PDA

Bekijk Volledige Versie : AdWords onder de naam van de concurrent



Keizer
04/08/10, 16:49
Het mag! Zoek op de merknaam van hostingbedrijf A en krijg de advertenties van concurrenten B, C en D. Handig. Het valt me nog mee dat je de merknaam niet mag gebruiken in de advertentietekst..


Google maakt het bedrijven mogelijk om te adverteren bij zoekresultaten waarin merknamen van concurrenten voorkomen. De zoekmachine wijzigt daartoe zijn merkbeleid voor Europa en de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). De nieuwe regels worden op 14 september van kracht.

http://www.nu.nl/internet/2305811/google-maakt-adverteren-bij-merknaam-concurrent-mogelijk.html

®on
04/08/10, 16:50
Het mag van Google, maar ik ben benieuwd hoe de Nederlandse rechter tegen deze uitingen en deze manier van adverteren aankijkt.

chielsen
04/08/10, 17:16
Nou ja ze hebben dat op grond van europese rechtspraak besloten, denk dat de nederlandse rechter zich ook bij neerlegt.

In principe vind ik ook dat het moet kunnen, mits er niet te veel verwarring optreedt. In pricipe als ik op Louis Vuitton tassen zoek ben ik natuurlijk ook wel geintresseerd in vergelijkbare tassen. Ik wil echter geen namaak, dus daar moeten ze wel op letten.

Ber|Art
04/08/10, 17:21
In principe vind ik ook dat het moet kunnen, mits er niet te veel verwarring optreedtWat denk je zelf? Tuurlijk is dit erg verwarrend :( slechte zaak IMO hoeveel mensen zullen denken naar en site te gaan en komen bij de conqulega's uit? Te veel denk ik... en het resultaat zal zijn dan veel minder mensen gaan klikken...

Hier_ben_ik
04/08/10, 23:42
Dit is toch niets nieuws?

Freakingme
05/08/10, 00:06
Dit is toch niets nieuws?

Ik weet niet wat jij nieuws vindt, maar Google heeft ergens in de afgelopen 24 uur aangekondigd dit toe te gaan staan. Lijkt mij meer dan nieuw genoeg (ter vergelijk: voor veel mensen is ipv6 nieuw terwijl dat al zo'n 10 jaar bestaat).

energykind
05/08/10, 00:24
:) tja, men doet dat toch ook met autoreclames enzo... tis normaal,, ,waarom gaat men er nu ineens om huilen?

Dezo
05/08/10, 12:00
Vind het niet meer dan logisch dat het kan .. in reclamebladen zie je toch ook alle merken door elkaar staan.

ju5t
05/08/10, 12:06
Vind het niet meer dan logisch dat het kan .. in reclamebladen zie je toch ook alle merken door elkaar staan.

Dat is toch niet hetzelfde? Als ik zoektop "webhosting" is het logisch, als ik zoek op "Merknaam A" en ik krijg "Merknaam B" is dat verwarrend.

verdonn
05/08/10, 14:06
open marketing strategie...lijkt me normaal

eirNetics
05/08/10, 14:55
...als ik zoek op "Merknaam A" en ik krijg "Merknaam B" is dat verwarrend.
Nee, je krijgt zoekresultaten voor "Merknaam A", met daarnaast reclame voor "Merknaam B"

Triloxigen
05/08/10, 16:24
Waarom zou het niet mogen? Supermarkten maken toch ook gewoon vergelijkende advertenties maar gebruiken daarin zelfs gewoon merknamen van de concurrent.

Dezo
06/08/10, 11:39
Ik zie dat bij een aantal hostingbedrijven het al gebeurd, ook bij bedrijven die vroeger dadelijk reageerden als het gebeurde .. ben is benieuwd naar de eerste rechtzaak.

Triloxigen
06/08/10, 12:12
Ik zie dat bij een aantal hostingbedrijven het al gebeurd, ook bij bedrijven die vroeger dadelijk reageerden als het gebeurde .. ben is benieuwd naar de eerste rechtzaak.

Dit gebeurt al jaren zo, dus daar zal niks aan veranderen...
Heb er al eens ruzie over gehad met servernation, raad eens door wie het overgenomen is ;x

Dezo
06/08/10, 18:26
Dit gebeurt al jaren zo, dus daar zal niks aan veranderen...
Heb er al eens ruzie over gehad met servernation, raad eens door wie het overgenomen is ;x

Ik moet geen namen noemen maar bij een paar heel grote bedrijven gebeurde het echt niet en nu wel.

SF-Jeroen
07/08/10, 00:43
Ik neem aan dat ze toch de gesponsorde links bedoelen en niet dat als je op BedrijfX zoekt de eerste "echte" hit BedrijfY is. Ik zie daar het probleem niet zo van in, je krijgt toch meestal concurrenten bij de gesponsorde links, want de trefwoorden zijn ook hetzelfde. Het enige verschil is dat je nu kan selecteren met welke concurrenten je exact wilt concurreren

jeffrey
14/08/10, 12:55
Ik moet geen namen noemen maar bij een paar heel grote bedrijven gebeurde het echt niet en nu wel.
En bij andere bedrijven waar het eerder wel gebeurde, gebeurd het nu niet meer.
Dat is een nog vreemder verschijnsel. Zoek bijvoorbeeld eens op Leaseweb.

Dezo
16/08/10, 20:11
En bij andere bedrijven waar het eerder wel gebeurde, gebeurd het nu niet meer.
Dat is een nog vreemder verschijnsel. Zoek bijvoorbeeld eens op Leaseweb.

Yep :) das inderdaad heel vreemd.

Keizer
21/12/10, 13:43
Een update in Adwords-land!

http://www.nu.nl/internet/2407116/merknaam-concurrent-in-advertentie-inbreuk-merkenrecht.html

Buitenstaander
21/12/10, 15:31
Zoals Verdonn zegt, open marktstrategie, dit zal de (meeste) bedrijven toch alleen maar aansporen om het nog beter te doen op gebied van SEO.

Zodat het niet alleen wordt toegepast op de keywords en zoektermen, maar nu ook op het bedrijf zelve,
ik heb er zelf een beetje een dubbelgevoel over, aan de ene kant wel leuk, meer experimenteren met de SEO trucjes:)

Triloxigen
21/12/10, 18:35
Ik zag het hele probleem sowieso niet.

Het terecht komen in de organiche resultaten met een merk mag wel, maar via adwords zou dan niet mogen. Dat zou natuurlijk nergens op slaan.

Desmond
11/01/11, 12:48
Er is nogal een verschil tussen mogen en doen, google zal het niet erg vinden, meer keywords is meer geld maar echt ethisch is het niet ;)