PDA

Bekijk Volledige Versie : Proserve gaat voor de wind!



ProServe
10/06/10, 16:19
Proserve gaat voor de wind!

Papendrecht – 10 juni 2010: Proserve B.V. behoort vanaf heden tot de internet service providers met een groen tintje. Met terugwerkende kracht heeft proserve haar stroomverbruik voor 2010 duurzaam gemaakt door de aankoop van groencertificaten. Daardoor draaien nu vele honderden servers volledig op windenergie.

Proserve is als internet service provider met haar vele servers voor 100% afhankelijk van energie. Om de duizenden websites, applicaties en data 24 uur per dag online te houden staan onze servers continue te draaien. Ondanks onze energiebesparende maatregelen komt dit neer op een energieverbruik van bijna 600.000 kWh per jaar voor onze eigen racks. Omgerekend is er maar liefst 68.800 kg steenkool of 50.700 m3 aardgas nodig om deze hoeveelheid energie op te wekken. Om onze verantwoordelijkheid te nemen op milieugebied, stapt proserve over op stroom, volledig opgewekt uit windenergie. Hiermee kunnen we het milieu een uitstoot van 126.800 kg CO2-uitstoot per jaar besparen. De diensten van proserve hebben vanaf nu dus een groen tintje!

Jeroen Voets, Sales Manager bij proserve, geeft aan: “Onderzoeksbureau Gartner heeft uitgerekend dat datacentra evenveel CO2-uitstoot veroorzaken als de luchtvaartsector. Gezien de groei van de ICT branche zal de energiebehoefte alleen maar verder toenemen. Door nu in te zetten op een verstandig energiebeleid wil proserve haar aandeel in CO2-uitstoot tot een minimum beperken. Om hier uitvoering aan te geven hebben wij het stroomverbruik van onze netwerkapparatuur en alle colocated, dedicated en virtuele servers vergroend door te kiezen voor windenergie.”

Ondanks dat we met de inkoop van windenergie het milieu een uitstoot van 126.800 kg CO2 op jaarbasis besparen, zet proserve ook nadrukkelijk in op de meest milieuvriendelijkste methode: energiebesparing. Daarom is voor proserve het stroomverbruik een belangrijke factor bij de aanschaf van servers. Proserve maakt voor al haar eigen apparatuur gebruik van zogenoemde low voltage processoren, waarmee het stroomverbruik van servers verminderd wordt. Daarnaast zet proserve sterk in op virtualisatie, waardoor servercapaciteit efficiënter wordt gebruikt en zodoende het stroomverbruik per server afneemt.

Met de komst van het nieuwe datacenter in Alblasserdam wordt helemaal ingespeeld op de groene energiebehoefte. Zo zal dataplace voor de koeling van de serverruimte gebruik maken van buitenlucht in plaats van koeling door energieverslindende airconditioning. Dataplace zal op het gebied van milieuvriendelijkheid ruim voorop lopen.

Over Proserve B.V.
Proserve is een zakelijke Internet Service Provider (ISP) en Applicatie Service Provider (ASP) waar de nadruk ligt op het leveren van kwalitatief hoogstaande dienstverlening met een persoonlijke benadering. Proserve richt zich op bedrijven waarbij internetconnectiviteit en internetdiensten van wezenlijk belang zijn voor de bedrijfsvoering. Proserve levert haar diensten vanuit het datacenter van euNetworks te Amsterdam waar ProServe beschikt over een eigen serverruimte en een eigen 10Gbit netwerk. In deze serverruimte zijn circa 4.500 servers ondergebracht en worden ongeveer 1.200.000 domeinen gehost! ProServe is opgericht in het jaar 2000, heeft haar hoofdvestiging in Papendrecht en is één van de vijf grootste Nederlandse Internet Service Providers. www.proserve.nl (http://www.proserve.nl/)

Triloxigen
10/06/10, 16:28
En waar komen die groencertificaten vandaan? Wie heeft ze als groen bestempeld?

dicktump
10/06/10, 16:38
Hoe werkt dat eigenlijk, met terugwerkende kracht groencertificaten kopen? Die dingen hebben toch als doel dat er meer 'groene' energie wordt opgewekt? Als je zoiets met terugwerkende kracht doet, ben je niet echt bezig met iets te verbeteren, naar mijn idee. Of je moet een tijdmachine hebben.

mgielissen
10/06/10, 19:29
En waar komen die groencertificaten vandaan? Wie heeft ze als groen bestempeld?

