.
Wat is nu het geval..
Aan degene waar ik de opdracht uitbesteed heb die had eerst 50% van het totale bedrag gevraagd, daarna wilde die het volledige bedrag hebben voordat hij verder ging.
De klant van mij wist niet beter, zij dachten dat het een kennis van mij was en vertrouwden hem ook.
Nu is het totale bedrag betaald aan degene waar ik de opdracht aan gegeven had om een website te maken.
Het lampje ging branden hier doordat hij mij mailde met de vraag of ik de template niet kon inplenteren in Joomla omdat hij daar geen verstand van had.
Verder ben ik er vandaag achter gekomen dat enkele domeinnamen van hem zijn afgesloten en dat de B.V. waar die werkte in een verhuizing zit of verdwenen is.
Ook moest het bedrag enkele weken geleden overgemaakt worden naar een andere naam.
Ik krijg ook geen reacties meer op mijn e-mail terwijl die mijn klant vandaag nog gemaild had.
Ik heb vandaag nog wel een e-mail gestuurd met het verzoek het totale bedrag terug te storten wegen het niet nakomen van de afspraken.

Nu komt de ham vraag, welke stappen kan ik nu verder gaan ondernemen?

p/s
waar het overgaat die is ook lid hier op het forum!

Bart L
11/08/10, 08:33
Hmm het e.a. hangt wel een beetje van het bedrag af. Eerlijk gezegd heb ik dit soort dingen zelden goed zien aflopen. Je hebt een email wisseling met een BV zeg je? In ieder geval het e.a. schriftelijk melden naar adres van de BV. Mocht het bedrag richting de mid x.xxx gaan, dan zou ik maar eens naar een advocaat gaan bellen.

Mocht er een curator aan te pas komen, dan wordt je namelijk gewoon 1 van de schuldeisers, dus enige haast is dan wel geboden.

Geert-Jan
11/08/10, 10:46
Ik zou ook kijken wat het bedrag is. In principe ga ik meestel ook door toe er wat te halen valt.
In gebreke stellen kan altijd, maar van een kale (BV) kip valt niet te plukken.
Je wint dan meer met de 'schandpaal'.....

verdonn
11/08/10, 11:03
Het Bedrag....hier hangt jammer genoeg veel van af...als het om een relatie klein bedrag gaat dan kunnen de kosten voor advokaat/incasso veel hoger oplopen dan het uiteindelijk de recupereren bedrag...

Makkelijk is het niet..heb het zelf meegemaakt met een aanzienlijk bedrag en als het op de wet aankomt...:thumbdown:...

De schandpaal is soms handiger...;)

Herbert
11/08/10, 11:26
De schandpaal is soms handiger...;)
Dat kan altijd nog, misschien leest die wel mee hier?
Als die mij alsnog belt dan kan ik een fatsoenlijke oplossing aanbieden zodat alle partijen tevreden zijn.

cfmweb
11/08/10, 11:36
Heb je hier wat over op papier staan naast de e-mail wisseling? Ik bedoel zoiets als een opdrachtbevestiging, ondertekend door beide partijen?
Anders kun je misschien beter even langs gaan en de dingen met een kop koffie erbij even terug op de rails zetten voordat je een advocaat gaat zoeken.

Herbert
11/08/10, 12:49
Ik heb even de IP nummers opgezocht in de mail headers.
112.78.155.254 = Indonesia
125.167.106.130 = Jakarta

Deze persoon werkt vanuit Indonesie
Stom dat ik dat niet eerder gezien had.

Ik weet niet of het te vroeg is om de naam bekend te maken hier dus ik wacht nog even.
Voor degene die ook opdrachten uitbesteden kijk even het IP nummer na van de mail!
De naam begint met "C"

Geert-Jan
11/08/10, 12:59
Ik weet niet of het te vroeg is om de naam bekend te maken hier dus ik wacht nog even.
Voor degene die ook opdrachten uitbesteden kijk even het IP nummer na van de mail!
De naam begint met "C"

Daar moet je i.d.d. mee oppassen, ik geloof ook niet dat dat 'zomaar' getolereerd wordt. Na overleg mogelijk wel, + ban.
Want ook hier geldt: (en ik geloof je bijna volledig, ik ken je niet als een kwaadwillend persoon), het is een verhaal van 1 kant....

