PDA

Bekijk Volledige Versie : Carriers: help!



Lexieke
22/07/10, 18:33
Hallo,

momenteel zijn we een rack in een datacenter aan het plaatsen en er is een hele resem van carriers aanwezig in het datacenter. We zijn nu aan het bekijken dewelke we gaan kiezien maar de prijzen voor eenzelfde lijn liggen zo ver uit elkaar! Waarschijnlijk gaat het om verschillen die ik niet dadelijk zie omdat ik niet weet waar ik juist op moet letten...

Dus: met wie heb je de beste ervaringen op vlak van carrier (Level3, Syntigo, Telenet, Belgacom, Mobistar, Sprint, Cogent,...) en waar moet je op letten als je de contracten nakijkt, waar zitten de addertjes die de prijs bepalen en wat wil je absoluut niet hebben?

Thanks!

Apoc
22/07/10, 18:38
Het is sowieso niet aan te raden om je te beperken tot 1 carrier. Echter, om gebruik te maken van meerdere carriers, zul je wel BGP routing moeten doen.

Wil je maar 1 carrier gebruiken, dan zou ik uit dat lijstje zeker voor Level3 gaan.

Verder - met alle respect: als je de keuze qua carriers niet zelf kunt beantwoorden, kun je dit beter aan iemand met ervaring op dit gebied over laten. Hoogstwaarschijnlijk zijn er in het datacentrum ook partijen die zelf een netwerk draaien, welke verbinding maken met meerdere carriers. In dat geval kun je beter met zo'n partij zaken doen, dan zelf direct met de carrier(s) te verbinden.

Lexieke
22/07/10, 18:42
Inderdaad tot de beslissing van 2 arriers te gebruiken was ik ook al gekomen :) ik zat momenteel te denken om 1 grote, duurdere te nemen die veel garanties biedt en 1 goedkopere die enkel als backup zal functioneren in geval dat de andere eruit slaat.

Ik begrijp je antoord over de keuze van de carrier maar vandaar dat ik ook hier raad kom zoeken en niet puur op mn gevoel afga :)

Thanks!

Apoc
22/07/10, 18:46
Inderdaad tot de beslissing van 2 arriers te gebruiken was ik ook al gekomen :) ik zat momenteel te denken om 1 grote, duurdere te nemen die veel garanties biedt en 1 goedkopere die enkel als backup zal functioneren in geval dat de andere eruit slaat.

Maar heb je wel stilgestaan bij hoe dit in zijn werk gaat? Je zal hiervoor routers, kennis van BGP en een AS nummer nodig hebben. Daar komt nogal wat bij kijken (jarenlange ervaring en een pot met geld).

Over het algemeen zal het niet de moeite (en kosten) waard zijn om dit zelf op te zetten. Je kunt dit hoogstwaarschijnlijk beter afnemen van een partij die zelf al zo'n netwerk draait.

easy2host
22/07/10, 18:55
Maar heb je wel stilgestaan bij hoe dit in zijn werk gaat? Je zal hiervoor routers, kennis van BGP en een AS nummer nodig hebben. Daar komt nogal wat bij kijken (jarenlange ervaring en een pot met geld).

Over het algemeen zal het niet de moeite (en kosten) waard zijn om dit zelf op te zetten. Je kunt dit hoogstwaarschijnlijk beter afnemen van een partij die zelf al zo'n netwerk draait.

Ik sluit me hier volledig bij aan, wij hadden destijds een eigen ruimte in het voormalige redbus met eigen routers / carriers. Wij zijn hiervan af gestapt om de volgende redenen.

1. De kosten zijn hoog (2x router ivm redundancie, switches), denk niet alleen aan de aanschaf maar ook aan services contracten ivm garanties etc.
2. Kennis, je hebt echt kennis van zaken nodig vooral als klanten wat "ingewikkelder" oplossingen zoeken
3. Maandelijkse kosten van carriers.

Wij hebben zelf besloten het netwerk uit te besteden zodat wij ons met onze core-business kunnen bezig houden. Als je 3 carrries hebt waarbij je bij de meeste een commit moet geven voor bijvoorbeeld 10Mbit dan ben je al snel tussen de 500 en 1500 per maand kwijt.

Als je maar 5Mbit doet is het natuurlijk veel goedkoper bij 1 partij het in te kopen die carriers heeft en koppelingen met Ams-ix waarbij ze veel peeren (zo kun je kosten ook lager houder, moet je alleen veel traffic doen in de meeste gevallen). Ik weet zo niet wat de prijzen zijn maar tussen de 100 en 200 euro per maand moet dan lukken.