PDA

Bekijk Volledige Versie : Waardebepaling bedrijf



Dan
10/08/10, 12:45
Beste mensen,

Ik heb een vraag betreffende de waarde van een webhostingbedrijf in verband met een eventuele overname om in te stappen in de hostingwereld.

Het betreffende bedrijf heeft een omzet van 8000 euro per jaar waarvan 4000 euro per jaar winst. De klanten bestaan voornamelijk uit mkb (ongeveer 50 stuks).

Hiernaast zou het bedrijf nog een aantal servers hierbij verkopen en overige hardware.

2 * (server met T2450 2.0 ghz - 2048mb DDRII - 160GB SATA)

1 * (xeon 5148 dual core 2.33 ghz - 2048MB DDRII - 2 * 250GB SATA incl hardware raid)

1 * (xeon x3220 core 2 quad 2,40 ghz - 4096MB DDRII - 2 * 500GB SATA incl hardware raid)

2 * (Xeon 2.4 ghz - 6144MB DDRII - 4 * 250GB SATA incl hardware raid)

1 * (Sempron 64 2400+ - 2048MB DDR - 2 * 160GB SATA incl hardware raid)

1 * 3com switch 2924-sfp plus

1 * apc 7922

1 * iomega 1TB NAS


Zouden jullie een indicatie kunnen geven wat een redelijke prijs is voor het complete bedrijf? Of tips hoe een redelijk bod te bepalen.

Bedankt,
Dan

vDong
10/08/10, 13:16
Beste mensen,

Ik heb een vraag betreffende de waarde van een webhostingbedrijf in verband met een eventuele overname om in te stappen in de hostingwereld.

Het betreffende bedrijf heeft een omzet van 8000 euro per jaar waarvan 4000 euro per jaar winst. De klanten bestaan voornamelijk uit mkb (ongeveer 50 stuks).

Zouden jullie een indicatie kunnen geven wat een redelijke prijs is voor het complete bedrijf? Of tips hoe een redelijk bod te bepalen.


Ik zou zeggen 80% van de omzet (6400) of 2x de netto winst (8000).
Winst zal hier lastig zijn, zeker als alleen de hosting kosten en domeinen worden gerekend als kosten en niet afschrijving/personeel.

De hardware zal niet echt schelen in dit verhaal, varieert van redelijk ok tot ernstig oud.

Erik H.
10/08/10, 13:59
En dan is nog even de vraag wat er onder de "winst" wordt verstaan. Als de verkoper er (als voorbeeld) nog 40 uur per week aan moet besteden is het zelfs een hele dure hobby...

vDong
10/08/10, 14:16
En dan is nog even de vraag wat er onder de "winst" wordt verstaan. Als de verkoper er (als voorbeeld) nog 40 uur per week aan moet besteden is het zelfs een hele dure hobby...

En dan maar hopen dat alles redelijk up-to-date is en je niet nog een hoop geld/tijd hoeft te besteden aan upgrades/fixes/reinstalls

verdonn
10/08/10, 14:42
hardware gaat hier niet veel rol spelen...

Echter wel een berekening maken wat van de omzet effectieve winst is...omzet is een groot woord...netto winst is een groter woord :-)

pdu
10/08/10, 14:43
Ik denk niet dat winst klopt.

De hardware die er staat maakt het noodzakelijk dat je op zijn minst een halve rack hebt. (wel erg krap overigens).

Alleen al daar voor ben je ergens tussen 2000 en 4000 per jaar voor kwijt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst-_en_verliesrekening

De hardware zelf moet je niet naar kijken immers zonder die hardware geen omzet, dus deze hardware heeft in het verleden (niet vergeten) een bepaalde resultaat gefaciliteerd.

Bovendien gaat het om gedateerde hardware waar je op deze site hooguit een paar duizend euro voor zou krijgen, om straks je kosten op peil te kunnen houden (ivm stijgende energie rekening) zul je het toch moeten gaan vervangen.

Iemand schreef 2 keer de netto winst, echter dat zou je allen willen bieden indien je of voornamelijk contracten hebt die nog 2 jaar doorlopen (en dus met weinig doen dat wel terug komt) of dat door naamsbekendheid (of huidige marketingmix) er regelmatig nieuwe aanwas van klanten is waarmee binnen een paar jaar dat geld terug komt.

Vergeet niet mensen verkopen niet zomaar iets, anders koop je straks een kat in de zak en ben je qua tijd en geld straks meer kwijt als wat oude eigenaar heeft ontvangen.

Je kunt jezelf ook de vraag stellen, kan ik met het bedrag dat ik hiervoor wil betalen niet 50 klanten bereiken die eenzelfde omzet bezorgen ?

swedendedicated
10/08/10, 15:21
1x de winst is meer dan genoeg als het zo lees. Vergeet niet dat klanten gewoon weg kunnen lopen bij een overname, in het verleden heb ik weleens verhalen hierover gehoord.

vDong
10/08/10, 15:50
Ik denk niet dat winst klopt.