Herbert
11/08/10, 13:10
Daar moet je i.d.d. mee oppassen, ik geloof ook niet dat dat 'zomaar' getolereerd wordt. Na overleg mogelijk wel, + ban.
Want ook hier geldt: (en ik geloof je bijna volledig, ik ken je niet als een kwaadwillend persoon), het is een verhaal van 1 kant....
Ik doe dat ook niet zomaar, maar ik denk dat ik zo genoeg informatie heb gegeven om anderen te waarschuwen.
Mijn vermoeden is ook dat die onder meerdere namen actief is hier, ik kan dat niet bevestigen omdat ik nog geen bericht heb gehad van een Moderator.

dreamhost_nl
11/08/10, 14:40
Ik heb even de IP nummers opgezocht in de mail headers.
112.78.155.254 = Indonesia
125.167.106.130 = Jakarta


Het kan natuurlijk ook dat die persoon het weer door heeft gespeeld aan een derde partij (in Indonesië) en dat die derde partij zijn afspraken weer niet nakomt. Maakt overigens niets uit qua schuldvraag die blijft natuurlijk hetzelfde.

maxnet
11/08/10, 14:50
Ik heb even de IP nummers opgezocht in de mail headers.
112.78.155.254 = Indonesia
125.167.106.130 = Jakarta

Deze persoon werkt vanuit Indonesie
Stom dat ik dat niet eerder gezien had.


Maar de betaling is wel naar een Nederlands rekeningnummer overgemaakt?
Zou dan de Nederlandse partij aanspreken.

Herbert
11/08/10, 15:30
Maar de betaling is wel naar een Nederlands rekeningnummer overgemaakt?
Zou dan de Nederlandse partij aanspreken.
De factuur is van een B.V. die gestaakt is met haar activiteiten maar die bestaat nog wel.
Het geld is niet overgemaakt naar hem, op de factuur staat:

Gaarna direct te voldoen op rekeningnummer ABN Amro xx.xx.xx.xx tnv XXX Xxxxxxx
(Tijdelijk ander rekeningnummer ivm Verhuizing) onder vermelding van uw factuurnummer
XXXXXXXX.

Mijn klant had dit overgemaakt naar hem, maar wel vreemd dat tijdens een verhuizing een tijdelijke andere rekening nummer is.

Voor de rest kan ik nu niets meer vertellen i.v.b. met verdere maatregelen die gestart zijn.

pierce
11/08/10, 15:33
Ik heb even de IP nummers opgezocht in de mail headers.
112.78.155.254 = Indonesia
125.167.106.130 = Jakarta

Deze persoon werkt vanuit Indonesie
Stom dat ik dat niet eerder gezien had.

Ik weet niet of het te vroeg is om de naam bekend te maken hier dus ik wacht nog even.
Voor degene die ook opdrachten uitbesteden kijk even het IP nummer na van de mail!
De naam begint met "C"

Kan ook goed een proxy zijn geweest natuurlijk, en dat het dus wel een persoon uit nl betreft.

BsHosting
11/08/10, 15:49
Hoe lullig het ook is als je op vakantie gaat moet je dit soort opdrachten niet doen als je er geen tijd voor hebt en ook geen controle over de gang van zaken verder kan hebben.

Een bv die zijn bedrijf staakt kan en mag ook geen facturen meer versturen, op dat moment moet er al een belletje gaan rinkelen.

Ik hoop voor je dat het opgelost wordt voor je maar denk eerder dat je flink genaaid bent nu.
Dat rekeningnr is niet voor niks gewijzigd, immers ff cashen nog waar niemand meer kan aankomen.

Succes.

