PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Veel grotere providers nog niet klaar voor IPv6'



Domenico
27/07/10, 13:30
'Veel grotere internet service providers (ISP's) zijn nog niet klaar voor het invoeren en aanbieden van IPv6 aan zakelijke klanten. Dat blijkt uit een 'nulmeting' tussen januari en april 2010 door TNO. De onderzoeksorganisatie deed het onderzoek in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken (EZ).'

lees meer: http://wht.to/bCpp0H

Wido
27/07/10, 14:36
Ja en dat zal nog wel even zo blijven. Het blijft bij veel ISP's toch erg stil, ben benieuwd of ze ineens allemaal met IPv6 komen.

RayManZ
27/07/10, 14:44
Zodra 1 grote provider het met veel bombarie en reclame aan gaat kondigen dat zij wel ipv6 leveren en andere niet dan volgt de rest natuurlijk ook zeer snel. Op dit moment is men gewoon nog druk met testen geloof ik.

Ik denk dat provider er zeker mee scoren als ze als eerste ipv6 aanbieden. Dan is het nog een USP.

gjtje
27/07/10, 15:06
Er zijn al providers die ipv6 aanbieden, zie het daar nog niet echt storm lopen. ;)
Het grote publiek heeft er echt maling aan of het nou ipv4 ipv6 of ipv8 is, als het maar goedkoop is en werkt.

RayManZ
27/07/10, 15:23
Dat komt natuurlijk ook omdat de massa totaal geen idee heeft van ipv6.

Wido
27/07/10, 16:54
Dat komt natuurlijk ook omdat de massa totaal geen idee heeft van ipv6.En dat zal de massa ook nooit hebben. De meeste consumenten zien geen verschil tussen e-mail en internet, laat staan IPv4 of IPv6!

Domenico
27/07/10, 17:12
Dat komt natuurlijk ook omdat de massa totaal geen idee heeft van ipv6.

De 'massa' interesseert dat ook helemaal niets! Zij willen gewoon surfen en leuk doen op social sites en hoe de techniek dit allemaal voor elkaar krijgt zal ze een zorg zijn.

Wat er achter de schermen gebeurd is heeeeel belangrijk maar de meerderheid is daar helemaal niet in geinteresseerd dus als je het daarvoor zou doen. ;)

Wido
27/07/10, 17:26
Ik denk dat uiteindelijk het financieële verhaal gaat wegen. Als je geen internet meer kan verkopen omdat je geen IP's hebt, dan moet je wel.

Of als je klanten klagen bepaalde sites niet te kunnen bereiken, maar met de andere ISP wel, dan moeten ze wel.

Yourwebhoster
27/07/10, 17:59
Ik denk dat uiteindelijk het financieële verhaal gaat wegen. Als je geen internet meer kan verkopen omdat je geen IP's hebt, dan moet je wel.

Of als je klanten klagen bepaalde sites niet te kunnen bereiken, maar met de andere ISP wel, dan moeten ze wel.

Kortom, iedereen vertellen dat IPv6 nodig is omdat anders een tweede crisis te verwachten valt. IPv6 kan niemand schelen, wel dat het de oplossing tegen een tweede crisis is.

MediaServe
27/07/10, 18:40
Ik denk dat uiteindelijk het financieële verhaal gaat wegen. Als je geen internet meer kan verkopen omdat je geen IP's hebt, dan moet je wel.

Of als je klanten klagen bepaalde sites niet te kunnen bereiken, maar met de andere ISP wel, dan moeten ze wel.

Ik denk als je puur financieel kijkt, dat wachten dan helemaal niet zo'n gek idee is. De apparatuur die IPv6 ondersteunt wordt steeds gewoner en dus ook goedkoper.

En verder blijft het een beetje een kip en ei verhaal. Zolang vrijwel niemand IPv6 websites kan bezoeken, wie gaat er dan zijn website IPv6 only maken? Wij hebben bijvoorbeeld nog genoeg IPv4 adressen op voorraad om nog een paar jaar door te kunnen. Dus wij geven klanten gewoon IPv4 en IPv6 blokjes. Dit legt natuurlijk totaal geen druk op de access providers.

Yourwebhoster
27/07/10, 18:56
En verder blijft het een beetje een kip en ei verhaal. Zolang vrijwel niemand IPv6 websites kan bezoeken, wie gaat er dan zijn website IPv6 only maken? Wij hebben bijvoorbeeld nog genoeg IPv4 adressen op voorraad om nog een paar jaar door te kunnen. Dus wij geven klanten gewoon IPv4 en IPv6 blokjes. Dit legt natuurlijk totaal geen druk op de access providers.

