PDA

Bekijk Volledige Versie : Afsluiting servicelaag voor DRS e-mailformulieren 17 september



DDX
08/07/10, 10:53
Kreeg vandaag de volgende mail binnen :



Geachte registrar,

Op 17 september a.s. verdwijnt de servicelaag voor DRS e-mailformulieren. Vanaf die datum zijn de EPP- en webinterface de exclusieve kanalen voor het registreren en muteren van .nl-domeinnamen.

U heeft in de afgelopen periode actief gebruik gemaakt van de servicelaag, daarom wijzen wij u graag op de mogelijkheden om over te gaan op EPP voor het geautomatiseerd registreren en muteren van .nl-domeinnamen. Daarnaast willen wij u erop wijzen dat er binnenkort een nieuwe functionaliteit in de webinterface komt.

Overgaan op EPP
Indien u over wilt gaan op EPP adviseren wij u de volgende acties te ondernemen:
-Installeer tijdig een EPP-client voor DRS5. U kunt deze zelf bouwen of een bestaande (open source) client gebruiken. U vindt de lijst met EPP-clients op https://www.sidn.nl/registrars/nl-registratie/gebruikersinformatie-drs5/epp-clients
- De EPP-interface is alleen benaderbaar vanaf whitelisted IP-adressen. U dient dus voor 17 september deze IP-adressen (max. acht) op te geven. Gebruik hiervoor het e-mailformulier dat u kunt downloaden via https://www.sidn.nl/registrars/procedures/ip-adressen-opgeven-voor-drs5
- Vervolgens kunt u controleren of de door u opgegeven IP-adressen ook daadwerkelijk aan de whitelist van SIDN zijn toegevoegd. Maak hiervoor verbinding met DRS5 op TCP poort 7000 middels 'telnet drs.domain-registry.nl 7000' (vanaf het systeem wat u gaat gebruiken voor de communicatie met onze EPP-interface).

U krijgt dan één van de volgende antwoorden te zien:
1. Access denied for . Your IP address has not been whitelisted for use with the EPP interface of DRS5
2. Access granted for /. Your IP address has been whitelisted for use with the EPP interface of DRS5
Vergeet niet de handleiding te raadplegen en de Registrartestomgeving (RTO) te gebruiken. Zo weet u zeker dat u tijdig de overstap kunt maken. Informatie over de RTO en de handleiding kunt u downloaden via https://www.sidn.nl/registrars/nl-registratie/gebruikersinformatie-drs5

Verhuizingen bevestigen via webinterface
Het bevestigen van verhuizingen, wat nu alleen via de servicelaag mogelijk is, zal vanaf augustus in de webinterface beschikbaar zijn. Meer informatie over de webinterface is beschikbaar op onze registrarssite. Via de volgende link gaat u naar de inloginstructie van de webinterface: https://www.sidn.nl/registrars/nl-registratie/gebruikersinformatie-drs5/inloggen-in-drs5

Wij helpen u graag bij de overgang. Heeft u nog vragen? Mail deze dan naar support@sidn.nl o.v.v. Afsluiting servicelaag.


Ben ik nou de enige die het vreemd blijft vinden dat ze de mogelijkheid tot emailformulieren stopzetten ?
De emailformulieren waren altijd erg makkelijk om even snel aanpassingen te doen bij meerdere domeinnamen.
(vanaf linux commandline snel even paar emailformuliertjes inschieten)

Wido
08/07/10, 10:57
Met een EPP client kan je precies het zelfde doen, slechts een kwestie van één keer een tool maken en delen met iedereen :)

Daarnaast is die e-mail laag onderhouden waarschijnlijk aardig intensief.

TCM
08/07/10, 12:59
Vind het jammer. De emaillaag vond ik altijd wel makkelijk en simpel.. Maar verandering is soms wel goed. Heeft bij DNS.be destijds ook voor verbetering aan het platform gezorgt..

Mikey
08/07/10, 13:06
Ik ben blij dat die oude meuk er eindelijk helemaal uit is. En zo zullen er nog vele anderen zijn.

xserve
08/07/10, 13:09
Ik vind het juist goed dat ze die servicelaag offline durven te trekken. Het is gewoon niet te doen om dat als extra laag te blijven ondersteunen. Zeker omdat je procesmatig zaken met e-mail anders moet inrichten dan met een directe interface.

ju5t
08/07/10, 13:30
Ik zie het probleem ook niet. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat we nog steeds werken met de e-mail service laag. Maar wij zijn voor 17 september ruim over gestapt.

DDX
08/07/10, 14:47
Daarnaast is die e-mail laag onderhouden waarschijnlijk aardig intensief.

De rest van het sidn systeem onderhouden kost ook geld, zie niet in waarom de email laag zoveel extra werk moet kosten.
Erg jammer dat ze dit stopzetten, wat ik zo snel gelezen heb van epp (al aantal maanden geleden toen ze op het nieuwe sidn systeem overgingen) is het niet even simpel van linux commandline aan te roepen uit een bash script.
(wat ik nu doe met paar scripts als ik veel aanpassingen moet doen)

Maargoed zal over tijdje dus niets anders opzitten dan oplossing zoeken....

martysmarty
08/07/10, 14:56
De rest van het sidn systeem onderhouden kost ook geld, zie niet in waarom de email laag zoveel extra werk moet kosten.
Erg jammer dat ze dit stopzetten, wat ik zo snel gelezen heb van epp (al aantal maanden geleden toen ze op het nieuwe sidn systeem overgingen) is het niet even simpel van linux commandline aan te roepen uit een bash script.
(wat ik nu doe met paar scripts als ik veel aanpassingen moet doen)

Maargoed zal over tijdje dus niets anders opzitten dan oplossing zoeken....

