PDA

Bekijk Volledige Versie : Beeindiging contract na stilzwijgend verlengd



lobbie1978
15/07/10, 12:17
Dag allemaal.

Ik heb een vraag over het beeindigen van mijn contract bij mijn huidige webhosting.

Ik heb sinds 2007 een contract met mijn hosting die elk jaar stilzwijgend word verlengd.
Nu wil ik graag mijn contract opzeggen omdat ik over wil stappen op een ander hostingbedrijf. Echter, ze geven aan dat mijn contract nog duurt tot 16-03-2011 en dat ik tot die datum moet betalen. Ik kan wel mijn pakket eerder stopzetten en mijn domeinnaam overzetten, maar ik moet doorbetalen tot einde contract.
Mag dit wel? Is het inmiddels niet wettelijk bepaald dat je een contract altijd per direct mag opzeggen met een opzegtermijn van een maand? Ik refereer hierbij naar mobiele telefonie, internet abonnementen etc.
Ik hoor graag van jullie! Bedankt alvast! :D

Markuz
15/07/10, 12:32
Ja dit mag nog steeds.
http://www.bladwijzer.org/Doel-Nieuws/956/18268/Wetswijziging-stilzwijgende-verlenging-abonnementen-niet-voor-1-januari-2012.html

DutchTSE
15/07/10, 12:37
Ja dit mag nog steeds.
http://www.bladwijzer.org/Doel-Nieuws/956/18268/Wetswijziging-stilzwijgende-verlenging-abonnementen-niet-voor-1-januari-2012.html

Hele goede bron.. het gaat om tijdschriften en kranten, dat is wat anders dan webhosting ;-)

Markuz
15/07/10, 12:38
Gaat toch om het zelfde wetsvoorstel, ik wou alleen even laten zien dat het er nog niet door heen is..

Mikey
15/07/10, 12:40
Zoek even in het forum er zijn hier meerdere discussies over geweest. Verder valt webhosting en domeinen er volgens mij buiten, dit is maatwerk die in de meeste gevallen ook door je aanbieder per jaar afgerekend dienen te worden.

Verder heb ik destijds al aangegeven:

1 maand betalen, 11 maanden gratis ontvangen....

Apoc
15/07/10, 13:33
Verder heb ik destijds al aangegeven:

1 maand betalen, 11 maanden gratis ontvangen....

Que??

ICTRecht
15/07/10, 20:11
Er zijn op dit moment twee regels voor contracten waarbij een bedrijf een dienst levert aan een consument.

Hoofdregel; stilzwijgende verlenging mag, verlengingstermijn maximaal één jaar.
Bijzondere regel: bij telecomcontracten (telefonie, internet) mag stilzwijgende verlenging ook maar met maximaal een MAAND na het eerste (jaar)contract.

Er is een wetsvoorstel dat de hoofdregel ook aan zal passen om daar een maand van te maken, maar dat duurt nog minstens tot 2012 voor dat erdoor is.

En let op: die korte regel geldt
a) alleen voor consumenten (dus niet eenmanszaken, freelancers of mensen die contract "op de BV zetten" omdat ze dan de BTW terugkrijgen)
b) alleen bij internet access en niet bij hosting of domeinnamen

Als die wetswijziging erdoor komt in 2012, dan gaat hij wel voor alles gelden - ook voor hosting, ook voor domeinnamen(!) en ook voor gameservers. Alleen niet voor lidmaatschappen van verenigingen.

ICTRecht
15/07/10, 20:13
Er zijn op dit moment twee regels voor contracten waarbij een bedrijf een dienst levert aan een consument.

Hoofdregel; stilzwijgende verlenging mag, verlengingstermijn maximaal één jaar.
Bijzondere regel: bij telecomcontracten (telefonie, internet) mag stilzwijgende verlenging ook maar met maximaal een MAAND na het eerste (jaar)contract.

Er is een wetsvoorstel dat de hoofdregel ook aan zal passen om daar een maand van te maken, maar dat duurt nog minstens tot 2012 voor dat erdoor is.