EK-Media
12/08/10, 11:06
Ik ben inderdaad ook van mening dat het niet echt slim is als je op vakantie gaat, je kan er totaal geen controle op uitoefenen en iemand waarmee je net kennis maakt via een forum is dat een erg groot risico.
Neemt niet weg dat wat deze persoon doet totaal niet door de beugel kan natuurlijk en dat ik hoop dat je er snel met hem uitkomt of een oplossing weet te vinden, zorg er alleen wel voor dat jou klant hier het minst onder te leiden heeft, dat is wel zo netjes,

Herbert
13/08/10, 11:34
Tot nu toe kom ik er nog niet uit met hem.
Hij wenst de communicatie te eindigen met mij en hij wil het verder afhandelen met de klant van mij.
Waar het op neer komt is:
1: Ik heb hem op die opdracht gezet, ik zou mijn deel er van mee krijgen.
2: Hij mocht zelf een offerte uitbrengen, maar ik heb nooit gezegd dat hij de klant mocht factureren.
3: Hij heeft mijn klant vervolgens gefactureerd en het volledige bedrag is aan hem betaald.
4: De nieuwe website is niet opgeleverd binnen het afgesproken termijn ondanks zijn beloftes.
5: Hij handelt nog steeds onder een B.V. naam waarvan de activiteiten gestaakt zijn.
6: Alle e-mails komen uit Indonesië (tenminste van mijn correspondentie met hem)
7: Volgens de logfiles heeft die in 2 maanden tijd alleen maar een template geupload en er verder niets mee gedaan terwijl het een spoed opdracht was.

Nu gooit hij het ook erop dat ik hem niet gezegd had dat er een nieuw systeem opgezet moest worden.
Ik heb hem duidelijk gezegd dat het een nieuwe website moest worden.
Er stond een oude Joomla op uit 2007, hij dacht dus dat die in een nieuw jasje gestoken moest worden.

Inmiddels staat er een nieuwe website op door mij en de klant is tevreden.
Ik heb hem 200,- euro aangeboden om hem tegemoet te komen voor de "werkzaamheden" eventuele onkosten en dat weigert die.
Vervolgens kreeg ik te horen dat ik geen klant van hem ben, en ik kon niets bewijzen omdat er niks op papier staat.

Conclusie: Mijn klant krijgt zijn geld niet terug en hij wenst geen zaken meer met mij te doen.

Triloxigen
13/08/10, 11:40
Hoezo geen bewijs, je hebt alles toch per email gedaan?

BsHosting
13/08/10, 11:40
2: Hij mocht zelf een offerte uitbrengen, maar ik heb nooit gezegd dat hij de klant mocht factureren.
3: Hij heeft mijn klant vervolgens gefactureerd en het volledige bedrag is aan hem betaald.


Aan wie is de offerte verstuurd aan jou of aan die klant, indien het 2e heb jij gewoon pech je had nl een offerte voor jou moeten vragen.

Als het dus het 2e is staat ie wel in zijn recht hij heeft immers de afspraak met de klant.

Wat er dan verder niet goed gegaan is in dat geval is een probleem tussen hem en jouw klant jij bent immers geen partij meer.

Ik denk dat je in de toekomst eerst beter na moet denken en dan pas op vakantie gaan of dit soort opdrachten dan gewoon niet aanpakken.
Hier zul je gewoonweg niks van terug zien ben ik bang, het enigste wat je klant kan doen is een advocaat in de arm nemen en hem dagvaarden en geld terug eisen omdat er niet geleverd is conform offerte.

Jij kan gewoonweg niks doen jij bent buitenspel gezet.

Herbert
13/08/10, 11:54
Hoezo geen bewijs, je hebt alles toch per email gedaan?
Ik denk dat dit ook voldoende bewijs is.


.... het enigste wat je klant kan doen is een advocaat in de arm nemen en hem dagvaarden en geld terug eisen omdat er niet geleverd is conform offerte.

Jij kan gewoonweg niks doen jij bent buitenspel gezet.
Er is ook niet geleverd conform offerte.
Als alle partijen er niet uitkomen dan blijft er dat nog over denk ik.

