PDA

Bekijk Volledige Versie : network counters 20, 60, 300 sec. interval



Mikey
27/05/10, 00:12
Ik ben even totaal de weg kwijt..... :drunk:

Ik ben gevraagd voor een klant om uit vsphere per vm 95% statistieken te maken. Nu heb ik netjes van de interface contact punten. Vmware doet elke 20 seconden een pol en je krijgt deze tot een uur terug in de tijd aangeleverd. Dit levert dus 180 meet punten op in KBps. (1)

De monitoring software houd ook interface statistieken bij, dit gebeurt om de minuut en levert dus 60 meet punten op in KBps (2)

Via snmp wordt nogmaals elke 5 minuten de interface counters opgehaald, en deze levert dus 12 punten op per 60 minuten. (3)

Het volgende speelt nu (1) en (2) krijg ik netjes hetzelfde qua grafiek opbouw. Uit de 180 punten maak ik 60 setjes waarbij ik dus elk setje van 3 optel om aan dezelfde minuut punt te komen. Dit levert een grafiek op die nagenoeg hetzelfde is.

Echter wanneer ik ditzelfde trucje toepas om aan de 5 minuten interval te komen lopen de pieken zeer ver uit elkaar. Dus in plaats van setjes van 3 te maken, maar ik nu setjes van 15, aangezien 15x 20 sec ook 5 minuten zijn. De pieken zijn zijn in sommige gevallen zelfs 1,5x zo hoog dan bij (1) en (2).

Hetgeen wat ik mezelf al bedacht had, is dat misschien via deze manier de grote getallen binnen de 15 vallen, terwijl je hem een paar plaatsen laat hoppen grotere getallen niet bij mekaar zitten maar verdeeld worden in twee setjes. Echter ben ik op zoek naar een vast patroon, iemand die hier zelf al mee gestoeid heeft en me een setje op de goede weg kan helpen.

Wat ook zou kunnen als ik ipv 180 punten een veelvoud pak en morgen ipv met een uur ga rekenen dit met bijv 10 uur ga doen dat het beeld al reeeler wordt. Uiteindelijk lijkt mij dat op een gegeven moment de grafieken weer naar mekaar toe moeten zullen lopen...

Iemand ? :)