PDA

Bekijk Volledige Versie : uit de hand gelopen hobby



colja2002
18/07/10, 20:56
Ik heb een zeer dringende vraag en weet eigenlijk niet wat ik moet doen ..

Heb vorig jaar een ds lite gekocht voor mijn kleine meid .Na een maand ging deze kapot, opgestuurd naar nintendo ivm garantie.
Helaas viel dit defect buiten de garantie en kon ik een nieuwe krijgen voor 91 euro ..
Heb ik dus gedaan .
twee maanden later weer defect. en weer geen garantie .

Dus dacht ik ik ga hem zelf repareren,( dit is ook gelukt)

Nu is het zo dat dit een beetje uit de hand is gelopen en repareer ik nu regelmatig nintendo ds lite,s tegen een geringe vergoeding.

Hoe moet ik dit nu aan gaan pakken ? kan ik dit gewoon blijven doen zonder eigen bedrijf op te starten of btw nummer aan te vragen.
Ik heb een gewone baan van 8 tot 5 en doe deze reparatie,s in de avond uurtjes.
waarschijnlijk is dit ook maar van tijdelijke aard en leverd het te weinig op om mijn baan hiervoor op te geven

Maar natuurlijk wil ik ook geen illegale dingen gaan doen en dat weet ik dus niet of ik dat nu aan het doen ben .

mag ik dit zo blijven doen of moet ik iets aan gaan geven of dergelijks .

Graag uw advies

EK-Media
18/07/10, 21:07
Mogen wij weten hoeveel je precies hiermee verdiend? je mag een bepaald bedrag bijverdienen zonder dat zij dit belasten, echter wel even netjes opgeven bij je aangifte. meer info op www.belastingdienst.nl

colja2002
18/07/10, 21:22
Geen idee hoeveel het ongeveer is

Ik koop onderdelen voor deze spelconsole,s in , en hou niet bij wat de kosten er van zijn , dit gaat allemaal van mijn persoonlijke rekening af .( natuurlijk maak ik hier geen verlies op)

ik schat de inkomsten in op 50 euro per week in de plus

maar kan soms ook minder en dan weer meer zijn

Ik heb verder geen verstand van boekhouding en ook de tijd hier niet voor om dit bij te houden .

Heb een goed draaiend gezin en goede baan , en wil dit ook graag zo houden

Dus echt veel tijd steek ik hier niet in maar zeker wel het hierboven genoemde extra inkomen.


Graag wil ik nog wel meer info geven mocht dit nodig zijn


ps kan op de site alleen maar iest vinden over (Bijverdienen scholieren en studenten)

Rev00
18/07/10, 21:38
voor 50 euro in de week zou ik me niet zo druk maken en het gewoon in eigen zak steken. neem aan dat je het vooral van mond op mond reclame hebt en er niet voor promoot?

Ramon Fincken
18/07/10, 21:38
als je doel is (hoe weinig of vaak dan ook) winst te maken /commercieel bezig te zijn > inschrijven.

Hoe dan ook aangeven als extra inkomstenbron. Maar ik zou je vraag eens op lancelots.nl (forum) stellen, daar weten ze alles over freelancen en inschrijven te ja of te nee.

colja2002
18/07/10, 21:42
Natuurlijk is het met mond op mond reclame begonnen via de school van de kleine meid van mij ..

Zo van mijn papa kan dat wel maken ..

ondertussen heb ik ook advertentie staan op speurders.nl

Is dit een bezwaar ? of een punt om toch btw of kvk nummer aan te vragen


En bij welke bedragen moet ik gaan denken dat ik het wel aan zal gaan geven .

en hoe moet ik dit dan doen zonder dat het te veel tijd gaat kosten .


Wel heel erg bedankt vast voor de snelle reactie,s echt super

colja2002
18/07/10, 21:46
Natuurlijk is het met mond op mond reclame begonnen via de school van de kleine meid van mij ..

Zo van mijn papa kan dat wel maken ..

ondertussen heb ik ook advertentie staan op speurders.nl

Is dit een bezwaar ? of een punt om toch btw of kvk nummer aan te vragen


En bij welke bedragen moet ik gaan denken dat ik het wel aan zal gaan geven .

en hoe moet ik dit dan doen zonder dat het te veel tijd gaat kosten .