De hardware die er staat maakt het noodzakelijk dat je op zijn minst een halve rack hebt. (wel erg krap overigens).


Ik kom op 7 servers en een NAS uit, de switch en apc zouden achter de server kunnen zitten, dus 1/4 kast moet makkelijk kunnen.

Overigens komt dat met +/- 7A ook uit op 3500,-

Wat meer zorgwekkend is is maar 50 klanten (7 per server?)

WebMeso
10/08/10, 15:52
Ik kom op 7 servers en een NAS uit, de switch en apc zouden achter de server kunnen zitten, dus 1/4 kast moet makkelijk kunnen.

Overigens komt dat met +/- 7A ook uit op 3500,-

Wat meer zorgwekkend is is maar 50 klanten (7 per server?)

De 50 klanten bestaan uit mkb. Dus het zou ook kunnen zijn dat die mkb's resellen en er dus eigenlijk veel meer "klanten" op staan.

vDong
10/08/10, 15:54
De 50 klanten bestaan uit mkb. Dus het zou ook kunnen zijn dat die mkb's resellen en er dus eigenlijk veel meer "klanten" op staan.

Zo bedoelde ik het niet, bij maar 50 klanten is de kans op wegloop een stuk hoger dan bij 500 eindklanten.

Dan
10/08/10, 19:13
Heb contact op genomen met de verkoper. Hij zegt dat het totale plaatje 4,1 ampere gebruikt. Tevens worden kennelijk 4 servers als dedicated servers verhuurd en 1 server voor prive gebruik.

EK-Media
10/08/10, 21:27
Wij zijn op dit moment toevallig ook veelal in gesprek met partijen om over te nemen om onze groei te bevorderen wij hanteren op dit moment een aankoop marge van 78 % de omzet tot een maximale speling van 82% van de omzet, om onderhandel ruimte te hebben, dat lijkt mij in dit verhaal ook van toepassing.

pdu
10/08/10, 23:32
Wij zijn op dit moment toevallig ook veelal in gesprek met partijen om over te nemen om onze groei te bevorderen wij hanteren op dit moment een aankoop marge van 78 % de omzet tot een maximale speling van 82% van de omzet, om onderhandel ruimte te hebben, dat lijkt mij in dit verhaal ook van toepassing.

Als morgen iemand 75% van omzet bied mag hij het meenemen :thumbup:

Stel iemand heeft 1 miljoen omzet en jij geeft hem 750.000 maar hij heeft maar 1 procent marge, hoe lang doe jij er over voordat jij je overname som hebt terug verdiend ?

vDong
11/08/10, 07:10
Als morgen iemand 75% van omzet bied mag hij het meenemen :thumbup:

Stel iemand heeft 1 miljoen omzet en jij geeft hem 750.000 maar hij heeft maar 1 procent marge, hoe lang doe jij er over voordat jij je overname som hebt terug verdiend ?

Dat klinkt als een bedrijf dat al op het punt staat falliet te gaan, de enige reden om zoiets te doen is als je gelooft dat je flink in de kosten kan snoeien na de overname.

EK-Media
11/08/10, 09:18
Als morgen iemand 75% van omzet bied mag hij het meenemen :thumbup:

Stel iemand heeft 1 miljoen omzet en jij geeft hem 750.000 maar hij heeft maar 1 procent marge, hoe lang doe jij er over voordat jij je overname som hebt terug verdiend ?


Daar heb je inderdaad een punt :innocent: misschien toch eens nadenken over een andere manier.

Hoe bepaal je eigenlijk de prijs van een partij die per maand een verlies draait? wij zijn nu namelijk met zon partij in gesprek.

vDong
11/08/10, 12:04
Daar heb je inderdaad een punt :innocent: misschien toch eens nadenken over een andere manier.

Hoe bepaal je eigenlijk de prijs van een partij die per maand een verlies draait? wij zijn nu namelijk met zon partij in gesprek.

Met 2x de winst gaan ze zeker niet akkoord? :)

EK-Media
11/08/10, 17:25
Met 2x de winst gaan ze zeker niet akkoord? :)


Dan moeten ze geld toeleggen hehe :thumbup: ze draaien zon 300 euro per maand verlies dus.

vDong
11/08/10, 19:41
Dan moeten ze geld toeleggen hehe :thumbup: ze draaien zon 300 euro per maand verlies dus.

hm, 7200 euro die je bij het verliesgevende bedrijf erbij krijgt, klinkt goed, ik doe het voor 5000 :)

EK-Media
11/08/10, 21:55
hm, 7200 euro die je bij het verliesgevende bedrijf erbij krijgt, klinkt goed, ik doe het voor 5000 :)


haha ja daar doe ik het ook voor :) maar ondertussen hebben wij waarschijnlijk een leuke deal gesloten,,, nu maar rustig maar zeker gaan afronden.