PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux alternatief dan Windows web



cupiflow
21/07/10, 17:52
Hallo,

Als eerste bedankt voor de moeite die je neemt, om mee te denken.

Ik ben vrij nieuw op het gebied van VPS Servers. De laatste week heb ik mij er redelijk in verdiept.

Ik ben namelijk van plan om een chatbox te beginnen met webcam streams.
De chatbox maakt gebruik van red5 of wowza.

Ik ben aan de slag gegaan met een aantal test servers op xlshosting,
om red5 aan de praat te krijgen voor de streams.

Als eerste met Centos hier kwam ik niet echt verder. Vervolgens Windows 2008 web. Dit werkte perfect via de remote desktop. En red5 was zo geïnstalleerd.

Nu is de vraag. Welke komt het meest in de buurt van de Windows web edition? Welke Linux variant maakt gebruik van een GUI? Ik wil graag over op Linux omdat de windows VPS pakketten een stuk duurder zijn (50euro +)

Dankje

Yourwebhoster
21/07/10, 18:05
Ten eerste: één topic is voldoende. Ten tweede: je wilt niet met een GUI werken. Een linux server hoor je met command line te beheren. Een GUI gebruikt onnodig extra resources.

Als je wat meer ervaring met Linux op doet snap je dat een GUI overbodig is;) Elke linux variant heeft namelijk een desktop, eventueel inclusief remote screen.

WH-Tim
21/07/10, 18:29
Alle linux installaties werken met een GUI. Alleen zul je die wel erbij moeten installeren. X Window is dat http://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System

Randy
21/07/10, 18:45
De echte kosten gaan in het beheer zitten, dus om nu een 15 euro per maand voor Windows meer te betalen wanneer je jezelf kunt redden? Dat is namelijk het prijsverschil waar ik ongeveer op uit kom.

cupiflow
21/07/10, 19:21
Ten eerste: één topic is voldoende. Ten tweede: je wilt niet met een GUI werken. Een linux server hoor je met command line te beheren. Een GUI gebruikt onnodig extra resources.

Als je wat meer ervaring met Linux op doet snap je dat een GUI overbodig is;) Elke linux variant heeft namelijk een desktop, eventueel inclusief remote screen.

Ja ik kwam er later achter dat ik in de verkeerde rubriek zat.
En de oude kon ik niet verwijderen.

Welke versie van linux moet ik dan het beste nemen die ook de red5 of wowza ondersteund??

vDong
21/07/10, 20:43
Welke versie van linux moet ik dan het beste nemen die ook de red5 of wowza ondersteund??

Het lijkt niet veel uit te maken, volgens deze link kan het op elke linux server:
http://www.red5server.org/content_red5installlinux_500006

Randy
21/07/10, 21:07
Iedere versie is goed gennoeg. Red5 gebruikt Java en dat draait weer als een virtuele machine binnen je omgeving. (En slurpt, slurpt en slurpt geheugen). Een versie die lang onderhouden wordt met updates geniet echter de voorkeur. Ubuntu 10.04LTS of CentOS5 dus.

Neem je een virtuele server met >2 Gbyte geheugen en wil je later kunnen uitbreiden met 4 Gbyte of meer, kies dat voor een 64-bits versie. Het aantal cores maakt niet uit, Java kan hier toch niet normaal mee omgaan. Het heeft dus geen zin een virtuele server met 8 cores te nemen. Twee is meer dan voldoende en zelfs 1 volstaat.

cupiflow
21/07/10, 21:25
Iedere versie is goed gennoeg. Red5 gebruikt Java en dat draait weer als een virtuele machine binnen je omgeving. (En slurpt, slurpt en slurpt geheugen). Een versie die lang onderhouden wordt met updates geniet echter de voorkeur. Ubuntu 10.04LTS of CentOS5 dus.

Neem je een virtuele server met >2 Gbyte geheugen en wil je later kunnen uitbreiden met 4 Gbyte of meer, kies dat voor een 64-bits versie. Het aantal cores maakt niet uit, Java kan hier toch niet normaal mee omgaan. Het heeft dus geen zin een virtuele server met 8 cores te nemen. Twee is meer dan voldoende en zelfs 1 volstaat.

Randy dankje ik ben toch wel weer bezig met Centos 5.5 inplaats van Windows.
Ooit moet je verder gaan, dan je kan:nuke:. Ga nu de tutorial (http://www.sohailriaz.com/how-to-install-red5-server-on-centos-53/)volgen.
Ik heb gekozen voor de Centos 5.5 en niet voor de Centos i386 de i386 lijkt mij de 32bits versie.

gr

Smart-Guyz
24/07/10, 02:32
Randy dankje ik ben toch wel weer bezig met Centos 5.5 inplaats van Windows.
Ooit moet je verder gaan, dan je kan:nuke:. Ga nu de tutorial (http://www.sohailriaz.com/how-to-install-red5-server-on-centos-53/)volgen.
Ik heb gekozen voor de Centos 5.5 en niet voor de Centos i386 de i386 lijkt mij de 32bits versie.

gr

i386 is inderdaad 32 bit. De x64_86 is de 64 bit variant.
Goede keuze, wij draaien zelf op Centos 5 en op Debian, Centos heeft toch ook mijn voorkeur.