Wel heel erg bedankt vast voor de snelle reactie,s echt super

( gelijk maar even op lancelot de vraag ook gesteld )

Rev00
18/07/10, 21:46
als je het helemaal correct wil doen zou ik even zoeken op het forum van HL: http://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=bijverdienen

colja2002
18/07/10, 21:49
Ok op deze link lees ik deze regel


Als je de heffingskorting gaat bruteren kom je op ongeveer 5800 uit en dat bedrag kan je in principe belastingvrij bijverdienen.


heffingskorting en bruteren ?? Hoe moet ik dit lezen , klinkt misschien een beetje dom maar heb echt geen idee

Freakingme
18/07/10, 21:54
Kunnen we 't aub over mond-tot-mond reclame hebben. Mond op mond reclame is technisch gezien mogelijk, maar in dat geval hoop ik dat er niet _teveel_ reclame gemaakt is/wordt ;)

colja2002
18/07/10, 21:56
Haha ja pfff zie je een foutje is snel gemaakt laat staan dat ik een eenmansbedrijfje moet gaan opstarten .


nu schaam ik mij helemaal :eek:

zal even kijken of ik de tekst nog kan veranderen

YolkNet
18/07/10, 22:17
Op de netwerksite van de Kvk kunnen ze je vast ook meer vertellen: http://hallo.kvk.nl/hallo/

BsHosting
18/07/10, 22:44
Het is erg simpel zodra je commercieel bezig bent dus met adverteren etc etc dan dien je in te schrijven.

Of je daarna belastingplichtig bent is een verhaal voor de belasting.

Dat zijn nl 2 aparte dingen.

colja2002
18/07/10, 23:43
(Het is erg simpel zodra je commercieel bezig bent dus met adverteren etc etc dan dien je in te schrijven)

zodra je adverteerd op bv marktplaats met diensten en of 2dehands spullen

moet je je aanmelden bij de belastingsdienst.


En deze beslissen dan of je wel of niet af moet dragen!


Goh erg ingewikkeld allemaal . zal eens bellen met deze instantie!

EK-Media
18/07/10, 23:56
Jongens, het lijkt mij zowiezo niet verstandig deze man naar alle mogelijke forums die er bestaan te verwijzen, ik geef je 1 tip waarmee je het meteen zeker weet, bel gewoon de belastingtelefoon dan weet je het zeker.....

WH-Tim
19/07/10, 09:22
Ik wil net zeggen. En dat wat iedereen zegt "direct inschrijven" is natuurlijk ook onzin. Zo bestaat er in Nederland een faire bijverdien grens en kun je die inkomsten gewoon bij je inkomstenbelasting opgeven. Daar hoef je niet een hele bedrijfsadministratie voor op je nek gaan te halen. En zeker als het cash betaald wordt (zwart dus) zou ik er niet eens over nadenken iets officieels te gaan doen.

-Kevin
19/07/10, 09:49
Als je tot 50/500 per week verdient daarmee,

Zou ik me niet inschrijven. Dat is niet echt de moeite? Je doet gewoon wat erbij.
En betaald al genoeg belasting.

Iedereen doet er in het weekend/vrije uurtjes wel wat bij om saldo beetje op pijl te trekken

Triloxigen
19/07/10, 09:58
Ik zou het inderdaad laten afhangen van het inkomen.

Maar je inschrijven heeft wel voordelen als aftrekbaarheid van bepaalde zaken,.

BsHosting
19/07/10, 10:30
Onzin 1 ste klas

Zijn 2 aparte zaken de eerste is verplicht das inschrijven bij de kvk sinds juli 2008 als je diensten aanbied.

De 2e nl de belasting zal beslissen of jij als ondernemer wordt gezien.