Met de certificaten wizard van MS Publisher & Wordart. :drunk:

YolkNet
10/06/10, 19:44
Wat opbouwende kritiek:
Volgende keer je tekst even goed na laten kijken. De ene keer heet het Proserve B.V., dan weer proserve, dan weer ProServe.
Hetzelfde geldt voor het woordje Dataplace en Internet Service Provider
Staat slordig.

"Om de ... 24 uur per dag online te houden staan onze servers continue te draaien"
komt op mij over als een overbodige zin :)

Verder goed bezig met de groene bizz :thumbup:

davhog
10/06/10, 20:38
De UPS systemen zullen het druk hebben als de wind in de zomer wat minder waait. Juist op de momenten dat de airco's zo veel energie vragen. :thumbdown:

Even een tegengeluid in dit geiten-wollen-sokken feest:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/253621/Nieuwe-studie-windmolens-zijn-zinloos.htm

Rob77
10/06/10, 23:16
De UPS systemen zullen het druk hebben als de wind in de zomer wat minder waait. Juist op de momenten dat de airco's zo veel energie vragen. :thumbdown:

Even een tegengeluid in dit geiten-wollen-sokken feest:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/253621/Nieuwe-studie-windmolens-zijn-zinloos.htm

Het is een puur administratief feestje he, het is niet zo dat als de windenergie iets afneemt, klanten zonder stroom zitten.

In de praktijk krijg je gewoon dezelfde stroom uit het stopcontact, en wordt er levendig gehandeld in de certificaten. Lees bijvoorbeeld; http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Groene%20elektriciteit#Weini g_groene_stroom__veel_certificaten

Edit; Deze geeft ook uitleg hoe het werkt met certificaten; http://www.gelderlander.nl/algemeen/discussie/3793178/Is-groene-stroom-gebakken-lucht.ece

Swiftway-UK
10/06/10, 23:16
Hier moet eigenlijk nog een verwijzing worden gedaan naar Mr. W
YouTube- Mr. W

davhog
11/06/10, 07:22
Het is een puur administratief feestje he, het is niet zo dat als de windenergie iets afneemt, klanten zonder stroom zitten.


Vandaar ook mijn link naar het Elsevier artikel waar haarfijn staat uitgelegd waarom windmolens helemaal niet zo goed helpen om de CO2 uitstoot te verminderen. Dit is zeker van toepassing op energie consumerende activiteiten die over het algemeen meer stroom verbruiken als het NIET waait.

dicktump
11/06/10, 09:26
Wat opbouwende kritiek:
Volgende keer je tekst even goed na laten kijken. De ene keer heet het Proserve B.V., dan weer proserve, dan weer ProServe.
Hetzelfde geldt voor het woordje Dataplace en Internet Service Provider
Staat slordig.

Staan wel meer kleine dingetjes in, ja. Zoals dit is ook niet helemaal goed:

"de meest milieuvriendelijkste methode"

Swiftway-UK
11/06/10, 09:28
Staan wel meer kleine dingetjes in, ja. Zoals dit is ook niet helemaal goed:


Als we toch bezig zijn. Bijna 600 000 KWh per jaar voor circa 4500 servers + aanverwante apparatuur en koeling lijkt mij aan de bijzonder lage kant. Dat zijn extreem energiezuinige servers. Tenzij men ook VPS meeneemt in de totaal aantal servers berekening.

dicktump
11/06/10, 09:52
Die 600.000 kWh per jaar is voor hun eigen racks en 4500 is het totaal aantal servers dat ze hosten. Dus ik denk dat het hele datacenter wel veel meer dan 600.000 kWh per jaar verbruikt.