Het gaat eerder er om dat de access providers omschakelen naar IPv6, daar gebeurt zover wij weten weinig. De overschakeling van servers naar IPv6 is al redelijk op gang, hoewel dit ook beter kan.

tvi
27/07/10, 19:09
Ik denk als je puur financieel kijkt, dat wachten dan helemaal niet zo'n gek idee is. De apparatuur die IPv6 ondersteunt wordt steeds gewoner en dus ook goedkoper.


De hard- en software die de gemiddelde ISP heeft staan doet al jaren IPv6. Daar zit het probleem niet. De gemiddelde grote ISP heeft ook allang een testnetwerk draaien.

Waar problemen bij de grote(re) ISP's in zitten is het rondkrijgen van interne provisionings- en billingsystemen, kennis en support door de hele organisatie, en end user apparatuur die IPv6 snapt. Veel ISP's (zeker de kabelboeren) leveren zelf de modems, en ga maar eens een gokje doen wat het kost om enkele tien- tot honderduizenden modems te vervangen.

Daarnaast ben ik het niet eens met je stelling 'wachten is goedkoper': je krijgt minder jaren de tijd om je gehele netwerk/dienstverlening IPv6-gereed te maken. Dat betekent dat de uitgaven per jaar veel hoger zullen zijn als je nu nog wacht.



En verder blijft het een beetje een kip en ei verhaal. Zolang vrijwel niemand IPv6 websites kan bezoeken, wie gaat er dan zijn website IPv6 only maken? Wij hebben bijvoorbeeld nog genoeg IPv4 adressen op voorraad om nog een paar jaar door te kunnen. Dus wij geven klanten gewoon IPv4 en IPv6 blokjes. Dit legt natuurlijk totaal geen druk op de access providers.

IPv6-only hoeven sites op dit moment echt niet gemaakt te worden. Da's commerciele zelfmoord. Maar het moment dat er geen nieuwe IPv4-adressen meer beschikbaar zijn komt rap dichterbij, en dan zul je blij zijn dat je ook via IPv6 beschikbaar zijn.

Beide uitdelen lijkt mij een logische keuze, daarmee worden je klanten er ook wat bewust van.

Apoc
27/07/10, 19:31
@tvi: zou je dat niet meer willen doen? Ik had net een heel verhaal uitgetypt toen ik er achter kwam dat jij vrijwel exact hetzelfde zojuist gepost had. Nice first-post overigens :)

Freakingme
27/07/10, 21:20
Tvi; alle docsis3 modems van upc doet al ipv6, zit netjes ingebakken in de firmware. Alleen doet de provisioning software van upc daar nog niet aan. Ik weet alleen niet hoeveel docsis3 modems er in gebruik zijn. Ik gok: een heleboel?

Verder is het aan de eerste isp die ipv6 op grote schaal uitrolt natuurlijk om daar een mooie marketing campagne aan te verbindinden. Iets in de trent als: Bij ons kunt u 7.92*10^28 meer computers bereiken dan bij andere isp's, welke IP-technieken van 30 jaar terug gebruiken. :D

ServerWizards
27/07/10, 21:57
Bij ons kunt u 7.92*10^28 meer computers bereiken dan bij andere isp's

Dat zal idd wel aanslaan :-)

Wido
27/07/10, 22:30
Tvi; alle docsis3 modems van upc doet al ipv6, zit netjes ingebakken in de firmware. Alleen doet de provisioning software van upc daar nog niet aan. Ik weet alleen niet hoeveel docsis3 modems er in gebruik zijn. Ik gok: een heleboel?

Verder is het aan de eerste isp die ipv6 op grote schaal uitrolt natuurlijk om daar een mooie marketing campagne aan te verbindinden. Iets in de trent als: Bij ons kunt u 7.92*10^28 meer computers bereiken dan bij andere isp's, welke IP-technieken van 30 jaar terug gebruiken. :DIk heb ZeelandNet waar ze recentelijk iedereen een DOCSIS 3.0 modem hebben gestuurd, heb ze zojuist nog maar eens gemaild om te vragen hoe het met hun IPv6 staat.

Pur
28/07/10, 10:27
De hard- en software die de gemiddelde ISP heeft staan doet al jaren IPv6. Daar zit het probleem niet. De gemiddelde grote ISP heeft ook allang een testnetwerk draaien.

Ik was laatst een beetje "geschokt" te horen dat de netwerk apparatuur die een ISP 1.5 jaar geleden ofzo heeft aangeschaft nog niet IPv6 geschikt waren.