Ik wil net zeggen. En dat wat iedereen zegt "direct inschrijven" is natuurlijk ook onzin. Zo bestaat er in Nederland een faire bijverdien grens en kun je die inkomsten gewoon bij je inkomstenbelasting opgeven. Daar hoef je niet een hele bedrijfsadministratie voor op je nek gaan te halen. En zeker als het cash betaald wordt (zwart dus) zou ik er niet eens over nadenken iets officieels te gaan doen.

t.bloo
19/07/10, 10:36
Gewoon even bij de KVK langs en je weet meteen alles, ook hoe hoog het risico is dat je illegaal bezig bent.

Apoc
19/07/10, 10:38
Onzin 1 ste klas

Zijn 2 aparte zaken de eerste is verplicht das inschrijven bij de kvk sinds juli 2008 als je diensten aanbied.

De 2e nl de belasting zal beslissen of jij als ondernemer wordt gezien.

In Nederland hebben we ook nog zaken als gedoogbeleid. Hobbyisme wordt in zekere mate gedoogd, zo lang je de opbrengsten gewoon aangeeft als inkomsten bij de belastingdienst.

maxnet
19/07/10, 10:47
Als je de heffingskorting gaat bruteren kom je op ongeveer 5800 uit en dat bedrag kan je in principe belastingvrij bijverdienen.

heffingskorting en bruteren ?? Hoe moet ik dit lezen , klinkt misschien een beetje dom maar heb echt geen idee

De heffingskorting is een bedrag dat iedereen van de te betalen belasting af mag trekken.

Als je heel weinig verdient (bijv. student met bijbaan) kan het daardoor zijn dat je per saldo helemaal geen belasting hoeft te betalen.
In jouw geval is daar geen sprake van, omdat je al een full-time baan hebt.
Van de belasting die je op dit moment al betaald, wordt de heffingskorting al afgetrokken.
Dat gebeurt dus eenmalig per persoon, het is helaas niet zo dat je meerdere malen korting krijgt op het moment dat je meerdere baantjes hebt.


Over alles wat je legaal bijverdient zul je in ieder geval inkomstenbelasting moeten betalen.
Of je inkomsten daadwerkelijk hoog genoeg zijn dat je ook de complete administratie moet bijhouden of dat je de winst simpelweg mag aangeven als "resultaat uit overige werkzaamheden" is iets dat je met de belastingdienst moet afstemmen.

Freezer
19/07/10, 11:39
Tja, ik zou voor z'n bedrag (3000 euro) op jaarbasis het lekker zwart blijven doen. Het is niet wereldschokkend en voor de fiscus ook niet. Stel je wil het meer doen dan kan je altijd nog inschrijven.

WH-Tim
19/07/10, 12:41
Dusss als jij je moeder of oma iedere week helpt met de boodschappen omdat zij dat niet meer kan, dan is dat ook een dienst aanbieden. En moet je haar een factuur sturen als ze jou de benzine wilt betalen. En wordt jij tevens als ondernemer gezien. En moet je de factuur inboeken in je administratie. Doe je dat ook echt bshosting?


Onzin 1 ste klas

Zijn 2 aparte zaken de eerste is verplicht das inschrijven bij de kvk sinds juli 2008 als je diensten aanbied.

De 2e nl de belasting zal beslissen of jij als ondernemer wordt gezien.

Er zal vast de opmerking komen dat het niet te vergelijken is. Dat is het wel. 50 euro per week voor allerlei werkzaamheden stelt helemaal niets voor. Juist daarom is het wél te vergelijken.

Apoc
19/07/10, 12:44
Tja, ik zou voor z'n bedrag (3000 euro) op jaarbasis het lekker zwart blijven doen. Het is niet wereldschokkend en voor de fiscus ook niet. Stel je wil het meer doen dan kan je altijd nog inschrijven.

Eh nee, dat moet je dus vooral niet doen. Zwart werken wil zeggen dat je geen belasting afdraagt, en dat moet je dus hoe dan ook wel doen.

Het niet hebben van een KvK inschrijving en zwart werken zijn twee compleet verschillende zaken.

BsHosting
19/07/10, 12:47
Wel compleet anders.
Diensten aanbieden online en dat voor verschillende mensen is gewoonweg kvk benodigd simpel zat.

Het andere doe je als zoon/dochter of als kleinkind dat heet verzorging dat is compleet iets anders dan geld vragen voor reparaties.