Of je maakt een simpel PHP scriptje welke je vanaf je commandline kunt uitvoeren. Zo moeilijk is EPP niet :)

Dreas
08/07/10, 17:39
Waarom maakt niemand even een mailformulier-->EPP gateway? :P

DDX
08/07/10, 18:14
Die heeft SIDN dus al denk ik, aleen waarom ze die dan niet meer kunnen(/willen) onderhouden ?
Als die interface dan echt zo lastig is/ze die niet meer willen, waarom zorg je dan wel dat het met nieuwe systeem werkt en ga je het daarna pas stopzetten ipv melden dat het bij de nieuwe versie helaas per direct niet meer mogelijk is.
(en het is niet dat nieuwe versie uit de lucht kwam vallen)

Mikey
08/07/10, 18:49
waarom zorg je dan wel dat het met nieuwe systeem werkt en ga je het daarna pas stopzetten ipv melden dat het bij de nieuwe versie helaas per direct niet meer mogelijk is.
(en het is niet dat nieuwe versie uit de lucht kwam vallen)

Omdat wat ze ook doen het nooit goed is, je wist dat dit eraan zat te komen, zie het als een stukje service.....

WebSpeciaal
08/07/10, 19:14
Als die interface dan echt zo lastig is/ze die niet meer willen, waarom zorg je dan wel dat het met nieuwe systeem werkt en ga je het daarna pas stopzetten ipv melden dat het bij de nieuwe versie helaas per direct niet meer mogelijk is.

Als het per direct niet meer mogelijk was, dan waren er veel meer problemen bij registrars geweest. Ze hebben de tijdelijke servicelaag juist om de registrars meer tijd te geven om over te stappen.

®on
08/07/10, 21:08
(en het is niet dat nieuwe versie uit de lucht kwam vallen)
Het is dan ook niet dat de afsluiting uit de lucht komt vallen. Het was al voor de introductie van het EPP systeem aangekondigd dat er tijdelijk nog gebruik gemaakt kon worden van de service laag. (Bron (http://www.webhostingtalk.nl/sidn/152993-sidn-ontwikkelt-tijdelijke-servicelaag-als-alternatief-voor-de-e-mailinterface.html))

Vanuit beheersoogpunt is het prima te begrijpen dat men voor een tijdelijke overgang heeft gekozen.

EK-Media
11/07/10, 12:26
Naar mijn idee was dit te verwachten en is dit enkel een vooruitgang en inderdaad zoals eerder vermeld blij dat al die oude zooi er nu eindelijk uit is.....
Er zijn daarnaast oplossingen genoeg voor dus.

Pur
11/07/10, 12:39
Zet de huidige email laag de mail trouwens niet gewoon om naar EPP commando's? en is de email laag dus in feite weinig anders dan een mail2epp service die Dreas voorstelt? :-)

Ik ben overigens wel voor dat ie er uit gaat en het alleen nog EPP of web interface is. Maar kan me wel voorstellen dat het een erg welkome service was voor die partijen die nog niet direct klaar waren om het met een EPP client te doen.

Freakingme
11/07/10, 14:46
voor die partijen die nog niet direct klaar waren om het met een EPP client te doen.

Dat je 'm niet direct klaar had kan ik inkomen. Dat je even wil wachten totdat eventuele kinderziektes er uit zijn kan ik ook inkomen. Maar iemand daar een maand of 4 voor nodig heeft, dat gaat er bij mij niet in.

Mikey
11/07/10, 18:24
Dat je 'm niet direct klaar had kan ik inkomen. Dat je even wil wachten totdat eventuele kinderziektes er uit zijn kan ik ook inkomen. Maar iemand daar een maand of 4 voor nodig heeft, dat gaat er bij mij niet in.

precies weinig medelijden met de partijen die inmiddels nog steeds niet de overgang gemaakt hebben.

DDX
12/07/10, 11:08
Voor normale acties gebruiken we hier eigenlijk altijd de webinterface van sidn.
Alleen als we wat grotere aanpassingen hadden gebruikten we het mailscript.

xserve
12/07/10, 11:13
Naar mijn idee was dit te verwachten en is dit enkel een vooruitgang en inderdaad zoals eerder vermeld blij dat al die oude zooi er nu eindelijk uit is...
Zoals al gemeld heeft SIDN direct bij de bekendmaking van de servicelaag gemeld dat dit tijdelijk zou zijn. De servicelaag is vooral een extra dienst geweest om bedrijven meer tijd te gunnen voor EPP. In totaal heb je dus bijna een jaar de tijd gehad om je systemen klaar te maken voor EPP.

®on
15/09/10, 16:49
Reminder!
https://www.sidn.nl//typo3conf/ext/dre_counter/res/counter/fl_countdown_v3_3.swf?mo=9&da=17&yr=2010&co=87BBE2

Nog iets meer als een dagje te gaan.