BsHosting
13/08/10, 11:59
Jij bent helaas geen partij in deze.

Normale gang van zaken zou zijn jij vraagt een offerte aan die persoon en jij maakt een offerte voor jou klant.
Nu is de offerte naar de klant gegaan vanaf die andere persoon dus heb jij gewoonweg geen enkel recht.

Het klinkt lullig maar het is wel zo.

Je kan je klant wel ondersteunen maar daar zal het ook bij blijven ben ik bang.

Herbert
13/08/10, 12:08
Jij bent helaas geen partij in deze.
Dat begrijp ik "deels"
Ik kom natuurlijk ook voor mijn klant(en) op, ze krijgen zeker ondersteuning van mij.
Mijn klant kan het geld wel terug vorderen wegens het niet nakomen van ....

BsHosting
13/08/10, 12:11
Dat begrijp ik ook wel, je gunt niemand deze situatie.

Jij wilt je klant tevreden houden dat zou ik ook doen, maar je klant zal toch echt zelf actie moeten ondernemen nu.
Vraag anders Arnoud van ICT recht eens wat de mogelijkheden zijn.

Triloxigen
13/08/10, 12:20
Ik denk dat dit ook voldoende bewijs is.

Emails zijn in ieder geval gewoon rechtsgeldig.

XBL
13/08/10, 17:02
BsHosting slaat de spijker op de kop, je bent geen partij in deze.

Als ik jouw verhaal verder lees, stinkt het gewoon aan alle kanten, dus ik zou snel stappen ondernemen om de schade te beperken.

De BV staat nog wel in het handelsregister? Wellicht dat het adres Nederlands is, je zou dan altijd daar even op visite kunnen gaan.

Anders een jurist in de arm nemen (nouja, je klant) en je laten informeren. Een mogelijkheid is een faillissement aanvragen, maar dan zul je andere schuldeisers moeten vinden. Mocht er dan gewoon geld zijn, wil met nog wel eens over de brug komen.

maxnet
13/08/10, 17:39
Follow the money.


De factuur is van een B.V. die gestaakt is met haar activiteiten maar die bestaat nog wel.
Het geld is niet overgemaakt naar hem, op de factuur staat:

Gaarna direct te voldoen op rekeningnummer ABN Amro xx.xx.xx.xx tnv XXX Xxxxxxx
(Tijdelijk ander rekeningnummer ivm Verhuizing) onder vermelding van uw factuurnummer
XXXXXXXX.


Staat het rekeningnummer op naam van de BV?

Indien dat onbekend of niet het geval is, de klant een briefje aan zijn bank laten schrijven dat deze een overschrijving heeft gedaan naar een verkeerd rekeningnummer, zonder in details te treden.

De begunstigde krijgt dan van zijn bank een standaard brief met het verzoek het bedrag terug te storten.
Doet deze dat niet, dan kan jouw klant de NAW gegevens van de begunstigde opvragen, en kan de klant hem zelf aanspreken.


De factuur is van de BV, je mag er dan ook vanuit gaan dat de klant een (al dan niet betwiste) overeenkomst heeft met de BV.
Als deze geld overgemaakt heeft naar een of andere particulier, zou je dat als een onverschuldigde betaling kunnen beschouwen.

Herbert
13/08/10, 19:12
XBL:
De BV staat nog wel in het handelsregister, het adres is Nederlands.
Ik heb gebeld naar het nummer van die B.V. en ze zijn niet te bereiken omdat ze op dat adres niet meer aanwezig zijn (verhuizing zeggen ze).
En waar ze zitten weet niemand, de KvK zegt dat ze geen adres wijziging hebben doorgekregen.
-
Maxnet:
Degene waar het overgaat die heeft vandaag nog ingelogd op: 13 August 2010 11:10
Dus ik kan weinig zeggen welke stappen er ondernomen gaan worden.