Dusss als jij je moeder of oma iedere week helpt met de boodschappen omdat zij dat niet meer kan, dan is dat ook een dienst aanbieden. En moet je haar een factuur sturen als ze jou de benzine wilt betalen. En wordt jij tevens als ondernemer gezien. En moet je de factuur inboeken in je administratie. Doe je dat ook echt bshosting?

Triloxigen
19/07/10, 12:54
Onzin 1 ste klas

Zijn 2 aparte zaken de eerste is verplicht das inschrijven bij de kvk sinds juli 2008 als je diensten aanbied.

De 2e nl de belasting zal beslissen of jij als ondernemer wordt gezien.

Huisvlijt is nog steeds een gebruikt iets door de belastingdienst, daarnaast kun je bij je opgave gewoon inkomen uit andere bronnen opgeven en daar zou dit gewoon kunnen.

Apoc
19/07/10, 13:07
Wel compleet anders.
Diensten aanbieden online en dat voor verschillende mensen is gewoonweg kvk benodigd simpel zat.

Het andere doe je als zoon/dochter of als kleinkind dat heet verzorging dat is compleet iets anders dan geld vragen voor reparaties.

Heb je de rest van het topic überhaupt wel gelezen? TS gaf aan dat het hier enkel om kennissen gaat (en hooguit wat mond tot mond relaties). Zo lang dat op kleine schaal gebeurt en de vergoeding bij wijze van spreken een symbolisch bedrag is, kun je dit prima als hobbyisme zien.

Zodra je een website (of iets dergelijks) gaat opzetten, dan wordt het uiteraard een ander verhaal.

BsHosting
19/07/10, 13:14
Lees jij dan ook alles TS adverteert op MP en Speurders.

Dus ja je bied het dan echt commercieel aan dus is inschrijven wel degelijk verplicht.


Heb je de rest van het topic überhaupt wel gelezen? TS gaf aan dat het hier enkel om kennissen gaat (en hooguit wat mond tot mond relaties). Zo lang dat op kleine schaal gebeurt en de vergoeding bij wijze van spreken een symbolisch bedrag is, kun je dit prima als hobbyisme zien.

Zodra je een website (of iets dergelijks) gaat opzetten, dan wordt het uiteraard een ander verhaal.

Triloxigen
19/07/10, 13:19
Alsof adverteren op MP of Speurders ook maar op een manier relevant is voor de kvk/belastingdienst ;x

BsHosting
19/07/10, 13:21
Ja dat is het dus wel.


Alsof adverteren op MP of Speurders ook maar op een manier relevant is voor de kvk/belastingdienst ;x

Apoc
19/07/10, 13:23
Lees jij dan ook alles TS adverteert op MP en Speurders.

Dus ja je bied het dan echt commercieel aan dus is inschrijven wel degelijk verplicht.

Daar heb je een punt, dat had ik over het hoofd gezien. Al vind ik dat toch nog een grensgeval als het om 200 euro winst per maand gaat.

Apoc
19/07/10, 13:25
Alsof adverteren op MP of Speurders ook maar op een manier relevant is voor de kvk/belastingdienst ;x

In zekere zin wel, dat maakt het toch net anders dan wanneer je enkel via mond tot mond reclame wat kennissen helpt.

BsHosting
19/07/10, 13:30
En het inschrijven staat compleet los van wel of geen belastingplichtig dat zijn 2 aparte zaken die iedereen schijnbaar op 1 hoop wil gooien.

Cybafish
19/07/10, 14:10
Houd er wel rekening mee dat je de administratieverplichting op je nek haalt zodra je jezelf inschrijft bij de KvK. Of de belastingdienst je nu zal aanmerken als ondernemer of niet, je zult moeten kunnen aantonen dat je inkomsten onder een bepaalde grens zijn gebleven. Dit geldt doorlopend, zodat de BD op ieder gewenst moment een audit kan doen en je ondernemersstatus in heroverweging kan nemen.

