PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting bedrijven zonder eigen IP's



dirkjan_26
10/08/10, 10:14
Naar mijn zoektocht naar een host (shared) zie ik dat veel hosts, waaronder enkele hele bekende geen eigen IP adressen hebben. Deze zijn bijvoorbeld eigendom van Leaseweb.

Is dit een nadeel(eigen Ip's lijken mij beter?) Of maakt het helemaal niks uit?

2e vraag
Een ander heeft wel weer eigen IP's, maar staat weer niet bij de SIDN lijst...maakt dat uit?

Triloxigen
10/08/10, 10:23
Het maakt niks uit.

Anders kun je ook verder gaan,
Hebben ze een eigen netwerk
Hebben ze eigen servers
Hebben ze een eigen rack
Hebben ze een eigen room
Hebben ze een eigen datacenter
etcetc

Het gaat er dus niet om of het in eigen beheer is, maar meer of dat het beheer goed is. Extern kwaliteitsbeheer is beter dan intern gehobby.

almar
10/08/10, 10:27
Zie een domeinnaam als bijvoorbeeld een tv van Philips. Philips verkoopt zelf via internet, maar je kunt je tv ook bij de electronicawinkel om de hoek halen. Een bedrijf dat niet bij de SIDN ingeschreven staat neemt zijn domeinnamen af bij een partij die daar wel ingeschreven staat. Een partij zonder eigen ip's, maakt vaak gebruik van het netwerk van een andere partij en het daarbij behorende RIPE lidmaatschap.

Piwi-Web
10/08/10, 10:48
Zie een domeinnaam als bijvoorbeeld een tv van Philips. Philips verkoopt zelf via internet, maar je kunt je tv ook bij de electronicawinkel om de hoek halen. Een bedrijf dat niet bij de SIDN ingeschreven staat neemt zijn domeinnamen af bij een partij die daar wel ingeschreven staat. Een partij zonder eigen ip's, maakt vaak gebruik van het netwerk van een andere partij en het daarbij behorende RIPE lidmaatschap.

En om dan antwoord te geven: het maakt helemaal niets uit ;)

dirkjan_26
10/08/10, 10:51
Haha dat is een duidelijk antwoord :) Dacht eigen IP's is handig wanneer een hosting bedrijf besluit te verhuizen ofzo.
Maar jullie antwoord geeft aan dat dat niet zo van belang is.

Bedankt voor de reactie(s)

Apparatuur is trouwens eigendom(dell) en huren een ruimte in een DC.
Blijft lastig een goede keuze te maken. Ik hoop dat ik de juiste beslissing neem :-)

Piwi-Web
10/08/10, 11:23
ispgids.com kan je eens kijken o.a.
En google is your friend :)

Magus
10/08/10, 11:24
Je wilt niet dat je hosting-aanbieder vaak verhuisd. Als het onderzoek goed genoeg gedaan is en de hosting aanbieder zijn zaakjes voor elkaar heeft is verhuizen niet nodig en zeker niet gewenst. Overigens kan het ook heel goed zijn dat een hostingbedrijf op meerdere netwerken connectiviteit en/of rackspace afneemt.

PimEffting
10/08/10, 12:33
Eigen IP adressen zijn wel degelijk ontzettend handig. Denk aan controle over configuratie (route-objects, rdns) maar ook de mogelijkheid om te migreren naar een ander netwerk. Ik zeg niet dat het goed is om vaak te verhuizen, maar de vrijheid om dit te kunnen doen zonder IP omnummering is wel erg lekker.
Enige tijd geleden zijn wij bijvoorbeeld op eigen AS gaan draaien. Die omzetting was eigenlijk maar een paar uutjes werk. Dat red je niet als je een paar honderd servers moet omnummeren :-)

Piwi-Web
10/08/10, 12:44
Eigen IP adressen zijn wel degelijk ontzettend handig. Denk aan controle over configuratie (route-objects, rdns) maar ook de mogelijkheid om te migreren naar een ander netwerk. Ik zeg niet dat het goed is om vaak te verhuizen, maar de vrijheid om dit te kunnen doen zonder IP omnummering is wel erg lekker.
Enige tijd geleden zijn wij bijvoorbeeld op eigen AS gaan draaien. Die omzetting was eigenlijk maar een paar uutjes werk. Dat red je niet als je een paar honderd servers moet omnummeren :-)

Eigen IP's != Eigen AS
Heb ook IP's op naam staan maar heb geen eigen AS dus kan die ip's echt niet meenemen hoor ;)

vDong
10/08/10, 13:03
Eigen IP's != Eigen AS
Heb ook IP's op naam staan maar heb geen eigen AS dus kan die ip's echt niet meenemen hoor ;)

Een eigen AS is geen vereiste voor het kunnen meenemen van je ips.
Als je eigen ips hebt (zogenaamde PI delegatie) kan je prima je ips meenemen van AS naar AS.