Dit geeft bij mij dan meteen weer twee vragen:
* Hebben ze alleen voor het verbruik van hun eigen racks groencertificaten aangekocht, dus niet voor de andere racks? Veel andere datacentra kopen de certificaten voor het stroomverbruik van het gehele datacenter.
* Waarom zetten ze niet het stroomverbruik van het gehele datacenter in het persbericht? Een nog hoger getal staat toch altijd iets stoerder :)

Swiftway-UK
11/06/10, 09:57
Die 600.000 kWh per jaar is voor hun eigen racks en 4500 is het totaal aantal servers dat ze hosten. Dus ik denk dat het hele datacenter wel veel meer dan 600.000 kWh per jaar verbruikt.

Dat lijkt me dus ook, maar het hele verhaal is wat verwarrend. Eerst spreekt men van 600 000 KWh voor de eigen racks en honderden servers, daarna zeggen ze:

"Door nu in te zetten op een verstandig energiebeleid wil proserve haar aandeel in CO2-uitstoot tot een minimum beperken. Om hier uitvoering aan te geven hebben wij het stroomverbruik van onze netwerkapparatuur en alle colocated, dedicated en virtuele servers vergroend door te kiezen voor windenergie.”

En dat zouden er dus 4500 servers moeten zijn. Welliswaar vergroenen ze in fasen? of misschien rekenen ze dus een VPS als een server. Dat zou het een en ander verklaren. Honderden fysieke servers met low voltage CPU en duizenden servers in totaal, VPS servers meegerekend.

Serveo
11/06/10, 11:13
Jongens jongens. Wat een reacties. Voor iedere certificaat wordt er op een alternatieve wijze stroom opgewekt. De capaciteit die Proserve nodig heeft is dus opgewekt uit windenergie. Dit moeten meerdere ISP's (75% van de ISP's op wht.nl) eens gaan doen i.pv. bij Cleanbits wat CO2 certificaten kopen wat al helemaal niet "duurzaam" is.

Het lijkt me namelijk niet dat Proserve windenergie als enige onderdeel gebruikt om zo "duurzaam" mogelijk te ondernemen. Bij de bouw van hun nieuwe DC zullen ze zorgen dat hun PUE onder de 1,5 of zelfs 1,3 komt, of dat ze zelf voldoen aan de richtlijnen van de Code of Conduct.

almar
11/06/10, 11:13
Jeroen Voets, Sales Manager bij proserve, geeft aan: “Onderzoeksbureau Gartner heeft uitgerekend dat datacentra evenveel CO2-uitstoot veroorzaken als de luchtvaartsector. Gezien de groei van de ICT branche zal de energiebehoefte alleen maar verder toenemen. Door nu in te zetten op een verstandig energiebeleid wil proserve haar aandeel in CO2-uitstoot tot een minimum beperken. Om hier uitvoering aan te geven hebben wij het stroomverbruik van onze netwerkapparatuur en alle colocated, dedicated en virtuele servers vergroend door te kiezen voor windenergie.”


Mmm, sorry Jeroen maar de luchtvaartindustrie is van alle industriele vormen de minst vervuilende voor wat betreft CO2 uitstoot. Het is voor de groenlobby en overheden echter het makkelijkst aan te wijzen vanwege de herkenbaarheid van 'grote' objecten.

Serveo
11/06/10, 11:17
Mmm, sorry Jeroen maar de luchtvaartindustrie is van alle industriele vormen de minst vervuilende voor wat betreft CO2 uitstoot. Het is voor de groenlobby en overheden echter het makkelijkst aan te wijzen vanwege de herkenbaarheid van 'grote' objecten.

Wereldwijd veroorzaakt de luchtvaart industrie 2% van de totale CO2 uitstoot. Dit is gelijk aan de totale uitstoot van ICT ook wereldwijd. Ook zal de vraag naar rackruimte tot 2020 fors blijven stijgen. Dit blijkt mede uit een onderzoek van Toblin "energie monitoring 2008" in opdracht van Min van EZ.

