PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe bekijk ik mijn server usage over langere tijd.



esstilo
12/07/10, 14:13
Ik wil overstappen naar een VPS of een andere server maar heb totaal geen idee wat het huidige verbruik van mijn server is over een periode van een week. Ik wil graag weten hoeveel geheugen mijn bak gebruikt, processor gebruik en evt netwerk statistics.

Natuurlijk weet ik dat ik met top, vmstat enz het gebruik op het moment zelf kan zien maar ik ben op zoek naar wat er gebeurt als ik bv slaap enz.:sleeping:

Is er iets wat ik op mijn Centos dedicated server kan installeren dat dit bijhoudt en in een grafiek ofzo weergeeft zodat ik gemakkelijk de specs van mijn nieuwe VPS/Dedicated kan selecteren?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Geert-Jan
12/07/10, 14:22
extern cacti, of lokaal MRTG.

Yourwebhoster
12/07/10, 14:39
munin is ook wel aan te raden, denk dat dit het makkelijkste is.

vDong
12/07/10, 14:55
extern cacti, of lokaal MRTG.

Ik zou lokaal ook cacti aanraden denk ik...

esstilo
12/07/10, 16:29
Even snel zitten kijken, na installatie is denk in munin het makkelijkst voor mij, simpel doch doeltreffend. Cacti lijkt me ook wel goed maar deze is veel te uitgebreid voor wat ik zoek.

Allen bedankt voor het meedenken!

Geert-Jan
12/07/10, 16:31
Ik gebruik zelf cacti, maar deze ook gezien?
http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?threadid=7843

esstilo
12/07/10, 16:42
Yeps gezien, echter vind ik de details van minum beter, ik zie wat waar naar toegaat qua memory enzo, net even iets makkelijker vindt ik.

Minun draaide bij mij overigens binnen 5 mins via yum...

Geert-Jan
12/07/10, 16:44
Ik ga niet ontkennen dat munim goed draait, in cPanel zit het als script er al standaard ingebakken, mooie grafiekje's ....

esstilo
12/07/10, 16:46
Nu alleen nog uitvinden hoe ik de grafiek moet lezen hahaha

Yourwebhoster
12/07/10, 16:47
Nu alleen nog uitvinden hoe ik de grafiek moet lezen hahaha

Behalve dat het in de grafiek staat zie je ook de getallen bij bijvb cache staan, die op dit moment 2.54GB gebruikt.

Wido
12/07/10, 16:57
Wat dacht je van sar / sysstat?

esstilo
12/07/10, 17:41
@Wido

Geen idee, zal er ook eens naar kijken,

thx

epixo
15/07/10, 15:26
Sar/sysstat is wel enorm uitgebreid, maar wil je dat echt hebben ? Als ik de uitvoer daarvan krijg heb ik nooit het flauwste idee waar te beginnen. Voor een paar simpele variabelen te monitoren is het toch moeilijk om "apt-get install munin" te verslaan volgens mij.

Cacti is veel te gefocussed op snmp monitoring en je kan geen statistieken van 20 servers aggregeren op een makkelijke manier.

Ik zou voor munin gaan. Klein, simpel en zeer gefocussed op exact het probleem hier.