Dat je een delegatie op naam hebt binnen PA space zegt nog niet dat je eigen ips hebt, die IPs zijn van de ISP die de PA space heeft aangevraagd (de LIR dus)

Piwi-Web
10/08/10, 13:16
Dat je een delegatie op naam hebt binnen PA space zegt nog niet dat je eigen ips hebt, die IPs zijn van de ISP die de PA space heeft aangevraagd (de LIR dus)

True, excusez moi :lovewht:

DeziWeb
10/08/10, 13:55
Toch heeft een beetje host wel eigen ranges hoor. Al was het alleen maar voor een eventuele verhuizing.

Apoc
10/08/10, 14:28
Het maakt niks uit.

Anders kun je ook verder gaan,
Hebben ze een eigen netwerk
Hebben ze eigen servers
Hebben ze een eigen rack
Hebben ze een eigen room
Hebben ze een eigen datacenter
etcetc

Het gaat er dus niet om of het in eigen beheer is, maar meer of dat het beheer goed is. Extern kwaliteitsbeheer is beter dan intern gehobby.

Die vergelijking gaat hier niet op. Je kunt gewoon eigen IPs hebben (zelf RIPE member of PI space) en het beheer hiervan uit handen geven. Dit heeft zeker wel een meerwaarde (vooral voor de provider zelf), al is het zeker niet zo dat je een provider zou moeten uitsluiten enkel omdat deze geen eigen IPs heeft.


Dat je een delegatie op naam hebt binnen PA space zegt nog niet dat je eigen ips hebt, die IPs zijn van de ISP die de PA space heeft aangevraagd (de LIR dus)

Inderdaad. Met andere woorden: het gaat om de allocatie is, niet om de assignment.

Triloxigen
10/08/10, 14:49
Die vergelijking gaat hier niet op. Je kunt gewoon eigen IPs hebben (zelf RIPE member of PI space) en het beheer hiervan uit handen geven. Dit heeft zeker wel een meerwaarde (vooral voor de provider zelf), al is het zeker niet zo dat je een provider zou moeten uitsluiten enkel omdat deze geen eigen IPs heeft.

Maar dan klopt mijn statement nog steeds, het gaat meer om de kwaliteit van het beheer ;)

pdu
10/08/10, 14:53
Dus als een automerk niet haar eigen wegen heeft dan doen ze hun klanten tekort ?

Overigens indien je bepaalde diensten afneemt die IP gerelateerd is (BGP ivm multihomed redundancy) is het wel verstandig om er op te letten of je leverancier de beheer doet over je AS.

Het laatste wat je wilt is in de veronderstelling van je SLA een partij te 's nachts te benaderen die niet weet waar je het over hebt en weigert kosten te maken door zijn leverancier 's nachts te benaderen.

DeziWeb
10/08/10, 15:54
Dus als een automerk niet haar eigen wegen heeft dan doen ze hun klanten tekort ?



Dat gaat hier niet op. Een automerk heeft nooit eigen weg waarop de klant van A naar B kan.

The-BosS
10/08/10, 16:25
Toch heeft een beetje host wel eigen ranges hoor. Al was het alleen maar voor een eventuele verhuizing.

Dat was vroeger misschien zo, maar nu moet je hemel en aarde bewegen om een PI range goedgekeurd te krijgen. Ik spreek uit ervaring toen ik verleden jaar een PI range /23 wilde aanvragen. Antwoord van RIPE was dat ik maar een PA bij mijn provider moest aanvragen of dat ik zelf LIR kon worden en direct een /21 range kon krijgen van RIPE. In mijn geval dan maar PA range op naam genomen omdat het anders financieel niet haalbaar was (lidgeld ripe + enterprise diensten bij provider voor het announcen van PI range + ...).

Dus ik ga ook voor de optie liever een host die alles goed uitbesteed van netwerk etc dan een host die perse alles zelf wil doen maar het niet kan. Om dan toch in de auto termen te blijven, als je zelf niets van auto's kent ga je toch ook naar de garage voor onderhoud ipv het zelf te doen.

martysmarty
10/08/10, 16:38
Dat was vroeger misschien zo, maar nu moet je hemel en aarde bewegen om een PI range goedgekeurd te krijgen. Ik spreek uit ervaring toen ik verleden jaar een PI range /23 wilde aanvragen. Antwoord van RIPE was dat ik maar een PA bij mijn provider moest aanvragen of dat ik zelf LIR kon worden en direct een /21 range kon krijgen van RIPE. In mijn geval dan maar PA range op naam genomen omdat het anders financieel niet haalbaar was (lidgeld ripe + enterprise diensten bij provider voor het announcen van PI range + ...).

