PDA

Bekijk Volledige Versie : nameserver wijzigen



guidovanh
03/08/10, 21:55
Ik maakte tot voor kort gebruik van een webhostingprovider voor het hosten van mijn websites. De registratie van mijn domeinnamen loopt nu via mijn ISP.
Om de hosting van de websites en de mail op mijn eigen server uit te voeren, moet ik de nameserver wijzigen. Deze heeft nu het IP-adres van mijn webhostingprovider, maar daar moet mijn IP-adres komen te staan. Deze gegevens staan geregistreerd bij de SIDN.
Is een dergelijke actie per definitie iets dat de ISP moet uitvoeren, of zijn er ook ISP's die deze mogelijkheid "uitbesteden" aan de klant?

(Daarnaast moeten natuurlijk de MX-records enzo worden gewijzigd om ook de mail op de eigen server gehost te krijgen).

Geert-Jan
03/08/10, 21:58
Is een dergelijke actie per definitie iets dat de ISP moet uitvoeren,

Nee



of zijn er ook ISP's die deze mogelijkheid "uitbesteden" aan de klant?

Ja

ichosting
03/08/10, 21:58
Dat hangt ervan af hoe de ISP het geregeld heeft. Directe nameservers zullen vaak wel door je ISP gewijzigd moeten worden. Of je zou bij iemand een drs account kunnen nemen waar je dit beheer zelf kunt doen.

Als je de nameservers wijzigt naar je eigen server, dan zullen uiteindelijk ook je MX records ed van je eigen server worden gebruikt. DAt hoef je dan niet apart te doen.

GC-Hosting
03/08/10, 22:47
Maar de nameservers is iets anders dan de DNS waarin je de A record naar je site verwijst. Want als je de nameservers aanpast naar die van jezelf moet je zelf de DNS draaien, waarin je MX / A / etc.. records draaien..

Weet niet waarop je host, DirectAdmin? (gokje uch..)

Anders PM fixxen we het even ;)

asusk7m550
03/08/10, 22:54
Mogelijk dat ik nu dingen dubbel tiep.

Het is voor de klant meestal wel mogelijk om de DNS te beheren. Mocht je echt zelf de DNS servers willen draaien voor je domein, dan zal dit vaak door de ISP aangepast moeten worden.
Ze zullen dit dan ook bij het SIDN moeten aanpassen. Dat is zeker iets wat de ISP moet doen.