Van mij mag er een slotje op i.v.b. met het onderzoek wat gaande is.

p/s Iedereen heel vriendelijk bedankt voor de antwoorden die gegeven zijn!

jeffrey
14/08/10, 11:22
Vervelende situatie natuurlijk en belachelijk dat mensen dit op zo'n manier doen.
Echter ben ik van mening dat je het zelf ook niet heel slim hebt aangepakt maar dat is het gevaar van 'een paar procent willen meepakken'.

Het is niet erg als je het zelf niet kan leveren en geen goede partner voor je klant weet maar verbind dan je klant niet aan een onzekere factor als iemand van een forum waar je zelf nooit zaken mee hebt gedaan.

Je bent echt niet de eerst waar dit gebeurd en denkt, had ik die paar procent maar laten zitten en de klant gewoon gezegd dat ik het niet kon leveren.

In ieder geval succes met de vervelende situatie, ik ben bang dat er nog maar weinig te halen is.

Herbert
14/08/10, 12:46
Jeffrey bedankt voor je antwoord.

Inmiddels heb ik bericht van de Gerechtsdeurwaarder:
-
Ik ben de eigenlijke opdrachtgever en ik kan debiteur aansprakelijk stellen wegens wanprestatie.
-
De klant van mij die kan eigenlijk weinig doen in dit geval, maar ik dus wel.
Vooralsnog zoek ik een nette oplossing zodat iedereen tevreden is.
Indien dit niet lukt dan zijn er nog legio opties over voor mij.

jeffrey
14/08/10, 13:51
Herbert,

Graag gedaan.
Verassend, hopen in ieder geval dat er nog wat te halen is.

BsHosting
14/08/10, 18:32
Ik ben de eigenlijke opdrachtgever en ik kan debiteur aansprakelijk stellen wegens wanprestatie.
-
De klant van mij die kan eigenlijk weinig doen in dit geval, maar ik dus wel.

Ik zou het aan een jurist vragen ipv een deurwaarder die praat als een kip zonder kop.
Klant heeft een offerte aanvaard van die andere persoon, jij staat in dit verhaal compleet buitenspel.

Er kan evt bij een rechtszaak wel sprake zijn dat jij moet getuigen, maar jouw klant heeft de offerte van de andere partij aanvaard en die ook betaald dus is jouw klant degene die actie moet en kan ondernemen niks meer niks minder.

Dezo
16/08/10, 21:15
Misschien dat de naam hier gewoon posten ook wat kan helpen.

Herbert
16/08/10, 23:19
Misschien dat de naam hier gewoon posten ook wat kan helpen.
Met toestemming van de moderators wil ik zijn naam wel plaatsen.
Trouwens de moderators weten hiervan, ik heb ze vorige week al een bericht gestuurd.
Ik ga nooit iemand zomaar beschuldigen of zwart maken, maar ik weet heel goed waar ik nu mee bezig ben!
-
Hij laat nog steeds niks meer van zich horen, de klant van mij heeft ook niets meer van hem gehoord.
Zijn laatste login was 16 August 2010 10:43, dus hij leeft nog wel.

Herbert
30/09/10, 17:18
We zijn al weer een paar weken verder..
Inmiddels heb ik het adres van de rekeninghouder waar het geld naar toe is gegaan, dus ik kan verdere stappen gaan ondernemen.
Ik weet dat die mee zit te lezen hier, dus ik ga hier niet verder discussiëren.
Zijn laatste inlog was op: 28 September 2010 07:59

Van mij mag er wel een slotje op, ik ga het nu op mijn eigen manier doen.
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

opinion
30/09/10, 17:25
Eh, het klinkt alsof je nu voor eigen rechter gaat spelen. Laat alsjeblieft weten dat dat niet zo is, anders is dit een verloren zaak en zit je zelf straks alleen nog maar meer in de problemen door deze persoon.

T. Verhaeg
01/10/10, 15:09
Zo draaien wellicht de rollen om zoals Patrick ook al aangeeft, zou daar toch even (hoe moeilijk het ook is) officieel in blijven.

