PDA

Bekijk Volledige Versie : Werkgever speurt naar hostingmedewerkers



Domenico
06/07/10, 15:07
Wat vinden jullie eigenlijk van dit artikel? http://wht.to/a0QYBU

Is de stelling terecht?

Mikey
06/07/10, 15:16
ben het er wel een heel eind mee eens, als ik naar mezelf kijk en de twee trajecten mbo / hbo bekijk komt er op web technologie en zeker op de server side heel weinig aan bod. Beetje basis iis, dns, exchange. Maar echt spannende dingen komen er niet voorbij....

RedoX
06/07/10, 15:25
Beetje basis iis, dns, exchange. Maar echt spannende dingen komen er niet voorbij....

Precies, dat kan ik zelf ook uit eigen ervaring melden. Het verschilt overigens wel veel per school. Bij bepaalde scholen is er de mogelijkheid om extra vakken en certificaten te kunnen halen, terwijl je bij sommige scholen met een paar 'hello world' scripts je diploma kan halen.

Met de kennis die je op school leert zou je iig geen server kunnen beheren (geavanceerd debuggen), dat is puur zelfstudie.

Domenico
06/07/10, 15:30
Heerst er bij scholen/opleidingen niet het idee dat vakmensen in deze sector hun kennis voornamelijk via een didactisch wijze opdoen?

Misschien dat er meer druk nodig is vanuit de industrie zelf?

marsipulami
06/07/10, 18:24
Ik ben op dit moment nog niet afgestudeerd maar wat ik vooral ervaar is dat je met relatief weinig kennis je diploma kan halen. Niet omdat de stof niet aan bod komt, maar omdat je cijfers erg makkelijk kan ophalen.

Stel je haalt op de toets een 4 wat toch duidelijk aangeeft dat je niet genoeg verstand van zaken hebt, kan je deze met een 8 op het project wat je niet alleen doet ophalen.

Sta je alsnog een 6 wat jij eigenlijk niet verdiend hebt, maar je project genoten die er wel kaas van hebben gegeten.

Verder heb ik qua servers erg weinig gedaan nog, hoofdzakelijk programmeren. Maar ik heb ook I gedaan ipv TI. ben inmiddels overgestroomd naar TI en zal volgend jaar met serveromgevingen op school te maken krijgen.

Piwi-Web
06/07/10, 18:51
Heerst er bij scholen/opleidingen niet het idee dat vakmensen in deze sector hun kennis voornamelijk via een didactisch wijze opdoen?

Misschien dat er meer druk nodig is vanuit de industrie zelf?

Volg nog altijd de opleiding NID (Network Infrastructure Design) @ HsZuyd Heerlen en die opleiding sluit wel zeer goed aan op het 'vakwerk' zelf. Serverside krijg je vrij veel mee (zowel microsoft als linux) enja, CCNA1-4, CCNP, etc.
Je krijgt zo nu en dan je opdrachten waarin je problemen moet oplossen of iets moet gaan opzetten.

Moet wel zeggen dat de meeste MBO/HBO opleidingen hier vanaf wijken daarom ook daar mijn keuze op gevallen toendertijd en is ook nog goed te combineren met de hostingwereld :)

Apoc
07/07/10, 17:09
Ik ben het niet direct met de stelling eens.

De hoofdtaak van de omschreven medewerkers is het analyseren en oplossen van problemen (ervoor zorgen dat SLA's nageleefd worden). Echter, het analyseren van dergelijke problemen is voornamelijk een kwestie van ervaring. Dat ligt dus vrij weinig aan de opleiding. Het probleem ligt m.i. des te meer aan het gebrek aan training bij de bedrijven in kwestie (en wellicht gebrek aan inzet om dat personeel vervolgens vast te houden).

DutchTSE
07/07/10, 17:57
Als ik kijk hoeveel kennis uit mijn opleiding (HBO informatica) ik gebruik in mijn dagelijkse bezigheden: weinig.