En let op: die korte regel geldt
a) alleen voor consumenten (dus niet eenmanszaken, freelancers of mensen die contract "op de BV zetten" omdat ze dan de BTW terugkrijgen)
b) alleen bij internet access en niet bij hosting of domeinnamen

Als die wetswijziging erdoor komt in 2012, dan gaat hij wel voor alles gelden - ook voor hosting, ook voor domeinnamen(!) en ook voor gameservers. Alleen niet voor lidmaatschappen van verenigingen.

Apoc
15/07/10, 20:20
Als die wetswijziging erdoor komt in 2012, dan gaat hij wel voor alles gelden - ook voor hosting, ook voor domeinnamen(!) en ook voor gameservers. Alleen niet voor lidmaatschappen van verenigingen.

Dat het ook zou gelden voor domeinnamen zou een aardig onwerkbare situatie opleveren. De klant zou dan dus ieder jaar specifiek toestemming moeten verlenen voor de verlenging. Hoe zie jij dit?

ICTRecht
15/07/10, 20:49
Ik zie dat als een probleem maar ik heb geen oplossing. Bij het wetsvoorstel gaat het de hele tijd om abonnementen op de sportschool en dergelijke, het onderwerp domeinnaam is daar gewoon onzichtbaar.

Ik zou wel eens willen weten hoe veel consumenten secondlevel domeinnamen hebben. Volgens mij kun je in whois niet zoeken op KVK-status van de houder, dus als iemand een tip heeft?

systemdeveloper
15/07/10, 21:42
Dat het ook zou gelden voor domeinnamen zou een aardig onwerkbare situatie opleveren. De klant zou dan dus ieder jaar specifiek toestemming moeten verlenen voor de verlenging. Hoe zie jij dit?
Verhoog gewoon je prijzen met (100%/aantal jaar dat klant domein heeft) * (1 - het percentage van je klanten dat 'normaal en op tijd' hun opzeggingen doen.)
Stel van de 10 opzeggingen op een jaar, worden er 8 netjes voor de opzegtermijn gedaan. Aangenomen dat je klanten een domeinnaam gem 8 jaar bij je afnemen, kom je dan uit op een prijsverhoging van je domeinen van ca. 2,5%. Dat is voor de meeste klanten uiterst acceptabel, denk ik?

En daarvoor hoef je nooit je klant lastig te vallen met de vraag of ie zijn domein wilt verlengen. Doen wij al jaren zo. Gewoon verlengen en heeft de klant er uiteindelijk bezwaar tegen en wil niet voor het domein betalen? Ook goed, is dan zijn goed recht ook.

Randy
16/07/10, 00:38
Ik zou wel eens willen weten hoe veel consumenten secondlevel domeinnamen hebben. Volgens mij kun je in whois niet zoeken op KVK-status van de houder, dus als iemand een tip heeft?

SIDN voorlichter bellen? Al is de KvK nog niet zo lang verplicht dus de oude domeinen hebben deze registratietrag nog niet, al denk ik wel dat ze een geode indicatie over de percentages kunnen geven.

Apoc
16/07/10, 10:57
Het lijkt me overigens dat als deze wetgeving er door komt, dit soort constructies ook verboden zullen worden, want anders kan iedereen deze wet omzeilen.

SebastiaanStok
16/07/10, 11:38
Voor een domeinnaam betaal je meestal per 'jaar', dus dat zal geen probleem zijn denk ik.
Stilzwijgende verlening mag dan nog wel, maar enkel per maand. Moet je dan het restant crediteren of moet de klant dit gewoon voor verlies zien?

Ik denk dat domeinnamen de uitzondering worden, want anders doet dit meer fout dan goed.

Bart L
16/07/10, 16:00
Fout voor wie.. De wet is er voor consumenten he...

ICTRecht
16/07/10, 17:58
Stilzwijgende verlening mag dan nog wel, maar enkel per maand. Moet je dan het restant crediteren of moet de klant dit gewoon voor verlies zien?
In ieder geval moet je dan het restant crediteren. Maar het zou me niets verbazen als een rechter het eenvoudigweg verbiedt om 12 maanden vooruit te factureren als iemand per maand mag opzeggen. Dat is namelijk nogal onredelijk.