200 euro per maand als bijverdiensten kun je ook gewoon onder je box 1 aangifte laten vallen. Je merkt snel genoeg wanneer je echt een substantiële hoeveelheid van je tijd en middelen in/uit de DS-oplapperij haalt. Dán wordt het ook tijd om de boel te professionaliseren. Houd namelijk ook rekening met de juridische kant van het verhaal. Je aansprakelijkheid ten aanzien van de verrichte reparaties krijgt ook een andere vorm op het moment dat je het via een officiële voordeur gaat doen.

colja2002
19/07/10, 14:19
Oke jeetje wat een boel reactie,s .

administratieverplichting op je nek haalt zodra je jezelf inschrijft bij de KvK. Of de belastingdienst ( hier heb ik dus geen tijd voor omdat ik een fulltime baan heb





Stel ik verdien 200 euro per weer extra ( wordt dan cash uitbetaald)

En ik wil dit opgeven aan de belasting hoeveel moet ik dan afstaan van dit bedrag? zonder kvk numer en btw nummer En hoe moet ik dit aangeven ( ik gebruik natuurlijk geen bonnen ).


Ik zie het nog steeds als een uit de hand gelopen hobby die tijdelijk is ,omdat de spelconsoles, natuurlijk ook niet eeuwig meegaan .

Maar ik wil zeker niet illegaal bezig zijn en dus gewoon netjes belasting afdragen

Triloxigen
19/07/10, 14:26
Vergeet overigens ook niet dat je aanvullend 19% btw moet gaan vragen en je 42% (of meer) inkomsten belasting moet gaan betalen over dat bedrag. En of het dan nog rendabel is dat te gaan doen.

Freezer
19/07/10, 14:30
Eh nee, dat moet je dus vooral niet doen. Zwart werken wil zeggen dat je geen belasting afdraagt, en dat moet je dus hoe dan ook wel doen.

Het niet hebben van een KvK inschrijving en zwart werken zijn twee compleet verschillende zaken.

Ik snap je wel, maar voor diensten die contant worden betaald en voor dat soort bedragen zou ik persoonlijk niet roomser zijn dan de paus. En als ik het zou opgeven, dan zou ik niet alles opgeven... Contant verkeer is lastig te controleren voor de fiscus. Hij betaald al netjes IB via zijn regulier werkgever en zo blijft het leuk voor zijn klanten en voor hem zelf. Zwart werken is het dus wel, maar voor mij persoonlijk vind ik het acceptabel als iemand per maand een paar euro zwart bijverdiend, zolang diegene geen uitkering geniet :)

@Colja: Simpel, het tarief van de IB (inkomstenbelasting) kent 3 schalen. Je bent over het verdiende geld IB verschuldigdt.

maxnet
19/07/10, 14:44
Vergeet overigens ook niet dat je aanvullend 19% btw moet gaan vragen

Denk niet dat hij die hoeft af te dragen.
Kleine ondernemersregeling?


==


Contant verkeer is lastig te controleren voor de fiscus.

Maar dat kan ook tegen je werken.

Als ze er -bijvoorbeeld door de advertenties- achter komen dat de TS een informeel bedrijfje is begonnen, maar zijn inkomsten niet aangeeft, kunnen ze die gaan schatten.
Probeer dan maar eens tegenbewijs te leveren dat het maar om 50 EUR per week ging...

Apoc
19/07/10, 15:14
Ik snap je wel, maar voor diensten die contant worden betaald en voor dat soort bedragen zou ik persoonlijk niet roomser zijn dan de paus. En als ik het zou opgeven, dan zou ik niet alles opgeven... Contant verkeer is lastig te controleren voor de fiscus. Hij betaald al netjes IB via zijn regulier werkgever en zo blijft het leuk voor zijn klanten en voor hem zelf. Zwart werken is het dus wel, maar voor mij persoonlijk vind ik het acceptabel als iemand per maand een paar euro zwart bijverdiend, zolang diegene geen uitkering geniet :)

@Colja: Simpel, het tarief van de IB (inkomstenbelasting) kent 3 schalen. Je bent over het verdiende geld IB verschuldigdt.

Er zit daar een groot verschil tussen wat je van mening bent, en wat je op een publiek forum verkondigt. In dit geval zou je je mening gewoon voor je moeten houden. Zwart werken is simpelweg not-done, of je nu een uitkering hebt of niet.