MAAR: de manier van denken leer je niet zo snel in de praktijk, de theorie over tcp/ip, CPU scheduling, enz. leer je ook niet in de praktijk maar weer wel op een opleiding. Met een simpel directadmin servertje heb je daar inderdaad niets (weinig) aan, ga je verder kijken dan komt het wel eens van pas. Daar onderscheid de ene beheerder zich ook van de ander.

Aan de andere kant wordt er nauwelijks iets met servers gedaan (ik heb 1 hele linux server geinstalleerd op mijn opleiding), nauwelijks iets met netwerken, noem maar op. We moesten veel programmeren in Java, iets dat ik totaal niet wilde leren en dus door klasgenoten heb laten doen, in ruil voor de kennis die ik wel had :p

Piwi-Web
07/07/10, 18:16
Aan de andere kant wordt er nauwelijks iets met servers gedaan (ik heb 1 hele linux server geinstalleerd op mijn opleiding), nauwelijks iets met netwerken, noem maar op. We moesten veel programmeren in Java, iets dat ik totaal niet wilde leren en dus door klasgenoten heb laten doen, in ruil voor de kennis die ik wel had :p

Gelukkig hier andersom :D (qua linux - programmeren)

Yourwebhoster
07/07/10, 18:46
Aan de andere kant wordt er nauwelijks iets met servers gedaan (ik heb 1 hele linux server geinstalleerd op mijn opleiding), nauwelijks iets met netwerken, noem maar op. We moesten veel programmeren in Java, iets dat ik totaal niet wilde leren en dus door klasgenoten heb laten doen, in ruil voor de kennis die ik wel had :p

Ik ben dus niet de enige die dit krijgt. Het grappige is dat ze zelf java stukken minder vinden om mee te werken... Maar goed, andere programmeer talen zijn toegestaan:thumbup:

DutchTSE
07/07/10, 23:58
Ik ben dus niet de enige die dit krijgt. Het grappige is dat ze zelf java stukken minder vinden om mee te werken... Maar goed, andere programmeer talen zijn toegestaan:thumbup:

Als je op de HvA zit: het jaar na mij is er een nieuw onderwijs systeem geintroduceerd waarbij je vanaf het 1e jaar al een specifieke richting kiest. Ik zat nog met het oude systeem waarbij je pas het 3e en 4e jaar richting specifieke zaken kreeg.

WH-Tim
14/07/10, 21:36
Heerst er bij scholen/opleidingen niet het idee dat vakmensen in deze sector hun kennis voornamelijk via een didactisch wijze opdoen?

Misschien dat er meer druk nodig is vanuit de industrie zelf?

Ik ben gelukkig nog altijd de missing link tussen het bedrijfsleven en het HBO onderwijs hier in het zuiden. Je ziet dat we juist door de samenwerking met het bedrijfsleven ineens allerlei activiteiten ondernomen kunnen worden in het onderwijs en er bijvoorbeeld gewerkt wordt aan een semester PHP. Tot voor kort was PHP zoiets vies' als Visual Basic. Het verloopt erg stroef, en zonder de bedrijven die hun ervaring als input geven zou zoiets dan ook helemaal niet van de grond komen. Het leuke is dat PHP hier veel meer gevraagd wordt dan alle andere gelicenseerde talen zoals .NET die je op opleidingen leert. Veel bedrijven verhuizen daarom weg van hier in het zuiden naar het westen.

Randy
14/07/10, 22:47
Ik ben ook onlangs de switch gemaakt na jaren freelancen. Voordeel was dat ik uit een 40-tal opties kon kiezen. Voor mij waren zaken als toekomstperspectief en bedrijfsformaat trouwens even zo belangrijk.

Neemt niet weg dat mensen wel moeilijk te vinden zijn. We hebben zelf ook al een jaar een vacature open staan voor een senior Windows beheerder met ervaring als architect.En dan niet de mensen uit de kantoor-automatisering die niet eens weten wat DNS is. En juist hier noem je een goed voorbeeld waar het met de aansluiting op het onderwijs nog wel eens mis kan gaan.