Freakingme
16/07/10, 18:14
Dat hangt wel af wat je per maand betaalt, bij bedragen als 1,50 per maand (die diensten bestaan) is 't niet redelijk als je verplicht wordt per maand te factureren.

Nog een leuke constructie; 1 maand betaald laten zijn, en dan 11 maanden gratis geven (en dan weer 1 maand betaald maken), en de betaling van die 1e maand spreiden over 12 maanden.

deCube
16/07/10, 18:26
Die laatste constructie schoot me net ook te binnen, zou wel moeten werken denk ik.

ICTRecht
17/07/10, 10:05
Dat hangt wel af wat je per maand betaalt, bij bedragen als 1,50 per maand (die diensten bestaan) is 't niet redelijk als je verplicht wordt per maand te factureren.
Begrijp ik, maar voor een jaar vooruit laten betalen komt neer op 12 contractsperioden vooruit betalen. Dat lijkt me ook weer niet redelijk.

systemdeveloper
17/07/10, 11:08
Ik denk dat domeinnamen de uitzondering worden, want anders doet dit meer fout dan goed.

Een domein kun je imho ook niet vergelijken met je hosting. Je hosting is een product dat je zelf controleert en kunt beëindigen indien nodig.

Een domeinnaam die een klant bij zijn hoster/registrar afneemt, is niet meer dan een administratieve handeling om zijn naam voor bepaalde tijd aan een domein te koppelen via het eigenaarsveldje. En dat kost gewoon een bepaald bedrag. Hier valt niks op te crediteren.
Een verlenging na 1 jaar is gewoon een hernieuwe registratie met dezelfde administratieve kosten. Heeft verder niks te maken met maand/jaar of whatever.

The-BosS
17/07/10, 14:47
Dit probleem kan opzich ook simpel opgelost worden door de contracten gewoon te laten eindigen zonder stilzwijgende verlenging en bvb maand voor opzeg klant te mailen met de vraag "uw contract verloop over een maand wenst u dit met een jaar te verlengen". Dan is het domein probleem direct opgelost en voor de hosting ook aangezien de klant uitdrukkelijk toestemming geeft. En als klanten tevreden zijn zullen ze hier geen problemen mee hebben, zijn ze niet tevreden kunnen ze naar iemand gaan. Reageren ze totaal niet dan gaat het account op suspend.

Verder als je bvb wel per maand factuur zou moeten verzenden met die regeling en je hebt 2 euro per maand dan kost het al meer aan administratief werk dan het opbrengt. Dus zet je gewoon in je voorwaarden dat facturen per maand onderworpen zijn aan bvb € 5,- administratieve kosten per maand. Dan zal ofwel de klant zelf opteren voor een jaar contract met factuuratie per jaar of hij neemt de administratieve kosten er gewoon bij.

Robca
18/08/10, 15:41
Wat als je het als volgt doet:

1) je krijgt een nieuwe klant (die betaald voor 1 jaar) domein + hosting
2) een maand voor verlopen zend je de klant een mail waarin staat komt te vervallen indien je wenst op te zeggen is het nu de moment
3) zegt de klant niet op dan maak je gewoon een nieuwe factuur waarop staat: hostingpakket x looptijd 12 maanden prijs: xx EUR

Volgens mij is er dan niets fout, als jij dan in je voorwaarden nog gaat zetten dat zo een pakket altijd voor 12 maanden is en dat je het ook in één keer gaat aanrekenen...

Maar een product is maar wat er in de omschrijving staat uiteraard, en als jij zegt pakket x = 12 maanden of niets ...

Of ben ik nu zo mis? Of is NL zo verschillend van BE?

SebastiaanStok
18/08/10, 16:01
"3) zegt de klant niet op dan maak je gewoon een nieuwe factuur waarop staat: hostingpakket x looptijd 12 maanden prijs: xx EUR"

Bedoel je dat de klant moet aangeven dat hij wil verlengen, of gebeurd dat standaard bij uitblijven van een reactie?
Dat laatste heet stilzwijgende verlening en word verboden :)

Robca
18/08/10, 16:41
"3) zegt de klant niet op dan maak je gewoon een nieuwe factuur waarop staat: hostingpakket x looptijd 12 maanden prijs: xx EUR"

Bedoel je dat de klant moet aangeven dat hij wil verlengen, of gebeurd dat standaard bij uitblijven van een reactie?
Dat laatste heet stilzwijgende verlening en word verboden :)

De klant kan opzeggen als hij zijn mail ontvangt, doet hij niks krijgt hij een factuur voor product met looptijd 12 maanden, betaald hij dan moet hij 2 maanden later toch niet afkomen dat hij niet akkoord was? Of mis ik nu iets in mijn denkpatroon?