Freezer
19/07/10, 16:24
Er zit daar een groot verschil tussen wat je van mening bent, en wat je op een publiek forum verkondigt. In dit geval zou je je mening gewoon voor je moeten houden. Zwart werken is simpelweg not-done, of je nu een uitkering hebt of niet.

Ach, dat is jouw mening... Ik adviseer mensen wel vaker voor belastingvermijding, niks mis mee. Ik neem aan dat jij als ondernemer ook optimaal gebruik maakt van de fiscale mogelijkheden die de nederlandse wet bied om te zorgen dat je z'n laag mogelijke belastbare winst geniet? Zie dit zolang het om een klein bedrag gaat per jaar ook als een fiscale mogelijkheid, al dan niet geheel legaal. Ethiek hierbuiten gelaten of het not-done is.

@Maxnet: Ben wel met je eens dat de bewijslast lastig komt te liggen als je het inderdaad via marktplaats en speurders aanbied. Je kan natuurlijk voor jezelf netjes een simpele administratie bijhouden...

Apoc
19/07/10, 16:32
[QUOTE=Freezer;1151272]Ach, dat is jouw mening... Ik adviseer mensen wel vaker voor belastingvermijding, niks mis mee. Ik neem aan dat jij als ondernemer ook optimaal gebruik maakt van de fiscale mogelijkheden die de nederlandse wet bied om te zorgen dat je z'n laag mogelijke belastbare winst geniet? Zie dit zolang het om een klein bedrag gaat per jaar ook als een fiscale mogelijkheid, al dan niet geheel legaal. Ethiek hierbuiten gelaten of het not-done is./QUOTE]

Uiteraard, iedere verstandige ondernemer probeert een zo laag mogelijke belastbare winst te realiseren. Dat is echter toch heel iets anders dan zwartwerken.

Dat je anderen adviseert om belasting te ontduiken moet je zelf weten, maar als je het mij vraagt is dit hier niet welkom.

Smart-Guyz
19/07/10, 16:59
Is het beste advies niet gewoon om deze man te sturen naar het belastingkantoor voor informatie en wellicht ook langs het kantoor van de KvK voor een gratis consult over hoe hij dit het beste kan aanpakken en wat hij wel/niet moet doen?

Aldus mijn advies :D

colja2002
19/07/10, 17:04
Nou begin bijna te twijfelen om dit inderdaad op te geven?



als je 19 procent en dan nog eens 42 procent moet afdragen dan werk je dus vor niks en kan je het beter laten ...



of begrijp ik het weer verkeerd


als ik 1500 euro winst draai , dus zonder eigen bedrijf en of kvk

wat moet ik daarvan netto afdragen in box 1 ?????

colja2002
19/07/10, 18:14
Ok begrijp het al ik moet dus 19 procent btw gaan vragen voor mijn reparatie,s


Beetje onzin toch ik doe het zonder factuur en of bon dan kan je toch geen btw gaan rekeken stomweg omdat ik geen bedrijf heb en ook niet wil hebben ..

Nogmaals het is puur hobby en de lol die ik hier in kan vinden..

En 42 procent belasting erover betalen ? zal toch niet ?

als dit het geval zou zijn dan zal niemand het extraatje dat hij heeft netjes opgeven aan de belasting (toch?)..

BsHosting
19/07/10, 18:22
Ja dan doe je het zwart tot eens een keer iemand je aanbrengt of de bealsting komt er zelf achter.

Dan schatten ze je inkomsten en krijg je een leuke naheffing en daar kan je heel wat jaren een kvk inschrijving van bekostigen en elke weet uit eten etc etc.

Triloxigen
19/07/10, 21:58
Ok begrijp het al ik moet dus 19 procent btw gaan vragen voor mijn reparatie,s


Beetje onzin toch ik doe het zonder factuur en of bon dan kan je toch geen btw gaan rekeken stomweg omdat ik geen bedrijf heb en ook niet wil hebben ..

Nogmaals het is puur hobby en de lol die ik hier in kan vinden..

En 42 procent belasting erover betalen ? zal toch niet ?

als dit het geval zou zijn dan zal niemand het extraatje dat hij heeft netjes opgeven aan de belasting (toch?)..