Dus ik ga ook voor de optie liever een host die alles goed uitbesteed van netwerk etc dan een host die perse alles zelf wil doen maar het niet kan. Om dan toch in de auto termen te blijven, als je zelf niets van auto's kent ga je toch ook naar de garage voor onderhoud ipv het zelf te doen.


Hier duurde het even wat langer, maar toch gelukt zonder veel moeite. Enige stomme was dat elk contactpersoon bij RIPE de aanvraag weer doorschoof, waardoor je weer de documenten kon opsturen.

Weet iemand hoe het zit bij IPv6? Zijn PI ranges daar mogelijk?

Mark17
10/08/10, 17:09
Weet iemand hoe het zit bij IPv6? Zijn PI ranges daar mogelijk?

Onder zeer beperkte voorwaarden is het wel mogelijk, helaas liggen die eisen hoger dan bij IPv4.

Freakingme
10/08/10, 18:16
Onder zeer beperkte voorwaarden is het wel mogelijk, helaas liggen die eisen hoger dan bij IPv4.

En terecht. PI spaces moeten immers apart gerouteerd worden, en als iedereen PI spaces zou gebruiken gaan al die routeringsvoordelen van ipv6 weer teniet.

pdu
10/08/10, 23:24
Dat gaat hier niet op. Een automerk heeft nooit eigen weg waarop de klant van A naar B kan.

In Nederland is het aantal ISP's die hun klanten geheel van A naar B kan brengen op 1 hand te tellen. En dan nog moeten de webhosting servers binnen het eigen netwerk staan.

Qweb
12/08/10, 15:58
Wat je zegt, het is natuurlijk niet verplicht om een eigen range als hosting bedrijf te gebruiker, immers zitten hier ook weer kosten aan. Maar naarmate je groeit komt er denk ik toch een moment waar het makkelijker en handiger is als je een eigen range hebt, bv zoals bij verhuizingen.

orbitdiensten
12/08/10, 22:11
Eigen IP range (op naam) vindt ik ook een beetje krom, dat verteld echt niet hoe goed of slecht de hoster is.

energykind
13/08/10, 01:40
zucht... wat een vergelijkingen weer... laten we het bij de kern van de vraag houden en gebruik aub ook geen afkortingen. zo snapt iedereen wat een AS isPI space is...

jeffrey
18/08/10, 23:28
Een eigen AS is geen vereiste voor het kunnen meenemen van je ips.
Als je eigen ips hebt (zogenaamde PI delegatie) kan je prima je ips meenemen van AS naar AS.

Klopt, het schijnt alleen administratief aardig wat werk te zijn en niet iedere leverancier heeft zin om dit te regelen maar het is inderdaad wel mogelijk! We hebben er zelf ook ervaring mee.

martysmarty
19/08/10, 08:30
Klopt, het schijnt alleen administratief aardig wat werk te zijn en niet iedere leverancier heeft zin om dit te regelen maar het is inderdaad wel mogelijk! We hebben er zelf ook ervaring mee.

Dan zoeken we maar een andere leverancier op dat moment. Als ze geen geld aan ons willen verdienen, prima, zoeken we een ander :)

DutchTSE
19/08/10, 09:55
En terecht. PI spaces moeten immers apart gerouteerd worden, en als iedereen PI spaces zou gebruiken gaan al die routeringsvoordelen van ipv6 weer teniet.

Wij hebben tijdens onze IPv4 PI aanvraag direct ook IPv6 PI aangevraagd. IPv4 was daarbij normaal moeilijk, IPv6 was makkelijk, opgeven dat het voor testing purposes was, was eigenlijk voldoende. Is dan inmiddels ook alweer flink tijdje geleden.

Eigen IP's vind ik een extra stap naar onafhankelijkheid, net als SIDN registrar worden, je bent niet meer gebonden aan een provider en overstappen omdat je moet omnummeren is niet meer aan de orde.


Dan zoeken we maar een andere leverancier op dat moment. Als ze geen geld aan ons willen verdienen, prima, zoeken we een ander :)

PI kun je via ieder RIPE lir aanvragen, enige is dat je huidige netwerkleverancier dan wel die range wil announcen, zoniet dan moet je inderdaad een ander zoeken.

Technotop
19/08/10, 11:29
Klopt, het schijnt alleen administratief aardig wat werk te zijn en niet iedere leverancier heeft zin om dit te regelen maar het is inderdaad wel mogelijk! We hebben er zelf ook ervaring mee.

Het verhuizen an sich is niet het probleem; ook het announcen en updaten van RIPE niet.

Veel partijen zien het niet zitten om relaties te helpen met het aanvragen van PI space; het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.

Smart-Guyz
19/08/10, 13:06
Eigen IP range (op naam) vindt ik ook een beetje krom, dat verteld echt niet hoe goed of slecht de hoster is.
Wij hebben onze range ook op naam gekregen van onze provider, zegt inderdaad helemaal niets over de bedrijfsvoering ofzo.