PDA

Bekijk Volledige Versie : Apple’s Billion Dollar Data Center Will Be Done This Year.



Domenico
21/07/10, 18:47
Wat vinden jullie eigenlijk van het nieuwe datacentrum van Apple? Het heeft tot nu toe 1 miljard dollar gekost en is bijna klaar. http://wht.to/aT89n6

Interview: "Power from Duke Energy is about 4 to 5 cents per kilowatt hour" http://wht.to/d5klvN

YouTube- Apple Data Center Maiden NC

Is er misschien al meer bekend dat jullie weten?

TCM
21/07/10, 18:52
Het gerucht is toch dat de nieuwe iTunes coulddienst en de iPhone/iPad wireless sync er in gaan draaien.. Maar gezien het Apple nooit iets echt bekend maakt zal het nog wel een tijdje duren voordat we weten wat er draait..
Denk niet dat je even een rackje kan huren ;)

ju5t
21/07/10, 21:57
Ik hoop dat ze een Jeep hebben om in noodgevallen snel aanwezig te zijn. Ziet wat zanderig.

Domenico
21/07/10, 22:57
Ik hoop dat ze een Jeep hebben om in noodgevallen snel aanwezig te zijn. Ziet wat zanderig.

Ik denk dat dit datacenter 24/7 bemand zal zijn door een flink team inclusief een soort van locale opslag met spare parts.

KerberosX
21/07/10, 23:18
Overpriced zoals de rest van hun spullen?

The-BosS
21/07/10, 23:35
Ik hoop dat ze een Jeep hebben om in noodgevallen snel aanwezig te zijn. Ziet wat zanderig.

Denk als ze vlug vlug iets nodig hebben dit wel met helicopter ofzo zullen brengen, verder zal dit wel bemand zijn door een heel team zoals Domenico al aangeeft.

Domenico
21/07/10, 23:39
Denk als ze vlug vlug iets nodig hebben dit wel met helicopter ofzo zullen brengen, verder zal dit wel bemand zijn door een heel team zoals Domenico al aangeeft.

Tuurlijk komen ze dan met helicopter. Denk niet dat je beseft hoeveel geld er gemoeit is bij dit soort bedrijven. Dit datacentrum kost 1 miljard dollar! Alsof hier geen totaal plan voor bestaat mocht er iets mis gaan. Ik denk dat een heel leger onderweg gaat bij een calamiteit. ;)

Stewie
21/07/10, 23:41
Uit ervaring bij enorme bedrijven: ik denk het niet. Alles is 100x doorgemanaged.

The-BosS
21/07/10, 23:47
Uit ervaring bij enorme bedrijven: ik denk het niet. Alles is 100x doorgemanaged.

Dit zou wel eens heel goed kunnen zijn. Technieker moet eerst toestemming hebben van "ploegbaas" die op zijn beurt dan weer toestemming moet hebben van Manager die op zijn beurt dan weer toestemming moet hebben van ... en ga zo maar door.

Heb dat ook vroeger bij belgacom tegen gekomen dat pas na 3 techniekers mijn probleem opgelost was omdat de 2 vorige de dingen niet mochten/konden doen die nodig waren om mijn probleem op te lossen.

Domenico
22/07/10, 00:02
Nou laat ik het zo zeggen. Als zij iTunes (in tha cloud! ;)) gaan draaien en aanbieden ala spotify toegang tot je files waar je ook bent en dit gaat down hoef je geen week te wachten voordat het weer up is. Ja doorgemanaged maar er treed wel wat in werking.

Wido
22/07/10, 08:08
Maar even serieus, een miljard voor een DC!? Dat is echt BIZAR veel!

ju5t
22/07/10, 08:52
Denk als ze vlug vlug iets nodig hebben dit wel met helicopter ofzo zullen brengen, verder zal dit wel bemand zijn door een heel team zoals Domenico al aangeeft.

Even on a sidenote: zo serieus was mijn reactie nu ook weer niet ;-)

Dat er 24x7 on-site personeel is kunnen we toch wel met vrij veel zekerheid aannemen. Maar blijft een flinke bom duiten voor een datacenter.

xaban
22/07/10, 08:56
Maar even serieus, een miljard voor een DC!? Dat is echt BIZAR veel!