Herbert
01/10/10, 15:31
Even een toelichting nog.
Met de op te tekst "op mijn eigen manier doen" betekend niet dat ik het recht in eigen hand neem.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik het op een manier ga doen zoals het nu in mijn hoofd zit.
De persoon waar het overgaat logt hier regelmatig in, en het lijkt me niet verstandig om hier te gaan vertellen welke opties er open staan voor mij.
Dus nogmaals ik neem het recht niet in eigen hand, er zijn genoeg andere middelen.

T. Verhaeg
01/10/10, 15:36
Goed om te horen dat je het toch nog allemaal relatief 'netjes wilt houden' om jezelf te beschermen, succes met de hele zaak!

opinion
01/10/10, 22:35
Jep, bedankt voor de toelichting. Alle succes - en het terug krijgen van je domein - gewenst!

Herbert
23/11/10, 12:29
Ik ga er vanuit dat het een zaak wordt, zijn er nog meerdere gedupeerd door A. E. van C*b**P*y ?
Zo ja neem dan even contact met mij op.

Herbert
29/11/10, 14:29
Ik had €4.50 overgemaakt op de rekening waarop €750,- euro was gestort door de klant van mij, daarna heb ik de bank gebeld en gezegd dat ik een vergissing had gemaakt.
De bank heeft geprobeerd voor mij de €4.50 terug te krijgen maar dat is niet gelukt, hierop heb ik een schrijven gehad van de bank met het adres.
Het adres is:
Graanstraat 6
1097TC Amsterdam
Vorige week heb ik een aangetekende brief verzonden naar dit adres en die kreeg ik vandaag ongeopend terug (verkeerd adres staat erop)
Waar het omgaat is CyberPay B.V. en die had een ander adres in Amsterdam, maar de rekening houder is W.J.H. B***** op het adres van Surfyou
Snappen jullie het nog?
A. Ebbeling is actief onder 2 namen op dit forum (dubbele account) namelijk Surfyou en CyberPay
-
cyberpay.nl was verlopen die heb ik zondag geregistreerd, daarmee heb ik nog plannen.

The-BosS
29/11/10, 14:33
De bank heeft geprobeerd voor mij de €4.50 terug te krijgen maar dat is niet gelukt, hierop heb ik een schrijven gehad van de bank met het adres.
Het adres is:
Graanstraat 6
1097TC Amsterdam
Vorige week heb ik een aangetekende brief verzonden naar dit adres en die kreeg ik vandaag ongeopend terug (verkeerd adres staat erop)


Dan zou ik dat ook even laten weten aan de bank met de vraag "kun je me dan nu het echte adres even geven of hebben jullie je handel zelf niet op orde".

Herbert
29/11/10, 14:46
Ik heb zojuist nog met de bank gebeld en het adres bestaat wel degelijk.
Mijn naam stond achter op de aangetekende brief, daarom hebben ze hem denk ik geweigerd.
Het spijt me dat ik nu namen ga noemen hier, maar hier wordt ik ziek van..

The-BosS
29/11/10, 15:21
Geen idee hoe dat in nederland zit, maar in belgie is het weigeren van een aangetekende brief/zending wel iets anders dan persoon/bedrijf is niet meer op deze locatie gevestigd. Weigeren doet de persoon in kwestie, verkeerd adres is iets wat de post (tnt) doet.

Herbert
01/12/10, 02:00
Ik had niet goed gekeken..
De eerste keer waren de bewoners vertrokken/onbewoond.
Hierna wederom een aangetekende brief verzonden nadat ik er zeker van was dat daar wel iemand woonde.
30.11.2010:
Zending geweigerd door geadresseerde. Retour afzender
-
Als iemand een aangetekende brief weigerd zonder dat hij/zij weet wat er in staat dat zegt ook al genoeg over de handelswijze van deze figuren.

Dezo
01/12/10, 13:14
We hebben jaren geleden eens iets laten maken door Surfyou. Uiteindelijk na veel moeizame contacten en wat druk zetten is alles wel opgeleverd, maar het was wel zeer moeilijk contact leggen elke keer.