PDA

Bekijk Volledige Versie : directadmin mail accounts naar externe mailserver



Piwi-Web
25/05/10, 00:09
Op dit moment ben ik, nadat ik powerdns stabiel heb draaien, aan het kijken naar betere mailservices.
Natuurlijk enkele howto's bekeken maar gezien ik gebruik maak van directadmin moet er natuurlijk wel een koppeling zijn met de externe mailserver.

Zelf zat ik te denken aan postfix + mysql backend gezien deze, in mijn ogen, de meeste mogelijkheden bied aan configuratie e.d. Echter om spam te voorkomen is het niet de bedoeling dat die externe mailserver e-mails gaat verwerken die die niet hoeft te verwerken. Er moet dus een check komen op de inkomende mail.
Postfix bied deze mogelijkheid gelukkig echter is het nog de vraag hoe ik directadmin laat communiceren met de mysql backend van postfix (word er een account aangemaakt in directadmin dan moet die mailbox aangemaakt worden op de externe mailserver... wordt die verwijderd dan ... etc.)

Installatie postfix lukt natuurlijk! Maar de koppeling is mij even een raadsel.
Iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven?

Alvast bedankt!
:lovewht:

Tim.Bracquez
25/05/10, 03:06
Je kan dit op meerdere manieren doen.

Wat hier draait bij een klant:
* in de directadmin scripts wordt bij het toevoegen het script opgeroepen dat het nodige bij in een lijst plaatst waarvan de config's gemaakt worden
* ter controle en zekeheid wordt 1x om de x tijd de hele config op de directadmin herschreven, terug naar deze lijst welke opgehaald/verstuurd wordt.

Hier mooi een hele database met de configuratie staan waarnaartoe het gaat en waarvan de nieuwe configuratie komt.

Piwi-Web
25/05/10, 06:27
Je kan dit op meerdere manieren doen.

Wat hier draait bij een klant:
* in de directadmin scripts wordt bij het toevoegen het script opgeroepen dat het nodige bij in een lijst plaatst waarvan de config's gemaakt worden
* ter controle en zekeheid wordt 1x om de x tijd de hele config op de directadmin herschreven, terug naar deze lijst welke opgehaald/verstuurd wordt.

Hier mooi een hele database met de configuratie staan waarnaartoe het gaat en waarvan de nieuwe configuratie komt.

Misschien iets specifieker? :o

daveww
25/05/10, 09:18
Wij maken voor ons zelf met trots gebruik van Exim i.s.m. MailScanner/Mailwatch.
Voor onze hosting diensten maken wij gebruiken van postfix op onze relay servers.

Piwi-Web
25/05/10, 15:20
Wij maken voor ons zelf met trots gebruik van Exim i.s.m. MailScanner/Mailwatch.
Voor onze hosting diensten maken wij gebruiken van postfix op onze relay servers.

En ik neem niet aan dat je op die relayservers alle mail toelaat? :) Of ook wel, dat je erin zet welke domeinen er gebruik van mogen maken ;)

blieb
05/06/10, 10:10
Postfix heeft uiteraard gewoon open relay checks enzovoorts, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Over de koppeling met DA en de externe mail server; erg simpel, de MX records pas je in DA aan om naar de mail server te wijzen.

Als je niet op de mail server de domeinen wil configgen (of zelfs de email adressen), kan je misschien een conversie script maken dat de DA db omzet naar een postfix db, en het zo dus synchroniseert.

De makkelijkere weg is uiteraard het "lokale mail server" vinkje uitvinken, dns aanpassen, en alles van de grond af configgen op je mail server.

daveww
05/06/10, 19:44
En ik neem niet aan dat je op die relayservers alle mail toelaat? :) Of ook wel, dat je erin zet welke domeinen er gebruik van mogen maken ;)Nee natuurlijk niet, dat spreekt voor zich ;)