Een miljard dollar is inderdaad veel geld, maar voor een DC van 45000m2 valt dat wel mee, toch?

ichosting
22/07/10, 08:57
Een miljard euro is inderdaad veel geld, maar voor een DC van 45000m2 valt dat wel mee, toch?

Denk dat het hem voornamelijk zit in het ingraven van de glasvezel ringen door het woestijnzand :)

24x7group
22/07/10, 09:49
Ik vraag me af of ze daar rondleidingen gaan geven :D

Domenico
22/07/10, 11:24
Ik vraag me af of ze daar rondleidingen gaan geven :D

Grapjas, dat is allemaal TOP SECRET natuurlijk.

Domenico
22/07/10, 11:25
Maar even serieus, een miljard voor een DC!? Dat is echt BIZAR veel!

1 miljard is voor alles extreem veel.

Laten we eens een vergelijk doen. Wat is het grootste en meest dure DC van Nederland?

Triloxigen
22/07/10, 11:33
Grapjas, dat is allemaal TOP SECRET natuurlijk.

Ze willen helemaal niet dat iedereen weet dat het er vol zit met indianen met telraampjes

Apoc
22/07/10, 11:44
Laten we eens een vergelijk doen. Wat is het grootste en meest dure DC van Nederland?

Grootste is volgens mij GlobalSwitch. Of het ook het duurste DC is, weet ik niet. Maar het zal in ieder geval bij lange na geen miljard hebben gekost.

Ik kan me er overigens ook niets bij voorstellen dat het datacenter zelf een miljard kost. De verbindingen er naar toe, en waarschijnlijk ook alle servers die er ondergebracht gaan worden, zullen hier hoogstwaarschijnlijk in zijn meegenomen (dat kan bijna niet anders).

dreamhost_nl
22/07/10, 13:50
Alleen al om te kunnen achterhalen waar een server is ondergebracht en in welk rack zal al een aardige zoektocht worden. Nog maar niet te spreken van de weg er naar toe in het gebouw zelf... :S

Vaxon Networks
22/07/10, 14:41
Denk dat het hem voornamelijk zit in het ingraven van de glasvezel ringen door het woestijnzand :)

Zouden die niet al door de woestijn lopen, neem aan dat ze de lokatie wel om een bepaalde reden hebben uitgekozen.

-Kevin
23/07/10, 10:19
Dit gaat er heel anders in toe, dan een paticulier / zakelijk (5/10 rackjes)
Dat is in je hooft nog bij te houden

Bij grote bedrijven gaat dit om zoveel geld.
Ga uit van alle moderende techniek, mooi werk

Ber|Art
23/07/10, 11:09
Geweldig ik mis alleen de natuurlijk energie centrale, zon genoeg daar! :)

ProServe
23/07/10, 11:55
En de grote vraag is, komen er andere servers te draaien dan Xserve's? :)

Mikey
23/07/10, 12:30
Geweldig ik mis alleen de natuurlijk energie centrale, zon genoeg daar! :)

Genoeg mogelijkheden:

YouTube- PS10 Solar Power Tower - Solúcar, Spain

marsipulami
23/07/10, 12:32
Grootste is volgens mij GlobalSwitch

de tcn eemsdelta heeft meer vloeroppervlakte.


Met de ontwikkeling en bouw van het Eemsdelta-center is een bedrag gemoeid van €55 miljoen.


bron: http://bit.ly/cd6xtY

RayManZ
23/07/10, 13:06
Stel je krijgt daar een rack ergens achter aan. Dan haal je nooit je 30min op locatie. Volgens mij ben je al zoveel tijd kwijt voordat je bij je rack bent. Wat een mega gebouw!

Apoc
23/07/10, 13:27
Stel je krijgt daar een rack ergens achter aan. Dan haal je nooit je 30min op locatie. Volgens mij ben je al zoveel tijd kwijt voordat je bij je rack bent. Wat een mega gebouw!

Ze zullen er binnen ongetwijfeld met segway, step, golfwagentje of monorail rondrijden.

RayManZ
23/07/10, 13:34
Ze zullen er binnen ongetwijfeld met segway, step, golfwagentje of monorail rondrijden.