SebastiaanStok
18/08/10, 16:55
Die methode noemen we stilzwijgende verlening, en in Nederland is dit voor telecom sector (consumenten enkel) voor verboden.

Een contact mag niet langer stilzwijgend verlengt worden, maar word na de contract periode omgezet naar een contract van onbepaalde tijd met de opzeg termijn van één maand.

Voor domeinnaam registratie en webhosting geld dit (nog) niet, daar zijn ze wel mee bezig maar is nog een hele hoop onduidelijkheid over :)

Hoe dit in België is geregeld is mij niet bekend.

Edit: De klant vooraf een e-mail/brief sturen is geen excuus om het contract als nog te verlengen.

xserve
18/08/10, 17:44
Nog een leuke constructie; 1 maand betaald laten zijn, en dan 11 maanden gratis geven (en dan weer 1 maand betaald maken), en de betaling van die 1e maand spreiden over 12 maanden.
Daar gaat de rechter denk ik niet in trappen. Want je weet zelf ook dat die prijs voor de maand dus gebaseerd is op een heel jaar aan kosten. En dat weet de klant ook en de rechter ook.

Vorig jaar is er tijdens de SIDN relatiedag ook een presentatie van een jurist geweest over deze aanstaande wet. Die gaf toen ook aan dat dit soort trucjes niet werken en dat de rechter dat niet zal toestaan. Het gaat er niet om wat er in de letter van de wet staat, maar wat er met de wet bedoelt wordt.

jeffrey
18/08/10, 23:13
Wij hebben een ander bedrijf waarbij wij dan wel per jaar factureerde maar wel werkte met handmatige verlenging door de klant.

De klant kreeg meerdere e-mails dat domein X zou verlopen over 90,60,30,15,10,5,2 dagen en kon dan middels een betaallink de diensten verlengen.

Voor sommige mensen werkte het prima en klanten vonden het ook geweldig dat het op deze manier aangeboden werd. Helaas hadden wij meerdere malen per jaar problemen met klanten die vergaten te verlengen en waarvan de domeinnaam dus in Quarantaine kwam met alle gevolgen van dien.

Uiteindelijk hebben wij dus besloten dit om te gooien naar gewone automatische verlenging omdat het administratief gewoon niet haalbaar was.

Ik mag dus hopen dat dit voorstel er voor hosting maar vooral domeinnamen niet doorkomt want dit zal echt niet haalbaar zijn.

ICTRecht
19/08/10, 16:30
Die methode noemen we stilzwijgende verlening, en in Nederland is dit voor telecom sector (consumenten enkel) voor verboden.
Heel pietluttig: dat is op zich niet verboden maar de verlengingstermijn mag maximaal één maand zijn.

Smart-Guyz
22/08/10, 19:06
Heel pietluttig: dat is op zich niet verboden maar de verlengingstermijn mag maximaal één maand zijn.

Wow, blij met mensen zoals jullie op het forum, dan leer je nog eens wat bij.
Dit wist ik bijv. ook niet, hoop ook niet dat veel mensen dit te weten komen :P

dennis0162
22/08/10, 19:20
@ André

Dat geldt niet voor Webhosting etc.

SebastiaanStok
23/08/10, 10:16
Correctie, geld 'nog' niet ;)

gekko
11/09/10, 02:21
Hmmm, da's dan niet zo mooi als dat erdoor komt voor bedrijven die zelf geen SIDN lid zijn en de domeinnamen voor klanten bij bijv. TransIP zetten. Want daar betaal je zelf wel per jaar. Als je klant dan net 1 maand na de verlening net zijn domein opzegt heb je het er nog lang niet uit...

ilnee
11/09/10, 02:38
Heb je wel gelezen dat dat alleen voor stilzwijgende (zie topictitel) verlengingen geldt? Je hebt het dus zelf in de hand.

gekko
11/09/10, 02:44
Heb je wel gelezen dat dat alleen voor stilzwijgende (zie topictitel) verlengingen geldt? Je hebt het dus zelf in de hand.