Het terugdringen van de CO2 uitstoot, of het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van energie in de ICT branche. Dit vind jij dus niet van belang, omdat dat het een van de minst vervuilende sectoren is? Dit lijkt mij een verkeerde opvatting.

EK-Media
11/06/10, 16:41
Het is tegenwoordig echt helemaal in om als hosting provider in dit soort dingen te investeren met betrekking tot een "groen" gehalte maar ik vraag mij nou eigenlijk wel eens af of er nog daadwerkelijk klanten zijn die hier opletten ? ik niet namelijk.....

Triloxigen
11/06/10, 17:23
Ik ook niet, het is namelijk gebakken lucht ;)

The-BosS
12/06/10, 03:48
Ik eigenlijk ook niet, waar ik bij mijn vorige keuze van datacenter wel op gelet heb is de afstand. Zo bespaar ik eigenlijk ook CO² omdat ik ipv 150km enkel nog maar 45km enkel moet afleggen.

Wat ik wel goede zet zou vinden van nieuwe datacenter is om zonnepanelen te gebruiken om bvb alle nutsvoorzieningen binnen het gebouw van stroom te voorzien en om de ups te herladen.

Triloxigen
12/06/10, 11:37
Zou leuk zijn als ProServe inhoudelijk zou reageren

Wido
12/06/10, 12:31
Zou leuk zijn als ProServe inhoudelijk zou reagerenDat gebeurd niet ;) Het is een hit & run, persbericht copy/pasten en weer weg wezen.

Verder geloof ik zelf ook weinig van al dat groen e.d., zeker bomen planten niet. Het is bekend dat de oceanen 70% (of zelfs meer) van alle CO2 omzetten in zuurstof, dan ga ik geen bomen planten die netto maar weinig uithalen.

Zelf zou ik dan ook NOOIT geld gaan geven aan een organisatie als Cleanbits. Inhoudelijk ken ik Cleanbits niet, dus wat dat betreft ben ik wellicht bevooroordeeld, maar naar mijn ongezoute mening is de hele CO2 hype iets waar veel mensen op slinkse wijze veel geld mee verdienen. Slim van ze, maar mijn geld gaat hun kant niet op (of gebeurd dat al onder het mom van allerlei taksen? Hmm...)

Nee, ik probeer gewoon zuinig om te springen met energie en dat is voornamelijk voor mijn eigen portemonnee (laten we daar nou eens eerlijk in zijn).

WH-Tim
14/06/10, 11:06
Het is tegenwoordig echt helemaal in om als hosting provider in dit soort dingen te investeren met betrekking tot een "groen" gehalte maar ik vraag mij nou eigenlijk wel eens af of er nog daadwerkelijk klanten zijn die hier opletten ? ik niet namelijk.....

En dát noemen ze dan weer een niche, die nog eens helemaal voor het oprapen ligt! ;)

santema
14/06/10, 21:36
Ik eigenlijk ook niet, waar ik bij mijn vorige keuze van datacenter wel op gelet heb is de afstand. Zo bespaar ik eigenlijk ook CO² omdat ik ipv 150km enkel nog maar 45km enkel moet afleggen.


Maar dat deed je vast niet voor die CO2 :).

The-BosS
14/06/10, 23:29
Maar dat deed je vast niet voor die CO2 :).

Niet echt nee, maar het is wel mooi mee genomen ;)

easy2host
15/06/10, 12:04
Wat dan wel zo jammer is dat aan de ene kant wordt geroepen dat er energie bespaard gaat worden enzo rekening met het mileu etc gehouden gaat worden, maar aan de andere kant staat er met dik gedrukte letters in hun krantje de volgende tekste "Proserve weer actief in Dutch GT4" en kopjes als "Dikke V8".

Tja.... als je je zo voor wilt doen denk dan compleet aan het mileu, zaken als compensatie tellen bij mij niet.