Waarschijnlijk teleporten ze gewoon naar de juiste locatie. Amper voor te stellen hoe groot het wel niet is eigenlijk. Volgens mij vergelijkbaar met een compleet kassencomplex hier in Nederland.

Yourwebhoster
23/07/10, 14:08
Ze zullen er binnen ongetwijfeld met segway, step, golfwagentje of monorail rondrijden.

Achja het is toch al 1 miljard waarom niet even een monorail:lovewht:

Nee maar ze zullen inderdaad wel een karretje en een segway hebben. Misschien zelfs een aanhang wagen ivm de vele servers die geplaatst moeten worden??

Apoc
23/07/10, 14:13
Nee maar ze zullen inderdaad wel een karretje en een segway hebben. Misschien zelfs een aanhang wagen ivm de vele servers die geplaatst moeten worden??

Gewoon met een vorkheftruck.

Vaxon Networks
23/07/10, 17:08
http://www.boeing.com/rotorcraft/military/ch47d/images/CH-47DF_DVD-1100-2_300x375.jpg

Triloxigen
23/07/10, 17:47
Daar komen de packets!

-Kevin
24/07/10, 00:21
Heftruck jah
Pak ik ook altijd van A naar B naar C etc

Wynand
24/07/10, 00:46
Gewoon met een vorkheftruck.Zou best leuk zijn om 12U sun bakjes van 150KG zo eenvoudig ergens bovenin een rack te hangen met een vorkheftruck, maar vrees dat de meeste gangen in de meeste DC's niet breed genoeg zijn om daar vlot te kunnen draaien. :(

-Kevin
24/07/10, 10:30
Zo worden op mijn werk wel de kasten geplaats

ook van sun, maar die zijn denk ik net zoals daar bij hun

Alleen power en netwerk aansluiten klaar.
worden als geheel geplaats.

Apoc
24/07/10, 12:22
Zou best leuk zijn om 12U sun bakjes van 150KG zo eenvoudig ergens bovenin een rack te hangen met een vorkheftruck, maar vrees dat de meeste gangen in de meeste DC's niet breed genoeg zijn om daar vlot te kunnen draaien. :(

Ik bedoelde ook niet voor plaatsing in de racks, maar transport binnen DC naar de betreffende suite. Overigens bestaan er wel takels om (bijvoorbeeld) zeer grote/zware servers te plaatsen.


Zo worden op mijn werk wel de kasten geplaats

ook van sun, maar die zijn denk ik net zoals daar bij hun

Alleen power en netwerk aansluiten klaar.
worden als geheel geplaats.

Inderdaad goede kans dat ze dat hier ook doen.

Wynand
24/07/10, 12:24
Overigens bestaan er wel takels om (bijvoorbeeld) zeer grote/zware servers te plaatsen.Tss, oldskool teamwork ja. ;)

RobJEpping
25/07/10, 14:51
Gewoon met een vorkheftruck.

Geeft wel een hele andere mening aan forklift upgrade :)

easy2host
25/07/10, 21:43
Zou best leuk zijn om 12U sun bakjes van 150KG zo eenvoudig ergens bovenin een rack te hangen met een vorkheftruck, maar vrees dat de meeste gangen in de meeste DC's niet breed genoeg zijn om daar vlot te kunnen draaien. :(

moet je niet per ongeluk je lepels naar voren of uit elkaar zetten ;-)

Wynand
25/07/10, 22:26
Uhm.. Per ongeluk dat doen in een vorkheftruck? Als je je "per ongeluk" van hendeltje vergist zoals je je bij rm -rf / ook "per ongeluk" van directory vergist..

Yourwebhoster
25/07/10, 23:27
Uhm.. Per ongeluk dat doen in een vorkheftruck? Als je je "per ongeluk" van hendeltje vergist zoals je je bij rm -rf / ook "per ongeluk" van directory vergist..

Even geleden nog een topic over geweest:)?

Je kan er per ongeluk tegen aan stoten (vanuit gaande dat het een hendel is, heb geen idee hoe zo'n ding werkt). Maar met zo'n grote DC geloof ik graag dat de voorraad groot genoeg is om genoeg hele racks te kunnen vervangen, mocht zoiets gebeuren.