Als je het legaal wil doen moet je je inschrijven bijd e kvk. Dat wil dus zeggen factuur maken en btw heffen van 19%.

En die 42% betaal je nu toch ook over je inkomen, die reparaties zijn inkomen en dus betaal je inkomsten belasting.

colja2002
19/07/10, 23:35
Heb het al in de gaten ,,,,,,


zal het bij mijn belasting adviseur neerleggen ..

iedereen heeft er een eigen mening over .

WH-Tim
20/07/10, 00:00
Cash is niet te controleren. Als je niet wilt gaan werken met een bedrijfsadministratie en 19% bovenop al je diensten wilt gaan vragen en geen facturen wilt gaan schrijven etc dan zal het anders moeten. Je kunt dan kiezen om je inkomsten in een boekje bij te houden en die op te geven in box1, of je kunt ervoor kiezen om die oncontroleerbare inkomsten oncontroleerbaar te houden. Wellicht is een mix van beiden het beste: je draagt over een deel belasting af, en over een deel niet. Als je het mij vraagt regelt iedereen het op die manier om veilig te spelen.

maxnet
20/07/10, 01:06
BTW wordt bij een lage omzet kwijtgescholden (kleine ondernemersregeling).
En facturen hoef je niet uit te reiken aan particulieren.

Blijft alleen enige administratie, en het betalen van inkomstenbelasting staan (da's misschien niet leuk, maar wel eerlijk).

colja2002
20/07/10, 07:26
Ok , nu voel ik mij een stuk zekerder.


Zal het in box 1 aangeven bij de eerst volgende aangifte , kan ik daar dan een x bedrag invullen ,of moet ik elke euro specifiec aangeven hoe ik er aan kom

Ik wil en kan geen administratie bijhouden (gewoon geen tijd voor)
Ik ga geen 19 % btw vragen omdat ik deze dienst aanbied daar waar ik kan en eventueel zin heb ( eigen vrije tijd).
Dus ook geen factuur .

Tot welke bedragen moet ik denken aan lage omzet?


Nogmaals dank voor de vele reactie,s :thumbup:

t.bloo
20/07/10, 07:38
lage omzet tot 1000 euro per jaar ofzo?

maar het is natuurlijk prima als je je inkomsten voor de belastingdienst verborgen houdt, als je dan ook geen gebruik maakt van de diensten van Nederland :w00t:

Paul Z.
20/07/10, 08:00
Ik wil en kan geen administratie bijhouden (gewoon geen tijd voor)
Ik ga geen 19 % btw vragen omdat ik deze dienst aanbied daar waar ik kan en eventueel zin heb ( eigen vrije tijd).
Dus ook geen factuur .

Administratie kan je heel simpel houden in een spreadsheet. Een blad met inkomsten, een blad met uitgaven en een overzichtsblad.
Als je dan toch bezig bent kan je meteen een factuur template op een ander blad zetten, en klaar ben je! (Factuur nummering eenvoudig houden. bijvoorbeeld jaar-maand-dag-volgnummer; Dus voor vandaag 20100720001)
Kost je eenmalig een uurtje werk, en daarna ben je klaar.

Voordeel is dat je ook de BTW die je betaald op de onderdelen kan aftrekken. Gewoon de factuur bewaren, en inboeken op je "uitgaven" blad...

WH-Tim
20/07/10, 09:25
Administratie kan je heel simpel houden in een spreadsheet. Een blad met inkomsten, een blad met uitgaven en een overzichtsblad.
Als je dan toch bezig bent kan je meteen een factuur template op een ander blad zetten, en klaar ben je! (Factuur nummering eenvoudig houden. bijvoorbeeld jaar-maand-dag-volgnummer; Dus voor vandaag 20100720001)
Kost je eenmalig een uurtje werk, en daarna ben je klaar.

Voordeel is dat je ook de BTW die je betaald op de onderdelen kan aftrekken. Gewoon de factuur bewaren, en inboeken op je "uitgaven" blad...

