PDA

Bekijk Volledige Versie : Multicast



Wido
14/06/10, 19:25
Hi,

Lees ik net Tweakers (http://tweakers.net/nieuws/67935/nos-claimt-record-aantal-kijkers-bij-wk-voetbal-streams.html) en toen stond ik toch weer verbaasd over het dataverkeer wat de NOS het internet op geholpen heeft.

Gaaf natuurlijk, ik hoop dat de NOS wat meer informatie vrij geeft over het platform er achter, toch wel erg interessant.

Maar om ontopic te komen, het was natuurlijk veel beter geweest als deze uitzending over multicast was uitgezonden.

Echter is het zo dat onder IPv4 multicast niet goed werkt, het staat bijna nergens aan.

Nu is multicast onder IPv6 een integraal onderdeel van het protocol, maar wat ik me nu afvraag, gaat onder IPv6 nu inter-ISP multicasting beter werken?

Maw, als we IPv6 eenmaal hebben draaien, kan de NOS dan gewoon via multicast deze streams verzorgen?

Dit geheel van IPv6 is me nog niet geheel duidelijk, iemand die meer informatie heeft?

m00
14/06/10, 19:44
Dit is ter sprake geweest, echter is het niet mogelijk om te multicasten i.v.m. een aantal voorwaarden in de licentieovereenkomst van de FIFA.

Overigens toch een +1 voor het multicastverhaal. IPv6 zal dit zoals aangegeven een stuk efficienter afhandelen.

Pur
14/06/10, 19:59
Gaaf natuurlijk, ik hoop dat de NOS wat meer informatie vrij geeft over het platform er achter, toch wel erg interessant.


Er wordt dacht ik door alle grote ISP's samengewerkt om streams lokaal af te handelen op het betreffende streaming platform van de ISP zodat het niet het grote boze internet op komt.

Volgens mij is ivm de bandbreedte issues ook een keer serieus gekeken naar een P2P-achtige oplossing. Maar dat zal o.a. wel zijn stuk gelopen op dat je dan een specifieke app moet installeren.

Wido
14/06/10, 20:42
Ok, tnx! Maar ik wil dit topic niet laten overgaan in een topic over het WK, maar mijn vraag is echt: Gaan we met IPv6 het nu technisch voor elkaar krijgen om grootschalig multicast voor zulke zaken in te zetten?

Nu met IPv4 is dit een probleem, maar gaat het met IPv6 dan wel werken?

EDIT: Ik vond nog een leuke blogpost, zie: http://www.commandinformation.com/blog/?p=110

Nu zou het dus op elke IPv6 router moeten werken, maar zal het vaak nog wel expliciet aangezet moeten worden, en dát zie ik dan weer niet gebeuren.

Wel om de reden dat providers (vooral de access providers) lui zijn, maar ook omdat er politieke redenen achter zitten, want wanneer Multicast goed werkt kunnen er ineens allerlei mensen setopboxen gaan uitdelen die digitale TV doen.

Mikey
15/06/10, 00:16
Wel om de reden dat providers (vooral de access providers) lui zijn, maar ook omdat er politieke redenen achter zitten, want wanneer Multicast goed werkt kunnen er ineens allerlei mensen setopboxen gaan uitdelen die digitale TV doen.

Voordeel hiervan is dat in dit soort gevallen de druk kan ontstaan wat isp's toch doet motiveren om het aan te zetten. Al is het maar om je klanten te kunnen blijven binden. Vaak is er bij dit soort dingen een of andere hype nodig om het tot gemeengoed te krijgen :)

Pur
15/06/10, 00:27
Wel om de reden dat providers (vooral de access providers) lui zijn, maar ook omdat er politieke redenen achter zitten, want wanneer Multicast goed werkt kunnen er ineens allerlei mensen setopboxen gaan uitdelen die digitale TV doen.

iTV van KPN werkt al met multicast. En neem aan dat bijvoorbeeld IPTV van Tele2 ook met multicast werkt.

Maar "probleem" met dit soort verkeer lijkt mij dat het zo massaal is omdat mensen juist niet thuis zitten. Zit je thuis dan kijk je wel naar de TV. Dus met multicast bij de access providers schiet je niet heel veel mee op als de (groot) zakelijke klanten er niks mee kunnen.

Wido
15/06/10, 09:02
iTV van KPN werkt al met multicast. En neem aan dat bijvoorbeeld IPTV van Tele2 ook met multicast werkt.

Maar "probleem" met dit soort verkeer lijkt mij dat het zo massaal is omdat mensen juist niet thuis zitten. Zit je thuis dan kijk je wel naar de TV. Dus met multicast bij de access providers schiet je niet heel veel mee op als de (groot) zakelijke klanten er niks mee kunnen.Maar wat maakt het waar je bent? Als we IPv6 hebben en multicast werkt goed, dan kan je hier toch van alles mee doen? Ik snap even de essentie van je post niet.

whojackli669
12/08/10, 17:53
Spam, banned