Tegen wie heb je het?

ilnee
11/09/10, 03:03
Tegen de persoon direct boven mij.

gekko
11/09/10, 03:12
Tegen de persoon direct boven mij.

Een .nl domeinnaam gaat altijd met stilzwijgende verleninging dus ik begrijp je post niet...

ilnee
11/09/10, 03:24
Dan zorg je er toch voor dat er niet stilzwijgend, dus actief verlengd wordt? Kwestie van een reminder sturen en om bevestiging vragen.

gekko
11/09/10, 03:32
Dan zorg je er toch voor dat er niet stilzwijgend, dus actief verlengd wordt? Kwestie van een reminder sturen en om bevestiging vragen.

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. :-)

Ik kan wel een actieve reminder sturen voor een nieuw jaar een domeinnaam, maar als dit bij wet verboden gaat worden en er dus per maand opgezegd mag gaan worden, zal ik hier niet veel mee opschieten.

ilnee
11/09/10, 04:00
Ik ben inderdaad bang dat ik geen idee heb waar je het over hebt.

Een actieve reminder, zeg je? Ik heb het over actief verlengen - bij gebrek aan een betere verwoording van het tegenovergestelde, namelijk stilzwijgend (= passief) verlengen.

Beste klant,

Per 01-01-2011 verloopt uw abonnement op domeinnaam xxx.nl. Om gebruik te kunnen blijven maken van uw domeinnaam, hebben wij uw toestemming nodig om uw abonnement te verlengen. Die kunt u hier geven: http://bedrijf.nl/klantpaneel

Met vriendelijke groet,

bedrijf
Maar het versturen van een herinnering en vraag om bevestiging opdat de klant gebruik kan blijven maken van de dienst wordt verboden? Dus je mag überhaupt niets verlengen? Ik denk dat een van ons tweeën iets over het hoofd ziet (of allebei).

SebastiaanStok
11/09/10, 10:26
Ik denk dat je dan beter kunt verwijzen naar het klantpaneel (zonder link), tenzij je SSL EV Gebruikt. Want anders krijg je eerder het gevoel van phissing :)

gekko
11/09/10, 12:22
Ik ben inderdaad bang dat ik geen idee heb waar je het over hebt.

Een actieve reminder, zeg je? Ik heb het over actief verlengen - bij gebrek aan een betere verwoording van het tegenovergestelde, namelijk stilzwijgend (= passief) verlengen.

Maar het versturen van een herinnering en vraag om bevestiging opdat de klant gebruik kan blijven maken van de dienst wordt verboden? Dus je mag überhaupt niets verlengen? Ik denk dat een van ons tweeën iets over het hoofd ziet (of allebei).

Ik had het over wat in #8 gezegd wordt (en ook #16 en #19), dat als de wet erdoor komt dat dan na 1 jaar domeinnamen ook per maand opzegbaar zijn. Niet leuk als jij dan zelf net weer een jaar betaald hebt.

ICTRecht
11/09/10, 13:51
Ik had het over wat in #8 gezegd wordt (en ook #16 en #19), dat als de wet erdoor komt dat dan na 1 jaar domeinnamen ook per maand opzegbaar zijn. Niet leuk als jij dan zelf net weer een jaar betaald hebt.
Dat geldt dus alleen bij stilzwijgend verlengen. Je mag een klant best een nieuw jaarcontract aanbieden aan 't einde van zijn huidige contract. Zegt hij dan expliciet "ja" dan zit hij echt weer een jaar vast.

(Het moet wel een expliciet "ja" zijn, dus elke constructie die neerkomt op "zwijgen is instemmen" levert een maandcontract op.)

SHQ
11/09/10, 17:01
Ik had het over wat in #8 gezegd wordt (en ook #16 en #19), dat als de wet erdoor komt dat dan na 1 jaar domeinnamen ook per maand opzegbaar zijn. Niet leuk als jij dan zelf net weer een jaar betaald hebt.