Dat heeft te maken met een bedrijfsadministratie. Dat wilt hij juist niet!
Overigens moeten niemand het te rooskleurig voorstellen. Aan het einde van het jaar moet er ook een jaarrekening komen of iets vergelijkends als je kleine ondernemer bent. En als er boekencontrole van de belastingdienst komt moet je niet de weg kwijt zijn. Uit zijn reactie lezende weet hij -20% van ondernemen. Laat hem daar nou alsjeblieft niet aan beginnen. Als hij dat echt zou willen zou hij niet hier op wht om hulp komen vragen maar naar de KVK gebeld hebben.

Apoc
20/07/10, 11:00
Overigens moeten niemand het te rooskleurig voorstellen. Aan het einde van het jaar moet er ook een jaarrekening komen of iets vergelijkends als je kleine ondernemer bent.

Nee hoor, als eenmanszaak hoeft dat niet.

Het lijkt mij in ieder geval onzin om voor die 200 euro winst per maand een KvK inschrijving aan te vragen. Als je verder wilt groeien dan is het een ander verhaal, maar zo te horen is daar geen sprake van.

Inkomstenbelasting zal hoe dan ook moeten worden betaald, daar kom je niet omheen.

Aan TS: als je niet van plan bent om verder te groeien dan zou ik gewoon lekker verder gaan met hobbyen, met als enige verandering dat je de inkomsten opgeeft bij je belastingaangifte.

maxnet
20/07/10, 13:52
Ik wil en kan geen administratie bijhouden (gewoon geen tijd voor)

Ben bang dat dat geen argument is, want dan zou je ook geen tijd hebben om diensten aan te bieden, en al helemaal niet om meer klanten binnen te slepen door nationaal te adverteren.

Je zult iets van "administratie" moeten hebben.
Al zijn het maar twee schoolschriftjes waarin je met pen per week noteert hoeveel je hebt verdiend en hoeveel je hebt uitgegeven.
Aan het eind van het jaar met je zakrekenmachine optellen wat dat totaal is, en je weet wat je omzet en winst is.


De hoeveelheid administratie moet aansluiten bij de aard van het bedrijf. Als het een bedrijf met minimale omzet is, zonder voorraden, afschrijvingen, en andere ingewikkelde dingen, dan is ook maar een minimale administratie vereist.
Zolang maar voldoende duidelijk is hoe je aan de bedragen komt, en die niet uit de lucht gegrepen zijn.


lage omzet tot 1000 euro per jaar ofzo?


Voorheen was dat iets van 7000 EUR (bij 19%), maar voor het actuele bedrag moet je bij de belastingdienst zijn.

colja2002
20/07/10, 18:18
Aan TS: als je niet van plan bent om verder te groeien dan zou ik gewoon lekker verder gaan met hobbyen, met als enige verandering dat je de inkomsten opgeeft bij je belastingaangifte.


Ben niet van plan verder te groeien. en zal de inkomsten opgeven aan de belasting.


dank u vriendelijk voor deze ractie,s

Dicky
20/07/10, 19:33
Wat een berg heilige boontjes hier. Aangezien half Nederland in de bouw, in de kapsalons, in de IT, en nog heel veel andere beroepsgroepen 'savonds zwart bijbeunen, omdat ze terecht al genoeg belasting betalen, kan ik niet inzien wat er nou mis mee is. Noem het leuke dingen geld en geniet van je extraatje.
Als je gewoon netjes een baan hebt en je komt je verplichtingen netjes na, hoef je je nergens druk om te maken. Mochten de inkomsten nou werkeliijk de pan uitrijzen, tussen de 25 en 50 K per jaar, dan moet je een andere oplossing bedenken.

t.bloo
20/07/10, 20:11
> terecht al genoeg belasting betalen??!? :drunk:

Als je 10k per jaar binnen haalt buiten de belastingdienst om, dan ben ik er nog niet zo zeker van dat je daar op termijn geen last van gaat krijgen.

Overigens heb jij makkelijk praten want je vlucht het land uit :)

Dicky
20/07/10, 20:45
Maar ik ben wel 15 jaar zelfstandig ondernemer geweest in nederland

Bijna ik doe me best ik ben aangeschoten en zit nog in strandtent.