A) Omdat de apparatuur nog niet IPv6 geschikt was
B) Omdat ISP blijkbaar IPv6 niet als een toekomst vaste requirement had voor de aanschaf van nieuwe apparatuur.

Voor de rest eens dat de problemen vooral liggen in de provisioning systemen.

Als IPv6 trouwens echt gebruikt gaat worden zul je zien dat heel veel (web based) software ook niet goed om kan gaan met IPv6. Ik kom regelmatig software tegen waar bijvoorbeeld het veld om het ip nummer in op te slaan alleen IPv4 geschikt is.

En ik kan me zo voorstellen dat ontwikkelaars die wat verder van het netwerk deel van internet afstaan inderdaad geen rekening houden met IPv6 simpelweg omdat ze het niet kennen.

gjtje
28/07/10, 10:46
Je moet nog best wat aanpassen in je database, een ipv4 adres mik je normaal in een int veld, nu moet je meerdere velden gebruiken om zo'n lang getal efficient kwijt te kunnen (en weer combineren en uitzoeken of het ipv4 of ipv6 is).

Wido
28/07/10, 10:47
Als IPv6 trouwens echt gebruikt gaat worden zul je zien dat heel veel (web based) software ook niet goed om kan gaan met IPv6. Ik kom regelmatig software tegen waar bijvoorbeeld het veld om het ip nummer in op te slaan alleen IPv4 geschikt is.

En ik kan me zo voorstellen dat ontwikkelaars die wat verder van het netwerk deel van internet afstaan inderdaad geen rekening houden met IPv6 simpelweg omdat ze het niet kennen.Ik zie zelfs genoeg Open Source projecten die de dag van vandaag worden ontwikkeld, waar men geen rekening houdt met IPv6.

Je moet er altijd een feature request voor indienen.

tvi
28/07/10, 19:36
Tvi; alle docsis3 modems van upc doet al ipv6, zit netjes ingebakken in de firmware. Alleen doet de provisioning software van upc daar nog niet aan. Ik weet alleen niet hoeveel docsis3 modems er in gebruik zijn. Ik gok: een heleboel?


Wat ik me kan herinneren van de laatste keer dat ik met ze sprak is dat UPC inderdaad best een eind op weg is. Geen idee hoeveel docsis3 ze al hebben uitgerold, maar van andere kabelproviders (Ziggo bijvoorbeeld) weet ik dat er nog niet veel docsis3 bij klanten staat.

Geschikte apparatuur bij je klanten is natuurlijk een essentieel onderdeel van de uitrol, maar zeker bij zulke grote netwerken/organisaties moet er erg veel gebeuren voordat die helemaal live gaan met IPv6.



Verder is het aan de eerste isp die ipv6 op grote schaal uitrolt natuurlijk om daar een mooie marketing campagne aan te verbindinden. Iets in de trent als: Bij ons kunt u 7.92*10^28 meer computers bereiken dan bij andere isp's, welke IP-technieken van 30 jaar terug gebruiken. :D

Haha, lijkt me een mooie slogan :thumbup:

Qweb
28/07/10, 22:06
Ach nog 339 dagen (http://ipv6.he.net/statistics/) en dan is het klaar met IPv4 uitdelen.
Ben benieuwd hoe snel het dan gaat met IPv6 :-)

Qweb is inmiddels helemaal (gereed) over op IPv6!

Wido
28/07/10, 22:11
Qweb is inmiddels helemaal (gereed) over op IPv6!Waarom doet www.qweb.nl dan nog geen IPv6? ;)


wido@wido-laptop:~$ host www.qweb.nl
www.qweb.nl is an alias for qweb.nl.
qweb.nl has address 217.18.68.2
qweb.nl mail is handled by 20 fallbackmx.qfilter.eu.
qweb.nl mail is handled by 10 mx.qfilter.nl.
wido@wido-laptop:~$

tvi
28/07/10, 22:30
Ach nog 339 dagen (http://ipv6.he.net/statistics/) en dan is het klaar met IPv4 uitdelen.
Ben benieuwd hoe snel het dan gaat met IPv6 :-)


Nou, dan heeft IANA geen IP's meer beschikbaar. Dan moeten eerst de voorraden bij de RIR's (RIPE, ARIN, etc) opraken (want dan kunnen LIR's (ISP's) geen nieuwe IP's meer bij de RIR's aanvragen. Daarna kom je pas op 't punt dat de voorraden bij LIR's op zijn en klanten er dus mogelijk last van hebben.