Als die regel er doorheen komt geld dat ook voor ons neem ik aan (ondanks b2b) en zal sidn oid vast hier wel weer een constructie op vinden. Of als het b2b niet geld. Gewoon enkel b2b handelen :)

The-BosS
11/09/10, 17:06
Voor domeinnamen zie ik echt het probleem niet hoor, in je eigen control paneel zet je gewoon een knopje renewal/vernieuw/verleng en dan is er toch geen probleem. Want de klant klikt er immers zelf op. En 30 dagen voor domein vervalt zend je even een reminder, das alles. Vergeet de klant het of klikt hij er niet op, tja dan gaat domein in quarantine en is het zijn probleem.

TomasVL
12/09/10, 11:42
Vergeet de klant het of klikt hij er niet op, tja dan gaat domein in quarantine en is het zijn probleem.

Dat is toch ook niet de service die je wilt leveren? :) Ik hoop dat je dan tenminste nog es mailt of belt?

The-BosS
12/09/10, 13:56
Dat is toch ook niet de service die je wilt leveren? :) Ik hoop dat je dan tenminste nog es mailt of belt?
Mijzelf dan maar eens quoten:

... En 30 dagen voor domein vervalt zend je even een reminder, das alles. ...
En ja dat is ook service, het lijkt er meer en meer op dat webhosting bedrijven boekhoud bedrijven en account managers voor de particulieren moeten worden. Het is nog altijd aan de klant om zijn eigen papierwinkel bij te houden. Trouwens als je kabel/adsl/tv/... ook niet betaald wordt het toch ook afgesloten.

TomasVL
12/09/10, 14:02
Mijzelf dan maar eens quoten:

En ja dat is ook service, het lijkt er meer en meer op dat webhosting bedrijven boekhoud bedrijven en account managers voor de particulieren moeten worden. Het is nog altijd aan de klant om zijn eigen papierwinkel bij te houden. Trouwens als je kabel/adsl/tv/... ook niet betaald wordt het toch ook afgesloten.

Geautomatiseerde reminders die een beetje persoonlijk lijken, worden wel op prijs gesteld, lijkt me. Kost je eigenlijk niet veel moeite, en vermijdt een teleurgestelde klant achteraf - ookal had hij eigenlijk zijn eigen papieren moeten bijhouden.

Tim.Bracquez
12/09/10, 14:22
Geautomatiseerde reminders die een beetje persoonlijk lijken, worden wel op prijs gesteld, lijkt me. Kost je eigenlijk niet veel moeite, en vermijdt een teleurgestelde klant achteraf - ookal had hij eigenlijk zijn eigen papieren moeten bijhouden.
Daar ben ik het met je eens, de klant zal dit niet altijd even goed bijhouden, of even goed de reminders lezen/mislopen.

Als er een verlening niet doorkomt om de één of andere reden dat de klant dit vergeten is of te laat heeft gedaan dan zal deze vaak niet tevreden zijn over jou als bedrijf.

Reminders sturen per mail, sms en post. Dan kunnen ze het in principe niet meer vergeten.

Hier_ben_ik
12/09/10, 16:21
Vergeet de klant het of klikt hij er niet op, tja dan gaat domein in quarantine en is het zijn probleem.

Lekker klantvriendelijk. Je kunt het beter gewoon verlengen, mocht er een klant moeilijk gaan doen dat hij per maand op wil zeggen dan neem je je verlies van een paar euro. Beter dan goede klanten wegjagen doordat ze er van uitgaan dat de domeinen automatisch door blijven lopen en zodoende niet expliciet verlengen (en dus via jouw manier hun domein kwijtraken / weer uit quarantaine moeten halen)

systemdeveloper
12/09/10, 16:39
Lekker klantvriendelijk. Je kunt het beter gewoon verlengen, mocht er een klant moeilijk gaan doen dat hij per maand op wil zeggen dan neem je je verlies van een paar euro. Beter dan goede klanten wegjagen doordat ze er van uitgaan dat de domeinen automatisch door blijven lopen en zodoende niet expliciet verlengen (en dus via jouw manier hun domein kwijtraken / weer uit quarantaine moeten halen)
100% Mee eens :)