Verwacht geen grote knal over een jaartje. Er zullen in de tijd totdat het tekort aan IPv4 adressen echt merkbaar wordt nog wel wat boeiende lapmiddelen uit de grond gestampt worden (ik zag al wat voorstellen langskomen waar ik zo m'n twijfels bij heb). Helaas zijn er best wat partijen die liever moeite stoppen in vasthouden aan IPv4 dan het implementeren van IPv6.

Qweb
29/07/10, 10:45
Waarom doet www.qweb.nl dan nog geen IPv6? ;)


wido@wido-laptop:~$ host www.qweb.nl
www.qweb.nl is an alias for qweb.nl.
qweb.nl has address 217.18.68.2
qweb.nl mail is handled by 20 fallbackmx.qfilter.eu.
qweb.nl mail is handled by 10 mx.qfilter.nl.
wido@wido-laptop:~$

Ik schrijf bewust gereed. ;) Maar www.qweb.nl gaat zeer binnenkort ook over op IPv6.

Ons DNS is echter wel op zowel IPv4 als IPv6 bereikbaar.

En indien klanten IPv6 willen afnemen bestaat die mogelijkheid.

Wido
29/07/10, 10:48
Ik schrijf bewust gereed. ;) Maar www.qweb.nl gaat zeer binnenkort ook over op IPv6.

Ons DNS is echter wel op zowel IPv4 als IPv6 bereikbaar.

En indien klanten IPv6 willen afnemen bestaat die mogelijkheid.Wellicht wat offtopic, maar uit interesse, waarom dan nog geen IPv6 voor de eigen website?

Ben benieuwd wat de beweegreden daartoe is.

Japje
29/07/10, 11:42
Qweb is inmiddels helemaal (gereed) over op IPv6!


Zoals Wido ook al vraagt ben ik natuurlijk erg nieuwschierig waarom je 'helemaal' gereed bent en toch je eigen domein niet van AAAA's hebt voorzien :(

@Wido, hoe is het bij jullie op dit moment met de IPv6 implementatie? Heb nog altijd een plekje voor jullie gereserveerd op de Fix6 hosters lijst ;-)

Wido
29/07/10, 12:45
@Wido, hoe is het bij jullie op dit moment met de IPv6 implementatie? Heb nog altijd een plekje voor jullie gereserveerd op de Fix6 hosters lijst ;-)Gaat goed, colo, dedi en VPS kunnen nu al IPv6 krijgen. (En gebeurd ook al).

Maar we moeten voor de rest eerst nog verhuizen naar Gyro DC-II (Gaat binnenkort gebeuren) waar onze nieuwe RX-8'en staan. Dan zullen we ook onze hosting dual-stack gaan maken.

Inmiddels doet onze website, community, DNS (op één na) en mx20 al wel IPv6.

Zie: http://www.db.ripe.net/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=2a00%3Af10%3A%3A%2F32&do_search=Search

Overigens heb ik net mail terug van ZeelandNet, maar daar blijft het érg stil over hun IPv6 implementatie. Ze zeggen er nog niet mee bezig te zijn.

Qweb
29/07/10, 12:57
Wellicht wat offtopic, maar uit interesse, waarom dan nog geen IPv6 voor de eigen website?

Ben benieuwd wat de beweegreden daartoe is.

Qweb gebruikt Parallels Plesk Panel als controlpanel, ook op haar eigen server voor www.qweb.nl

Helaas ondersteund Parallels Plesk Panel nog geen IPv6, deze mogelijkheid komt er binnenkort, zodra die er is gaat de eigen server ook over op IPv6.

Wido
29/07/10, 15:28
Qweb gebruikt Parallels Plesk Panel als controlpanel, ook op haar eigen server voor www.qweb.nl

Helaas ondersteund Parallels Plesk Panel nog geen IPv6, deze mogelijkheid komt er binnenkort, zodra die er is gaat de eigen server ook over op IPv6.Je kan een kleine proxy neer zetten die alleen op IPv6 luistert en dat allemaal door zet naar je Apache aan de achterkant over IPv4.

Qweb
31/07/10, 11:26
Dit kunnen wij ook, echter houden wij ons liever en voor zover het kan aan de standaarden va Parallels Plesk Panel en aan de standaard configuraties van onze servers, anders moet je er elke keer bij de update rondes rekening houden met wat je allemaal aan maatwerk hebt gedaan. En als je er zo'n 650 servers in beheer hebt is dat niet leuk. ;)

Maar toch bedankt voor je tip.